Ska ni vaccinera era barn?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Ska ni vaccinera era barn?

    Mot svininfluensan alltså. Vi har fått hem erbjudanden till två av våra tre barn eftersom skolan erbjuder vaccination. Men jag är splittrad. Man får ingen info om ev. biverkningar eller risker. Vi har en son som _aldrig_ är sjuk, varken influensa eller magsjuka biter på honom. Ska vi då "exprimentera" med ett redan bra immunförsvar? Å andra sidan har jag min dotter som ofta blir sjuk och som verkar vara dem mest infektionskänsliga av våra barn. Henne vill vi nog vaccinera. Men, hur säkert är det?

    Sen har vi en tjej på fyra år som går på dagis, hur gör vi med henne? Ska man tänka alla eller ingen?

    Hur har ni andra kommit fram till ett beslut?
  2. 1
    Ska ni vaccinera era barn? Mot svininfluensan alltså. Vi har fått hem erbjudanden till två av våra tre barn eftersom skolan erbjuder vaccination. Men jag är splittrad. Man får ingen info om ev. biverkningar eller risker. Vi har en son som _aldrig_ är sjuk, varken influensa eller magsjuka biter på honom. Ska vi då "exprimentera" med ett redan bra immunförsvar? Å andra sidan har jag min dotter som ofta blir sjuk och som verkar vara dem mest infektionskänsliga av våra barn. Henne vill vi nog vaccinera. Men, hur säkert är det?

    Sen har vi en tjej på fyra år som går på dagis, hur gör vi med henne? Ska man tänka alla eller ingen?

    Hur har ni andra kommit fram till ett beslut?
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    Ojdå, jag hade inte läst längre ner innan jag ställde min fråga. Så om ni inte orkar svara en gång till så hittar jag nog något längre ner.
  4. 2
    Ojdå, jag hade inte läst längre ner innan jag ställde min fråga. Så om ni inte orkar svara en gång till så hittar jag nog något längre ner.
  5. Medlem sedan
    Jun 2004
    #3
    Vi ska inte vaccinera oss. Det finns fler saker som talar emot än för ett vaccin.

    Tycker hela svininfluensegrejen har blivit så uppblåst till enorma proportioner. Känns mer som ett media & läkebolagsspel än något annat.
  6. 3
    Vi ska inte vaccinera oss. Det finns fler saker som talar emot än för ett vaccin.

    Tycker hela svininfluensegrejen har blivit så uppblåst till enorma proportioner. Känns mer som ett media & läkebolagsspel än något annat.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Vi ska inte vaccinera

    Däremot tror jag inte det är någon fara med vaccinet. Bara onödigt för den normalfriske.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  8. 4
    Vi ska inte vaccinera Däremot tror jag inte det är någon fara med vaccinet. Bara onödigt för den normalfriske.
  9. Medlem sedan
    Aug 2009
    #5
    Har du något som belägger att nackdelarna med vaccinet väger över fördelarna?
  10. 5
    Har du något som belägger att nackdelarna med vaccinet väger över fördelarna?
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6
    Inte mer än att känslan av "marknadsföringen" av svininfluensan har fått större proportioner här än i många andra länder. Det är långt ifrån alla länder som massvaccinerar och att ta ett vaccin som blivit framställt lite snabbt känns inte speciellt tryggt.
  12. 6
    Inte mer än att känslan av "marknadsföringen" av svininfluensan har fått större proportioner här än i många andra länder. Det är långt ifrån alla länder som massvaccinerar och att ta ett vaccin som blivit framställt lite snabbt känns inte speciellt tryggt.
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Vaccinerar hela familjen, mig först. Barnen är 6, 7 och 15 år.
    Anledning, influensan är inte farlig för mig (troligtvist inte iaf) men kan vara för mellanbarnet (inf.astma som nästan växt bort), för lillkusinen (7 mån, har haft RS) och för andra i samhället som inte får vaccinera sig.

    Jag tror inte den här vaccinationen är farligare än alla andra de flesta tackar ja till (kikhosta t.ex., där det heller inte är dödligt att få sjukdomen istället).
  14. 7
    Vaccinerar hela familjen, mig först. Barnen är 6, 7 och 15 år.
    Anledning, influensan är inte farlig för mig (troligtvist inte iaf) men kan vara för mellanbarnet (inf.astma som nästan växt bort), för lillkusinen (7 mån, har haft RS) och för andra i samhället som inte får vaccinera sig.

    Jag tror inte den här vaccinationen är farligare än alla andra de flesta tackar ja till (kikhosta t.ex., där det heller inte är dödligt att få sjukdomen istället).
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Båda mina barn är myndiga, sonen ska vaccineras jag la på hans brev kring det idag , dottern har ej fått kallelse och jag ska vaccineras på jobbet, finns inga direkta biverkningar... Inte värre än nått annat vaccin i alla fall... Typ MPR osv. Dock vaccinerar vi oss inte mot den vanliga influnsan.
  16. 8
    Båda mina barn är myndiga, sonen ska vaccineras jag la på hans brev kring det idag , dottern har ej fått kallelse och jag ska vaccineras på jobbet, finns inga direkta biverkningar... Inte värre än nått annat vaccin i alla fall... Typ MPR osv. Dock vaccinerar vi oss inte mot den vanliga influnsan.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Vi ska vaccinera hela familjen (såvitt jag vet) framför allt för att bidra till att inte smittan sprids. Det är alltså en solidaritetshandling mot människor som riskerar att drabbas illa av influensan.
    Som grädde på moset slipper vi antagligen att bli sjuka själva.
  18. 9
    Vi ska vaccinera hela familjen (såvitt jag vet) framför allt för att bidra till att inte smittan sprids. Det är alltså en solidaritetshandling mot människor som riskerar att drabbas illa av influensan.
    Som grädde på moset slipper vi antagligen att bli sjuka själva.
  19. Medlem sedan
    Jun 2009
    #10
    Har precis varit inne på krisinformation.se och läst om svininfluensan. På frågor och svar finns massor. Jag och min familj är väldigt friska av oss, vi vuxna har aldrig tagit någon vaccinering mot influensa förr och jag vill inte göra det nu heller. Däremot har jag velat angående barnen. Sambon ville vaccinera dem men nu börjar han också vackla.

    Det jag är rädd för är biverkningar, jag tror inte våra kroppar skulle ha svårt att klara av en influensa. Man ska visst vaccinera så många som möjligt för att influensan ska ha svårt att hitta dem som är extra sårbara, men jag är som sagt väldigt rädd för biverkningar. Tänk om ens barn skulle bli förlamade ... Skeptisk!
  20. 10
    Har precis varit inne på krisinformation.se och läst om svininfluensan. På frågor och svar finns massor. Jag och min familj är väldigt friska av oss, vi vuxna har aldrig tagit någon vaccinering mot influensa förr och jag vill inte göra det nu heller. Däremot har jag velat angående barnen. Sambon ville vaccinera dem men nu börjar han också vackla.

    Det jag är rädd för är biverkningar, jag tror inte våra kroppar skulle ha svårt att klara av en influensa. Man ska visst vaccinera så många som möjligt för att influensan ska ha svårt att hitta dem som är extra sårbara, men jag är som sagt väldigt rädd för biverkningar. Tänk om ens barn skulle bli förlamade ... Skeptisk!
  21. Medlem sedan
    Jun 2009
    #11
    På krisinformation.se stod det något om barn med astma, jag tror det gällde just biverkningar av vaccinet. Fanns massor av info men jag läste på "frågor och svar".
  22. 11
    På krisinformation.se stod det något om barn med astma, jag tror det gällde just biverkningar av vaccinet. Fanns massor av info men jag läste på "frågor och svar".
  23. Medlem sedan
    Jun 2004
    #12
    Hon är 20 och har vaccinerat sig eftersom hon läser till ssk och praktiserar på lasarett :-) jag ska nog inte vaccinera mig
  24. 12
    Hon är 20 och har vaccinerat sig eftersom hon läser till ssk och praktiserar på lasarett :-) jag ska nog inte vaccinera mig
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13

    Har beslutat att...

    Efter mycket ångest, så beslutade vi att vaccinera barnen.
    Varför? De har inf.astma (är 4 och 6 år), vi träffar personer i riskgrupp + en lojalitet i att inte föra smittan vidare och riskera att andra i riskgrupp smittas (skyddet är ju inte 100% men minskar ju risken...).

    Jag och dottern är hitintills vaccinerade, nästa vecka sonen och sambon får snällt vänta i kön...
    Lycka är en resa inte en destination.
  26. 13
    Har beslutat att... Efter mycket ångest, så beslutade vi att vaccinera barnen.
    Varför? De har inf.astma (är 4 och 6 år), vi träffar personer i riskgrupp + en lojalitet i att inte föra smittan vidare och riskera att andra i riskgrupp smittas (skyddet är ju inte 100% men minskar ju risken...).

    Jag och dottern är hitintills vaccinerade, nästa vecka sonen och sambon får snällt vänta i kön...

Liknande trådar

  1. Ska ni vaccinera era barn igen?
    By Sophie m Lucas&Emmie in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 23:17
  2. Ska ni vaccinera era barn?
    By Heffaklumpen- in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 11:20
  3. Vaccinera era barn?
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 17:17
  4. Ska ni vaccinera era barn?
    By pösmunken in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 08:18
  5. Vaccinera era barn??
    By morran in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 13:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar