6-åringar ensamma hemma... igen.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    6-åringar ensamma hemma... igen.

    När jag hämtade dottern hos grannen så var de återigen ensamma hemma. Lilltjejen som bor där har mobil, men den var avstängd (försökte ringa så jag slapp gå över och hämta) och ingen svarade på hemtelefonen. För de tre 6-åringarna hittade inte den... När jag kom och hämtade så gick de två andra ut, utan att låsa dörren, utan mobil... *suck* Det känns som ett snack m päronen är nära förstående.
    Jag har tre barn; en av varje
  2. 1
    6-åringar ensamma hemma... igen. När jag hämtade dottern hos grannen så var de återigen ensamma hemma. Lilltjejen som bor där har mobil, men den var avstängd (försökte ringa så jag slapp gå över och hämta) och ingen svarade på hemtelefonen. För de tre 6-åringarna hittade inte den... När jag kom och hämtade så gick de två andra ut, utan att låsa dörren, utan mobil... *suck* Det känns som ett snack m päronen är nära förstående.
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Åh fy, har det hänt förr alltså? dottern hade en sån kompis och mamma, men det hände bara en gång...efter det fick tjejerna alltid vara hos oss istället.
  4. 2
    Åh fy, har det hänt förr alltså? dottern hade en sån kompis och mamma, men det hände bara en gång...efter det fick tjejerna alltid vara hos oss istället.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    hua, ensamma hemma, hur länge då?
    vi bor ju i princip vägg i vägg med dagis/ skolan (man ser det från vårat hus). så det har hänt att dottern fått vara ensam hemma i 10 minuter medans jag hämtat lillebror. men där går min gräns. hon e ju därtill inte ensam ensam, hon klarar telefonen väl, och grannarna här på vår lilla by känner hon väl. men ändå. ensam och 6 år, det rimmar fel.
  6. 3
    hua, ensamma hemma, hur länge då?
    vi bor ju i princip vägg i vägg med dagis/ skolan (man ser det från vårat hus). så det har hänt att dottern fått vara ensam hemma i 10 minuter medans jag hämtat lillebror. men där går min gräns. hon e ju därtill inte ensam ensam, hon klarar telefonen väl, och grannarna här på vår lilla by känner hon väl. men ändå. ensam och 6 år, det rimmar fel.
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    helmärkligt...om jag har ansvar för andras barn som är här så skulle jag aldrig lämna dem själva, skulle inte lämna min egen 6åring själv heller för den delen.
    Ett samtal med hennes föräldrar får du nog ha ja....
  8. 4
    helmärkligt...om jag har ansvar för andras barn som är här så skulle jag aldrig lämna dem själva, skulle inte lämna min egen 6åring själv heller för den delen.
    Ett samtal med hennes föräldrar får du nog ha ja....
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Va?!?!
    Tre 6-åringar ensamma?!?! Ok 6-årsbarn kan vara olika mogna, men att förutom eget barn, ha ansvar även för andras barn och lämna dem ensamma... Det låter inget bra...

    Min 6-åring vill visserligen klara sig själv och vara ensam en stund (t.ex. idag ville han stanna hemma och leka med bilar när lillasyster på 4 år ville till lekplatsen en bit bort). Han kommer att sucessivt få ta mer ansvar, men jag tycker det ändå är för tidigt (även om han känner grannar och kan svara ordentligt i telefon).
  10. 5
    Va?!?!
    Tre 6-åringar ensamma?!?! Ok 6-årsbarn kan vara olika mogna, men att förutom eget barn, ha ansvar även för andras barn och lämna dem ensamma... Det låter inget bra...

    Min 6-åring vill visserligen klara sig själv och vara ensam en stund (t.ex. idag ville han stanna hemma och leka med bilar när lillasyster på 4 år ville till lekplatsen en bit bort). Han kommer att sucessivt få ta mer ansvar, men jag tycker det ändå är för tidigt (även om han känner grannar och kan svara ordentligt i telefon).
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Vad är så förfärligt med det?

    Nu finns det säkert en historia här som inte jag vet om, men... Att 6-åringar bara med automatik inte skulle kunna vara ensamma hemma en stund, särskilt som de inte är ensamma, förstår inte jag. Mina barn har varit både ensamma hemma själva och ensamma hemma tillsammans med kompisar i den åldern. Både här och hos andra. Jag ser inget märkligt i det. Bara de själva tycker att det är okej.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  12. 6
    Vad är så förfärligt med det? Nu finns det säkert en historia här som inte jag vet om, men... Att 6-åringar bara med automatik inte skulle kunna vara ensamma hemma en stund, särskilt som de inte är ensamma, förstår inte jag. Mina barn har varit både ensamma hemma själva och ensamma hemma tillsammans med kompisar i den åldern. Både här och hos andra. Jag ser inget märkligt i det. Bara de själva tycker att det är okej.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Nja, jag trycker nog att jag som förälder borde bli tillfrågad först om det är ok att min sexåring lämnas själv när hon är borta hos någon.
    Själv lämnar jag min 6åring ensam framför tv:n en stund om hon tycker det är ok men jag vet inte om jag skulle lämna tre 6åringar ensamma (även med föräldrars tillåtelse), jag tycker det är rätt stor skillnad där.
  14. 7
    Nja, jag trycker nog att jag som förälder borde bli tillfrågad först om det är ok att min sexåring lämnas själv när hon är borta hos någon.
    Själv lämnar jag min 6åring ensam framför tv:n en stund om hon tycker det är ok men jag vet inte om jag skulle lämna tre 6åringar ensamma (även med föräldrars tillåtelse), jag tycker det är rätt stor skillnad där.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Jo

    Jag tror nog att jag tagit det med föräldrarna, faktiskt. Talat om att jag ska göra det eller det, korta ärenden, och att barnen blir kvar hemma då om de vill. Vet jag om det innan så säger jag det. Precis som att jag kollar med kompisens föräldrar så att det är okej att de går hem själva innan jag spurtar hem på cykeln

    Men jag uppfattade svaren här som att det bara var jättegräsligt att lämna en sexåring, och det håller jag inte med om. Jag undrar vad det är som är så hemskt med det?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  16. 8
    Jo Jag tror nog att jag tagit det med föräldrarna, faktiskt. Talat om att jag ska göra det eller det, korta ärenden, och att barnen blir kvar hemma då om de vill. Vet jag om det innan så säger jag det. Precis som att jag kollar med kompisens föräldrar så att det är okej att de går hem själva innan jag spurtar hem på cykeln

    Men jag uppfattade svaren här som att det bara var jättegräsligt att lämna en sexåring, och det håller jag inte med om. Jag undrar vad det är som är så hemskt med det?
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Jag håller med dig, min 6åring har tidigare inte velat vara hemma själv men med storasyster har det gått bra. Men igår när jag skulle ta stora till vc så ville hon plötsligt och det blev nog över en timme. Hon var jättestolt när vi kom hem såklart...=)
    Man måste ju börja nånstans anser jag, och barnen är oftast med kapabla än vad vi vill tillkänna. Idag har vi ju också enkelheten och tryggheten som mobiler ger oss.
  18. 9
    Jag håller med dig, min 6åring har tidigare inte velat vara hemma själv men med storasyster har det gått bra. Men igår när jag skulle ta stora till vc så ville hon plötsligt och det blev nog över en timme. Hon var jättestolt när vi kom hem såklart...=)
    Man måste ju börja nånstans anser jag, och barnen är oftast med kapabla än vad vi vill tillkänna. Idag har vi ju också enkelheten och tryggheten som mobiler ger oss.
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10
    Jag lämnar till och med min 5-åring ensam hemma en stund. En stund klarar de absolut av att vara ensamma hemma.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  20. 10
    Jag lämnar till och med min 5-åring ensam hemma en stund. En stund klarar de absolut av att vara ensamma hemma.
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11
    Svarar alla: Denna tjej som bor granne är ovanligt omogen och... dissy (hittar inte rätt ord). Bara det att de inte kan ringa om det är nåt för mobilen hade lagt av och hemtelefonen var borta tycker jag är under kritik. Den tredje tjejen är väldigt nervöst lagd och rädd av sig och hennes föräldrar vet inget heller. Att de sedan bara går ut utan att säga till nån när det är mörkt ute, utan att låsa dörren...

    Jag tycker nog att en sexåring kan vara ensam korta stunder, men jag skulle inte lämna min tjej m två kompisar utan telefon i nån timme utan att prata med de andra föräldrarna, det skulle jag inte.
  22. 11
    Svarar alla: Denna tjej som bor granne är ovanligt omogen och... dissy (hittar inte rätt ord). Bara det att de inte kan ringa om det är nåt för mobilen hade lagt av och hemtelefonen var borta tycker jag är under kritik. Den tredje tjejen är väldigt nervöst lagd och rädd av sig och hennes föräldrar vet inget heller. Att de sedan bara går ut utan att säga till nån när det är mörkt ute, utan att låsa dörren...

    Jag tycker nog att en sexåring kan vara ensam korta stunder, men jag skulle inte lämna min tjej m två kompisar utan telefon i nån timme utan att prata med de andra föräldrarna, det skulle jag inte.
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    Det skulle väl inte jag heller

    Inte bara sådär. Men nå´t katastrofläge är det knappast.

    Menar du att de borde låst in barnen?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  24. 12
    Det skulle väl inte jag heller Inte bara sådär. Men nå´t katastrofläge är det knappast.

    Menar du att de borde låst in barnen?
  25. Medlem sedan
    Sep 2001
    #13
    Tror du det? Tror du verkligen att det är det jag menar? Nej, jag menar att om man har en sexåring som är så omogen som hon är, som man inte ens kan lita på att hon stannar hemma eller hör av sig om hon vill gå nån annanstans, då kanske det inte är optimalt att lämna just den sexåringen själv hemma med det ansvaret...
  26. 13
    Tror du det? Tror du verkligen att det är det jag menar? Nej, jag menar att om man har en sexåring som är så omogen som hon är, som man inte ens kan lita på att hon stannar hemma eller hör av sig om hon vill gå nån annanstans, då kanske det inte är optimalt att lämna just den sexåringen själv hemma med det ansvaret...
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Tror vad?

    Att du tycker de skulle låst in dem? Nej, det tror jag inte, och det var därför jag frågade. Det kändes märkligt och otydligt.

    Om jag inte litade på min sexåring skulle jag inte lämna henne hemma. Det skulle jag för övrigt inte göra med en tioåring, fjortonåring eller vem som helst som jag inte litade på. Föräldrarna litar förmodlien på sin dotter. Rätt eller fel vet ju inte jag något om, men det är antagligen så det är.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  28. 14
    Tror vad? Att du tycker de skulle låst in dem? Nej, det tror jag inte, och det var därför jag frågade. Det kändes märkligt och otydligt.

    Om jag inte litade på min sexåring skulle jag inte lämna henne hemma. Det skulle jag för övrigt inte göra med en tioåring, fjortonåring eller vem som helst som jag inte litade på. Föräldrarna litar förmodlien på sin dotter. Rätt eller fel vet ju inte jag något om, men det är antagligen så det är.
  29. Medlem sedan
    Sep 2001
    #15
    Ja, eller så bryr de sig inte så mycket. Hon får göra rätt mycket själv. Hon kom hem till oss i somras, gråtfärdig, och frågade om min tjej var hemma. När jag sa nej så kom tårarna för hon var ensam hemma och hade ingen att vara med. Då fick hon sitta med mig och äta glass till päronen kom. Om de litar på henne så verkar de ju inte känna henne iaf.
  30. 15
    Ja, eller så bryr de sig inte så mycket. Hon får göra rätt mycket själv. Hon kom hem till oss i somras, gråtfärdig, och frågade om min tjej var hemma. När jag sa nej så kom tårarna för hon var ensam hemma och hade ingen att vara med. Då fick hon sitta med mig och äta glass till päronen kom. Om de litar på henne så verkar de ju inte känna henne iaf.
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16

    Men liten då :(

    Som sagt... Det fanns en historia.

    Tror du att du kan prata lite fint med dem? Eller är det läge för anmälan?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  32. 16
    Men liten då :( Som sagt... Det fanns en historia.

    Tror du att du kan prata lite fint med dem? Eller är det läge för anmälan?
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17
    stackars lilla tjej. Så liten och så ängslig hon verkar.
    Usch jag tycker hon inte verkar ha det alltför lätt hemma.
    Jag skulle absolut prata med föräldrarna.
    Varför kan de inte ta med sig henne när de ska iväg?

    Jag har en 6 årig son och han skulle aldrig få vara ensam hemma med sina kompisar. Aldrig!
    Föresten vill han knappt vara ensam hemma när jag ska hämta lillebror på dagis max 4 minuter gåväg från oss.
  34. 17
    stackars lilla tjej. Så liten och så ängslig hon verkar.
    Usch jag tycker hon inte verkar ha det alltför lätt hemma.
    Jag skulle absolut prata med föräldrarna.
    Varför kan de inte ta med sig henne när de ska iväg?

    Jag har en 6 årig son och han skulle aldrig få vara ensam hemma med sina kompisar. Aldrig!
    Föresten vill han knappt vara ensam hemma när jag ska hämta lillebror på dagis max 4 minuter gåväg från oss.

Liknande trådar

  1. Ensamma hemma
    By ms_skywalker in forum _0905 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 09:17
  2. ensamma hemma
    By LuddesMamma in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 22:27
  3. Ensamma hemma
    By Irene Huss in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 18:24
  4. Ensamma hemma
    By malinel in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 22:19
  5. Ensamma 2 1/2-åringar ??????
    By Karin, Tilde03 Rebecca06 in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 23:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar