Det blev bebis på BF-1
Missfall
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Det blev bebis på BF-1

    Nu är vi hemma igen och jag går runt med mjölkstinna bröst och värjer mig för alla kramar och pussar från syskonen

    Skrev ju sista inlägget i torsdags morse vid straxt efter 2 och väckte maken och äldsta döttrarna runt 3-3:30 samt ringde förlossningen och meddelade att vi inom en timme skulle åka in. Maken studsade upp snabbt som 17 och vi bestämde att vi skulle åka in i god tid denna gång och därför gav vi oss av och skrevs in på förlossningen kl. 4 i rum 4.

    Hade ju klockat värkarna och de var lite oregelbundna och kom med 2-7 minuters mellanrum men höll oftast i sig runt en minut så jag antog att vi hade flera timmar på oss.

    Vår underbara BM Maria tog emot ute i trapphuset och skrev in oss samt läste igenom min förlossningsplan som bara hade fem punkter vilket hon tyckte var jättebra. Första punkten var att jag ville stå upp och hänga på en gå-stol (RA-bord) tills det var dags att krysta. En annan viktig punkt var att jag, om omständigheterna tillät, själv ville dra upp barnet på magen.

    Fick direkt en gå-stol att hänga på och CTG kopplades. Mellan värkarna småpratade jag med BM och hon skrattade gott åt att vi hade fyra flickor och undrade om vi visste vad vi väntade nu? Det var nästa punkt på listan...VI VILL SJÄLVA AVGÖRA KÖNET!

    Det tyckte hon var självklart. När klockan blev 4:45 tyckte hon det var dags för mig att byta till sjukhusskjortan och lägga mig på förlossningssängen så hon kunde göra en första besiktning och kolla hur mkt jag var öppen. Maken hjälpte till att få av mig kläderna och snart stod jag där i strumplästen med en enorm landstingsskjorta på. Kom upp på sängen men innan hon hann kolla kom en värk och jag kände hur det rann fostervatten och hur barnet rörde sig neråt. Värken ville inte riktigt släppa men BM förvarnade och dök sen ner och kände efter och meddelade sen att jag var 9-10 cm öppen

    I samma stund kände jag att nu måste jag krysta vilket jag också högljutt meddelade och tog i för kung och fosterland. Klockan var nu 4:50 och jag kände hur huvudet var på väg ut då BM lugn instruerar mig att hålla emot för att det ska få stå och töja mellan krystvärkarna. Vet inte hur jag lyckades men hittade tillbaka till lugnet och kunde vila riktigt bra innan nästa värk kom.

    Då sa BM till mig att lägga händerna på barnets huvud och när värken kom var det bara att ta emot och dra upp bebisen på bröstet

    En slemmig, varm och helt underbar liten bebis låg nu på mitt bröst och det jobbiga var över
    Efter ytterligare ngn minut kom vi på att vi inte tittat efter vad det blev och jag lyfte upp henne och maken lyfte undan navelsträngen som fortfarande satt fast och därunder dolde sig en liten snippa....vi hade fått en femte liten dotter

    Efter ytterligare en minut kom moderkakan hel och fin och när Bm höll upp den så kunde vi inte låta bli att ta kort eftersom den verkligen såg ut som livets träd med sina ådringar.

    När vi lugnat ner oss lite började det sjunka in att vi nu är föräldrar till fem underbara flickor och att det varit en riktig raketförlossning. Vilken tur att jag är rutinerad och såg till att vi åkte in i "god tid" (om man nu kan kalla en timme och två krystvärkar för "i god tid")

    Ska lite senare lägga ut bilder på prinsessan och på moderkakan om ngn trots "läskighetsfaktorn" skulle vilja se den

    kram från en trött men lyckig 5-barnsmamma
    MammaMu till fem prinsessor
  2. 1
    Det blev bebis på BF-1 Nu är vi hemma igen och jag går runt med mjölkstinna bröst och värjer mig för alla kramar och pussar från syskonen

    Skrev ju sista inlägget i torsdags morse vid straxt efter 2 och väckte maken och äldsta döttrarna runt 3-3:30 samt ringde förlossningen och meddelade att vi inom en timme skulle åka in. Maken studsade upp snabbt som 17 och vi bestämde att vi skulle åka in i god tid denna gång och därför gav vi oss av och skrevs in på förlossningen kl. 4 i rum 4.

    Hade ju klockat värkarna och de var lite oregelbundna och kom med 2-7 minuters mellanrum men höll oftast i sig runt en minut så jag antog att vi hade flera timmar på oss.

    Vår underbara BM Maria tog emot ute i trapphuset och skrev in oss samt läste igenom min förlossningsplan som bara hade fem punkter vilket hon tyckte var jättebra. Första punkten var att jag ville stå upp och hänga på en gå-stol (RA-bord) tills det var dags att krysta. En annan viktig punkt var att jag, om omständigheterna tillät, själv ville dra upp barnet på magen.

    Fick direkt en gå-stol att hänga på och CTG kopplades. Mellan värkarna småpratade jag med BM och hon skrattade gott åt att vi hade fyra flickor och undrade om vi visste vad vi väntade nu? Det var nästa punkt på listan...VI VILL SJÄLVA AVGÖRA KÖNET!

    Det tyckte hon var självklart. När klockan blev 4:45 tyckte hon det var dags för mig att byta till sjukhusskjortan och lägga mig på förlossningssängen så hon kunde göra en första besiktning och kolla hur mkt jag var öppen. Maken hjälpte till att få av mig kläderna och snart stod jag där i strumplästen med en enorm landstingsskjorta på. Kom upp på sängen men innan hon hann kolla kom en värk och jag kände hur det rann fostervatten och hur barnet rörde sig neråt. Värken ville inte riktigt släppa men BM förvarnade och dök sen ner och kände efter och meddelade sen att jag var 9-10 cm öppen

    I samma stund kände jag att nu måste jag krysta vilket jag också högljutt meddelade och tog i för kung och fosterland. Klockan var nu 4:50 och jag kände hur huvudet var på väg ut då BM lugn instruerar mig att hålla emot för att det ska få stå och töja mellan krystvärkarna. Vet inte hur jag lyckades men hittade tillbaka till lugnet och kunde vila riktigt bra innan nästa värk kom.

    Då sa BM till mig att lägga händerna på barnets huvud och när värken kom var det bara att ta emot och dra upp bebisen på bröstet

    En slemmig, varm och helt underbar liten bebis låg nu på mitt bröst och det jobbiga var över
    Efter ytterligare ngn minut kom vi på att vi inte tittat efter vad det blev och jag lyfte upp henne och maken lyfte undan navelsträngen som fortfarande satt fast och därunder dolde sig en liten snippa....vi hade fått en femte liten dotter

    Efter ytterligare en minut kom moderkakan hel och fin och när Bm höll upp den så kunde vi inte låta bli att ta kort eftersom den verkligen såg ut som livets träd med sina ådringar.

    När vi lugnat ner oss lite började det sjunka in att vi nu är föräldrar till fem underbara flickor och att det varit en riktig raketförlossning. Vilken tur att jag är rutinerad och såg till att vi åkte in i "god tid" (om man nu kan kalla en timme och två krystvärkar för "i god tid")

    Ska lite senare lägga ut bilder på prinsessan och på moderkakan om ngn trots "läskighetsfaktorn" skulle vilja se den

    kram från en trött men lyckig 5-barnsmamma
  3. Medlem sedan
    Jul 2007
    #2
    Åh vad härligt! GRATTIS!
    Vilken underbar förlossningsberättelse, det var så jag fick gåshud
    Många kramar till dig och alla dina flickor
    Från MissParker (som bara har tre tjejer )
  4. 2
    Åh vad härligt! GRATTIS!
    Vilken underbar förlossningsberättelse, det var så jag fick gåshud
    Många kramar till dig och alla dina flickor
    Från MissParker (som bara har tre tjejer )
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Åh, vilken härlig...

    förlossning! Låter verkligen som en dröm!

    Jättestort GRATTIS till lilla tjejen! Åh va härligt att allt gick så bra!

    Stor KRAM
  6. 3
    Åh, vilken härlig... förlossning! Låter verkligen som en dröm!

    Jättestort GRATTIS till lilla tjejen! Åh va härligt att allt gick så bra!

    Stor KRAM
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4
    Stort supergrattis till dig och hela familjen! Jag har tänkt på dig så och nästan varit lite orolig...så det var så skönt att se din text här! Vi hörs snart igen! Många kramar!
  8. 4
    Stort supergrattis till dig och hela familjen! Jag har tänkt på dig så och nästan varit lite orolig...så det var så skönt att se din text här! Vi hörs snart igen! Många kramar!
  9. Medlem sedan
    Jul 2000
    #5

    Grattis!

    Vad roligt med en lillasyster! Jag är säker på att hon fått 4 alldeles jättestolta storasystrar som står redo att vilja lära ut lite bus .
    Det låter som du haft en fantastisk förlossning!
    Grattis igen!
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  10. 5
    Grattis! Vad roligt med en lillasyster! Jag är säker på att hon fått 4 alldeles jättestolta storasystrar som står redo att vilja lära ut lite bus .
    Det låter som du haft en fantastisk förlossning!
    Grattis igen!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Stort grattis och lycka till och njut
  12. 6
    Stort grattis och lycka till och njut
  13. Medlem sedan
    Aug 2007
    #7
    Många kramar till dig och alla dina flickor
    Från MissParker (som bara har tre tjejer
    Vem vet...det kanske blir fler än du tror

    Tack för gratulationer
    Jag känner mig så otroligt lycklig och priviligierad just nu men samtidigt helt hormongalen av mjölkstinna bröst och inser att jag nog lider lite av babyblues just nu

    kram Marilen
  14. 7
    Många kramar till dig och alla dina flickor
    Från MissParker (som bara har tre tjejer
    Vem vet...det kanske blir fler än du tror

    Tack för gratulationer
    Jag känner mig så otroligt lycklig och priviligierad just nu men samtidigt helt hormongalen av mjölkstinna bröst och inser att jag nog lider lite av babyblues just nu

    kram Marilen
  15. Medlem sedan
    Aug 2007
    #8
    Tack

    Ja det var en helt fantastisk förlossning och precis en sån jag beställt

    kram
  16. 8
    Tack

    Ja det var en helt fantastisk förlossning och precis en sån jag beställt

    kram
  17. Medlem sedan
    Aug 2007
    #9
    Gulligt av dig att tänka på mig

    Vattnet gick i tisdags morse (fast det fattade inte dumma orutinerade jag utan trodde bara att det var en liten "olycka" eller vattniga flytningar). Förvärkarna satte igång vid lunchtid på onsdagen och framåt kvällen varskodde jag maken om att det kanske skulle bli bebis den natten, men han trodde mig inte eftersom jag var helt opåverkad av förvärkarna.

    Vi gick och la oss med två sjuka små barn vid midnatt men jag insåg ganska snart att värkarna hade börjat tillta i styrka och det var omöjligt för mig att ligga kvar. Steg upp och gjorde mig i ordning och packade min väska och vid 3-3:30 väckte jag maken och ringde förlossningen. Vid kl. 4 checkade vi in på förlossningen och kl. 4:55 föddes hon efter två rejäla krystvärkar.

    Helt otroligt snabbt och smidigt och jag har redan börjat sörja att detta var sista gången men inser ju att jag är helt tokig om jag skulle försöka mig på en till

    Imorgon ska maken ringa kirurgen och boka tid för vasektomi för nu är det nog med barn. Känns lite vemodigt men nödvändigt annars är risken att det dyker upp fler barn och det orkar jag nog inte med

    Ska bli spännande att följa dig fram till bebis och jag ser fram emot ett plus hos dig snart

    kram Marilen
  18. 9
    Gulligt av dig att tänka på mig

    Vattnet gick i tisdags morse (fast det fattade inte dumma orutinerade jag utan trodde bara att det var en liten "olycka" eller vattniga flytningar). Förvärkarna satte igång vid lunchtid på onsdagen och framåt kvällen varskodde jag maken om att det kanske skulle bli bebis den natten, men han trodde mig inte eftersom jag var helt opåverkad av förvärkarna.

    Vi gick och la oss med två sjuka små barn vid midnatt men jag insåg ganska snart att värkarna hade börjat tillta i styrka och det var omöjligt för mig att ligga kvar. Steg upp och gjorde mig i ordning och packade min väska och vid 3-3:30 väckte jag maken och ringde förlossningen. Vid kl. 4 checkade vi in på förlossningen och kl. 4:55 föddes hon efter två rejäla krystvärkar.

    Helt otroligt snabbt och smidigt och jag har redan börjat sörja att detta var sista gången men inser ju att jag är helt tokig om jag skulle försöka mig på en till

    Imorgon ska maken ringa kirurgen och boka tid för vasektomi för nu är det nog med barn. Känns lite vemodigt men nödvändigt annars är risken att det dyker upp fler barn och det orkar jag nog inte med

    Ska bli spännande att följa dig fram till bebis och jag ser fram emot ett plus hos dig snart

    kram Marilen
  19. Medlem sedan
    Aug 2007
    #10
    Tack

    Ja det var en helt fantastisk förlossning och helt enligt min beställning

    Systrarna följer mig som små blodiglar här hemma och kan inte få nog av lillasyster när hon är vaken. Alla vill vara nära och känna och lukta på henne så vi har redan fått avstyra små bråk om vem som ska vara närmast/först. Angenäma problem med andra ord

    kram
  20. 10
    Tack

    Ja det var en helt fantastisk förlossning och helt enligt min beställning

    Systrarna följer mig som små blodiglar här hemma och kan inte få nog av lillasyster när hon är vaken. Alla vill vara nära och känna och lukta på henne så vi har redan fått avstyra små bråk om vem som ska vara närmast/först. Angenäma problem med andra ord

    kram
  21. Medlem sedan
    Aug 2007
    #11
    Tack
    Ja detta är ju vårt sista barn så nu gäller det att njuta och suga på karamellen så länge det går för de växer ju upp så snabbt!

    kram
  22. 11
    Tack
    Ja detta är ju vårt sista barn så nu gäller det att njuta och suga på karamellen så länge det går för de växer ju upp så snabbt!

    kram
  23. Medlem sedan
    Dec 2006
    #12

    Åhh, så härligt!!!

    Äntligen kom hon och med vilken raketfart. Ett stort grattis!!!
    Nettan m Anton-01, Märta-04 & Lina-10
  24. 12
    Åhh, så härligt!!! Äntligen kom hon och med vilken raketfart. Ett stort grattis!!!
  25. Medlem sedan
    Aug 2007
    #13
    Jajamensan det var riktig raketfart på den här tjejen och hon är helt underbar

    Tänker på dig...hoppas du mår bra?

    kram
  26. 13
    Jajamensan det var riktig raketfart på den här tjejen och hon är helt underbar

    Tänker på dig...hoppas du mår bra?

    kram
  27. Medlem sedan
    Jul 2009
    #14
    Åh vad härligt! Stort GRATTIS till dig!
  28. 14
    Åh vad härligt! Stort GRATTIS till dig!
  29. Medlem sedan
    May 2009
    #15
    Vilken solskenshistoria. Å så härligt och hoppfullt för oss andra. Tack tack och Grattis i massor
  30. 15
    Vilken solskenshistoria. Å så härligt och hoppfullt för oss andra. Tack tack och Grattis i massor
  31. Medlem sedan
    Dec 2006
    #16

    Jo, tack

    jag mår under omständigheterna bra. Än så länge verkar den sitta där den sitter. Är dock så orolig att jag håller på att gå åt. Svårt för att sova vissa nätter och har svårt att hålla fokus på jobbet.
    Nettan m Anton-01, Märta-04 & Lina-10
  32. 16
    Jo, tack jag mår under omständigheterna bra. Än så länge verkar den sitta där den sitter. Är dock så orolig att jag håller på att gå åt. Svårt för att sova vissa nätter och har svårt att hålla fokus på jobbet.
  33. Ecorelle
    #17
    Stort grattis till er 5:e prinsessa! Det låter så härligt allting, .
    Hoppas ni får det jättebra i fortsättningen nu, .
  34. 17
    Stort grattis till er 5:e prinsessa! Det låter så härligt allting, .
    Hoppas ni får det jättebra i fortsättningen nu, .
  35. Medlem sedan
    Jun 2007
    #18
    Grattis grattis till er femte prinsessa! Så häftigt!!
    (Om jag inte redan grattat dig i okt-gruppen så upprepar jag mig igen))) kramar!!
  36. 18
    Grattis grattis till er femte prinsessa! Så häftigt!!
    (Om jag inte redan grattat dig i okt-gruppen så upprepar jag mig igen))) kramar!!
  37. Medlem sedan
    Feb 2008
    #19
    Har inte varit inne här på länge och ser nu detta, GUD VA ROLIGT!!!! Vilken jättefin förlossning och så underbart att du nu har 5 döttrar. Stort grattis från mig och lilla Olivia
  38. 19
    Har inte varit inne här på länge och ser nu detta, GUD VA ROLIGT!!!! Vilken jättefin förlossning och så underbart att du nu har 5 döttrar. Stort grattis från mig och lilla Olivia
  39. Medlem sedan
    Aug 2007
    #20
    Tack

    Maja har nu hunnit bli två veckor och vi börjar få in lite rutiner men det är långt kvar till sovande nätter
  40. 20
    Tack

    Maja har nu hunnit bli två veckor och vi börjar få in lite rutiner men det är långt kvar till sovande nätter
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. blev en nov bebis =)
    By tessy81 in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 02:20
  2. Det blev bebis på BF-1
    By marilen in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 13:38
  3. Det blev bebis på BF-1
    By marilen in forum Gravidsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 18:15
  4. Det blev en bebis!
    By Jackie & prinsarna in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 20:30
  5. Det blev en bebis :)
    By Samanthan in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar