Lön för att jobba borta?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym mamma
    #1

    Lön för att jobba borta?

    Hur hög lön skulle ni "kräva" eller vilja ha, för att kunna tänka er att arbeta borta måndag-torsdag varje vecka? Tänk er att ni har fru/man/sambo, flera barn, och åker på söndag kväll vid 18-tiden, för att resa till annan ort många mil hemifrån, och att ni kommer hem på torsdag kväll vid 20-tiden. Fredagen jobbar ni som vanligt på hemorten, dvs 6.45-16.00.

    Vad vore detta värt i pengar, vad skulle ni vilja ha för lön? Jag förklarar senare anledningen till mina frågor.
  2. 1
    Lön för att jobba borta? Hur hög lön skulle ni "kräva" eller vilja ha, för att kunna tänka er att arbeta borta måndag-torsdag varje vecka? Tänk er att ni har fru/man/sambo, flera barn, och åker på söndag kväll vid 18-tiden, för att resa till annan ort många mil hemifrån, och att ni kommer hem på torsdag kväll vid 20-tiden. Fredagen jobbar ni som vanligt på hemorten, dvs 6.45-16.00.

    Vad vore detta värt i pengar, vad skulle ni vilja ha för lön? Jag förklarar senare anledningen till mina frågor.
  3. Anonym mamma
    #2
    Tillägg: Lön efter skatt alltså, netto.
  4. 2
    Tillägg: Lön efter skatt alltså, netto.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Lönen beror ju på vilket jobb du ska göra. Ska du diska på en sylta eller vara VD på ett börsbolag?
  6. 3
    Lönen beror ju på vilket jobb du ska göra. Ska du diska på en sylta eller vara VD på ett börsbolag?
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4
    Om jag hade mindre barn skulle jag kräva enormt bra betalt för att tycka att det var värt att jobba borta, kanske 20 000 extra varje månad efter skatt, utöver min vanliga lön. Men om jag hade väldigt dålig grundlön och svårt att få det ekonomiska att gå ihop skulle jag kanske inte kräva så mycket.

    Men egentligen skulle jag nog nästan aldrig välja att jobba borta i veckorna för pengarnas skull, pengar betyder inte så mycket för mig. Om jag hade ett väldigt tråkigt jobb och skulle kunna få mer spännande arbetsuppgifter och få erfarenheter för att kunna skaffa ett roligare jobb på hemmaplan senare skulle nog vara ett viktigare skäl för mig.
  8. 4
    Om jag hade mindre barn skulle jag kräva enormt bra betalt för att tycka att det var värt att jobba borta, kanske 20 000 extra varje månad efter skatt, utöver min vanliga lön. Men om jag hade väldigt dålig grundlön och svårt att få det ekonomiska att gå ihop skulle jag kanske inte kräva så mycket.

    Men egentligen skulle jag nog nästan aldrig välja att jobba borta i veckorna för pengarnas skull, pengar betyder inte så mycket för mig. Om jag hade ett väldigt tråkigt jobb och skulle kunna få mer spännande arbetsuppgifter och få erfarenheter för att kunna skaffa ett roligare jobb på hemmaplan senare skulle nog vara ett viktigare skäl för mig.
  9. Anonym mamma
    #5
    Det handlar om min man. Han har börjat arbeta på annan ort. Började i augusti. Han är elektriker och snickare. Där vi bor finns inga sådana jobb just nu så alternativ finns inte. Efter skatt får han ut 18.500. Jag jobbar deltid, får ut 6000. Finns inte möjlighet till att arbeta heltid heller och jobb är svårt här, att få. Vi är flerbarnsföräldrar. Jag tycker inte att min mans lön är så hög. Boendet på den andra orten kostar dock inget och resorna från och till står företaget för.
  10. 5
    Det handlar om min man. Han har börjat arbeta på annan ort. Började i augusti. Han är elektriker och snickare. Där vi bor finns inga sådana jobb just nu så alternativ finns inte. Efter skatt får han ut 18.500. Jag jobbar deltid, får ut 6000. Finns inte möjlighet till att arbeta heltid heller och jobb är svårt här, att få. Vi är flerbarnsföräldrar. Jag tycker inte att min mans lön är så hög. Boendet på den andra orten kostar dock inget och resorna från och till står företaget för.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Jag håller med här. Det är nog ungefär vad jag skulle tycka det var värt under en övergångsperiod. Jag skulle nog dock kräva att få jobba fredagens timmar under tiden jag jobbar borta och vara ledig fre-söndag.
  12. 6
    Jag håller med här. Det är nog ungefär vad jag skulle tycka det var värt under en övergångsperiod. Jag skulle nog dock kräva att få jobba fredagens timmar under tiden jag jobbar borta och vara ledig fre-söndag.
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7
    Finns det inga val så finns det inga. Det är ju så. Hellre jobba borta och tjäna pengar än att gå på hemorten och vara arbetslös.
  14. 7
    Finns det inga val så finns det inga. Det är ju så. Hellre jobba borta och tjäna pengar än att gå på hemorten och vara arbetslös.
  15. Anonym mamma
    #8
    Ja, jag har samma åsikt.
  16. 8
    Ja, jag har samma åsikt.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Ja, tillsvidare. Vad skulle alternativet vara?
  18. 9
    Ja, tillsvidare. Vad skulle alternativet vara?
  19. Medlem sedan
    Jan 2005
    #10
    En fråga. Varför flyttar ni inte till den ort där din man har fått ett nytt jobb?
  20. 10
    En fråga. Varför flyttar ni inte till den ort där din man har fått ett nytt jobb?
  21. Anonym mamma
    #11
    Därför att han eventuellt kommer att kunna jobba på hemorten om ett tag, vet inte när. Åt samma firma. Och sedan har vi 4 barn som alla går i skolor här där vi bor. Vi kan inte dra iväg, det är en storstad där det inte finns bostäder annat än åt rika ungefär. Vi har villa och vill absolut fortsätta med det ett tag till.
  22. 11
    Därför att han eventuellt kommer att kunna jobba på hemorten om ett tag, vet inte när. Åt samma firma. Och sedan har vi 4 barn som alla går i skolor här där vi bor. Vi kan inte dra iväg, det är en storstad där det inte finns bostäder annat än åt rika ungefär. Vi har villa och vill absolut fortsätta med det ett tag till.
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12
    Det är en stor skandal att de splittrar upp barnfamiljer på det här sättet. Jag tycker att man ska få gå kvar på a-kassan så länge det inte finns något lämpligt arbete på orten. Barnen behöver ju pappan, du som mamma blir alldeles överbelastad när du alldeles själv får ta hand om dem.
  24. 12
    Det är en stor skandal att de splittrar upp barnfamiljer på det här sättet. Jag tycker att man ska få gå kvar på a-kassan så länge det inte finns något lämpligt arbete på orten. Barnen behöver ju pappan, du som mamma blir alldeles överbelastad när du alldeles själv får ta hand om dem.

Liknande trådar

  1. Inte borta, borta... Fotobevis:-)
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 12:06
  2. Jobba eller inte jobba det är frågan
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 18:11
  3. Att jobba eller inte jobba?
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 06:27
  4. Tappen borta - får inte jobba mer..
    By Helena_2E in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 18:47
  5. Att jobba eller inte jobba...
    By Abbie in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 23:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar