Ersättning för familjehem...
Utsatta barn & familjehem
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Ersättning för familjehem...

    Vågar jag ställa en fråga om ersättning? Det är nämligen så att jag kanske får två barn placerade hos mig (i familjehem) och det är ju självklart att jag inte gör det för pengarna, men det är klart att man undrar förstås, hur mycket ersättning och omkostnader får man? Någon som vet och vill delge?
  2. 1
    Ersättning för familjehem... Vågar jag ställa en fråga om ersättning? Det är nämligen så att jag kanske får två barn placerade hos mig (i familjehem) och det är ju självklart att jag inte gör det för pengarna, men det är klart att man undrar förstås, hur mycket ersättning och omkostnader får man? Någon som vet och vill delge?
  3. Medlem sedan
    Sep 2008
    #2

    Svar

    De flesta kommuner betalar ersättning enligt Sveriges kommuners och landstings rekommendationer. Du får en del för att täcka omkostnader, den delen räknas ut efter en schablon av vad ett barn i en viss ålder gör av med sett i kostnader för mat, kläder, hygienartiklar osv., samt andra kostnader som är individuella, t.ex. resor till biologiska föräldrar, dyrare fritidssysselsättningar etc. Den andra delen, "lönen" eller arvodet, bestäms utifrån hur tungt och arbetsamt uppdraget bedöms vara. Aktuella summor kan du hitta på Sveriges kommuner och landstings hemsida.

    Om du får barnen via en familjehemsstiftelse brukar de oftast betala de högsta nivåerna för båda delarna oavsett hur den faktiska situationen ser ut.

    Lycka till med ditt ev. uppdrag!
  4. 2
    Svar De flesta kommuner betalar ersättning enligt Sveriges kommuners och landstings rekommendationer. Du får en del för att täcka omkostnader, den delen räknas ut efter en schablon av vad ett barn i en viss ålder gör av med sett i kostnader för mat, kläder, hygienartiklar osv., samt andra kostnader som är individuella, t.ex. resor till biologiska föräldrar, dyrare fritidssysselsättningar etc. Den andra delen, "lönen" eller arvodet, bestäms utifrån hur tungt och arbetsamt uppdraget bedöms vara. Aktuella summor kan du hitta på Sveriges kommuner och landstings hemsida.

    Om du får barnen via en familjehemsstiftelse brukar de oftast betala de högsta nivåerna för båda delarna oavsett hur den faktiska situationen ser ut.

    Lycka till med ditt ev. uppdrag!
  5. Medlem sedan
    Oct 1999
    #3
    Hej!
    Jag hade hoppats på lite siffror för jag har faktiskt ingen aning om det rör sig om 1000 el 10000 kr per barn och hur som helst kommer jag att ta uppdraget om jag får det eftersom det rör sig om anhörigas barn. Jag har varit inne på SKL:s sida men jag begriper tyvärr inte hur jag ska läsa dessa siffror.
  6. 3
    Hej!
    Jag hade hoppats på lite siffror för jag har faktiskt ingen aning om det rör sig om 1000 el 10000 kr per barn och hur som helst kommer jag att ta uppdraget om jag får det eftersom det rör sig om anhörigas barn. Jag har varit inne på SKL:s sida men jag begriper tyvärr inte hur jag ska läsa dessa siffror.
  7. Medlem sedan
    Aug 2008
    #4
    jag har ett barn hos mig och jag får mellan 10000-12000 i månaden för detta. sen finns det andra bidrag man kan söka samtidigt för att ha barnen hos sig. hoppas bara inte min summa är helt fel emot vad du kommer få och att allt går bra för dig med dom.
  8. 4
    jag har ett barn hos mig och jag får mellan 10000-12000 i månaden för detta. sen finns det andra bidrag man kan söka samtidigt för att ha barnen hos sig. hoppas bara inte min summa är helt fel emot vad du kommer få och att allt går bra för dig med dom.
  9. Anonym
    #5
    Allt som allt eller är dessa 10000-12000 endast omkostnadsdel, endast arvode eller nåt annat?
    Rena pengar eller före skatt?
    Är det bedömt som ett "svårt" barn eller ett "vanligt"?
  10. 5
    Allt som allt eller är dessa 10000-12000 endast omkostnadsdel, endast arvode eller nåt annat?
    Rena pengar eller före skatt?
    Är det bedömt som ett "svårt" barn eller ett "vanligt"?
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Arvode - omkostnad för placering

    Det skiljer lite mellan olika placeringar. Dels barnets ålder men också hur pass krävande uppdraget är.

    Arvodesdelen det är din "lön" för det arbete du gör. Den är beskattningsbar.
    För ett barn i åldern 0 - 12 år ligger arvodet från ca 4400 kr före skatt. Det kan bli högre om skäl föreligger.
    För barn i åldrarna 13 - 19 ligger grundarvodet från ca 5700 kr.

    Omkostnaden är skattefri och ska täcka kläder, mat, resor..."alla" omkostnader kring placeringen. Vissa extrasaker som dyra umgängesresor, glasögon mm kan man få extra utbetalt för - men det ska alltid godkännas i förväg av placeringskommunen.

    I deklarationen ska Du dra av omkostnaden under "övriga avdrag" för att den inte ska beskattas!!!

    Omkostnaden ( _inklusive_ barnbidraget )
    ligger mellan 3500 - 5000 för ett barn 0 - 12 år och
    ca 4000 - 5700 för en tonåring 13 - 19 är

    Hoppas det klarnar något.
    Lycka till med dina evt placeringar!!
  12. 6
    Arvode - omkostnad för placering Det skiljer lite mellan olika placeringar. Dels barnets ålder men också hur pass krävande uppdraget är.

    Arvodesdelen det är din "lön" för det arbete du gör. Den är beskattningsbar.
    För ett barn i åldern 0 - 12 år ligger arvodet från ca 4400 kr före skatt. Det kan bli högre om skäl föreligger.
    För barn i åldrarna 13 - 19 ligger grundarvodet från ca 5700 kr.

    Omkostnaden är skattefri och ska täcka kläder, mat, resor..."alla" omkostnader kring placeringen. Vissa extrasaker som dyra umgängesresor, glasögon mm kan man få extra utbetalt för - men det ska alltid godkännas i förväg av placeringskommunen.

    I deklarationen ska Du dra av omkostnaden under "övriga avdrag" för att den inte ska beskattas!!!

    Omkostnaden ( _inklusive_ barnbidraget )
    ligger mellan 3500 - 5000 för ett barn 0 - 12 år och
    ca 4000 - 5700 för en tonåring 13 - 19 är

    Hoppas det klarnar något.
    Lycka till med dina evt placeringar!!

Liknande trådar

  1. Bli familjehem?
    By Anonymnym in forum Mammasnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 09:36
  2. Familjehem ?
    By anonymt namn in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 16:49
  3. Familjehem!
    By vallesmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 15:34
  4. 16 år i familjehem??
    By släkting in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 17:57
  5. Familjehem
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 17:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar