Tandsprickning?
_0905 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Tandsprickning?

    Alltså, hur har era barn (även syskon till majbebisarna om ni minns sånt)reagerat på tandsprickning? Hugo har sen några veckor tillbaka börjat strula på allvar med sömnen och har denna vecka börjat bajsa löst, ofta och i början även grönt. Det har luktat extremt surt också och jag kopplar ihop detta med tänder och den risiga sömnen, har fått gå upp på natten och byta blöja vilket inte hänt sen hans första levnadsvecka. Han dreglar mycket och biter på allt men det har han alltid gjort iofs. Verkar dock inte speciellt besvärad annars, gav panodil i går kväll utifall han hade ont och därför sov dåligt men märkte endast en mkt marginell förbättring på sovandet.

    Ni som känner igen er med tandsprickningsbesvär, hur länge brukar de hålla i sig? Läget börjar bli desperat... Jag minns inget sånt här från min fyraårings första tandsprickning - en dag hade hon två gaddar i underkäken och så var det bra med det.
  2. 1
    Tandsprickning? Alltså, hur har era barn (även syskon till majbebisarna om ni minns sånt)reagerat på tandsprickning? Hugo har sen några veckor tillbaka börjat strula på allvar med sömnen och har denna vecka börjat bajsa löst, ofta och i början även grönt. Det har luktat extremt surt också och jag kopplar ihop detta med tänder och den risiga sömnen, har fått gå upp på natten och byta blöja vilket inte hänt sen hans första levnadsvecka. Han dreglar mycket och biter på allt men det har han alltid gjort iofs. Verkar dock inte speciellt besvärad annars, gav panodil i går kväll utifall han hade ont och därför sov dåligt men märkte endast en mkt marginell förbättring på sovandet.

    Ni som känner igen er med tandsprickningsbesvär, hur länge brukar de hålla i sig? Läget börjar bli desperat... Jag minns inget sånt här från min fyraårings första tandsprickning - en dag hade hon två gaddar i underkäken och så var det bra med det.
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    Själv minns jag inte att mina stora hade lika jobbigt som Rasmus har det. Han har hållt på i fem veckor och ett par dagar innan första tanden verkligen dök upp fick han världens dunderförkylning med hög feber och allt. Så igår så var en tand framme, jag minns att de första två kom samtidigt på de två stora. Det ska bli så utdraget lidande som möjligt....
  4. 2
    Själv minns jag inte att mina stora hade lika jobbigt som Rasmus har det. Han har hållt på i fem veckor och ett par dagar innan första tanden verkligen dök upp fick han världens dunderförkylning med hög feber och allt. Så igår så var en tand framme, jag minns att de första två kom samtidigt på de två stora. Det ska bli så utdraget lidande som möjligt....
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    Fem veckor...ouch! Jaja, man får väl spetsa in sig på det värsta . Mår han bra nu då, din lille?
  6. 3
    Fem veckor...ouch! Jaja, man får väl spetsa in sig på det värsta . Mår han bra nu då, din lille?
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4
    Kommer bara ihåg att bajset blev annorlunda med första dottern. Normalt så bajsade hon varje dag och det var gult, grynigt och luktade söt filmjölk. När tänderna kom så blev det grönt.

    med Linn som nu har sin första på väg upp så är det inte skillnad på bajset men hon bajsar normalt inte varje dag och hennes kan vara grönare i färgen ibland eftersom hon behåller det längre i tarmarna.

    Bebisar blir inte sjuka av att tänderna kommer. De kan drägla mer än normalt, det kliar så de stoppar saker i munnen eller "gnisslar tandkött".
    Däremot så är de mer känsliga mot sjukdomar och bakterier under den tiden som de får tänder. Därför kan deras bajs förändras och de får feber etc. Det verkar som om deras kroppar inte "orkar" med att både få tänder och fajtas mot sjukdomar och bakterier.
    Linn blev magsjuk och kräktes jättemycket natten mellan fredag och lördag. Vanligen så kräks hon aldrig. Det har nog hänt ca 5-7 gånger sedan hon föddes.
    Nu mår hon mycket bättre och kräks inte längre och det var nu jag upptäckte att tanden var på väg att titta fram.
    Jag var själv dålig i magen igår, fick jättemagknip och fick sitta på toa men jag kräktes aldrig.
    Men jag vet inte hur länge en tandsprickning håller på. Det kan nog variera.
  8. 4
    Kommer bara ihåg att bajset blev annorlunda med första dottern. Normalt så bajsade hon varje dag och det var gult, grynigt och luktade söt filmjölk. När tänderna kom så blev det grönt.

    med Linn som nu har sin första på väg upp så är det inte skillnad på bajset men hon bajsar normalt inte varje dag och hennes kan vara grönare i färgen ibland eftersom hon behåller det längre i tarmarna.

    Bebisar blir inte sjuka av att tänderna kommer. De kan drägla mer än normalt, det kliar så de stoppar saker i munnen eller "gnisslar tandkött".
    Däremot så är de mer känsliga mot sjukdomar och bakterier under den tiden som de får tänder. Därför kan deras bajs förändras och de får feber etc. Det verkar som om deras kroppar inte "orkar" med att både få tänder och fajtas mot sjukdomar och bakterier.
    Linn blev magsjuk och kräktes jättemycket natten mellan fredag och lördag. Vanligen så kräks hon aldrig. Det har nog hänt ca 5-7 gånger sedan hon föddes.
    Nu mår hon mycket bättre och kräks inte längre och det var nu jag upptäckte att tanden var på väg att titta fram.
    Jag var själv dålig i magen igår, fick jättemagknip och fick sitta på toa men jag kräktes aldrig.
    Men jag vet inte hur länge en tandsprickning håller på. Det kan nog variera.
  9. Medlem sedan
    Mar 2008
    #5
    En annan vinkling av samma sak som jag fått som förklaring är att när man är sjuk så blir tandköttet lite mjukare, som uppluckrat (därför man lättare får blåsor etc då) och då är det lättare för tänderna att komma upp.

    Lite av hönan och ägget detta med sjukdomar och tänder... :-)
  10. 5
    En annan vinkling av samma sak som jag fått som förklaring är att när man är sjuk så blir tandköttet lite mjukare, som uppluckrat (därför man lättare får blåsor etc då) och då är det lättare för tänderna att komma upp.

    Lite av hönan och ägget detta med sjukdomar och tänder... :-)
  11. Medlem sedan
    Oct 2008
    #6
    Nu fortsätter det med nästa tand...
  12. 6
    Nu fortsätter det med nästa tand...
  13. Medlem sedan
    Oct 2008
    #7
    Fast jag måste tillägga att det inte har varit konstant jobbigt,
    utan bara vissa dagar.
    Idag upptäckte jag att ytterliggare en tand är på väg, han är
    alldeles blå där den kommer. Inte konstigt att det gör ont...
  14. 7
    Fast jag måste tillägga att det inte har varit konstant jobbigt,
    utan bara vissa dagar.
    Idag upptäckte jag att ytterliggare en tand är på väg, han är
    alldeles blå där den kommer. Inte konstigt att det gör ont...
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8
    Men stackaren
  16. 8
    Men stackaren

Liknande trådar

  1. Tandsprickning?
    By Bischa in forum _1112 Decemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 19:43
  2. Tandsprickning
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 11:53
  3. tandsprickning :(
    By mizen in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 15:27
  4. Tandsprickning
    By Ammis in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 13:47
  5. om tandsprickning
    By marreB in forum Barnsjukdomar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 20:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar