Vaccinera eller inte

Visa resultat för omröstning: Vaccinera era barn?

Antal röster 21. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

    14 66.67%
  • Nej

    2 9.52%
  • Har ej bestämt oss

    5 23.81%
_01 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    Vaccinera eller inte

    hur tänker ni?
    "There's never enough time to do all the nothing you want." /Calvin
    http://lisopasi.com
  2. 1
    Vaccinera eller inte hur tänker ni?
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2
    Tyvärr kan inte Elliot vaccineras eftersom han är under 3 år.
    Jag tänker vaccinera eftersom det rekommenderas - jag litar på att man inte godkänt ett vaccin som kan vara skadligt.
  4. 2
    Tyvärr kan inte Elliot vaccineras eftersom han är under 3 år.
    Jag tänker vaccinera eftersom det rekommenderas - jag litar på att man inte godkänt ett vaccin som kan vara skadligt.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Här kan barn ifrån 6 månader vaccineras, men de som drabbats värst är ju oftast äldre barn. Mina barn står på en väntelista hos vår barnläkare så de kallas in när kliniken har fått vaccinationerna. Vi får välja mellan spruta och nässpray (spayet innehåller inte kvicksilver).
  6. 3
    Här kan barn ifrån 6 månader vaccineras, men de som drabbats värst är ju oftast äldre barn. Mina barn står på en väntelista hos vår barnläkare så de kallas in när kliniken har fått vaccinationerna. Vi får välja mellan spruta och nässpray (spayet innehåller inte kvicksilver).
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4
    fast även sprutan innehåller mindre kvicksilver än vad man normalt får i sig via födan under en vecka...
    Om det säger mest om sprutan eller vår mat vet jag inte :S

    källa: http://www.krisinformation.se/web/Pa...____31630.aspx
  8. 4
    fast även sprutan innehåller mindre kvicksilver än vad man normalt får i sig via födan under en vecka...
    Om det säger mest om sprutan eller vår mat vet jag inte :S

    källa: http://www.krisinformation.se/web/Pa...____31630.aspx
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5
    Är det inte som så att det är kvicksilver även i andra vaccin.
    Har fått för mig det
    och ja det är mer i fisk till ex.
    Jag gillar iofs inte att äta fisk just av den tanken... men det händer ju ändå förståss.
  10. 5
    Är det inte som så att det är kvicksilver även i andra vaccin.
    Har fått för mig det
    och ja det är mer i fisk till ex.
    Jag gillar iofs inte att äta fisk just av den tanken... men det händer ju ändå förståss.
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6
    fast fisk är ju jätteviktigt av andra skäl - man ska väl bara leta upp de sorter som inte är så "förgiftade".
    Jo, jag tror alla vanliga vaccin innehåller en liten del kvicksilver? Iaf de vanliga influensavaccinen också?
  12. 6
    fast fisk är ju jätteviktigt av andra skäl - man ska väl bara leta upp de sorter som inte är så "förgiftade".
    Jo, jag tror alla vanliga vaccin innehåller en liten del kvicksilver? Iaf de vanliga influensavaccinen också?
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Ja, influensavaccin (även de årliga) innehåller kvicksilver, men enligt vår barnläkare så finns det inte längre i de andra barnvaccinationerna som de ger.

    Jag är inte hysteriskt rädd för vaccin med kvicksilver (en del är ju det), men om jag får välja åt mina barn så väljer jag nässpray. De föredrar också att få spray i näsan iställer för att bli stuckna....
  14. 7
    Ja, influensavaccin (även de årliga) innehåller kvicksilver, men enligt vår barnläkare så finns det inte längre i de andra barnvaccinationerna som de ger.

    Jag är inte hysteriskt rädd för vaccin med kvicksilver (en del är ju det), men om jag får välja åt mina barn så väljer jag nässpray. De föredrar också att få spray i näsan iställer för att bli stuckna....
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8
    tror jag det! vem skulle inte föredra nässpray?

  16. 8
    tror jag det! vem skulle inte föredra nässpray?

  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Nej, det är nog få som inte skulle välja nässpray.
  18. 9
    Nej, det är nog få som inte skulle välja nässpray.
  19. Medlem sedan
    Feb 2001
    #10
    har inte hört att vi har det alternativet till spray har faktiskt inte ens hört talas om det över huvudtaget så troligen finns inte det valet för oss
    Men jag hade inte tvekat alls om att ta en nässpray istället.
  20. 10
    har inte hört att vi har det alternativet till spray har faktiskt inte ens hört talas om det över huvudtaget så troligen finns inte det valet för oss
    Men jag hade inte tvekat alls om att ta en nässpray istället.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Det verkar ha funnits här i USA ett tag, men bara för influensa (inte andra vaccinationer). Alltså den årliga influensan och nu även svininfluensan. Nässprayet innehåller i motsats till vaccinationen ett levande virus så enbart personer i åldern 2 till 49 år som är relativt friska kan ta det. Om man är gravid, har astma, njursjukdomar, diabetes etc så får man inte ta nässpray.

    Mina barn fick nässpray förra året mot den vanliga influensan. Det är inte ett vaccin som de vanligtvis får varje år, men de var på årlig hälsokontroll just då och läkaren erbjöd nässprayet så jag tänkte "varför inte". Barn anses här vara en riskgrupp även för de vanliga årliga influensan och man rekommenderar årliga vaccinationer för dem.
  22. 11
    Det verkar ha funnits här i USA ett tag, men bara för influensa (inte andra vaccinationer). Alltså den årliga influensan och nu även svininfluensan. Nässprayet innehåller i motsats till vaccinationen ett levande virus så enbart personer i åldern 2 till 49 år som är relativt friska kan ta det. Om man är gravid, har astma, njursjukdomar, diabetes etc så får man inte ta nässpray.

    Mina barn fick nässpray förra året mot den vanliga influensan. Det är inte ett vaccin som de vanligtvis får varje år, men de var på årlig hälsokontroll just då och läkaren erbjöd nässprayet så jag tänkte "varför inte". Barn anses här vara en riskgrupp även för de vanliga årliga influensan och man rekommenderar årliga vaccinationer för dem.
  23. Medlem sedan
    Oct 2000
    #12
    konstigt att de ger levande virus från 2 år men här rekommenderar de inte sprutan till barn under 3...?
  24. 12
    konstigt att de ger levande virus från 2 år men här rekommenderar de inte sprutan till barn under 3...?
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Nässprayet har också visat sig ge bättre skydd än den vanliga sprutan.

    Här hittade jag lite info på svenska

    "Vilka vacciner används?
    Det är svårt att framställa effektiva influensavacciner eftersom virus förändras från år till år. Vaccination är därför ingen garanti för att slippa influensa - i bästa fall ligger skyddseffekten på 90 % med de allra modernaste medicinerna, som tas i form av nässpray.

    Nässprayen innehåller försvagade, levande viruspartiklar, vilket visat sig ge bättre skyddseffekt än de avdödade viruspartiklar som ingår i vissa andra influensavacciner."
  26. 13
    Nässprayet har också visat sig ge bättre skydd än den vanliga sprutan.

    Här hittade jag lite info på svenska

    "Vilka vacciner används?
    Det är svårt att framställa effektiva influensavacciner eftersom virus förändras från år till år. Vaccination är därför ingen garanti för att slippa influensa - i bästa fall ligger skyddseffekten på 90 % med de allra modernaste medicinerna, som tas i form av nässpray.

    Nässprayen innehåller försvagade, levande viruspartiklar, vilket visat sig ge bättre skyddseffekt än de avdödade viruspartiklar som ingår i vissa andra influensavacciner."
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    Det var på den här länken

    http://www.tryggabarn.nu/barn/Page11805.html
  28. 14
    Det var på den här länken

    http://www.tryggabarn.nu/barn/Page11805.html
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    2004 hade man en undersökning då man provade nässprayet på barn i Sverige.

    http://sydsvenskan.se/vetenskap/hals...prayas-in.html

    Då gav man här i USA sprayet enbart till barn som var äldre än 5 år, men nu ges det till barn över 2 år (man har testat det på yngre barn sedan dess).
  30. 15
    2004 hade man en undersökning då man provade nässprayet på barn i Sverige.

    http://sydsvenskan.se/vetenskap/hals...prayas-in.html

    Då gav man här i USA sprayet enbart till barn som var äldre än 5 år, men nu ges det till barn över 2 år (man har testat det på yngre barn sedan dess).
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16
    Levande virus låter farligare än det är.

    Här kan du läsa på engelska om nässpray som vaccin.

    http://www.cdc.gov/FLU/about/qa/nasalspray.htm
  32. 16
    Levande virus låter farligare än det är.

    Här kan du läsa på engelska om nässpray som vaccin.

    http://www.cdc.gov/FLU/about/qa/nasalspray.htm
  33. Medlem sedan
    Oct 2000
    #17
    tack för all info!
    Jag var eg inte orolig utan tycker det är konstigt att man är så försiktig med att vaccinera mindre barn här i sverige trots att det är avdödat virus...
  34. 17
    tack för all info!
    Jag var eg inte orolig utan tycker det är konstigt att man är så försiktig med att vaccinera mindre barn här i sverige trots att det är avdödat virus...
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18
    Ja, det är konstigt.
  36. 18
    Ja, det är konstigt.
  37. Medlem sedan
    Sep 2001
    #19
    Johannes fick i fredags, 45 min senare var det slut på vårdcentralen och massor av de de kallat blev utan. Filip skulle ha vaccinerats på tisdag, men nu blir det första veckan i november istället då det är förseningar i leveransen...
  38. 19
    Johannes fick i fredags, 45 min senare var det slut på vårdcentralen och massor av de de kallat blev utan. Filip skulle ha vaccinerats på tisdag, men nu blir det första veckan i november istället då det är förseningar i leveransen...
  39. Medlem sedan
    Nov 1998
    #20
    Jag har så fruktansvärt dåligt immunförsvar så jag kommer nog ta vaccin.

    Barnen, de som går i skolan får automatisk via dem genom skolsköterskan. Smidigt

    Minstingen vet jag faktiskt inte. Får kolla med BVC.

    kram
  40. 20
    Jag har så fruktansvärt dåligt immunförsvar så jag kommer nog ta vaccin.

    Barnen, de som går i skolan får automatisk via dem genom skolsköterskan. Smidigt

    Minstingen vet jag faktiskt inte. Får kolla med BVC.

    kram
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. vaccinera eller inte?
    By paprika30 in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 13:07
  2. Vaccinera eller inte
    By wondergirl in forum Kropp & hälsa
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 10:41
  3. Vaccinera er eller inte?
    By Elyzabel in forum Ordet är fritt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 10:06
  4. Att vaccinera eller inte?
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 13:21
  5. Vaccinera eller inte
    By GittanA in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-16, 12:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar