Lite nyfiken bara...
_0810 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Lite nyfiken bara...

    Eller vi kan göra det som en enkät förresten eftersom jag har lite tid över idag
    Jag har en massa funderingar om våra barn och deras utveckling...

    *Potta?
    *Äta själv?
    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    *Välling, hur ofta?
    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    *Pratar era små något?
    *Vaccinera?
    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?


    Fyll på listan om ni kommer på något!
  2. 1
    Lite nyfiken bara... Eller vi kan göra det som en enkät förresten eftersom jag har lite tid över idag
    Jag har en massa funderingar om våra barn och deras utveckling...

    *Potta?
    *Äta själv?
    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    *Välling, hur ofta?
    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    *Pratar era små något?
    *Vaccinera?
    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?


    Fyll på listan om ni kommer på något!
  3. Medlem sedan
    Feb 2008
    #2
    Svarar själv...

    *Potta? Testade igår och det kom lite bajs (tog henne när det i stort sett var på väg ut ) men hon fattade ingenting!

    *Äta själv? Äter gärna med fingrarna men skeden är mest rolig att leka med.

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    Vaknar 06 och sover sedan 9-10 och 13-14, ibland längre. Somnar vid 18 på kvällen

    *Välling, hur ofta? När hon ska sova inför natten får Agnes en hel flaska välling. Har hänt någon gång att hon vaknat på natten och då har vi blivit så förvånade och stått helt handfallna men ibland får hon välling då också.

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp? Agnes har napp när hon ska sova och vid "akut"lägen men har inga planer på att sluta än!

    *Pratar era små något? Mamma, pappa, tsss, där, titta, städa, ticktack, iiiiih (hästen säger så)...det gamla vanliga och inget nytt egentligen även om hon förstår nya ord varje dag.

    *Vaccinera? Agnes får ju inte vaccineras men jag ska nog avstå än så länge. Har diskuterat detta med alla möjliga och är egentligen helt matt på diskussionen och avskyr allas prat om samhällsansvar och "tänk om du drar hem det till Agnes". Kan inte alla bara acceptera att vi gör olika val i livet?

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm? Detta har precis dykt upp och när hon tar saker från andra barn säger jag nej och lämnar tillbaka saken. Sista tiden har hon börjat slå till mig i ansiktet och tror att det är en lek. Vad jag än säger (ryter, låtsas bli ledsen, tar undan henne osv) så tror hon att vi leker. Blir matt....
  4. 2
    Svarar själv...

    *Potta? Testade igår och det kom lite bajs (tog henne när det i stort sett var på väg ut ) men hon fattade ingenting!

    *Äta själv? Äter gärna med fingrarna men skeden är mest rolig att leka med.

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    Vaknar 06 och sover sedan 9-10 och 13-14, ibland längre. Somnar vid 18 på kvällen

    *Välling, hur ofta? När hon ska sova inför natten får Agnes en hel flaska välling. Har hänt någon gång att hon vaknat på natten och då har vi blivit så förvånade och stått helt handfallna men ibland får hon välling då också.

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp? Agnes har napp när hon ska sova och vid "akut"lägen men har inga planer på att sluta än!

    *Pratar era små något? Mamma, pappa, tsss, där, titta, städa, ticktack, iiiiih (hästen säger så)...det gamla vanliga och inget nytt egentligen även om hon förstår nya ord varje dag.

    *Vaccinera? Agnes får ju inte vaccineras men jag ska nog avstå än så länge. Har diskuterat detta med alla möjliga och är egentligen helt matt på diskussionen och avskyr allas prat om samhällsansvar och "tänk om du drar hem det till Agnes". Kan inte alla bara acceptera att vi gör olika val i livet?

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm? Detta har precis dykt upp och när hon tar saker från andra barn säger jag nej och lämnar tillbaka saken. Sista tiden har hon börjat slå till mig i ansiktet och tror att det är en lek. Vad jag än säger (ryter, låtsas bli ledsen, tar undan henne osv) så tror hon att vi leker. Blir matt....
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Våra svar:
    *Potta?
    - har en fin grön potta men har den hellre på skallen än med rumpan i.
    *Äta själv?
    - gärna hela tiden med fingrarna
    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    - 2 h förmiddag & 2 h em
    *Välling, hur ofta?
    - 250 ml varje morgon kl 05.45
    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    - Yes, slutar väl vid 3 års ålder.
    *Pratar era små något?
    - mamma, babba, illa (tro det är Mathilda han säger), titta, dääääärrr, m.m
    *Vaccinera?
    - alla vanliga vaccinationer har han tagit & även nu för svininfluensan för han är en i riskgrupperna pga av sitt dåliga imunförsvar
    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    - har som inte varit i någon sådan situation ännu!
  6. 3
    Våra svar:
    *Potta?
    - har en fin grön potta men har den hellre på skallen än med rumpan i.
    *Äta själv?
    - gärna hela tiden med fingrarna
    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    - 2 h förmiddag & 2 h em
    *Välling, hur ofta?
    - 250 ml varje morgon kl 05.45
    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    - Yes, slutar väl vid 3 års ålder.
    *Pratar era små något?
    - mamma, babba, illa (tro det är Mathilda han säger), titta, dääääärrr, m.m
    *Vaccinera?
    - alla vanliga vaccinationer har han tagit & även nu för svininfluensan för han är en i riskgrupperna pga av sitt dåliga imunförsvar
    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    - har som inte varit i någon sådan situation ännu!
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    Ebba-svar

    *Potta? - nej, har inte ens tänkt tanken än...

    *Äta själv? - plockar lite med händerna om sådan mat bjuds, men hon är mest förtjust i burkmat

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske? 9-10, ibland 11, och allt mellan 30 min och 1,5 timme på em

    *Välling, hur ofta? 1 flaska morgon och en kväll. Ammar liiiiiiite på morgonkvisten, men mest för närhet

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp? Ebba använder inte napp

    *Pratar era små något? mamma, pappa, titta, lampa, nejnejnejnejnej (samtidigt som hon hytter med fingret och flinar), dä,

    *Vaccinera? Vaccinationsprogrammet följer hon.

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm? Inte hänt än.

    /alacs
  8. 4
    Ebba-svar *Potta? - nej, har inte ens tänkt tanken än...

    *Äta själv? - plockar lite med händerna om sådan mat bjuds, men hon är mest förtjust i burkmat

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske? 9-10, ibland 11, och allt mellan 30 min och 1,5 timme på em

    *Välling, hur ofta? 1 flaska morgon och en kväll. Ammar liiiiiiite på morgonkvisten, men mest för närhet

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp? Ebba använder inte napp

    *Pratar era små något? mamma, pappa, titta, lampa, nejnejnejnejnej (samtidigt som hon hytter med fingret och flinar), dä,

    *Vaccinera? Vaccinationsprogrammet följer hon.

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm? Inte hänt än.

    /alacs
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    *Potta?
    Ja, sedan i somras. Hon har blöja men kissar det mesta på pottan och vaknar oftast torr. Bajsar gör hon i blöjan.

    *Äta själv?
    Ja, men bara plockmat. Hon äter inte själv med bestick.

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    1-2 gånger/dag.

    *Välling, hur ofta?
    Nix, men gröt till frukost. Ammar på kvällen och natten.

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    När hon ska sova. Har inte funderat så mycket på när hon ska sluta än, blir väl runt 2 år skulle jag tro.

    *Pratar era små något?
    Mamma, pappa, tutte, titta, där och lite andra obestämbara ord.

    *Vaccinera?
    Ja, de vanliga som ingår i bvc's rutiner.

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    Säger ifrån vänligt men bestämmt och förklarar att man inte får göra så.
  10. 5
    *Potta?
    Ja, sedan i somras. Hon har blöja men kissar det mesta på pottan och vaknar oftast torr. Bajsar gör hon i blöjan.

    *Äta själv?
    Ja, men bara plockmat. Hon äter inte själv med bestick.

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    1-2 gånger/dag.

    *Välling, hur ofta?
    Nix, men gröt till frukost. Ammar på kvällen och natten.

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    När hon ska sova. Har inte funderat så mycket på när hon ska sluta än, blir väl runt 2 år skulle jag tro.

    *Pratar era små något?
    Mamma, pappa, tutte, titta, där och lite andra obestämbara ord.

    *Vaccinera?
    Ja, de vanliga som ingår i bvc's rutiner.

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    Säger ifrån vänligt men bestämmt och förklarar att man inte får göra så.
  11. Medlem sedan
    Feb 2008
    #6
    *Potta?
    Oj, hjälp. Det har vi inte ens börjat tänka på! Prio för oss just nu är att Thor skall lära sig sova hela nätterna i eget rum, samt lära sig gå. Sedan kanske vi kan börja fundera lite på potträning, men vi känner inte att det är någon brådska på den fronten.

    *Äta själv?
    Thor äter sin morgonsmörgås själv, övriga mål blir han matad. Han har egen sked som han övar med men det går inget vidare.. ;-)

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    Ett kortare sovpass på förmiddagen, ett längre pass på eftermiddagen.

    *Välling, hur ofta?
    En flaska vid nattning 18.30, sedan en flaska i sömnen vid 22. Ev ytterligare en flaska om han vaknar mitt i natten.

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    Thor har ingen napp utan använder sig av tummen.

    *Pratar era små något?
    Mycket mamamamama. Vi kan urskilja vissa ord, typ "kisse". Han pratar jättemycket men vi har lite svårt att förstå vad han vill säga. ;-)

    *Vaccinera?
    Han följer bvc:s plan. Om svininfluensavaccinet blir godkänt för små barn kommer han förmodligen få det också, med tanke på kommande småsyskon.

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    Säger ifrån, vänligt men bestämt. Thor är tyvärr expert på att norpa saker från andra, något han lärt sig av kompisarna i mammagruppen. När vi ses allihopa är det djungelns lag som gäller bland barnen.. ;-)
  12. 6
    *Potta?
    Oj, hjälp. Det har vi inte ens börjat tänka på! Prio för oss just nu är att Thor skall lära sig sova hela nätterna i eget rum, samt lära sig gå. Sedan kanske vi kan börja fundera lite på potträning, men vi känner inte att det är någon brådska på den fronten.

    *Äta själv?
    Thor äter sin morgonsmörgås själv, övriga mål blir han matad. Han har egen sked som han övar med men det går inget vidare.. ;-)

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    Ett kortare sovpass på förmiddagen, ett längre pass på eftermiddagen.

    *Välling, hur ofta?
    En flaska vid nattning 18.30, sedan en flaska i sömnen vid 22. Ev ytterligare en flaska om han vaknar mitt i natten.

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    Thor har ingen napp utan använder sig av tummen.

    *Pratar era små något?
    Mycket mamamamama. Vi kan urskilja vissa ord, typ "kisse". Han pratar jättemycket men vi har lite svårt att förstå vad han vill säga. ;-)

    *Vaccinera?
    Han följer bvc:s plan. Om svininfluensavaccinet blir godkänt för små barn kommer han förmodligen få det också, med tanke på kommande småsyskon.

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    Säger ifrån, vänligt men bestämt. Thor är tyvärr expert på att norpa saker från andra, något han lärt sig av kompisarna i mammagruppen. När vi ses allihopa är det djungelns lag som gäller bland barnen.. ;-)
  13. Medlem sedan
    Feb 2008
    #7
    *Potta?
    Oj, så långt har vi inte kommit ännu.

    *Äta själv?
    Absolut, med mycket kladd men det ärelt ok. Barn måste få kladda annars lär dem aldrig sig äta tror jag...övning ger färdghet!
    Ibland fuskar vi med en burkmat om vi är borta eller har brått...

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    En längre vila på eftermiddagen på ca 2 timmar. Ibland tar han en powernap förmiddagen på 20-30 min.

    *Välling, hur ofta?
    En gång till nattningen vid 19-20, sen äter han inget på natten och vaknar vid 08-09 tiden.

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    Han har napp när han sover, är uttråkad i bilen eller är sjuk. Vet intär vi ska sluta, vi får fundera på det sen!

    *Pratar era små något?
    Ja! Titta, däääär, mamma, mamamam (mat), taaa (tack)

    *Vaccinera?
    Ja, men bara bvc´s vanilga vaccinationer, inget mot svinis.

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    Beror på situationen.
    Ibland märker man att det andra barnet "säger ifrån" och då låter jag dem lösa problemet så längt det går själva, dem är duktiga, ska inte underskatta dem små liven
    Det finns även föräldrar som är "mesiga" (missförstå mig rätt!!) med sina barn och då går jag självklart in och avbryter.
    Om det går för långt eller om det andra barnet är mindre så klart så går jag in och avbryter och säger till att han får hitta en egen leksak och distraherar med något annat.
    Jag försöker att inte "skälla" för mycket utan bara säga till ordentligt, förklara och distrahera.
  14. 7
    *Potta?
    Oj, så långt har vi inte kommit ännu.

    *Äta själv?
    Absolut, med mycket kladd men det ärelt ok. Barn måste få kladda annars lär dem aldrig sig äta tror jag...övning ger färdghet!
    Ibland fuskar vi med en burkmat om vi är borta eller har brått...

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    En längre vila på eftermiddagen på ca 2 timmar. Ibland tar han en powernap förmiddagen på 20-30 min.

    *Välling, hur ofta?
    En gång till nattningen vid 19-20, sen äter han inget på natten och vaknar vid 08-09 tiden.

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    Han har napp när han sover, är uttråkad i bilen eller är sjuk. Vet intär vi ska sluta, vi får fundera på det sen!

    *Pratar era små något?
    Ja! Titta, däääär, mamma, mamamam (mat), taaa (tack)

    *Vaccinera?
    Ja, men bara bvc´s vanilga vaccinationer, inget mot svinis.

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    Beror på situationen.
    Ibland märker man att det andra barnet "säger ifrån" och då låter jag dem lösa problemet så längt det går själva, dem är duktiga, ska inte underskatta dem små liven
    Det finns även föräldrar som är "mesiga" (missförstå mig rätt!!) med sina barn och då går jag självklart in och avbryter.
    Om det går för långt eller om det andra barnet är mindre så klart så går jag in och avbryter och säger till att han får hitta en egen leksak och distraherar med något annat.
    Jag försöker att inte "skälla" för mycket utan bara säga till ordentligt, förklara och distrahera.
  15. Medlem sedan
    Feb 2008
    #8
    *Potta?
    Inte tänkt tanken ännu. Inte förrän nu då när frågan kom Vi väntar nog ett tag.

    *Äta själv?
    Felicia äter allt själv. Har övat från 8 månader, då hon inte ville bli matad mer, och nu går det riktigt bra med skeden Hon har börjat dricka ur glas också men det känns som lite överkurs, hihi... Vill göra som syskonen tror jag

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    En gång.

    *Välling, hur ofta?
    Ingen välling. Har aldrig velat ta flaska så vi kom aldrig igång. Synd egentligen för jag tycker det är mysigt med "välling-stund".

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    Vet inte när vi ska sluta. Ingen av våra andra har haft så jag har ingen "vana" på det här...

    *Pratar era små något?
    Mamma, pappa, hej, hej då, boll, där, näna (näsa).

    *Vaccinera?
    Ja, följer programmet.

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    Säger att "nu hade xx den" och ger tillbaka den till det andra barnet. Felicia ser förvånad ut och verkar tänka "so what"
  16. 8
    *Potta?
    Inte tänkt tanken ännu. Inte förrän nu då när frågan kom Vi väntar nog ett tag.

    *Äta själv?
    Felicia äter allt själv. Har övat från 8 månader, då hon inte ville bli matad mer, och nu går det riktigt bra med skeden Hon har börjat dricka ur glas också men det känns som lite överkurs, hihi... Vill göra som syskonen tror jag

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    En gång.

    *Välling, hur ofta?
    Ingen välling. Har aldrig velat ta flaska så vi kom aldrig igång. Synd egentligen för jag tycker det är mysigt med "välling-stund".

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    Vet inte när vi ska sluta. Ingen av våra andra har haft så jag har ingen "vana" på det här...

    *Pratar era små något?
    Mamma, pappa, hej, hej då, boll, där, näna (näsa).

    *Vaccinera?
    Ja, följer programmet.

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    Säger att "nu hade xx den" och ger tillbaka den till det andra barnet. Felicia ser förvånad ut och verkar tänka "so what"
  17. Medlem sedan
    Dec 2007
    #9
    *Potta?
    har just fått en men ingen tanke på et just nu

    *Äta själv?
    Vi matar men bitar pillar han i sig själv som "prinsess- macke! bitar, russin osv.

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    oftas ett vid 10-11.30

    *Välling, hur ofta?
    1-2 under natt/morgon beroende på hur tidigt han vaknar

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    använder ej, har aldrig gillat

    *Pratar era små något?
    pappa, oa (Johan pappans namn det med.. han hör när jag ropar) dä (där)

    *Vaccinera?
    de, vanliga enligt bvc

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    ser hur dem löser det själva men om nån blir ledsen så säger jag lugnt till och hittar nått annat roligt =)


    Fyll på listan om ni kommer på något!
  18. 9
    *Potta?
    har just fått en men ingen tanke på et just nu

    *Äta själv?
    Vi matar men bitar pillar han i sig själv som "prinsess- macke! bitar, russin osv.

    *Dagsömn, ett, två eller tre pass...eller inget kanske?
    oftas ett vid 10-11.30

    *Välling, hur ofta?
    1-2 under natt/morgon beroende på hur tidigt han vaknar

    *Napp...när och när ska ni sluta med napp?
    använder ej, har aldrig gillat

    *Pratar era små något?
    pappa, oa (Johan pappans namn det med.. han hör när jag ropar) dä (där)

    *Vaccinera?
    de, vanliga enligt bvc

    *Vad gör ni när era barn slår, tar saker från andra barn mm?
    ser hur dem löser det själva men om nån blir ledsen så säger jag lugnt till och hittar nått annat roligt =)


    Fyll på listan om ni kommer på något!

Liknande trådar

  1. Lite nyfiken bara.....
    By pippipower in forum _1012 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 15:43
  2. Bara lite nyfiken..
    By ruffa in forum Föräldraskap
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 21:39
  3. Lite nyfiken bara,
    By cammi_83 in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 12:39
  4. Lite nyfiken bara
    By Jessi m Love & Isac in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 14:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar