Enkät på förskoleklass
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Enkät på förskoleklass

    Nu har halva terminen gått och det vore kul att höra vad ni tycker. Här kommer därför en liten enkät:

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?

    *Kan ditt barn läsa?

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
  2. 1
    Enkät på förskoleklass Nu har halva terminen gått och det vore kul att höra vad ni tycker. Här kommer därför en liten enkät:

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?

    *Kan ditt barn läsa?

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    -Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    -8.10-13.30 förutom måndagar då de börjar 9...

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    -Jag tycker den är bra. kanske lite lätt och väldigt mycket måla/teckna.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    -Hon trivs utmärkt

    *Kan ditt barn läsa?
    -Nej, har börjat ljuda vissa ord men gissar mest utifrån första bokstaven..

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    -ganska enkel efterosm hon fick med sig många kompisar. Lite jobbigare för oss föärldrar att ha tider att passa på morgonen....

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    24 barn på en lärare och en förskollärare. De delar upp barnen i halvklass vissa dagar.
  4. 2
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    -Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    -8.10-13.30 förutom måndagar då de börjar 9...

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    -Jag tycker den är bra. kanske lite lätt och väldigt mycket måla/teckna.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    -Hon trivs utmärkt

    *Kan ditt barn läsa?
    -Nej, har börjat ljuda vissa ord men gissar mest utifrån första bokstaven..

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    -ganska enkel efterosm hon fick med sig många kompisar. Lite jobbigare för oss föärldrar att ha tider att passa på morgonen....

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    24 barn på en lärare och en förskollärare. De delar upp barnen i halvklass vissa dagar.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Svarar själv

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    Ren förskoleklass. Fritids med 1-3.

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    8.15-13.30

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    På läsa-räkna-fronten är det lite för lätt. Min sexåring skulle nog vilja ha lite mer utmanande lektioner. Å andra sidan lär hon sig läsa självmant och lustfyllt just nu, och hennes allmänbildning har ökat enormt på dessa månader. Hon har även utvecklats inom musik, så vi är jättenöjda faktiskt.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Ja, passar bra.

    *Kan ditt barn läsa?
    Ja, och skriver ännu bättre.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Lätt. Det var mycket nytt, men några kompisar var med som trygghet och hon snappade upp rutinerna på nolltid. Vi föräldrar tycker det är jobbigt med en tid att passa på morgonen.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    20 barn, två lärare.
  6. 3
    Svarar själv *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    Ren förskoleklass. Fritids med 1-3.

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    8.15-13.30

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    På läsa-räkna-fronten är det lite för lätt. Min sexåring skulle nog vilja ha lite mer utmanande lektioner. Å andra sidan lär hon sig läsa självmant och lustfyllt just nu, och hennes allmänbildning har ökat enormt på dessa månader. Hon har även utvecklats inom musik, så vi är jättenöjda faktiskt.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Ja, passar bra.

    *Kan ditt barn läsa?
    Ja, och skriver ännu bättre.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Lätt. Det var mycket nytt, men några kompisar var med som trygghet och hon snappade upp rutinerna på nolltid. Vi föräldrar tycker det är jobbigt med en tid att passa på morgonen.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    20 barn, två lärare.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Mina svar för Samuel:

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat? Ren Förskoleklass. De delar sedan innegård med en 2a (ska eg finnas en 1a oxå men det finns för få barn i den klassen så de är på den andra innegården.)

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    Mellan 8.30 till lunch.

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    Tja, jag har personligen inte varit där så mycket då det är maken som gör mesta lämningar och hämtningar men det varkar vara lagom mycket av allt. Via leken så lär de sig massa saker. Samuel är duktig på matte, bokstäver och sådant så vi gör ganska mycket sådant hemma för att han ska utvecklas i sin takt.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Ja just nu, jag tror dock att om ett tag är det bra att se vilken nivå han ligger på och utmana honom men jag tror att de kommer att kunna göra det.

    *Kan ditt barn läsa?
    Ja

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Odramatisk tack vare att han som 5 åring gick i en lokal vid skolans område. De åt då i skolans matsal, använde lekparken bredvid skolan och även jympasalen. Samt att vid de få tillfällen han var kvar sent fick de vara på fritids i skolan. Och i klassen så kände han 80% av barnen sedan tidigare.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    Nu är det 21 barn och 3 lärare.
  8. 4
    Mina svar för Samuel:

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat? Ren Förskoleklass. De delar sedan innegård med en 2a (ska eg finnas en 1a oxå men det finns för få barn i den klassen så de är på den andra innegården.)

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    Mellan 8.30 till lunch.

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    Tja, jag har personligen inte varit där så mycket då det är maken som gör mesta lämningar och hämtningar men det varkar vara lagom mycket av allt. Via leken så lär de sig massa saker. Samuel är duktig på matte, bokstäver och sådant så vi gör ganska mycket sådant hemma för att han ska utvecklas i sin takt.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Ja just nu, jag tror dock att om ett tag är det bra att se vilken nivå han ligger på och utmana honom men jag tror att de kommer att kunna göra det.

    *Kan ditt barn läsa?
    Ja

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Odramatisk tack vare att han som 5 åring gick i en lokal vid skolans område. De åt då i skolans matsal, använde lekparken bredvid skolan och även jympasalen. Samt att vid de få tillfällen han var kvar sent fick de vara på fritids i skolan. Och i klassen så kände han 80% av barnen sedan tidigare.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    Nu är det 21 barn och 3 lärare.
  9. Medlem sedan
    Jan 1999
    #5
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    # Han går i en F-2 klass. Kommer sedan byta till en 3-5 klass.

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    # Eh, jag vet knappt, eftersom han går på fritids efteråt Men 08.20-11.30 tror jag. Alla barn (även de som inte har fritids) får dock äta i matsalen innan de går hem.

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    # Den känns nog rätt lagom, även om jag kan tycka att det är lite synd att de _inte_ börjar med läxor redan nu - medans ungarna är sugna på att få läxa och ännu inte hunnit "fatta" att läxa är tråååååkigt...

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    # Nja, han är en lite fladdrig person som skulle behövt mer individuell uppmärksamhet än vad jag tror han får...

    *Kan ditt barn läsa?
    # Nej, men han har börjat så smått att fatta principen - men det är en bra bit kvar.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    # Väldigt bra. Hela vårterminen i våras så var 5-åringarna på "5-årsklubb" nere på skolan 3 em i veckan, provåt i matsalen etc. De lärde känna all personal, skolgården och lokalerna.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    # 28 barn tror jag det blev (uppdelat på 3 årskurser då) och de har 3 heltider - 1 grundskolelärare, 2 fritidspedadoger samt en hjälplärare (på deltid)
  10. 5
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    # Han går i en F-2 klass. Kommer sedan byta till en 3-5 klass.

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    # Eh, jag vet knappt, eftersom han går på fritids efteråt Men 08.20-11.30 tror jag. Alla barn (även de som inte har fritids) får dock äta i matsalen innan de går hem.

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    # Den känns nog rätt lagom, även om jag kan tycka att det är lite synd att de _inte_ börjar med läxor redan nu - medans ungarna är sugna på att få läxa och ännu inte hunnit "fatta" att läxa är tråååååkigt...

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    # Nja, han är en lite fladdrig person som skulle behövt mer individuell uppmärksamhet än vad jag tror han får...

    *Kan ditt barn läsa?
    # Nej, men han har börjat så smått att fatta principen - men det är en bra bit kvar.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    # Väldigt bra. Hela vårterminen i våras så var 5-åringarna på "5-årsklubb" nere på skolan 3 em i veckan, provåt i matsalen etc. De lärde känna all personal, skolgården och lokalerna.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    # 28 barn tror jag det blev (uppdelat på 3 årskurser då) och de har 3 heltider - 1 grundskolelärare, 2 fritidspedadoger samt en hjälplärare (på deltid)
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    *Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    *8.20-11.20

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    *lagom

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    *Ja, hyfsat

    *Kan ditt barn läsa?
    *Nja, hon har ljudat sig genom versaltext i ett år nu men läsa kan hon inte.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    *Bra

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    *En lärare, en förskollärare och en fritidspedagog (?) på 26 barn.
  12. 6
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    *Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    *8.20-11.20

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    *lagom

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    *Ja, hyfsat

    *Kan ditt barn läsa?
    *Nja, hon har ljudat sig genom versaltext i ett år nu men läsa kan hon inte.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    *Bra

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    *En lärare, en förskollärare och en fritidspedagog (?) på 26 barn.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat? Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass? 9.00 och oftast till lunch men om de haft uyflykt på fm är f-klass på em

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner? För lätt, för mycket lek, håller inte efter stökiga barn...

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn? Ibland

    *Kan ditt barn läsa? Nej

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola? Bra

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare? 24 barn och 3 lärare
  14. 7
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat? Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass? 9.00 och oftast till lunch men om de haft uyflykt på fm är f-klass på em

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner? För lätt, för mycket lek, håller inte efter stökiga barn...

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn? Ibland

    *Kan ditt barn läsa? Nej

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola? Bra

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare? 24 barn och 3 lärare
  15. Medlem sedan
    Jan 1999
    #8
    Korrigerar...
    Det är inte två fritidspedagoger, det är en förskolelärare och en fritidspedagog.
  16. 8
    Korrigerar...
    Det är inte två fritidspedagoger, det är en förskolelärare och en fritidspedagog.
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9

    alacs svarar

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass? Klassen är 9-13, men han går på fritids från 8, eftersom storebror går i 1:An och börjar 8.10, och båda lämnas samtidigt, och är kvar till ca 15.30 ihop med sin bror.

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner? Nivån verkar bra.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn? Ja, det känns så. Han kom ensam från sin förskola, och har kommit bra in i gruppen och fått många vänner.

    *Kan ditt barn läsa? Ja, lite

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola? Inga problem

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare? 25 barn, 2 lärare och en extra resurs. 2,75 tjänst tror jag det är.
  18. 9
    alacs svarar *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass? Klassen är 9-13, men han går på fritids från 8, eftersom storebror går i 1:An och börjar 8.10, och båda lämnas samtidigt, och är kvar till ca 15.30 ihop med sin bror.

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner? Nivån verkar bra.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn? Ja, det känns så. Han kom ensam från sin förskola, och har kommit bra in i gruppen och fått många vänner.

    *Kan ditt barn läsa? Ja, lite

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola? Inga problem

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare? 25 barn, 2 lärare och en extra resurs. 2,75 tjänst tror jag det är.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    Ren F-klass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    8.20-13.30, eller kanske 13 (är inte säker för övergången till fritids är så smidig - samma lokaler och samma personal)

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    Lagom nivå för min son - mycket lek men ändå lär de sig en hel del och verksamheten är mycket varierad med mycket musik, mycket utevistelse, bland annat.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    ja, han trivs bra och får lagom utmaningar, känns det som

    *Kan ditt barn läsa?
    ibland! han är mitt emellan att stava sig igenom ord och att läsa dem.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Mycket smidig - inser att min son inte alls saknar dagis utan att han är så glad att han börjat i f-klass. Mottagandet i skolan var väldigt fint och han kände sig välkommen direkt.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    15 barn, tre vuxna (minst två på plats samtidigt och tre när de ska iväg eller göra något speciellt). Tror att två av dem är förskollärare och en fritidspedagog, men är inte säker. Hur som helst är vi positivt överraskade av personaltätheten.
  20. 10
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    Ren F-klass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    8.20-13.30, eller kanske 13 (är inte säker för övergången till fritids är så smidig - samma lokaler och samma personal)

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    Lagom nivå för min son - mycket lek men ändå lär de sig en hel del och verksamheten är mycket varierad med mycket musik, mycket utevistelse, bland annat.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    ja, han trivs bra och får lagom utmaningar, känns det som

    *Kan ditt barn läsa?
    ibland! han är mitt emellan att stava sig igenom ord och att läsa dem.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Mycket smidig - inser att min son inte alls saknar dagis utan att han är så glad att han börjat i f-klass. Mottagandet i skolan var väldigt fint och han kände sig välkommen direkt.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    15 barn, tre vuxna (minst två på plats samtidigt och tre när de ska iväg eller göra något speciellt). Tror att två av dem är förskollärare och en fritidspedagog, men är inte säker. Hur som helst är vi positivt överraskade av personaltätheten.
  21. Medlem sedan
    Jun 2002
    #11
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    Må-to 8.20-13.40, fre 9-13.40

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    Lagom. De har ingenting som kallas lektioner men de leker givetvis med matte och språk. De lägger (i mina ögon rätteligen) betoningen på social träning.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Tja, nja. Min son har väldigt mycket myror i benen och ganska svårt att anpassa sig till det nya. Han hade nog egentligen mått bäst av ytterligare ett år på dagis men det är ju i faktiskt inte något speciellt realistiskt alternativ nu för tiden. Samtidigt är han oerhört vetgirig och skulle nog vilja lära sig mer än vad de gör.

    *Kan ditt barn läsa?
    Nej

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Stökig, det tar tid för min son att anpassa sig.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    23 barn, 3 lärare.
  22. 11
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    Må-to 8.20-13.40, fre 9-13.40

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    Lagom. De har ingenting som kallas lektioner men de leker givetvis med matte och språk. De lägger (i mina ögon rätteligen) betoningen på social träning.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Tja, nja. Min son har väldigt mycket myror i benen och ganska svårt att anpassa sig till det nya. Han hade nog egentligen mått bäst av ytterligare ett år på dagis men det är ju i faktiskt inte något speciellt realistiskt alternativ nu för tiden. Samtidigt är han oerhört vetgirig och skulle nog vilja lära sig mer än vad de gör.

    *Kan ditt barn läsa?
    Nej

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Stökig, det tar tid för min son att anpassa sig.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    23 barn, 3 lärare.
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    Ren f-klass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    8.30-12.30 mån-fred

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    Tycker att det är ganska lagom, mitt barn är nöjt iallafall.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Ja, det tycker jag.

    *Kan ditt barn läsa?
    Nej, hon kan de flesta bokstäverna men ljudar inte ihop ord. Tror dock att det kommer gå utan problem sedan i ettan när den riktiga lästräningen börjar då hon har lätt för språklekar.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Helt ok, möjligen kunde fritids ha haft mer information och något längre inskolning.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    19 st. En fsklärare och en fritidspedagog under skoltid. På fredagar är det utomhuspedagoigik som gäller och då är det 2 fritidspedagoger.
  24. 12
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    Ren f-klass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    8.30-12.30 mån-fred

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    Tycker att det är ganska lagom, mitt barn är nöjt iallafall.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Ja, det tycker jag.

    *Kan ditt barn läsa?
    Nej, hon kan de flesta bokstäverna men ljudar inte ihop ord. Tror dock att det kommer gå utan problem sedan i ettan när den riktiga lästräningen börjar då hon har lätt för språklekar.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Helt ok, möjligen kunde fritids ha haft mer information och något längre inskolning.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    19 st. En fsklärare och en fritidspedagog under skoltid. På fredagar är det utomhuspedagoigik som gäller och då är det 2 fritidspedagoger.
  25. Medlem sedan
    Jun 2002
    #13
    Vad menar du när du säger att de inte håller efter stökiga barn?
  26. 13
    Vad menar du när du säger att de inte håller efter stökiga barn?
  27. Medlem sedan
    Jun 2002
    #14
    Tillägg ang. övergången:
    Min son har alltså lite anpassningsproblem, men jag kan inte klaga på själva "systemet". De hade 3 träffar tillsammans innan sommaren och blev väldigt väl mottagna efter sommarlovet. Det är en liten och mysig skola - treorna är faddrar åt f-klassen och imorgon ska femmorna ha spökkalas för dem.
  28. 14
    Tillägg ang. övergången:
    Min son har alltså lite anpassningsproblem, men jag kan inte klaga på själva "systemet". De hade 3 träffar tillsammans innan sommaren och blev väldigt väl mottagna efter sommarlovet. Det är en liten och mysig skola - treorna är faddrar åt f-klassen och imorgon ska femmorna ha spökkalas för dem.
  29. Medlem sedan
    Dec 2004
    #15
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?

    Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?

    8.15 till 12.30 tror jag men jag kan ha fel på sluttiden.

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?

    Min son är besviken för han trodde att han skulle få lära sig saker i skolan, men det är ju mest lek.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?

    Nej. Han har Asperger syndrom och har det synnerligen jobbigt i skolan eftersom de inte anpassar miljön efter hans behov i tillräcklig grad.

    *Kan ditt barn läsa?

    Nej (vissa ord)

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?

    Jättejobbigt!

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?

    30 barn (alldeles för många!) och 3 personal
  30. 15
    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?

    Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?

    8.15 till 12.30 tror jag men jag kan ha fel på sluttiden.

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?

    Min son är besviken för han trodde att han skulle få lära sig saker i skolan, men det är ju mest lek.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?

    Nej. Han har Asperger syndrom och har det synnerligen jobbigt i skolan eftersom de inte anpassar miljön efter hans behov i tillräcklig grad.

    *Kan ditt barn läsa?

    Nej (vissa ord)

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?

    Jättejobbigt!

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?

    30 barn (alldeles för många!) och 3 personal
  31. Mamma till fyra
    #16
    Nu har halva terminen gått och det vore kul att höra vad ni tycker. Här kommer därför en liten enkät:

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    - Min pojke går i en ren F-klass.

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    - Förskoleklassen pågår mellan 8.25-13.20, mina pojkar åker skolbussen hemifrån kvart över sju och kommer hem med bussen kvart över två. (Vi bor på landet, och har vanligtvis en kvart till skolan med skolbussen, men det här året är lågstadiet inhyst i en skola på en annan del av ön, eftersom "vår" skola har skall byggas ny)

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    - Nivån är precis lagom för min pojke. Mycket lek, men också riktiga uppgifter, mycket eget ansvar och krav på koncentration.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    - Ja, det passar utmärkt!

    *Kan ditt barn läsa?
    - Nej, han kan inte läsa, men är ganska nära att knäcka koden.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    - Det har gått bra. Mycket tack vare två år äldre storebror som åker med samma skolbuss och är på samma skolgård, har haft samma fröken ... Lillebror har längtat efter att få bli stor och gå i skolan! Han var färdig med dagis nu.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    - 15 barn, 11 tjejer och 4 killar. En hel fröken, en halv fröken och en fröken som kommer in och har språklek/mattelek med halva klassen varje dag. Gott om resurser med andra ord!
  32. 16
    Nu har halva terminen gått och det vore kul att höra vad ni tycker. Här kommer därför en liten enkät:

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    - Min pojke går i en ren F-klass.

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    - Förskoleklassen pågår mellan 8.25-13.20, mina pojkar åker skolbussen hemifrån kvart över sju och kommer hem med bussen kvart över två. (Vi bor på landet, och har vanligtvis en kvart till skolan med skolbussen, men det här året är lågstadiet inhyst i en skola på en annan del av ön, eftersom "vår" skola har skall byggas ny)

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    - Nivån är precis lagom för min pojke. Mycket lek, men också riktiga uppgifter, mycket eget ansvar och krav på koncentration.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    - Ja, det passar utmärkt!

    *Kan ditt barn läsa?
    - Nej, han kan inte läsa, men är ganska nära att knäcka koden.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    - Det har gått bra. Mycket tack vare två år äldre storebror som åker med samma skolbuss och är på samma skolgård, har haft samma fröken ... Lillebror har längtat efter att få bli stor och gå i skolan! Han var färdig med dagis nu.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    - 15 barn, 11 tjejer och 4 killar. En hel fröken, en halv fröken och en fröken som kommer in och har språklek/mattelek med halva klassen varje dag. Gott om resurser med andra ord!
  33. Mamma till fyra
    #17
    Glömde skriva att FREDAGARNA är lediga! Känns jättebra att börja så första året, en liten mjukstart ... De barn som behöver fritidsomsorg går naturligtvis till fritids som vanligt, men inga skolbussar går!
  34. 17
    Glömde skriva att FREDAGARNA är lediga! Känns jättebra att börja så första året, en liten mjukstart ... De barn som behöver fritidsomsorg går naturligtvis till fritids som vanligt, men inga skolbussar går!
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18

    Annas svar

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?

    - L går i en F-1:a

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?

    - 08.10-13.40

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?

    - Helt ok! Dock skulle vi vilja ha nån läxa då & då, så man har som förälder en liten inblick vad dem sysslar med.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?

    - Det tror jag allt!

    *Kan ditt barn läsa?

    - Nej inte än, men börjar lite smått att ljuda

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?

    - I början tufft, L har svårt för nya situationer, men det blir bättre & bättre

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?

    24 st barn & 1 lärare, 1 resurs & 1 förskollärare
  36. 18
    Annas svar *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?

    - L går i en F-1:a

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?

    - 08.10-13.40

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?

    - Helt ok! Dock skulle vi vilja ha nån läxa då & då, så man har som förälder en liten inblick vad dem sysslar med.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?

    - Det tror jag allt!

    *Kan ditt barn läsa?

    - Nej inte än, men börjar lite smått att ljuda

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?

    - I början tufft, L har svårt för nya situationer, men det blir bättre & bättre

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?

    24 st barn & 1 lärare, 1 resurs & 1 förskollärare
  37. Medlem sedan
    Jul 2002
    #19
    Mina svar (tillsammans med sonen)

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    *Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    *8.30-13.30

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    *sonen svarar själv: leken är helt bra, lektionerna är lite jobbiga ibland för jag hinner inte klart för jag vill göra allt noggrannt. det skulle vara längre lektioner. Uppgifterna är lätta och roliga. Utelektionerna är bra (två dagar i veckan)

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Sonen svarar själv: ja ganska bra. Det skulle vara längre lektioner för lektionstiden är lite väl kort. Det går för långsamt med bokstäverna.

    *Kan ditt barn läsa?
    Ja men långsamt, inte flytande.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Sonen svarar: det var spännande, jag var inte alls nervös.
    Mamma svarar: han kom ensam från sin förskola så JAG var nervös, men det har gått jättebra, han har verkligen levt upp socialt och fått nya kompisar.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    21 barn varav ett har egen assistent, 2 lärare och en resurs vissa tider.
  38. 19
    Mina svar (tillsammans med sonen)

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    *Ren förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    *8.30-13.30

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    *sonen svarar själv: leken är helt bra, lektionerna är lite jobbiga ibland för jag hinner inte klart för jag vill göra allt noggrannt. det skulle vara längre lektioner. Uppgifterna är lätta och roliga. Utelektionerna är bra (två dagar i veckan)

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Sonen svarar själv: ja ganska bra. Det skulle vara längre lektioner för lektionstiden är lite väl kort. Det går för långsamt med bokstäverna.

    *Kan ditt barn läsa?
    Ja men långsamt, inte flytande.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Sonen svarar: det var spännande, jag var inte alls nervös.
    Mamma svarar: han kom ensam från sin förskola så JAG var nervös, men det har gått jättebra, han har verkligen levt upp socialt och fått nya kompisar.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    21 barn varav ett har egen assistent, 2 lärare och en resurs vissa tider.
  39. Medlem sedan
    Aug 2009
    #20
    Svar för min pojke...

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    Förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    8.30-13.00, utom onsdagar 8.30-15.20 (hemspråk också)

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    Lite för lätt. Märker att han får svårare uppgifter på hemspråk än i förskoleklassen och även läsläxa på hemspråk som han klarar lätt och utan problem. Så han hade klarat lite högre nivå även i förskoleklassen. Han är aktivt tvåspråkig.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Ja, han tycker mycket om sin skola, aktiviteterna och att leka med barnen. Han är social och har lätt att hitta vänner, aktivera sig och även att delta i undervisning.

    *Kan ditt barn läsa?
    Ja.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Lättare än jag trodde. Sonen trivdes direkt och anpassade sig snabbt.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    17 barn, 2 lärare
  40. 20
    Svar för min pojke...

    *Vilken typ av klass går din sexåring i? Ren förskoleklass, F-3 eller annat?
    Förskoleklass

    *Under vilka tider pågår förskoleklass?
    8.30-13.00, utom onsdagar 8.30-15.20 (hemspråk också)

    *Vad tycker du om nivån i förskoleklassen? För svårt för lätt, för mycket/lite lek, för mycket/lite lektioner?
    Lite för lätt. Märker att han får svårare uppgifter på hemspråk än i förskoleklassen och även läsläxa på hemspråk som han klarar lätt och utan problem. Så han hade klarat lite högre nivå även i förskoleklassen. Han är aktivt tvåspråkig.

    *Passar förskoleklassverksamheten just ditt barn?
    Ja, han tycker mycket om sin skola, aktiviteterna och att leka med barnen. Han är social och har lätt att hitta vänner, aktivera sig och även att delta i undervisning.

    *Kan ditt barn läsa?
    Ja.

    *Hur upplevde du övergången från förskola till skola?
    Lättare än jag trodde. Sonen trivdes direkt och anpassade sig snabbt.

    *Hur många barn i klassen och hur många lärare?
    17 barn, 2 lärare
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Förskoleklass m.m.
    By justEmmie in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 21:25
  2. Förskoleklass ?
    By fredde39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 11:41
  3. Förskoleklass
    By Vs mamma in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 19:21
  4. Ang Förskoleklass
    By ulrika gi in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 17:38
  5. nån som vet? ang förskoleklass
    By -AT- in forum Småbarn
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 20:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar