men WOW semester om ett halvår!
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    men WOW semester om ett halvår!

    Min dotter (DS 26) var idag på Ticket och prel.bokade en
    veckas semesterresa till Palma i juli.Så härligt det ska bli!
    Vi drömmer redan om frukostbuffen och alla de utflykter vi
    då ska göra i den gamla stadsdelen av Palma.Vi har mailkontakt
    med den lilla restaurang vi alltid brukar äta på och skriver ibland
    till varandra.
    Just nu adventspyntar vi med ljus,röda dukar och adventsstjärna.
    Vi har köpt glögg/mandel/russin och min tjej ska ha det mysigt på
    söndag här hemma med sin ledsagartjej,äta pizza ute,hyra DVD,
    medans jag jobbar kväll.I morgon lördag ska vi sova länge och om
    mitt ryggskott så tillåter ska vi gå ut och äta lunch här i närheten.
  2. 1
    men WOW semester om ett halvår! Min dotter (DS 26) var idag på Ticket och prel.bokade en
    veckas semesterresa till Palma i juli.Så härligt det ska bli!
    Vi drömmer redan om frukostbuffen och alla de utflykter vi
    då ska göra i den gamla stadsdelen av Palma.Vi har mailkontakt
    med den lilla restaurang vi alltid brukar äta på och skriver ibland
    till varandra.
    Just nu adventspyntar vi med ljus,röda dukar och adventsstjärna.
    Vi har köpt glögg/mandel/russin och min tjej ska ha det mysigt på
    söndag här hemma med sin ledsagartjej,äta pizza ute,hyra DVD,
    medans jag jobbar kväll.I morgon lördag ska vi sova länge och om
    mitt ryggskott så tillåter ska vi gå ut och äta lunch här i närheten.
  3. Medlem sedan
    Nov 2009
    #2
    26 år!
    Dags att släppa taget och få en egen lägenhet?
  4. 2
    26 år!
    Dags att släppa taget och få en egen lägenhet?
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Dottern på 26 tycker det är bra att bo hemma än så länge,vill själv bestämma om datum för utflytt till egen lägenhet.Har besökt olika boendeformer och funderar.
    Lever t.v självständigt i delad stor lägenhet med egna arbetstider och delvis egen fritid med ledsagare,KP,på
    gen hand och med mamma/släktingar som sällskap och
    trivs med detta
  6. 3
    Dottern på 26 tycker det är bra att bo hemma än så länge,vill själv bestämma om datum för utflytt till egen lägenhet.Har besökt olika boendeformer och funderar.
    Lever t.v självständigt i delad stor lägenhet med egna arbetstider och delvis egen fritid med ledsagare,KP,på
    gen hand och med mamma/släktingar som sällskap och
    trivs med detta
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    "Att släppa taget" innebär för många föräldrar att överlåta ansvaret till någon annan än sig själva,typ till
    personal i ett gruppboende.
    Där man som boende varken väljer sin bostad, sin personal eller sina medboende.Och där man som boende också kanske förlorar rätten till ledsagare för individuella göranden/utflykter på fritiden och i stället hänvisas till boendepersonalens ofta begränsade förmågor/tid för detta.
    Enkelt att bara fråga om det inte är dags att släppa taget och få egen lägenhet när man är 26.
    Visar att man inte vet nånting om dagens verklighet för unga,i synnerhet inte för unga m funktionshinder.
    Mina övriga barn utan funktionshinder har haft stora svårigheter hitta bostad i Sthlm,då det är mycket dyrt och fått bo hemma länge.
    Men du kanske bor på landet där det är enklare/billigare att hitta egen lägenhet för unga personer.
  8. 4
    "Att släppa taget" innebär för många föräldrar att överlåta ansvaret till någon annan än sig själva,typ till
    personal i ett gruppboende.
    Där man som boende varken väljer sin bostad, sin personal eller sina medboende.Och där man som boende också kanske förlorar rätten till ledsagare för individuella göranden/utflykter på fritiden och i stället hänvisas till boendepersonalens ofta begränsade förmågor/tid för detta.
    Enkelt att bara fråga om det inte är dags att släppa taget och få egen lägenhet när man är 26.
    Visar att man inte vet nånting om dagens verklighet för unga,i synnerhet inte för unga m funktionshinder.
    Mina övriga barn utan funktionshinder har haft stora svårigheter hitta bostad i Sthlm,då det är mycket dyrt och fått bo hemma länge.
    Men du kanske bor på landet där det är enklare/billigare att hitta egen lägenhet för unga personer.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Även om man inte har ds

    så väljer man ju inte sina medboende som t ex i studentkorridor.
  10. 5
    Även om man inte har ds så väljer man ju inte sina medboende som t ex i studentkorridor.
  11. Medlem sedan
    Nov 2009
    #6
    "Att släppa taget" innebär för många föräldrar att överlåta ansvaret till någon annan än sig själva,typ till
    personal i ett gruppboende.
    Där man som boende varken väljer sin bostad, sin personal eller sina medboende.Och där man som boende också kanske förlorar rätten till ledsagare för individuella göranden/utflykter på fritiden och i stället hänvisas till boendepersonalens ofta begränsade förmågor/tid för detta.
    Enkelt att bara fråga om det inte är dags att släppa taget och få egen lägenhet när man är 26.
    Visar att man inte vet nånting om dagens verklighet för unga,i synnerhet inte för unga m funktionshinder.
    Mina övriga barn utan funktionshinder har haft stora svårigheter hitta bostad i Sthlm,då det är mycket dyrt och fått bo hemma länge.
    Men du kanske bor på landet där det är enklare/billigare att hitta egen lägenhet för unga personer.
    Nej inte på landet.
    Hur ska din dotter klara sig om du inte släpper taget?
    Om det händer dig något vad händer då med din dotter, är det släkt och vänner som får hjälpa din dotter då?
    Det finns flera med DS (jag vet ganska mycket om DS) som bor i egen lägenhet med extra stöd och hjälp. Skulle din dotter klara att bo så?
  12. 6
    "Att släppa taget" innebär för många föräldrar att överlåta ansvaret till någon annan än sig själva,typ till
    personal i ett gruppboende.
    Där man som boende varken väljer sin bostad, sin personal eller sina medboende.Och där man som boende också kanske förlorar rätten till ledsagare för individuella göranden/utflykter på fritiden och i stället hänvisas till boendepersonalens ofta begränsade förmågor/tid för detta.
    Enkelt att bara fråga om det inte är dags att släppa taget och få egen lägenhet när man är 26.
    Visar att man inte vet nånting om dagens verklighet för unga,i synnerhet inte för unga m funktionshinder.
    Mina övriga barn utan funktionshinder har haft stora svårigheter hitta bostad i Sthlm,då det är mycket dyrt och fått bo hemma länge.
    Men du kanske bor på landet där det är enklare/billigare att hitta egen lägenhet för unga personer.
    Nej inte på landet.
    Hur ska din dotter klara sig om du inte släpper taget?
    Om det händer dig något vad händer då med din dotter, är det släkt och vänner som får hjälpa din dotter då?
    Det finns flera med DS (jag vet ganska mycket om DS) som bor i egen lägenhet med extra stöd och hjälp. Skulle din dotter klara att bo så?
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Hej Midsommar!!Hur bor du själv? i egen bostad eller i grupp/servicebostad?
    Vem bestämde var du skulle bo?Förhppningsvis du själv.
    Hur har detta funkat för dig?
  14. 7
    Hej Midsommar!!Hur bor du själv? i egen bostad eller i grupp/servicebostad?
    Vem bestämde var du skulle bo?Förhppningsvis du själv.
    Hur har detta funkat för dig?
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8
    Midsommer,vem är du och vad har du med min dotters boende att göra egentligen?Lägg av.
  16. 8
    Midsommer,vem är du och vad har du med min dotters boende att göra egentligen?Lägg av.
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9
    Förlåt om jag slänger ved på brasan men varför så stingslig Carin när någon ifrågasätter det du gör? Du brukar vara rätt pigg på att ifrågasätta andras val själv....

    Varför inte ta diskussionen? Det är faktiskt en rätt intressant fråga. Jag minns ett fall för ett par år sen där en man med utvecklingsstörning hittades i bostaden han bodde i med sin mamma. Mamman hade varit död i flera dagar och mannen kunde varken slå larm eller ordna mat.

    Det är förstås ett extremfall - din dotter skulle inte hamna i den situationen - men det är faktiskt viktigt att tänka på att vi inte är odödliga och att vi måste se till att ha backup om vi faller ifrån.
  18. 9
    Förlåt om jag slänger ved på brasan men varför så stingslig Carin när någon ifrågasätter det du gör? Du brukar vara rätt pigg på att ifrågasätta andras val själv....

    Varför inte ta diskussionen? Det är faktiskt en rätt intressant fråga. Jag minns ett fall för ett par år sen där en man med utvecklingsstörning hittades i bostaden han bodde i med sin mamma. Mamman hade varit död i flera dagar och mannen kunde varken slå larm eller ordna mat.

    Det är förstås ett extremfall - din dotter skulle inte hamna i den situationen - men det är faktiskt viktigt att tänka på att vi inte är odödliga och att vi måste se till att ha backup om vi faller ifrån.
  19. Medlem sedan
    Nov 2009
    #10
    Hej Midsommar!!Hur bor du själv? i egen bostad eller i grupp/servicebostad?
    Vem bestämde var du skulle bo?Förhppningsvis du själv.
    Hur har detta funkat för dig?
    Gift, egen lägenhet, barn där en har DS.
  20. 10
    Hej Midsommar!!Hur bor du själv? i egen bostad eller i grupp/servicebostad?
    Vem bestämde var du skulle bo?Förhppningsvis du själv.
    Hur har detta funkat för dig?
    Gift, egen lägenhet, barn där en har DS.
  21. Medlem sedan
    Nov 2009
    #11
    Carin2010:
    Vem jag är? De är inget jag skriver om här.
    Jag har följt dig på DS mailsidan och vet att du "lägger dig i" andras beslut och undringar så varför får man inte fråga dig om saker.
    Du har ett barn med DS som är vuxen och jag och säkert andra som har yngre barn är nyfikna på hur ni ska lösa boendefrågan.
    Tråkigt att du inte vill dela med dig men det verkar vara en väldigt känslig fråga för dig.
    Är det för att du inte vill släppa taget eller vågar du inte.
    Jag är nyfiken, tråkigt att du inte vill dela med dig.
  22. 11
    Carin2010:
    Vem jag är? De är inget jag skriver om här.
    Jag har följt dig på DS mailsidan och vet att du "lägger dig i" andras beslut och undringar så varför får man inte fråga dig om saker.
    Du har ett barn med DS som är vuxen och jag och säkert andra som har yngre barn är nyfikna på hur ni ska lösa boendefrågan.
    Tråkigt att du inte vill dela med dig men det verkar vara en väldigt känslig fråga för dig.
    Är det för att du inte vill släppa taget eller vågar du inte.
    Jag är nyfiken, tråkigt att du inte vill dela med dig.
  23. Medlem sedan
    Dec 2003
    #12
    Vadå "stingslig" och vadå "inte ta diskussionen?"
    Har inte uppfattat någon "diskussion" eller "intressant fråga".
    Vilken var den intressanta frågan och vad gällde "diskussionen"
  24. 12
    Vadå "stingslig" och vadå "inte ta diskussionen?"
    Har inte uppfattat någon "diskussion" eller "intressant fråga".
    Vilken var den intressanta frågan och vad gällde "diskussionen"
  25. Medlem sedan
    Dec 2003
    #13
    Vi kommer säkert att lösa boendefrågan på bästa sätt,när det blir dags för detta.
    Tills dess får du finna dig i att förbli nyfiken,kära du,vem
    du nu än är
    Inlägg som ditt senaste borde tas bort av mentor då det
    syftar enbart till att provocera och skapa dålig stämning
    på listan.
  26. 13
    Vi kommer säkert att lösa boendefrågan på bästa sätt,när det blir dags för detta.
    Tills dess får du finna dig i att förbli nyfiken,kära du,vem
    du nu än är
    Inlägg som ditt senaste borde tas bort av mentor då det
    syftar enbart till att provocera och skapa dålig stämning
    på listan.
  27. Medlem sedan
    Dec 2003
    #14
    I morgon går vi och slutbetalar vår resa till Palma.Vi
    ska sen framöver sätta av lite pengar varje månad
    och gå och växla in i euro som fickpengar på vår resa
    varje månad.
    Förra sommaren växlade vi in 4.000kr var,men fick hälften över efter en veckas vistelse i Palma.Så det
    blev euros över för denna kommande resa

    Vi ska framför allt promenera/åka lokalbussar i Palma
    och handla splash-eau-de-cologne i literflaskor.Vi ska
    också äta goda middagar på den lilla restaurang där vi
    sen ett år har mailkontakt med ägarna och där vi stortrivs.Min dotter med DS fortsätter sina spanskastudier
    på egen hand och finner stort nöje i detta
    Våra arbetstider går omlott och hon arbetar dag och jag kväll,mycket braVar och en lever sitt eget liv,lagar sin egna mat och sköter sitt.Om än i samma stora lägenhet
  28. 14
    I morgon går vi och slutbetalar vår resa till Palma.Vi
    ska sen framöver sätta av lite pengar varje månad
    och gå och växla in i euro som fickpengar på vår resa
    varje månad.
    Förra sommaren växlade vi in 4.000kr var,men fick hälften över efter en veckas vistelse i Palma.Så det
    blev euros över för denna kommande resa

    Vi ska framför allt promenera/åka lokalbussar i Palma
    och handla splash-eau-de-cologne i literflaskor.Vi ska
    också äta goda middagar på den lilla restaurang där vi
    sen ett år har mailkontakt med ägarna och där vi stortrivs.Min dotter med DS fortsätter sina spanskastudier
    på egen hand och finner stort nöje i detta
    Våra arbetstider går omlott och hon arbetar dag och jag kväll,mycket braVar och en lever sitt eget liv,lagar sin egna mat och sköter sitt.Om än i samma stora lägenhet
  29. Medlem sedan
    Nov 2009
    #15
    Det är bara att anmäla och se vad som händer.

    Jag skrivet inte för att provocera dig eller någon annan, inte heller för att skapa dålig stämning.

    God fortsättning till dig, jag hoppas du får igång detta forum någon gång. Det finns inte så många här inne längre för de som fans här tidigare använder sig av andra forum som egna bloggar, familjeliv och sina lokala nätverk.
  30. 15
    Det är bara att anmäla och se vad som händer.

    Jag skrivet inte för att provocera dig eller någon annan, inte heller för att skapa dålig stämning.

    God fortsättning till dig, jag hoppas du får igång detta forum någon gång. Det finns inte så många här inne längre för de som fans här tidigare använder sig av andra forum som egna bloggar, familjeliv och sina lokala nätverk.
  31. Medlem sedan
    Dec 1998
    #16
    Du könner ju inte igen en diskussion när du ser den... Du lägger ju bara ut dina inlägg och deltar sällan i dialogen kring dem. Att be folk "lägga av" är rätt stingsligt för mig.
  32. 16
    Du könner ju inte igen en diskussion när du ser den... Du lägger ju bara ut dina inlägg och deltar sällan i dialogen kring dem. Att be folk "lägga av" är rätt stingsligt för mig.
  33. Medlem sedan
    Dec 1998
    #17
    Aff är ett omodererat forum. Det har jag förklarat för dig typ 20 gånger...
  34. 17
    Aff är ett omodererat forum. Det har jag förklarat för dig typ 20 gånger...

Liknande trådar

  1. Ett halvår!!! :)
    By janfebbarn in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 22:39
  2. Ett halvår!
    By PinkDaisy in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 23:04
  3. Ett halvår!
    By Basio in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 11:00
  4. Ett halvår
    By Linda Oscar och Saga in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 18:06
  5. Ett halvår och en dag!
    By J m T, M & L in forum _0507 Julibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 23:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar