Man ska väl helst undvika...
_1001 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2000
    #1

    Man ska väl helst undvika...

    ...att äta salami nu eller hur?
    Men hur är det med att äta en pizza som pizzabagaren gjort i sin heta ugn med salami skivor på?
    Är det okej?
  2. 1
    Man ska väl helst undvika... ...att äta salami nu eller hur?
    Men hur är det med att äta en pizza som pizzabagaren gjort i sin heta ugn med salami skivor på?
    Är det okej?
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Såvitt jag förstått det hela, så ska det inte vara någon fara om den är tillagad, som den blir på pizzan. =) Men tycker man jämt får höra olika saker av olika människor, så tycker man alltid är osäker på vad man "får och inte får" göra...! =P

    Kram
  4. 2
    Såvitt jag förstått det hela, så ska det inte vara någon fara om den är tillagad, som den blir på pizzan. =) Men tycker man jämt får höra olika saker av olika människor, så tycker man alltid är osäker på vad man "får och inte får" göra...! =P

    Kram
  5. Medlem sedan
    Jan 2009
    #3
    Hade ingen aning! Varför ska man undvika salami? Var har ni hört det?
  6. 3
    Hade ingen aning! Varför ska man undvika salami? Var har ni hört det?
  7. Medlem sedan
    Dec 2008
    #4
    Har fått rådet av min BM att tänka som om det vore rötmånad...Allt som är upphettat är bra och har inget stått ute för länge så går allt annat bra med... De bakterier som finns är så ovanliga här i Sverige så är man noga med hygien och så, så är det ingen fara enligt henne. Hon tycker att det är så mycket skrämselpropaganda för gravida...
  8. 4
    Har fått rådet av min BM att tänka som om det vore rötmånad...Allt som är upphettat är bra och har inget stått ute för länge så går allt annat bra med... De bakterier som finns är så ovanliga här i Sverige så är man noga med hygien och så, så är det ingen fara enligt henne. Hon tycker att det är så mycket skrämselpropaganda för gravida...
  9. Medlem sedan
    Jul 2000
    #5

    Vad jag har läst...

    ..så ska gravida undvika allt varmrökt då. Om det inte legat i frysen i tre dagar innan man äter det. Men jag kan ha missuppfattat det hela, rätta mig om jag har fel.
  10. 5
    Vad jag har läst... ..så ska gravida undvika allt varmrökt då. Om det inte legat i frysen i tre dagar innan man äter det. Men jag kan ha missuppfattat det hela, rätta mig om jag har fel.
  11. Medlem sedan
    May 2009
    #6
    Ungefär så sa min BM med. Inga problem att äta pålägg, bara kolla datumet att det är ganska nypacketerat och när man tagit det man ska ha ställer man det i kylen och inte har det framme på bänken. Jag äter det mesta och det har gått bra!
  12. 6
    Ungefär så sa min BM med. Inga problem att äta pålägg, bara kolla datumet att det är ganska nypacketerat och när man tagit det man ska ha ställer man det i kylen och inte har det framme på bänken. Jag äter det mesta och det har gått bra!
  13. Medlem sedan
    Jan 2009
    #7
    jaha... av samma anledning som man inte ska äta rökt lax alltså?! Hade jag inte alls tänkt på!

    Jag har ätit massa salami under hela graviditeten och har inte märkt av något. Är det för att man kan bli magsjuk?

    Jag undviker HELT alkohol, tobak och lever.

    Sen försöker jag undvika gravad lax och sushi om det inte är färskt. Äter inte heller opastöriserad ost eller mögelost. (fast det är ju såååååå gott)
  14. 7
    jaha... av samma anledning som man inte ska äta rökt lax alltså?! Hade jag inte alls tänkt på!

    Jag har ätit massa salami under hela graviditeten och har inte märkt av något. Är det för att man kan bli magsjuk?

    Jag undviker HELT alkohol, tobak och lever.

    Sen försöker jag undvika gravad lax och sushi om det inte är färskt. Äter inte heller opastöriserad ost eller mögelost. (fast det är ju såååååå gott)
  15. Medlem sedan
    Sep 2006
    #8
    jag var mer noga med mina första två barn,, med tredje släppte jag på reglerna och alla måsten, nu med sista och fjärde barnet så äter jag det jag vill ha men har koll på datum och överdriver inte med konsumtionen.

    Allt man kan få som skadar barnet kan man få även när man inte är gravid, och jag har aldrig märkt något tidigare. Det jag däremot passar mig för är för mycket av fisk som har miljögifter i sig, dom passerar oss mammor men stannar i barnet, så där är jag mer noga.

    ät och njut, det är mitt motto
  16. 8
    jag var mer noga med mina första två barn,, med tredje släppte jag på reglerna och alla måsten, nu med sista och fjärde barnet så äter jag det jag vill ha men har koll på datum och överdriver inte med konsumtionen.

    Allt man kan få som skadar barnet kan man få även när man inte är gravid, och jag har aldrig märkt något tidigare. Det jag däremot passar mig för är för mycket av fisk som har miljögifter i sig, dom passerar oss mammor men stannar i barnet, så där är jag mer noga.

    ät och njut, det är mitt motto

Liknande trådar

  1. Mat att undvika?
    By Cisilja in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 09:30
  2. Vad ska man undvika
    By solrosen68 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 17:30
  3. Mat att undvika
    By Ehlie in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 22:24
  4. mat att undvika?
    By -Louisa- in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 16:49
  5. För att undvika...
    By YonnaM in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 21:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar