ICAs reklam
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Mar 2007
    #1

    ICAs reklam

    Såg nyss ICAs nya reklam med killen som har Down Syndrom och skulle vara praktikant.. Hur reagerar ni på det???

    Den går i alla kanaler nu, emn kan ses även här:

    http://www.ica.se/FrontServlet?s=but...Menu=butiker_4
  2. 1
    ICAs reklam Såg nyss ICAs nya reklam med killen som har Down Syndrom och skulle vara praktikant.. Hur reagerar ni på det???

    Den går i alla kanaler nu, emn kan ses även här:

    http://www.ica.se/FrontServlet?s=but...Menu=butiker_4
  3. Medlem sedan
    Sep 2008
    #2
    BRA!

    Är gjord i samarbete med Glada Hudik och ICA ska också i alla sina butiker anställa 1 person med funktionshinder (eller om det vad med en utvecklingstörning, kommer inte riktigt ihåg hur det var).
    Jag blir glad att det visas att mitt barn i framtiden också kan jobba, något som jag vet men många i dagens samhälle vet inte detta tyvärr.

    /Lena
  4. 2
    BRA!

    Är gjord i samarbete med Glada Hudik och ICA ska också i alla sina butiker anställa 1 person med funktionshinder (eller om det vad med en utvecklingstörning, kommer inte riktigt ihåg hur det var).
    Jag blir glad att det visas att mitt barn i framtiden också kan jobba, något som jag vet men många i dagens samhälle vet inte detta tyvärr.

    /Lena
  5. Medlem sedan
    Sep 2008
    #3
    En sak till.
    ICA där jag bor jobbar det en kille med DS. Han hejar jag på och han skojar alltid med mina tjejer och han har alltid ett extra ord över till Linnéa (min tjej med DS).
  6. 3
    En sak till.
    ICA där jag bor jobbar det en kille med DS. Han hejar jag på och han skojar alltid med mina tjejer och han har alltid ett extra ord över till Linnéa (min tjej med DS).
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4

    Nja

    Jag vet inte hur man har tänkt här, men jag finner ingen som helst humor i den här reklamfilmen.
    Den gör mig bara ledsen.
    Tycker visserligen att det är ett jättebra initiativ ifrån Icas håll ifall man valt att satsa på att anställa praktikanter med funktionshinder. Bara de har lika villkor och lön som andra.
  8. 4
    Nja Jag vet inte hur man har tänkt här, men jag finner ingen som helst humor i den här reklamfilmen.
    Den gör mig bara ledsen.
    Tycker visserligen att det är ett jättebra initiativ ifrån Icas håll ifall man valt att satsa på att anställa praktikanter med funktionshinder. Bara de har lika villkor och lön som andra.
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5

    För att utveckla resonemanget lite så...

    är det förvisso en bra idé att göra en reklamfilm om att personer mer funktionshinder jobbar i butikerna, men filmen kunde definitivt ha gjorts på ett annat sätt.
    Övrig personal ser ju inte direkt roade ut av att den här killen ska hjälpa dem. Istället borde man väl visat ett glatt och sammansvetsat arbetslag, där personen med funktionshinder är en i gänget? Här tycker jag att det skapas en vi och dom-känsla där den funktionshindrade killen blir den avvikande.
    Nej jag förstår inte alls det här.
  10. 5
    För att utveckla resonemanget lite så... är det förvisso en bra idé att göra en reklamfilm om att personer mer funktionshinder jobbar i butikerna, men filmen kunde definitivt ha gjorts på ett annat sätt.
    Övrig personal ser ju inte direkt roade ut av att den här killen ska hjälpa dem. Istället borde man väl visat ett glatt och sammansvetsat arbetslag, där personen med funktionshinder är en i gänget? Här tycker jag att det skapas en vi och dom-känsla där den funktionshindrade killen blir den avvikande.
    Nej jag förstår inte alls det här.
  11. Medlem sedan
    Mar 2007
    #6
    är det förvisso en bra idé att göra en reklamfilm om att personer mer funktionshinder jobbar i butikerna, men filmen kunde definitivt ha gjorts på ett annat sätt.
    Övrig personal ser ju inte direkt roade ut av att den här killen ska hjälpa dem. Istället borde man väl visat ett glatt och sammansvetsat arbetslag, där personen med funktionshinder är en i gänget? Här tycker jag att det skapas en vi och dom-känsla där den funktionshindrade killen blir den avvikande.
    Nej jag förstår inte alls det här.
    håller fullständigt med. De andra ser inte speciellt glada ut..till den grad att han med funktionshinder måste kommentera det.

    googlade detta och tydligen har detta på kort tid skapat mycket debatt. se t.ex en annan liknande tråd:

    http://www.familjeliv.se/Forum-5-172/m47969627.html
  12. 6
    är det förvisso en bra idé att göra en reklamfilm om att personer mer funktionshinder jobbar i butikerna, men filmen kunde definitivt ha gjorts på ett annat sätt.
    Övrig personal ser ju inte direkt roade ut av att den här killen ska hjälpa dem. Istället borde man väl visat ett glatt och sammansvetsat arbetslag, där personen med funktionshinder är en i gänget? Här tycker jag att det skapas en vi och dom-känsla där den funktionshindrade killen blir den avvikande.
    Nej jag förstår inte alls det här.
    håller fullständigt med. De andra ser inte speciellt glada ut..till den grad att han med funktionshinder måste kommentera det.

    googlade detta och tydligen har detta på kort tid skapat mycket debatt. se t.ex en annan liknande tråd:

    http://www.familjeliv.se/Forum-5-172/m47969627.html
  13. Medlem sedan
    Dec 2008
    #7
    Den där reklamen var ju bara konstig. Kände mig alienerad och frågande; vilken var egentligen poängen?? Nåja, blir det inte en "uppföljning" på den där reklamen så undrar man ju vart samhället är på väg. Men jag antar att del II kommer rätt snart och då blir det nog en "bättre" stämning hos medarbetarna på lagret...
  14. 7
    Den där reklamen var ju bara konstig. Kände mig alienerad och frågande; vilken var egentligen poängen?? Nåja, blir det inte en "uppföljning" på den där reklamen så undrar man ju vart samhället är på väg. Men jag antar att del II kommer rätt snart och då blir det nog en "bättre" stämning hos medarbetarna på lagret...
  15. Medlem sedan
    Sep 2008
    #8
  16. 8
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9

    Tack lefo

    Det låter som ett fint initiativ av bland annat ICA.
    Hoppas på fler avsnitt i denna reklamserie då, och att killen får upprättelse och respekt.
  18. 9
    Tack lefo Det låter som ett fint initiativ av bland annat ICA.
    Hoppas på fler avsnitt i denna reklamserie då, och att killen får upprättelse och respekt.
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    Jättebra och rolig reklam - än så länge.
  20. 10
    Jättebra och rolig reklam - än så länge.
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Jag kommer hit på besök och hade tänkt fråga om reklamfilmen, vad ni tycker om den och så fanns redan en tråd! Jag, som inte har barn med DS (men har jobbat med personer med funktionshinder) tyckte det var ett friskt och vågat initiativ av ICA att göra en reklamfilm så här och nu fick jag veta att det dessutom ingår i en plan att också anställa personer med funktionshinder!

    Om någon blir förlöjligad i den första filmen, så är det ju den ordinarie personalen! Jag tycker inte de ser ledsna ut för att praktikanten Jerry kommer till dem, utan bara överraskade och tveksamma. I nästa film är det ju fortfarande de, som har fördomar och som inte riktigt kan hantera situationen. Jag tycker absolut inte att den driver med funktionshindrade, utan med omgivningens fördomar och utmanar detta.

    Jag hoppas inte någon tar illa upp, men jag gillar detta!
  22. 11
    Jag kommer hit på besök och hade tänkt fråga om reklamfilmen, vad ni tycker om den och så fanns redan en tråd! Jag, som inte har barn med DS (men har jobbat med personer med funktionshinder) tyckte det var ett friskt och vågat initiativ av ICA att göra en reklamfilm så här och nu fick jag veta att det dessutom ingår i en plan att också anställa personer med funktionshinder!

    Om någon blir förlöjligad i den första filmen, så är det ju den ordinarie personalen! Jag tycker inte de ser ledsna ut för att praktikanten Jerry kommer till dem, utan bara överraskade och tveksamma. I nästa film är det ju fortfarande de, som har fördomar och som inte riktigt kan hantera situationen. Jag tycker absolut inte att den driver med funktionshindrade, utan med omgivningens fördomar och utmanar detta.

    Jag hoppas inte någon tar illa upp, men jag gillar detta!
  23. Medlem sedan
    May 2000
    #12
    Tycker de är bra, mkt bra till och med. :-)
    Den andra är bäst, helt klart.
  24. 12
    Tycker de är bra, mkt bra till och med. :-)
    Den andra är bäst, helt klart.
  25. Medlem sedan
    Aug 2008
    #13
    Jag brukar bara läsa men kan inte låta bli att berätta om min kompis som vi kan kalla Pelle. Han är 23 år och har Downs syndrom. Jobbar just nu på den lokala ICA-butiken som praktikant. Han är helt underbar fast med ett otroligt hett temprament.

    Det första han gjorde när reklamen började sändas var att tjoa nästa gång han såg mig "Från och med nu heter jag Jerry. Eller hur"? Detta med sin underbara leende.

    Då jag har barn med andra funktionshinder tycker jag den här reklamen är jättebra. Den driver uppriktigt med allas våra fördomar.
  26. 13
    Jag brukar bara läsa men kan inte låta bli att berätta om min kompis som vi kan kalla Pelle. Han är 23 år och har Downs syndrom. Jobbar just nu på den lokala ICA-butiken som praktikant. Han är helt underbar fast med ett otroligt hett temprament.

    Det första han gjorde när reklamen började sändas var att tjoa nästa gång han såg mig "Från och med nu heter jag Jerry. Eller hur"? Detta med sin underbara leende.

    Då jag har barn med andra funktionshinder tycker jag den här reklamen är jättebra. Den driver uppriktigt med allas våra fördomar.

Liknande trådar

  1. Icas värdecheck
    By Busluren in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 14:35
  2. icas legolanderbjudande
    By villhabarn. in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 09:17
  3. ICAs nya reklam med deras nya praktikant
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 12:51
  4. ICAs hemsida?
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 18:44
  5. ICAs nötfärs
    By MiaNyfiken in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 15:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar