bilfråga??
Många barn
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    bilfråga??

    Vi ska köpa bil och nu undrar jag lite vad ni andra med tre barn har för bil. Vi ska ha en vanlig kombi, blir för dyrt med en sjusitsig. Vi vill ha en bilstol fram och en bak. Våra barn är 12 (bor hos oss varannan vecka), 2 och 4 månader. Hoppas på lite tips och idéer från er. Någon som kopplat ur airbag fram och vet vad det kostar??
    Tacksam för all hjälp jag kan få
    Linnéa, stolt mamma till Elin 97, Albin 08 och Alva 09

    www.familjeng.blogg.se
  2. 1
    bilfråga?? Vi ska köpa bil och nu undrar jag lite vad ni andra med tre barn har för bil. Vi ska ha en vanlig kombi, blir för dyrt med en sjusitsig. Vi vill ha en bilstol fram och en bak. Våra barn är 12 (bor hos oss varannan vecka), 2 och 4 månader. Hoppas på lite tips och idéer från er. Någon som kopplat ur airbag fram och vet vad det kostar??
    Tacksam för all hjälp jag kan få
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2
    Vi har vanlig kombi, Ford Focus, och jag tycker att det funkar bra. Våra barn är snart 7, 5 och 1 och vi har två bältesstolar och en bakåtvänd stol i baksätet.

    Jag har ingen aning om kostnad för urkoppling av airbag eftersom inga Fordverkstäder gör det - därför har vi också avstått från det. Men det är ganska skönt att inget av barnen kan sitta fram för då blir det i alla fall en sak mindre att tjafsa om i bilen!

    Men ni som har en tolvåring - han/hon kan väl sitta i framsätet utan att behöva koppla ur airbag?
  4. 2
    Vi har vanlig kombi, Ford Focus, och jag tycker att det funkar bra. Våra barn är snart 7, 5 och 1 och vi har två bältesstolar och en bakåtvänd stol i baksätet.

    Jag har ingen aning om kostnad för urkoppling av airbag eftersom inga Fordverkstäder gör det - därför har vi också avstått från det. Men det är ganska skönt att inget av barnen kan sitta fram för då blir det i alla fall en sak mindre att tjafsa om i bilen!

    Men ni som har en tolvåring - han/hon kan väl sitta i framsätet utan att behöva koppla ur airbag?
  5. Medlem sedan
    Oct 2008
    #3
    Vi har en vanlig volvo 945:a men får säga att de är lite småtrångt när vi åker hela familjen.... barnen är 7 o 8 år och 5månader
  6. 3
    Vi har en vanlig volvo 945:a men får säga att de är lite småtrångt när vi åker hela familjen.... barnen är 7 o 8 år och 5månader
  7. maylin
    #4

    Gammal Jetta

    Vi har en gammal Jetta som vi nu måste byta ut snarast. Men den börjar bli trång för Albin sitter fram i sin stol och med 2 större barn och en vuxen i baksätet blir det trångt. Vi letar kombibil nu och hoppas väl hitta en Volvo. De skall väl vara lite rymligare och reservdelarna inte allt för dyra.
  8. 4
    Gammal Jetta Vi har en gammal Jetta som vi nu måste byta ut snarast. Men den börjar bli trång för Albin sitter fram i sin stol och med 2 större barn och en vuxen i baksätet blir det trångt. Vi letar kombibil nu och hoppas väl hitta en Volvo. De skall väl vara lite rymligare och reservdelarna inte allt för dyra.
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5

    VW Passat är breda.

    Jag har bekanta som fått in två bakåtvända o en framåtvänd stol i baksätet på Passaten och som sagt att den är rymligare än motsv Volvo o andra kända märken. Vi har en Subaru och det är svårt att spänna fast den som sitter på kudde el även utan. På Subarun kostade det flera tusen, tror det var 2500 kr, att koppla bort airbagen på h sida fram. Det var den dyraste "ickereparation" jag lagt på en bil

    Hälsn en som numera är 4barnsmamma men gärna kollar in här då o då
  10. 5
    VW Passat är breda. Jag har bekanta som fått in två bakåtvända o en framåtvänd stol i baksätet på Passaten och som sagt att den är rymligare än motsv Volvo o andra kända märken. Vi har en Subaru och det är svårt att spänna fast den som sitter på kudde el även utan. På Subarun kostade det flera tusen, tror det var 2500 kr, att koppla bort airbagen på h sida fram. Det var den dyraste "ickereparation" jag lagt på en bil

    Hälsn en som numera är 4barnsmamma men gärna kollar in här då o då
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Vi har en V70 och har kopplat ur krockkudde fram. Kostade ca 1000:- och det gjorde vi i somras. Nu sitter 5-åringen fram på bälteskudde, bebis i babyskydd bakom föraren, 7 -åringen i mitten på kudde och jag i baksätet. Det är lite trångt för fötterna för 7-åringen, men det funkar bättre än jag trodde. Så länge man har den stora barnvagnen så vill jag ha kvar V70, men senare vill jag byta till en 7-sittsig bil just för att mittenplatsen bak blir det trångt för.
  12. 6
    Vi har en V70 och har kopplat ur krockkudde fram. Kostade ca 1000:- och det gjorde vi i somras. Nu sitter 5-åringen fram på bälteskudde, bebis i babyskydd bakom föraren, 7 -åringen i mitten på kudde och jag i baksätet. Det är lite trångt för fötterna för 7-åringen, men det funkar bättre än jag trodde. Så länge man har den stora barnvagnen så vill jag ha kvar V70, men senare vill jag byta till en 7-sittsig bil just för att mittenplatsen bak blir det trångt för.
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    Vi har en citroën xsantia - kombiversionen. Nä, faktiskt har vi två. I den ena kan man välja att själv koppla i och ur airbagen efter behov (utlandsköpt), i den andra har vi inte kopplat ur. Men det behövs inte heller - vi får plats med alla tre barn där bak. Nu är de 5, 4 och 1 så vi har haft alla möjliga konstellationer av stolar därbak och det funkar. Krångligast är ändå babyskyddet, för då når vi gränsen på bältets längd - men å andra sidan skulle man kunna byta bälte till ett längre om det behövs. Huvudsaken är att det finns tre likvärdiga platser med trepunktbälten.

    Vi kör citroên för att det är billiga andrahandsbilar som ändå drar rätt lite bränsle- plus pga utrymmet (och fjädringen, förstås).
  14. 7
    Vi har en citroën xsantia - kombiversionen. Nä, faktiskt har vi två. I den ena kan man välja att själv koppla i och ur airbagen efter behov (utlandsköpt), i den andra har vi inte kopplat ur. Men det behövs inte heller - vi får plats med alla tre barn där bak. Nu är de 5, 4 och 1 så vi har haft alla möjliga konstellationer av stolar därbak och det funkar. Krångligast är ändå babyskyddet, för då når vi gränsen på bältets längd - men å andra sidan skulle man kunna byta bälte till ett längre om det behövs. Huvudsaken är att det finns tre likvärdiga platser med trepunktbälten.

    Vi kör citroên för att det är billiga andrahandsbilar som ändå drar rätt lite bränsle- plus pga utrymmet (och fjädringen, förstås).
  15. Medlem sedan
    Dec 2004
    #8
    Vi har en Reanult Grand Scenic. Den har 5 vanliga säten och 2 extra säten längst bak under bagagegolvet.
    Jättebra om man behöver skjutsa någon kortare sträckor när det är fullt i bilen med barm.

    Bagaget är rymligt och varje säte är indivuduellt på så sätt attt sätena inte sitter ihop i varandra utan kan dras fram och tillbaka vilket är bra vid justering av bilbarnstolar.

    Vi är så nöjda med vår. Vi har en disel och den drar inte mycket alls.
  16. 8
    Vi har en Reanult Grand Scenic. Den har 5 vanliga säten och 2 extra säten längst bak under bagagegolvet.
    Jättebra om man behöver skjutsa någon kortare sträckor när det är fullt i bilen med barm.

    Bagaget är rymligt och varje säte är indivuduellt på så sätt attt sätena inte sitter ihop i varandra utan kan dras fram och tillbaka vilket är bra vid justering av bilbarnstolar.

    Vi är så nöjda med vår. Vi har en disel och den drar inte mycket alls.
  17. Medlem sedan
    Dec 2004
    #9
    Ps, kostar inte mer än en kombi. Vår är från 2005.
  18. 9
    Ps, kostar inte mer än en kombi. Vår är från 2005.
  19. S-mamman
    #10
    Vi har en Ford S-max, 7-sitsig visserligen men det finns ju 5-sitsiga också och de är mkt billigare. Världens bästa bil helt enkelt! Vi hade en v70 förut och den var också bra men S-maxen äger...
  20. 10
    Vi har en Ford S-max, 7-sitsig visserligen men det finns ju 5-sitsiga också och de är mkt billigare. Världens bästa bil helt enkelt! Vi hade en v70 förut och den var också bra men S-maxen äger...
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    En Ford C-max har vi, den funkar bra men vi ska byta upp oss till en sjusitsig S-max snart så att barnen kan ha med kompisar vid behov. Som bil gillar vi C-maxen jättemycket, det är därför vi fortsätter på samma "linje" när vi byter Barnen är 1, 3 och 5,5 år.
  22. 11
    En Ford C-max har vi, den funkar bra men vi ska byta upp oss till en sjusitsig S-max snart så att barnen kan ha med kompisar vid behov. Som bil gillar vi C-maxen jättemycket, det är därför vi fortsätter på samma "linje" när vi byter Barnen är 1, 3 och 5,5 år.
  23. Medlem sedan
    Oct 1999
    #12
    Vi har en 7-sitsig Citroen Picasso grande. HAde tidigare Citroens större modell, C8 och där var klart mer packutrymme vilket vi behövde med barnvagnar och hund. Den vi har nu är mindre och drar betydligt mindre bensin. Två stolar bak som lätt fälls upp vid behov, mer praktiskt än de stora tunga i C8:an. Den hade dock skjutdörrar vilket är helt suveränt när man har små barn som ska spännas fast och bökas med.
  24. 12
    Vi har en 7-sitsig Citroen Picasso grande. HAde tidigare Citroens större modell, C8 och där var klart mer packutrymme vilket vi behövde med barnvagnar och hund. Den vi har nu är mindre och drar betydligt mindre bensin. Två stolar bak som lätt fälls upp vid behov, mer praktiskt än de stora tunga i C8:an. Den hade dock skjutdörrar vilket är helt suveränt när man har små barn som ska spännas fast och bökas med.
  25. Anonym
    #13

    Bilburen

    Jag antar att ni redan köpt bil,men vill iaf slå ett slag för Toyota Picnic,finns som både 6 och 7 sittsig. Har en som jag älskar och kommer att sörja djupt och länge när det blir dax att göra sig av med den.
  26. 13
    Bilburen Jag antar att ni redan köpt bil,men vill iaf slå ett slag för Toyota Picnic,finns som både 6 och 7 sittsig. Har en som jag älskar och kommer att sörja djupt och länge när det blir dax att göra sig av med den.

Liknande trådar

  1. Bilfråga
    By l.i.l.l.a.n in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 08:12
  2. Bilfråga då..
    By mimi64 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 20:47
  3. Bilfråga
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 15:14
  4. Bilfråga
    By ajilie in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 11:18
  5. Ny här med bilfråga
    By Madde m 3 in forum Många barn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 09:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar