Vaccin?
_1007 Julibarn
  1. Fjäril
    #1

    Vaccin?

    Hur gör ni med influensavaccinet? Nu tillhör ju vi en av riskgrupperna, har ni vaccinerat er, eller kommer ni att göra det i samband med inskrivning hos BM? Eller kanske på den ordinarie tiden för icke-riskgrupper? Eller finns det någon som inte vill vaccinera sig? Jag funderar på att åka ner till VC i veckan, eftersom det är tid för de i riskgrupperna som inte kunnat innan. Men behöver man något intyg på att man tillhör en riksgrupp?

    Hur gör/tänker ni?
  2. 1
    Vaccin? Hur gör ni med influensavaccinet? Nu tillhör ju vi en av riskgrupperna, har ni vaccinerat er, eller kommer ni att göra det i samband med inskrivning hos BM? Eller kanske på den ordinarie tiden för icke-riskgrupper? Eller finns det någon som inte vill vaccinera sig? Jag funderar på att åka ner till VC i veckan, eftersom det är tid för de i riskgrupperna som inte kunnat innan. Men behöver man något intyg på att man tillhör en riksgrupp?

    Hur gör/tänker ni?
  3. cosinus
    #2

    Jag väntar

    Hade jag inte varit gravid hade jag inte tagit det alls. Nu är jag mer osäker.

    Men jag kommer inte ta vaccinet i tidig graviditet. Risken i början är inte stor för allvarliga komplikationer, gravida i första trimestern får inte ens tamiflu för att riskerna är så små, och jag vill verkligen inte stoppa in ett vaccin i kroppen när pyret utvecklas som mest.

    Beroende på hur det utvecklar sig, om smittan blir mer aggresiv eller finns precis "överall" efter jul kan jag kanske tänka mig det men jag väntar nog gärna upp mot vecka 20 eller så.

    Å andra sidan så har jag väntat så länge är det snart slut på influensasäsongen så då kanske jag inte tar det alls.

    Ja vi får se, men före v 12 blir det iaf inte.
  4. 2
    Jag väntar Hade jag inte varit gravid hade jag inte tagit det alls. Nu är jag mer osäker.

    Men jag kommer inte ta vaccinet i tidig graviditet. Risken i början är inte stor för allvarliga komplikationer, gravida i första trimestern får inte ens tamiflu för att riskerna är så små, och jag vill verkligen inte stoppa in ett vaccin i kroppen när pyret utvecklas som mest.

    Beroende på hur det utvecklar sig, om smittan blir mer aggresiv eller finns precis "överall" efter jul kan jag kanske tänka mig det men jag väntar nog gärna upp mot vecka 20 eller så.

    Å andra sidan så har jag väntat så länge är det snart slut på influensasäsongen så då kanske jag inte tar det alls.

    Ja vi får se, men före v 12 blir det iaf inte.
  5. Anonym
    #3
    Jag har tagit vaccinet redan, tog det i söndags då jag var i vecka 4+1. Av flera anledningar:

    1. Jag tillhörde redan en riskgrupp (det blir ja på frågan du ställde ang om man måste ha en särskild kallelse med sig, det måste man)
    2. Jag är nu gravid.
    3. Eftersom jag har barn under 3 år som inte får vaccinera sig kände jag att det minsta jag kan göra är att se till att dom åtminstone inte blir smittade hemma.

    Sen läste jag om hon gravida i gbg som ligger svårt sjuk i svininfluensan nu. Hon var tydligen bara gravid i vecka 11, inte i sista trimestern.

    Från början tänkte jag inte ta vaccinet men hann ändra mig! Dom säger ju att den största spridningen sätter igång om 2 veckor...
  6. 3
    Jag har tagit vaccinet redan, tog det i söndags då jag var i vecka 4+1. Av flera anledningar:

    1. Jag tillhörde redan en riskgrupp (det blir ja på frågan du ställde ang om man måste ha en särskild kallelse med sig, det måste man)
    2. Jag är nu gravid.
    3. Eftersom jag har barn under 3 år som inte får vaccinera sig kände jag att det minsta jag kan göra är att se till att dom åtminstone inte blir smittade hemma.

    Sen läste jag om hon gravida i gbg som ligger svårt sjuk i svininfluensan nu. Hon var tydligen bara gravid i vecka 11, inte i sista trimestern.

    Från början tänkte jag inte ta vaccinet men hann ändra mig! Dom säger ju att den största spridningen sätter igång om 2 veckor...
  7. Anonym
    #4
    Jag läste att vaccinet är en sk dött vaccin och det går inte genom moderkakan, bebisen får endast antikropparna.
  8. 4
    Jag läste att vaccinet är en sk dött vaccin och det går inte genom moderkakan, bebisen får endast antikropparna.
  9. Fjäril
    #5
    men om man måste ha intyg, då måste man alltså vara inskriven hos BM först? Kan man få en tidigare inskrivning pga detta då tro?
  10. 5
    men om man måste ha intyg, då måste man alltså vara inskriven hos BM först? Kan man få en tidigare inskrivning pga detta då tro?
  11. Anonym
    #6
    Läste nu i en annan ank. grupp att i vissa landsting behöver man inget intyg. Alla som tillhör riskgruppen går tydligen till en vaccinationscentral och köar. Så är det inte hos oss, det är ett särskilt brev man måste ha med sig, just för att folk inte ska kunna tränga sig före...
    Men ring bm eller din VC och fråga hur dom gör just där du bor!
  12. 6
    Läste nu i en annan ank. grupp att i vissa landsting behöver man inget intyg. Alla som tillhör riskgruppen går tydligen till en vaccinationscentral och köar. Så är det inte hos oss, det är ett särskilt brev man måste ha med sig, just för att folk inte ska kunna tränga sig före...
    Men ring bm eller din VC och fråga hur dom gör just där du bor!
  13. Anonym
    #7
    jag har vacc nu nyss, är i 6 + 3. litar kallt på att det inte ska va nån fara för fostret. att bli ordentlgit sjuk rä nog heller ingen hit som gravid så... nu önskar jag allt väl med vårt frö !
  14. 7
    jag har vacc nu nyss, är i 6 + 3. litar kallt på att det inte ska va nån fara för fostret. att bli ordentlgit sjuk rä nog heller ingen hit som gravid så... nu önskar jag allt väl med vårt frö !
  15. Anonym
    #8
    Tänker absolut INTE ta det nu. Efter vecka tolv så kan jag kanske ta det, inte innan dess. Varför chansa när man inte säkert vet att det inte är någon fara för fostret?! När inte ens läkare tar vaccinet börjat man ju undra varför..
  16. 8
    Tänker absolut INTE ta det nu. Efter vecka tolv så kan jag kanske ta det, inte innan dess. Varför chansa när man inte säkert vet att det inte är någon fara för fostret?! När inte ens läkare tar vaccinet börjat man ju undra varför..
  17. cosinus
    #9

    Eg tror jag inte det är någon fara

    Men jag vill ändå inte ta det i tidig graviditet men jag vill ju egentligen inte ta det alls. Vi får se hur jag gör senare. Har jag tur får jag göra bort svinisen relativt snart och då slipper jag ju vaccinet
  18. 9
    Eg tror jag inte det är någon fara Men jag vill ändå inte ta det i tidig graviditet men jag vill ju egentligen inte ta det alls. Vi får se hur jag gör senare. Har jag tur får jag göra bort svinisen relativt snart och då slipper jag ju vaccinet
  19. Medlem sedan
    Oct 2009
    #10
    Jag tog det idag.

    Jag är ensamstående med två barn, om jag blir riktigt dålig i influensan vem ska då ta hand om mina barn. Jag har de senaste åren tagit även sesongsinfluensavaccin av samma skäl. Dessutom får min yngsta inte vaccinera sig än så ju mindre sjuka vi andra två är dessto bättre.

    Jag hoppas att det inte ska ha några negativa inverkningar på graviditeten. Oj, jag har inte nått annat att kalla den där inne. Jag känner mig definitivt inte som om jag väntar barn än. Jag är bara gravid än

    Här vaccineras nu barnfamiljer och studenter. Och även innan behövde man inga papper på att man tillhörde riskgrupper. Alkholister tillhör ju riskgrupperna och det är det ju få som har papper på att de är :-)
  20. 10
    Jag tog det idag.

    Jag är ensamstående med två barn, om jag blir riktigt dålig i influensan vem ska då ta hand om mina barn. Jag har de senaste åren tagit även sesongsinfluensavaccin av samma skäl. Dessutom får min yngsta inte vaccinera sig än så ju mindre sjuka vi andra två är dessto bättre.

    Jag hoppas att det inte ska ha några negativa inverkningar på graviditeten. Oj, jag har inte nått annat att kalla den där inne. Jag känner mig definitivt inte som om jag väntar barn än. Jag är bara gravid än

    Här vaccineras nu barnfamiljer och studenter. Och även innan behövde man inga papper på att man tillhörde riskgrupper. Alkholister tillhör ju riskgrupperna och det är det ju få som har papper på att de är :-)

Liknande trådar

  1. ang vaccin
    By hallonet in forum _1006 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 22:35
  2. vaccin
    By velpotta idag in forum Kropp & hälsa
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 18:57
  3. Vaccin, hur var det nu?
    By Filliduttan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 08:25
  4. Vaccin
    By Fröken S in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 20:04
  5. Vaccin?
    By Pixxxy in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 20:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar