Jag är mamma till 4 barn dom är födda -00, -03, -05 och -07, själv är jag idag 33år.

Jag skulle kunmna kunna vara med i flera av rubrikerna under funktionshinder men orkar inte vara aktiv på alla så jag skriver här.
Det är tjejen född -05 som är anledningen till att jag hör hemma här.
I början av februari -05 föddes vårat tredje barn, graviditeten hade varit lika lätt som innan och även förlossningen gick snabbt och lätt, men så när hon väl kom ut klipptes navesträngen och barnmorskan försvann med en tyst bebis tät följd av en lik blek nybliven pappa, själv var jag kvar på rummet med en nästan färdigutbildad barnmorska. 10 minuter senare kom så sambon in och säger baraatt läkarna jobbar med bebisen hon har gomspalt. När bebis var 20 minuter gammal fick jag hålla henne några minuter sedan gick dom upp med henne till neo, inte för att hon kom förtidigt utan för att hon hade andnings svårigheter.
Det visa sig sedan att hon hade Pierre robin och då tenderar tungan ramla bak i svaljet och kväva barnet, detta växte bort på henne och vid 8.v ålder var det nästan borta helt. Men hon hade en spalt i mjuka gomen, hon var underviktig, missbildade stor tår, hörselnedsättning, m.m
Idag är hon 4½år och har fått diagnos Oto Palato Digitalt Syndrom typ 3, hon kämpar fortfarande med att kunna äta allt, det är inte så lätt då det "växer " i munnen på henne men det fungerar till 95%, hon har lite balans problem på grund av stor tårna men springer och klättrar som alla vilda 4 åringar, har nasalt tal, hörapparat/er hon är även hörande men vi använder oss av tecken som stöd för tal , glasögon, infektionskännslig, övere luftvägar som faller ihop och behöver därför medecineras för det, och fick förra veckan efter en lång utredning på BUP även diagnos lindrigt utvecklingsströning.

Det känns tungt att få beskedet om utvecklingsstörningen även om det inte är något som förvånar oss då vi hävndat att något var fel sedan hon var 2 månader gammal, men det här väcker ju en massa frågor så som hur gör vi med skola framöver? Ni som har barn med lindrig utvecklingsstörning går dom i vanlig skola eller sär?