Funderingar om tidig pubertet
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Funderingar om tidig pubertet

    Jag diskuterade ämnet av olika orsaker med en väninna häromdagen - och ämnet var flickor som får sin första menstruation väldigt tidigt. Säg i 8-årsåldern.

    Vi funderade över vilka problem som kan uppstå för dessa flickor.
    Jag kan tänka mig att man kan bli kortare eftersom puberteten innebär att man börjar sluta växa. Sedan var det ju någon undersökning som visade på att de som gått in i puberteten tidigt hade större risk för svåra förlossningar.
    Vad mer kan inträffa? Och varför kryper det ner i åldrarna?
    Anna E med Viktor och Emma

    Hitta massa goda recept och matbudgettips på
    http://eklund.dyndns.org/mat/index.html -
    även med julrecept från tidigare års julsnack
    -o0===0o-
  2. 1
    Funderingar om tidig pubertet Jag diskuterade ämnet av olika orsaker med en väninna häromdagen - och ämnet var flickor som får sin första menstruation väldigt tidigt. Säg i 8-årsåldern.

    Vi funderade över vilka problem som kan uppstå för dessa flickor.
    Jag kan tänka mig att man kan bli kortare eftersom puberteten innebär att man börjar sluta växa. Sedan var det ju någon undersökning som visade på att de som gått in i puberteten tidigt hade större risk för svåra förlossningar.
    Vad mer kan inträffa? Och varför kryper det ner i åldrarna?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2

    Vet inte men det är många

    som fortsätter växa efteråt, det där verkar vara en myt eller nåt? Det är säkert vanligt att man har vuxit klart, men absolutn ingen "regel" som jag ser det, baserat på mig själv och folk omkring mig.
    aka Sulan
  4. 2
    Vet inte men det är många som fortsätter växa efteråt, det där verkar vara en myt eller nåt? Det är säkert vanligt att man har vuxit klart, men absolutn ingen "regel" som jag ser det, baserat på mig själv och folk omkring mig.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Ja, jag säger inte att man slutar växa från en dag till en annan, för det gör man inte, men om vi säger att puberteten varar i x antal år och att man inte växer särskilt mycket efter det att puberteten är avslutad (det rör sig om nån cm har jag för mig - och går betydligt långsammare än tidigare) - och du dessutom har en pubertet som drar igång en 4-5 år tidigare än vad den kunde ha gjort, då förlorar man ju dessa 4-5 år av tillväxt före puberteten... Eller tänker jag helt fel här? De kanske får ännu längre pubertet än de som går in i den senare?
  6. 3
    Ja, jag säger inte att man slutar växa från en dag till en annan, för det gör man inte, men om vi säger att puberteten varar i x antal år och att man inte växer särskilt mycket efter det att puberteten är avslutad (det rör sig om nån cm har jag för mig - och går betydligt långsammare än tidigare) - och du dessutom har en pubertet som drar igång en 4-5 år tidigare än vad den kunde ha gjort, då förlorar man ju dessa 4-5 år av tillväxt före puberteten... Eller tänker jag helt fel här? De kanske får ännu längre pubertet än de som går in i den senare?
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    jag vet inte varför men om du har extremt tidig pubertet brukar barnet hormonbehandlas dels för att undvika stopp i tillväxten men även för att barnet inte är moget än
  8. 4
    jag vet inte varför men om du har extremt tidig pubertet brukar barnet hormonbehandlas dels för att undvika stopp i tillväxten men även för att barnet inte är moget än
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    flickor växer cirka 10 cm efter att de haft sin mensdebut, så visst påverkar det om du har tidig eller sen pubertet men även om du har anlag för att bli lång eller kort
  10. 5
    flickor växer cirka 10 cm efter att de haft sin mensdebut, så visst påverkar det om du har tidig eller sen pubertet men även om du har anlag för att bli lång eller kort
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6

    En kompis till mig

    son är från Indien fick mens som 9åring,hon är 147 lång.

    Jag var 13 och är 162 lång.

    Har inte hört om att förlossningarna skulle vara svårare men visst det tog 3 dygn med dottern,jag blev igångsatt till sist.Med sonen hade jag pinvärkar 2 dygn ca men födde utan igångsättning.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  12. 6
    En kompis till mig son är från Indien fick mens som 9åring,hon är 147 lång.

    Jag var 13 och är 162 lång.

    Har inte hört om att förlossningarna skulle vara svårare men visst det tog 3 dygn med dottern,jag blev igångsatt till sist.Med sonen hade jag pinvärkar 2 dygn ca men födde utan igångsättning.
  13. Medlem sedan
    Nov 1998
    #7
    Jag tänker att man inte är känslomässigt mogen för de kroppsliga förändringarna. Vilka konsekvenser det kan få vet jag inte riktigt.

    Och så det att man inte växer så mycket. Svårare förlossningar hade jag inte hört talas om.
  14. 7
    Jag tänker att man inte är känslomässigt mogen för de kroppsliga förändringarna. Vilka konsekvenser det kan få vet jag inte riktigt.

    Och så det att man inte växer så mycket. Svårare förlossningar hade jag inte hört talas om.
  15. Medlem sedan
    Mar 2002
    #8
    Oprah hade en show på ämnet, fetma är en stor faktor tydligen - det gör att man hamnar i puberteten tidigare. Och tydligen, i USA, så kom "african-americans" tidigare i puberteten - det är dom två faktorerna som jag kommer ihåg så här på rak arm
  16. 8
    Oprah hade en show på ämnet, fetma är en stor faktor tydligen - det gör att man hamnar i puberteten tidigare. Och tydligen, i USA, så kom "african-americans" tidigare i puberteten - det är dom två faktorerna som jag kommer ihåg så här på rak arm
  17. Salander
    #9
    Menar du bara fysiska problem nu? Det är ju inte lätt psykiskt att vara så tidig, men det var kanske inte det du menade.
    Anledningarna att det kryper nedåt är bla vårt välmående och vår högre kroppsvikt.
  18. 9
    Menar du bara fysiska problem nu? Det är ju inte lätt psykiskt att vara så tidig, men det var kanske inte det du menade.
    Anledningarna att det kryper nedåt är bla vårt välmående och vår högre kroppsvikt.
  19. Salander
    #10
    Det är också väldigt vanligt bland adoptivbarn som kommer från länder med sämre näringsstandard. Kroppen får en tillväxtspurt av all mat och näring och dessa barn ramlar tidigt in i pubertet.
    Finns massor att läsa om detta om du googlar. Finns en del tråkiga sjukdomar också som utlöser för tidig pubertet och därför brukar skolhälsovården kolla dessa tidiga lite extra.
  20. 10
    Det är också väldigt vanligt bland adoptivbarn som kommer från länder med sämre näringsstandard. Kroppen får en tillväxtspurt av all mat och näring och dessa barn ramlar tidigt in i pubertet.
    Finns massor att läsa om detta om du googlar. Finns en del tråkiga sjukdomar också som utlöser för tidig pubertet och därför brukar skolhälsovården kolla dessa tidiga lite extra.

Liknande trådar

  1. Tidig pubertet
    By Anonym in forum _02 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 13:19
  2. Pubertet tidig
    By peggy in forum _99 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 22:43
  3. Tidig pubertet
    By - hipp - in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 20:55
  4. För tidig pubertet?
    By Orolig mamma in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 13:33
  5. För tidig pubertet
    By helene_ in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 07:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar