Frågor om familjehem...
Utsatta barn & familjehem
  1. Anonym
    #1

    Frågor om familjehem...

    Jag har lite frågor ang att bli "familjehem". Jag är gift har tre barn och god ekonomi. Hur blir det om man tar hand om ett barn som tex bor i en annan kommun med skolan, ska man köra barnet till skolan i den andra kommunen eller får h*n börja i skolan i vår kommun?
    Om man öppnar ett konto till barnet och barnet flyttar tillbaka till sina bio föräldrar (då blir man ju avskriven från allt med barnet) kan de föräldrarna komma åt kontot då eller kan man låsa det så det verkligen bara är barnet som får det vid 18 års ålder?
  2. 1
    Frågor om familjehem... Jag har lite frågor ang att bli "familjehem". Jag är gift har tre barn och god ekonomi. Hur blir det om man tar hand om ett barn som tex bor i en annan kommun med skolan, ska man köra barnet till skolan i den andra kommunen eller får h*n börja i skolan i vår kommun?
    Om man öppnar ett konto till barnet och barnet flyttar tillbaka till sina bio föräldrar (då blir man ju avskriven från allt med barnet) kan de föräldrarna komma åt kontot då eller kan man låsa det så det verkligen bara är barnet som får det vid 18 års ålder?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Hej!
    Ska försöka svara på dina frågor.
    Det första man gör för att (kanske) bli familjehem, är att anmäla sitt intresse till socialtjänsten. Det kan vara i din egen kommun eller till någon annan kommun.
    Då de fått in er intresseanmälan görs en utredning och evt får ni nån form av utbildning - (t.ex PRIDE modellen)

    Sedan brukar socialtjänsten "matcha" familjen med ett lämpligt uppdrag - ialla fall är det målet.

    Om man får uppdrag från en annan kommun än där man bor, bör/brukar barnet byta skola el. dagis. Om det är ett större barn och avståndet inte är alltför långt kanske det går att pendla med buss - något som bestäms i samband med placering.

    Alla pengar som sätts in på ett barns konto har vårdnadshavarna "rätt" att ta ut. Alltså om du eller nån annan sparar till ett placerat barn finns det inget sätt att låsa pengarna.

    Om barnet bor länge i familjehemmet (minst 3 år) kan det i vissa fall bli en vårdnadsförflyttning. Då överförs vårdnaden till familjehemsföräldrarna och även rätten att teckna konton, försäkra barnet mm (men det finns även mindre bra sidor av en vårdnadsförflytt)
  4. 2
    Hej!
    Ska försöka svara på dina frågor.
    Det första man gör för att (kanske) bli familjehem, är att anmäla sitt intresse till socialtjänsten. Det kan vara i din egen kommun eller till någon annan kommun.
    Då de fått in er intresseanmälan görs en utredning och evt får ni nån form av utbildning - (t.ex PRIDE modellen)

    Sedan brukar socialtjänsten "matcha" familjen med ett lämpligt uppdrag - ialla fall är det målet.

    Om man får uppdrag från en annan kommun än där man bor, bör/brukar barnet byta skola el. dagis. Om det är ett större barn och avståndet inte är alltför långt kanske det går att pendla med buss - något som bestäms i samband med placering.

    Alla pengar som sätts in på ett barns konto har vårdnadshavarna "rätt" att ta ut. Alltså om du eller nån annan sparar till ett placerat barn finns det inget sätt att låsa pengarna.

    Om barnet bor länge i familjehemmet (minst 3 år) kan det i vissa fall bli en vårdnadsförflyttning. Då överförs vårdnaden till familjehemsföräldrarna och även rätten att teckna konton, försäkra barnet mm (men det finns även mindre bra sidor av en vårdnadsförflytt)
  5. Anonym
    #3

    Hjälp, hur agerar jag?

    Fick reda på igår av min dotter att deras kusin, mitt syskonbarn, hade vid ett tillfälle dragit ner byxorna på sig själv framför mina två mindre pojkar, 7 och 8 år, och sagt till dem att suga av honom. De tyckte det var otäckt och sa nej, sedan hände inget mer. Pojken lider av en lätt psykisk störning och är 14 år, och mitt syskon, pojkens förälder, har stora problem med den här pojken, i form av våld och hot mot syskon osv. Hur agerar jag bäst?
  6. 3
    Hjälp, hur agerar jag? Fick reda på igår av min dotter att deras kusin, mitt syskonbarn, hade vid ett tillfälle dragit ner byxorna på sig själv framför mina två mindre pojkar, 7 och 8 år, och sagt till dem att suga av honom. De tyckte det var otäckt och sa nej, sedan hände inget mer. Pojken lider av en lätt psykisk störning och är 14 år, och mitt syskon, pojkens förälder, har stora problem med den här pojken, i form av våld och hot mot syskon osv. Hur agerar jag bäst?

Liknande trådar

  1. Frågor kring familjehem (Superlångt)
    By Anonym pga ämnet in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 18:51
  2. på tal om familjehem
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 08:53
  3. frågor till familjehem!
    By mian33 in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 14:53
  4. Frågor om att vara familjehem.
    By jorgent in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 23:25
  5. Familjehem
    By simsalabim in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 13:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar