Eftersom det verkar vara vaccin-afton
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Eftersom det verkar vara vaccin-afton

    Här på aff idag undrar jag om det är någon som vet den långsiktiga planen.

    Såvitt jag har kunnat läsa mig till så räcker effekten av ett influensavaccin c:a ett år. Vad är planen nästa höst?

    Det är beställt vaccin till hela sveriges befolkning och de hoppas på att så många som 90 % vaccinerar sig men borde inte det betyda att vi skjuter problemet framför oss ett år?

    Visst alla kommer inte vaccinera sig, alla kommer inte få skydd av vaccinet men om de som bestämmer får som de vill kommer det ju ändå vara en betydande del av befolkningen som står inför samma problematik nästa vinter.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  2. 1
    Eftersom det verkar vara vaccin-afton Här på aff idag undrar jag om det är någon som vet den långsiktiga planen.

    Såvitt jag har kunnat läsa mig till så räcker effekten av ett influensavaccin c:a ett år. Vad är planen nästa höst?

    Det är beställt vaccin till hela sveriges befolkning och de hoppas på att så många som 90 % vaccinerar sig men borde inte det betyda att vi skjuter problemet framför oss ett år?

    Visst alla kommer inte vaccinera sig, alla kommer inte få skydd av vaccinet men om de som bestämmer får som de vill kommer det ju ändå vara en betydande del av befolkningen som står inför samma problematik nästa vinter.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Var har du läst det?

    Jag inbillade mig ju att vaccin brukar ha effekt betydligt längre än så? Däremot kan ju viruset mutera inom något år och därmed vara smittsamt trots dagens vaccinering. Men om det muterade viruset är farligare eller lindrigare vet vi ju inte ännu, det får man väl ta reda på först.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Var har du läst det? Jag inbillade mig ju att vaccin brukar ha effekt betydligt längre än så? Däremot kan ju viruset mutera inom något år och därmed vara smittsamt trots dagens vaccinering. Men om det muterade viruset är farligare eller lindrigare vet vi ju inte ännu, det får man väl ta reda på först.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Har läst det på flera ställen

    Men bl a här: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...n-fragor-svar/

    Hur länge skyddar vaccinet? Vaccinet skyddar så länge influensan är aktuell, ungefär ett år.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  6. 3
    Har läst det på flera ställen Men bl a här: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...n-fragor-svar/

    Hur länge skyddar vaccinet? Vaccinet skyddar så länge influensan är aktuell, ungefär ett år.
  7. Medlem sedan
    Jan 1999
    #4
    Nja, "vanliga" vaccin - t ex mpr, stelkramp etc - de har ju längre effekt.
    Men influensavaccinerna har klart kortare effekttid. T ex så behöver man ju vaccinera om sig för "vanliga" influensan varje år. Där är det iofs lite olika influensor, beroende på år, men även vid samma virusstam behöver man vaccinera om sig för att ha fullgott skydd.
  8. 4
    Nja, "vanliga" vaccin - t ex mpr, stelkramp etc - de har ju längre effekt.
    Men influensavaccinerna har klart kortare effekttid. T ex så behöver man ju vaccinera om sig för "vanliga" influensan varje år. Där är det iofs lite olika influensor, beroende på år, men även vid samma virusstam behöver man vaccinera om sig för att ha fullgott skydd.
  9. Medlem sedan
    Aug 2009
    #5
    Står på vårdguiden
    Vaccinet mot nya influensan A(H1N1), som allmänt kallas svininfluensan, kommer att ges i två doser med cirka 3–4 veckors mellanrum. Det skyddar så länge influensan är aktuell, ungefär ett år.

    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...n/Om-vaccinet/
  10. 5
    Står på vårdguiden
    Vaccinet mot nya influensan A(H1N1), som allmänt kallas svininfluensan, kommer att ges i två doser med cirka 3–4 veckors mellanrum. Det skyddar så länge influensan är aktuell, ungefär ett år.

    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...n/Om-vaccinet/
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Det var det jag tänkte på

    Dvs att influensan brukar alltid vara en ny influensa eftersom virusen muterar så snabbt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Det var det jag tänkte på Dvs att influensan brukar alltid vara en ny influensa eftersom virusen muterar så snabbt.
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7

    Ur den synpunkten sett

    kanske det är bättre att hoppas åka på den..Så blir nästa variant lidrigare.. Äh jag vet inte men annars håller jag med dig, vi skjuter upp det
  14. 7
    Ur den synpunkten sett kanske det är bättre att hoppas åka på den..Så blir nästa variant lidrigare.. Äh jag vet inte men annars håller jag med dig, vi skjuter upp det
  15. Medlem sedan
    Jul 2009
    #8

    ju mer vi vaccinerar

    ju mindre skydd bildar det egna immunförsvaret. Och när det inte längre går att vaccinera så slår det hårt så in i bängen...
    Tror att det kan få samma effekt som för mycket Pc.... multiresistenta bakterier får fästa och vi kan inte behandla lika effektivt på sikt.

    Så nä... tror inte det blir något vaccin i den här familjen. Vi sjukar oss friska istället.
  16. 8
    ju mer vi vaccinerar ju mindre skydd bildar det egna immunförsvaret. Och när det inte längre går att vaccinera så slår det hårt så in i bängen...
    Tror att det kan få samma effekt som för mycket Pc.... multiresistenta bakterier får fästa och vi kan inte behandla lika effektivt på sikt.

    Så nä... tror inte det blir något vaccin i den här familjen. Vi sjukar oss friska istället.
  17. monka
    #9
    Varje år kommer den årliga influensan, där riskgrupper normalt vaccinerar sig varje år. Denna nya är av den typen som dyker upp ibland och det är itne samma virus som kommer om några år.
    Genom vaccinet får man ett visst skydd när det kommer ett virus som liknar detta. Det är den anledningen till att äldre klarar sig skapligt mot denna nya - de har genomgått en virusinfektion någon gång under sitt liv som liknar denna och har därför ett immunförsvar som klarar bekämpa den. Det är lika med de årligen kommande - det är därför man ryker dit vissa år och blir sjuk och klarar sig andra.
  18. 9
    Varje år kommer den årliga influensan, där riskgrupper normalt vaccinerar sig varje år. Denna nya är av den typen som dyker upp ibland och det är itne samma virus som kommer om några år.
    Genom vaccinet får man ett visst skydd när det kommer ett virus som liknar detta. Det är den anledningen till att äldre klarar sig skapligt mot denna nya - de har genomgått en virusinfektion någon gång under sitt liv som liknar denna och har därför ett immunförsvar som klarar bekämpa den. Det är lika med de årligen kommande - det är därför man ryker dit vissa år och blir sjuk och klarar sig andra.
  19. Medlem sedan
    Oct 2003
    #10
    Precis min tanke, en av anledningarna till varför vi inte kommer att låta vaccinera vår familj.
    För OM den nu vänder och kommer tillbaka i en mer aggresiv version, då är det ju mycket bättre att ha ett naturligt livslångt skydd!
  20. 10
    Precis min tanke, en av anledningarna till varför vi inte kommer att låta vaccinera vår familj.
    För OM den nu vänder och kommer tillbaka i en mer aggresiv version, då är det ju mycket bättre att ha ett naturligt livslångt skydd!
  21. monka
    #11
    Den risken finns inte med vaccin, det är okunskap inte vetenskap det du kommer med. Vaccinet hjälper det egna immunförsvaret genom att tillföra antikrpoppar som den annars själv skulle "tillverka". Någon multiresistensutveckling finns det inga farhågor kring rent vetenskapligt.

    Det är många gånger bättre att vaccinera för att undvika och ev utrota en sjukdom (som tex mässling och polio där man nästan lyckats men där det nu är en framgång i sjukdom pga att många väljer bort vaccin. Båda är dödliga sjukdomar.) Sen huruvida man ska räkna in nyttan med vaccin mot nya influensan mot de andra jag tog som exempel det låter jag vara osagt... Men att det skulle vara risk inför framtiden - nä det är fel.
  22. 11
    Den risken finns inte med vaccin, det är okunskap inte vetenskap det du kommer med. Vaccinet hjälper det egna immunförsvaret genom att tillföra antikrpoppar som den annars själv skulle "tillverka". Någon multiresistensutveckling finns det inga farhågor kring rent vetenskapligt.

    Det är många gånger bättre att vaccinera för att undvika och ev utrota en sjukdom (som tex mässling och polio där man nästan lyckats men där det nu är en framgång i sjukdom pga att många väljer bort vaccin. Båda är dödliga sjukdomar.) Sen huruvida man ska räkna in nyttan med vaccin mot nya influensan mot de andra jag tog som exempel det låter jag vara osagt... Men att det skulle vara risk inför framtiden - nä det är fel.
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    Svårt val

    Sonen, som har en cp-skada, hör till en riskgrupp så hon kommer att vaccineras. En lunginflammation för honom kan vara riktigt farligt.
  24. 12
    Svårt val Sonen, som har en cp-skada, hör till en riskgrupp så hon kommer att vaccineras. En lunginflammation för honom kan vara riktigt farligt.
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13
    Där har du åtminstone ett rationellt skäl....
  26. 13
    Där har du åtminstone ett rationellt skäl....
  27. Medlem sedan
    Jul 2009
    #14

    Jo om man vaccinerar sig

    idag och därmed får ett tillfälligt skydd, så blir man inte mer motståndskraftig till nästa omgång med influensa. Men blir jag sjuk i år... ja då slipper jag förmodligen vaccinera mig nästa och nästa och nästa och nästa år..... Kroppen bygger genom att bli sjuk ibland upp ett starkare immunförsvar.
    Det vet väl alla?
  28. 14
    Jo om man vaccinerar sig idag och därmed får ett tillfälligt skydd, så blir man inte mer motståndskraftig till nästa omgång med influensa. Men blir jag sjuk i år... ja då slipper jag förmodligen vaccinera mig nästa och nästa och nästa och nästa år..... Kroppen bygger genom att bli sjuk ibland upp ett starkare immunförsvar.
    Det vet väl alla?
  29. monka
    #15
    Det är riktigt att man inte har skydd mot nästa influensa, eller iallafall troligen inte, men du behåller detta skydd och nästa gång det kommer en influensa som påminner om denna så har du ett visst eller ett gott skydd genom denna vaccinering. Precis på samma vis som man har om man gått igenom själva influensan "på riktigt".
  30. 15
    Det är riktigt att man inte har skydd mot nästa influensa, eller iallafall troligen inte, men du behåller detta skydd och nästa gång det kommer en influensa som påminner om denna så har du ett visst eller ett gott skydd genom denna vaccinering. Precis på samma vis som man har om man gått igenom själva influensan "på riktigt".
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    90%...hm..

    på jobbet har bara en tredjedel anmält sig för vaccinering.

    Nja jag hoppas på att man får ett naturligt skydd istället för vaccination...om man överlever förstås
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    90%...hm.. på jobbet har bara en tredjedel anmält sig för vaccinering.

    Nja jag hoppas på att man får ett naturligt skydd istället för vaccination...om man överlever förstås

Liknande trådar

  1. Eftersom många verkar ha
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 20:38
  2. Eftersom ni verkar...
    By -Cicci- in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 19:17
  3. Och eftersom ingen verkar
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 07:02
  4. TT, eftersom du verkar vara enda
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 08:26
  5. Eftersom det verkar vara ett antal lärar
    By marib in forum Skolbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 20:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar