inlärt???
_01 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    inlärt???

    Skrev på "skola" också

    Ok..Nu undrar jag om min Oden KAN läsa...
    Barnen går i skolan i sthlm, jag bor numera i Jämtland. Meningen är att dom ska flytta upp till mig men det finns bara platts en bra bit härifrån.
    Och nuvarande lärare vill om möjligt ha kvar dom ett läsår för att det går så bra för dom..
    Hursom.. Min Oden, nu 8a år har gått sexårs 2 år för att komma ikapp..
    Har inte varit intresserad av bokstäver alls(liksom 3 av syskonen...)

    Han kunde några bokstäver innan ettan började i augusti. Nu när han är uppe hos mig, så läser han ur deras 1a bok mer eller mindre flytande..

    MEN!!

    När jag skriver mamma och ber honom läsa..så kan han inte?!

    Gissar bara fel ett par ggr och ger upp.. Däremot tar han boken och skriver "av" den. Men från olika sidor- Jag kan läsa sa oden

    Fattar nån vad jag menar??

    Ber honom läsa lite längre fram i boken, men se..det går inte??

    KAN han ha "lärt in" så pass mycket att han kan läsa det tidigare????

    Fotografiskt minne eller vad???!

    Hjälp!!!
  2. 1
    inlärt??? Skrev på "skola" också

    Ok..Nu undrar jag om min Oden KAN läsa...
    Barnen går i skolan i sthlm, jag bor numera i Jämtland. Meningen är att dom ska flytta upp till mig men det finns bara platts en bra bit härifrån.
    Och nuvarande lärare vill om möjligt ha kvar dom ett läsår för att det går så bra för dom..
    Hursom.. Min Oden, nu 8a år har gått sexårs 2 år för att komma ikapp..
    Har inte varit intresserad av bokstäver alls(liksom 3 av syskonen...)

    Han kunde några bokstäver innan ettan började i augusti. Nu när han är uppe hos mig, så läser han ur deras 1a bok mer eller mindre flytande..

    MEN!!

    När jag skriver mamma och ber honom läsa..så kan han inte?!

    Gissar bara fel ett par ggr och ger upp.. Däremot tar han boken och skriver "av" den. Men från olika sidor- Jag kan läsa sa oden

    Fattar nån vad jag menar??

    Ber honom läsa lite längre fram i boken, men se..det går inte??

    KAN han ha "lärt in" så pass mycket att han kan läsa det tidigare????

    Fotografiskt minne eller vad???!

    Hjälp!!!
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2
    Svårt att svara på men visst skulle det kunna vara så att han lärt sig vad det står i boken.

    Prata med hans lärare och fråga vad de tror!

    Och hoppas det lossnar snart!
  4. 2
    Svårt att svara på men visst skulle det kunna vara så att han lärt sig vad det står i boken.

    Prata med hans lärare och fråga vad de tror!

    Och hoppas det lossnar snart!
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3

    min bästa kompis

    när jag började skolan, nu pratar vi 70-tal här, förra århundradet men ändå. Hon var väldigt sen med att lära sig läsa, och jag var väldigt tidig. Hon fejkade det där med läsningen väldigt länge men det ordnade sig till slut och det blev bra folk av henne med!

    En annan klasskompis var så usel på att stava och skriva att han utvecklade en handstil som var så dålig att han fick läsa alla sina uppgifter högt ända till årskurs 6, för läraren kunde inte läsa vad han skrev. Men han klarade sig också bra sedan.

    Det är svårt innan det "klickar". Men förr eller senare...
  6. 3
    min bästa kompis när jag började skolan, nu pratar vi 70-tal här, förra århundradet men ändå. Hon var väldigt sen med att lära sig läsa, och jag var väldigt tidig. Hon fejkade det där med läsningen väldigt länge men det ordnade sig till slut och det blev bra folk av henne med!

    En annan klasskompis var så usel på att stava och skriva att han utvecklade en handstil som var så dålig att han fick läsa alla sina uppgifter högt ända till årskurs 6, för läraren kunde inte läsa vad han skrev. Men han klarade sig också bra sedan.

    Det är svårt innan det "klickar". Men förr eller senare...

Liknande trådar

  1. inlärt????
    By nillan_ in forum Skolbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 16:08
  2. Är det medfött eller inlärt?
    By frkJenny in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 13:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar