min 9 åriga son
Stora barn
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    min 9 åriga son

    Har en 9 årig son som alltid har svårt att aktivera sig själv om det inte är framför dator eller teven. Ute älskar han att greja med sin pappa och han spelar innebandy MEN han är aldrig på sitt rum och grejar...ALDRIG. Rummets enda aktivitet är att sova i, han leker aldrig med sina saker, han sitter aldrig och läser serietidningar eller dyl. Har han kompisar hemma så är det en ytterst kort stund som han är på rummet sedan ska det spelas PS2 eller gå ut, vilket iof är bra. Hur är era killar? Blir väldigt frustrerad över att alltid ha honom runt mig eller alternativ sitta framför teven...
  2. 1
    min 9 åriga son Har en 9 årig son som alltid har svårt att aktivera sig själv om det inte är framför dator eller teven. Ute älskar han att greja med sin pappa och han spelar innebandy MEN han är aldrig på sitt rum och grejar...ALDRIG. Rummets enda aktivitet är att sova i, han leker aldrig med sina saker, han sitter aldrig och läser serietidningar eller dyl. Har han kompisar hemma så är det en ytterst kort stund som han är på rummet sedan ska det spelas PS2 eller gå ut, vilket iof är bra. Hur är era killar? Blir väldigt frustrerad över att alltid ha honom runt mig eller alternativ sitta framför teven...
  3. Anonym
    #2
    Min grabb som är 10år. Är ofta ute leker antingen i trädgården eller i skogen. Han är sällan inomhus & leker.
  4. 2
    Min grabb som är 10år. Är ofta ute leker antingen i trädgården eller i skogen. Han är sällan inomhus & leker.
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Vår 11-åring är nästan likadan och har alltid varit sådan. Men vi är ändå glada att han är så fysiskt aktiv och inte BARA sitter vid någon skärm. Fast det har blivit mer tv/data-spel nu än när han var 9 år. Då var det bara fysiskt aktiva lekar som gällde, knappt vanlig tv ens. Jag har numera infört förbud mot bollsporter inomhus för dem över 7 år i vårt hus, men han glömmer det rätt ofta. Jag har två äldre bröder som båda var mer lego/läsa-typen. Men vi är väl alla olika. Det är nästan skönt att han har börjat spela tv-spel numera (och är stor nog att sticka iväg till fotbollsplanen med kompisar) för förut blev han otroligt rastlös och uttråkad när hans pappa inte hade tid eller lust att spela innebandy med honom.
  6. 3
    Vår 11-åring är nästan likadan och har alltid varit sådan. Men vi är ändå glada att han är så fysiskt aktiv och inte BARA sitter vid någon skärm. Fast det har blivit mer tv/data-spel nu än när han var 9 år. Då var det bara fysiskt aktiva lekar som gällde, knappt vanlig tv ens. Jag har numera infört förbud mot bollsporter inomhus för dem över 7 år i vårt hus, men han glömmer det rätt ofta. Jag har två äldre bröder som båda var mer lego/läsa-typen. Men vi är väl alla olika. Det är nästan skönt att han har börjat spela tv-spel numera (och är stor nog att sticka iväg till fotbollsplanen med kompisar) för förut blev han otroligt rastlös och uttråkad när hans pappa inte hade tid eller lust att spela innebandy med honom.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    Har en flicka, men vi har lite liknande problem. Hon sitter alltid i köket och pysslar eller ritar. Sitt och systerns gemensamma rum är hon sällan i. Jag försöker tända lampan och göra det mysigt där men hon är helst i köket med mig. Önskar också att hon var ute mer själv. Hon är 7 år.
  8. 4
    Har en flicka, men vi har lite liknande problem. Hon sitter alltid i köket och pysslar eller ritar. Sitt och systerns gemensamma rum är hon sällan i. Jag försöker tända lampan och göra det mysigt där men hon är helst i köket med mig. Önskar också att hon var ute mer själv. Hon är 7 år.
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5
    Tack för era svar. Ja visst är det väl så att barnen är olika och man ska väl definitivt inte jämföra med sig själv när man var liten men det är svårt ibland. Ja ja det kommer väl en dag man hoppas han vill sitta hos oss istället för att vara på rummet med stängd dörr.
  10. 5
    Tack för era svar. Ja visst är det väl så att barnen är olika och man ska väl definitivt inte jämföra med sig själv när man var liten men det är svårt ibland. Ja ja det kommer väl en dag man hoppas han vill sitta hos oss istället för att vara på rummet med stängd dörr.
  11. Medlem sedan
    Oct 2008
    #6
    min 11åring hänger ganska mkt på rummet eller i gillestugan. han slutade leka kring 9-10 år.

    sonen och kompisarna ägnar fritiden till att lyssna på mkt musik, youtube, ps2, wii m.m. Det är väl sådant som killar gillar att pyssla med antar jag.

    När jag kommer hem vill han gärna sitta ner och prata en stund.. en 10-15 minuter.
  12. 6
    min 11åring hänger ganska mkt på rummet eller i gillestugan. han slutade leka kring 9-10 år.

    sonen och kompisarna ägnar fritiden till att lyssna på mkt musik, youtube, ps2, wii m.m. Det är väl sådant som killar gillar att pyssla med antar jag.

    När jag kommer hem vill han gärna sitta ner och prata en stund.. en 10-15 minuter.
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7
    Våra kids FÅR inte kolla dator eller tv, spela tv-spel och sånt, mer än en timme om dagen, om det inte är nån skolgrej.

    Jag har märkt att ju mera de spelar Wii och sånt, desto mer vill de spela! Om man minimerar spelandet har de plötsligt inte samma behov av att spela utan hittar andra sätt att aktivera sig - bygga lego, spela kort, läsa, vara ute och spela basket, cykla, åka longboard...

    Har barn på 10 och 8 år.
  14. 7
    Våra kids FÅR inte kolla dator eller tv, spela tv-spel och sånt, mer än en timme om dagen, om det inte är nån skolgrej.

    Jag har märkt att ju mera de spelar Wii och sånt, desto mer vill de spela! Om man minimerar spelandet har de plötsligt inte samma behov av att spela utan hittar andra sätt att aktivera sig - bygga lego, spela kort, läsa, vara ute och spela basket, cykla, åka longboard...

    Har barn på 10 och 8 år.
  15. Anonym
    #8
    Jag vet en som lät sin 10 åriga son sitta mkt vid spel och data för det var det enda han ville göra. Ett år senare fick hon höra från BuP han var spelberoende. Det hade spårat ur och spridit sig till andra områden.
    Jag tycker det låter sunt att ha nån gräns.
    Det har vi också.
  16. 8
    Jag vet en som lät sin 10 åriga son sitta mkt vid spel och data för det var det enda han ville göra. Ett år senare fick hon höra från BuP han var spelberoende. Det hade spårat ur och spridit sig till andra områden.
    Jag tycker det låter sunt att ha nån gräns.
    Det har vi också.

Liknande trådar

  1. Min 10-åriga son
    By fudge in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 11:28
  2. Min 17 åriga son
    By MalinEliasson in forum Tonåringar
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 14:26
  3. 6-åriga
    By Normalt? in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 10:39
  4. Min 5 åriga
    By godisgott in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 19:53
  5. min 3 åriga son
    By carina in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 22:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar