Nu är jag mamma
_0912 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    Nu är jag mamma

    Cassandra är född

    Sist jag var här var en vecka sen. Då hade jag permis. På lördagen var jag jättedålig o man beslöt om igångsättning m gel.
    2 doser o 18 timmar senare la man ner. Jag trodde dom gav upp o grät i ett dygn tills någon förklarade att vi bara skulle låta livmodern vila en dag..
    Måndag var det dags igen.
    Fick värkar snabbt o efter någon timme fick jag TENS som var underbart!!

    När dom kollade hade jag börjat öppna mig men bara 1cm. Fick ny dos. Värkarna (egetligen var det en lång som bara ändrade intensitet) tilltog i smärta. Tensen räckte inte o jag bad om petidin för att sova. Vi var helt inställda på att detta bara var försöksomgång 2 av många så Tomas var inte ens där på natten.

    Dom körde ctg o blev inte nöhda. Ingen aktivitet alls! Försökte väcka henne med nån burrande grej, knuffar, kittla henne på huvudet (aj!)
    inget funka. jag var fortfarande bara öppen 1cm o livmodertappen var kvar.

    Dom tog hål på hinnorna. (det var det jävligaste på hela tiden. 1cm öppning är INTE tillräckligt!!) o satte skalpelektrod. Fick inte ha tens pga skalpelektroden o fick inte ha annan lindring pga att hon var så slö.

    Fick veta att om inget hänt om 5 min skulle jag ringa Tomas. Inget hände..

    Dom sa " ring o säg att han ska snabba sig. Hon ska ut NU, det blir nog snitt"

    jag ringde tomas o mamma o sen satte dom kateter o körde iväg mig.


    7-8 pers gjorde olika saker på mig samtidigt. jag var helt groggy. Min bm o sköterska från natten var med vilket kändet jättetryggt.
    En äldre manlig läkare höll i mig o stöttade mig när dom satte spinalen. Tog 4-5 försök. Tomas kom precis innan dom började snitta o strax därefter hördes det. skriket... Dom höll upp så jag fick se o jag började gråta halvt hysteriskt.. Vilket ögonblick!

    Tomas fick gå iväg o ta hand om henne o sen sitta med mig en stund. sen fick han gå ner till förlossningen o vänta in mig.

    Allting gick bra. Hon föddes 03,32 1/12. 48cm 2830gram.
    Idag har vi fått åka hem. amningen har kommit igång bra men lite ersättning behövs än på natten. Såret läker jättefint o syns redan knappt. Jag har fått höra tusen gånger att jag var väldigt tapper o jävligt tålig haha (missade be om ny morfin så jag tog min andra promenad på bara panodil, ca 12 timmar efter snittet. oops)

    Ska fixa foto ikväll. Nu är jag helt frisk o vi är väldigt lyckliga. hunden är nog gladast av alla haha
  2. 1
    Nu är jag mamma Cassandra är född

    Sist jag var här var en vecka sen. Då hade jag permis. På lördagen var jag jättedålig o man beslöt om igångsättning m gel.
    2 doser o 18 timmar senare la man ner. Jag trodde dom gav upp o grät i ett dygn tills någon förklarade att vi bara skulle låta livmodern vila en dag..
    Måndag var det dags igen.
    Fick värkar snabbt o efter någon timme fick jag TENS som var underbart!!

    När dom kollade hade jag börjat öppna mig men bara 1cm. Fick ny dos. Värkarna (egetligen var det en lång som bara ändrade intensitet) tilltog i smärta. Tensen räckte inte o jag bad om petidin för att sova. Vi var helt inställda på att detta bara var försöksomgång 2 av många så Tomas var inte ens där på natten.

    Dom körde ctg o blev inte nöhda. Ingen aktivitet alls! Försökte väcka henne med nån burrande grej, knuffar, kittla henne på huvudet (aj!)
    inget funka. jag var fortfarande bara öppen 1cm o livmodertappen var kvar.

    Dom tog hål på hinnorna. (det var det jävligaste på hela tiden. 1cm öppning är INTE tillräckligt!!) o satte skalpelektrod. Fick inte ha tens pga skalpelektroden o fick inte ha annan lindring pga att hon var så slö.

    Fick veta att om inget hänt om 5 min skulle jag ringa Tomas. Inget hände..

    Dom sa " ring o säg att han ska snabba sig. Hon ska ut NU, det blir nog snitt"

    jag ringde tomas o mamma o sen satte dom kateter o körde iväg mig.


    7-8 pers gjorde olika saker på mig samtidigt. jag var helt groggy. Min bm o sköterska från natten var med vilket kändet jättetryggt.
    En äldre manlig läkare höll i mig o stöttade mig när dom satte spinalen. Tog 4-5 försök. Tomas kom precis innan dom började snitta o strax därefter hördes det. skriket... Dom höll upp så jag fick se o jag började gråta halvt hysteriskt.. Vilket ögonblick!

    Tomas fick gå iväg o ta hand om henne o sen sitta med mig en stund. sen fick han gå ner till förlossningen o vänta in mig.

    Allting gick bra. Hon föddes 03,32 1/12. 48cm 2830gram.
    Idag har vi fått åka hem. amningen har kommit igång bra men lite ersättning behövs än på natten. Såret läker jättefint o syns redan knappt. Jag har fått höra tusen gånger att jag var väldigt tapper o jävligt tålig haha (missade be om ny morfin så jag tog min andra promenad på bara panodil, ca 12 timmar efter snittet. oops)

    Ska fixa foto ikväll. Nu är jag helt frisk o vi är väldigt lyckliga. hunden är nog gladast av alla haha
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    jätte grattis
    !!!! men vilken pärs du har gått igenom! du måste vara otroligt stark!

    massa kramar!
  4. 2
    jätte grattis
    !!!! men vilken pärs du har gått igenom! du måste vara otroligt stark!

    massa kramar!
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Grattis! Men usch vilken förlossning! Jättejobbigt när det inte riktigt vill sig. Sköt om er!
  6. 3
    Grattis! Men usch vilken förlossning! Jättejobbigt när det inte riktigt vill sig. Sköt om er!
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4
    ÅHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH GRATTIS CASSANDRA på din födelsedag i efterskott såå underbart att höra jessika att ni nu blivit föräldrar och allt gått bra trotts allt.
    Har tänkt så otroligt mycket på er och undrat och nu när jag kommer in så har de hänt.. HURRA.. kramar om er alla /
    Åsa och melker
  8. 4
    ÅHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH GRATTIS CASSANDRA på din födelsedag i efterskott såå underbart att höra jessika att ni nu blivit föräldrar och allt gått bra trotts allt.
    Har tänkt så otroligt mycket på er och undrat och nu när jag kommer in så har de hänt.. HURRA.. kramar om er alla /
    Åsa och melker
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5
    Grattis och vilken pärs. vad skönt att ni är hemma nu och att allt har gått bra. Många, många grattis kramar.
  10. 5
    Grattis och vilken pärs. vad skönt att ni är hemma nu och att allt har gått bra. Många, många grattis kramar.
  11. Medlem sedan
    Jun 2009
    #6
    Sitter här o gråter av din berättelse!
    Så dramatiskt för er och vilket tur att allt gick bra!
    Ett stort varmt grattis till dig och till er!!
    Passa nu på att njut riktigt av er lilla tjej!
    Återigen - massor av grattiskramar! :O)
  12. 6
    Sitter här o gråter av din berättelse!
    Så dramatiskt för er och vilket tur att allt gick bra!
    Ett stort varmt grattis till dig och till er!!
    Passa nu på att njut riktigt av er lilla tjej!
    Återigen - massor av grattiskramar! :O)
  13. Medlem sedan
    Feb 2009
    #7
    ett stort grattis till er. vad härligt att allting gick bra och att ni nu kan njuta av er dotter
  14. 7
    ett stort grattis till er. vad härligt att allting gick bra och att ni nu kan njuta av er dotter
  15. Medlem sedan
    Oct 2008
    #8
    tack. ja jag är nog ganska stark. jag har fått höra det väldigt mycket dom senaste dagarna.
    Nu är jag ännu starkare!
    kram
  16. 8
    tack. ja jag är nog ganska stark. jag har fått höra det väldigt mycket dom senaste dagarna.
    Nu är jag ännu starkare!
    kram
  17. Medlem sedan
    Oct 2008
    #9
    ja det var verkligen inte så man föreställer sig.
    jag har alltid sagt att bara jag inte får ha massa värkar o sen ändå blir snittad.. snacka om snuvad på finalen.. men jag brydde mig inte o gör inte. jag var så groggy o trött o desutom var hjärnan svullen av blodtrycket så jag kunde inte tänka riktigt.

    jag är bara glad att det är över o miss det ändå ganska fint
  18. 9
    ja det var verkligen inte så man föreställer sig.
    jag har alltid sagt att bara jag inte får ha massa värkar o sen ändå blir snittad.. snacka om snuvad på finalen.. men jag brydde mig inte o gör inte. jag var så groggy o trött o desutom var hjärnan svullen av blodtrycket så jag kunde inte tänka riktigt.

    jag är bara glad att det är över o miss det ändå ganska fint
  19. Medlem sedan
    Oct 2008
    #10
    Visst är det underbart.
    Helt galet att din Melker redan är 2 veckor.. vad tiden går snabbt! helt galet att det ploppar ut massa bebisar här nu!

    tack för att du har tänkt så på oss, vi är så lyckliga nu
    kram/Jessika o Cassie
  20. 10
    Visst är det underbart.
    Helt galet att din Melker redan är 2 veckor.. vad tiden går snabbt! helt galet att det ploppar ut massa bebisar här nu!

    tack för att du har tänkt så på oss, vi är så lyckliga nu
    kram/Jessika o Cassie
  21. Medlem sedan
    Oct 2008
    #11
    tack. ja det var en lång väntan som tog slut när vi fick åka hem idag. både sambon o jag suckade av lättnad när vi körde på motorvägen o från sjukhuset.
    kram
  22. 11
    tack. ja det var en lång väntan som tog slut när vi fick åka hem idag. både sambon o jag suckade av lättnad när vi körde på motorvägen o från sjukhuset.
    kram
  23. Medlem sedan
    Oct 2008
    #12
    nämen! du ska inte gråta det gör inte jag. jag grät bara glädjetårar.
    Det VAR väldigt dramatsiskt men jag upplevde inte så mycket av det för jag var så groggy o trött o påverkad av blodtrycket. Sen har jag min otroligt smidiga krishantering som kickade in i vanlig ordning o bara tog över. Jag ville bara att Tomas skulle hinna in o det gjorde han.

    nu njuter vi i fulla drag.
    kram o tack
  24. 12
    nämen! du ska inte gråta det gör inte jag. jag grät bara glädjetårar.
    Det VAR väldigt dramatsiskt men jag upplevde inte så mycket av det för jag var så groggy o trött o påverkad av blodtrycket. Sen har jag min otroligt smidiga krishantering som kickade in i vanlig ordning o bara tog över. Jag ville bara att Tomas skulle hinna in o det gjorde han.

    nu njuter vi i fulla drag.
    kram o tack
  25. Medlem sedan
    Oct 2008
    #13
    ja nu är det bara massa mysa o njuta som gäller.
    har fått en bärsjal idag som jag redan är kär i. Tösen ligger i den o sover just nu o det är såååå avlastande o mysigt. ikväll ska vi klä granen o bara vara familj.
  26. 13
    ja nu är det bara massa mysa o njuta som gäller.
    har fått en bärsjal idag som jag redan är kär i. Tösen ligger i den o sover just nu o det är såååå avlastande o mysigt. ikväll ska vi klä granen o bara vara familj.
  27. Medlem sedan
    Jun 2009
    #14
    tårarna var glädjetårar o som hormonstin gravid - krävs det inte så mkt för att tåraran skall börja rulla... :O)
  28. 14
    tårarna var glädjetårar o som hormonstin gravid - krävs det inte så mkt för att tåraran skall börja rulla... :O)
  29. Medlem sedan
    Aug 2009
    #15
    Grattis till flickan! Själv fick jag en pojke med planerat kejsasnitt. Var det i Malmö det skedde? Mitt var iMalmö och jag är djupt imponerad på hur duktiga och professionella de är! Kan inte förstå vart det dåliga ryktet om malmö BB kommer från...
    Mitt ärr syns knappt heller men har varit lite irriterad där trådarna sticker ut, i övrigt mår jag toppen!
    Kram!
  30. 15
    Grattis till flickan! Själv fick jag en pojke med planerat kejsasnitt. Var det i Malmö det skedde? Mitt var iMalmö och jag är djupt imponerad på hur duktiga och professionella de är! Kan inte förstå vart det dåliga ryktet om malmö BB kommer från...
    Mitt ärr syns knappt heller men har varit lite irriterad där trådarna sticker ut, i övrigt mår jag toppen!
    Kram!
  31. Medlem sedan
    Oct 2008
    #16
    Jag var i Lund, Tror högrisk alltid är i lund o jag klassades dit eftersom jag var sjuk.
    Men jag ville vara i lund.
    Malmö har byggt om o gjort om mycket nyligen innan dess var dom inte bra men det ska vara jättestor skillnad nu. Tar väl ett tag att jobba bort rykte.
    Mitt ärr syns knappt heller. Det kliar lite grann men så är det ju med saker som läker.. Jag mår bättre än på riktigt riktigt länge känns det som. Skönt att du också mår så bra och fick det så bra.
    kram
  32. 16
    Jag var i Lund, Tror högrisk alltid är i lund o jag klassades dit eftersom jag var sjuk.
    Men jag ville vara i lund.
    Malmö har byggt om o gjort om mycket nyligen innan dess var dom inte bra men det ska vara jättestor skillnad nu. Tar väl ett tag att jobba bort rykte.
    Mitt ärr syns knappt heller. Det kliar lite grann men så är det ju med saker som läker.. Jag mår bättre än på riktigt riktigt länge känns det som. Skönt att du också mår så bra och fick det så bra.
    kram
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17
    Grattis till lilltjejen!

    Vad skönt att allt har gått bra för dig, du som hade det så jobbigt på slutet!

    Kul att ha dig tillbaks på AFF, det har varit så tomt utan dig! :-)

    Kram
  34. 17
    Grattis till lilltjejen!

    Vad skönt att allt har gått bra för dig, du som hade det så jobbigt på slutet!

    Kul att ha dig tillbaks på AFF, det har varit så tomt utan dig! :-)

    Kram
  35. Medlem sedan
    Oct 2008
    #18
    vad söt du är. det är skönt att vara tillbaka och underbart att vara både mamma och frisk!
    kram
  36. 18
    vad söt du är. det är skönt att vara tillbaka och underbart att vara både mamma och frisk!
    kram
  37. Medlem sedan
    Jan 2003
    #19
    Det måste kännas som en befrielse att få må bra igen! :-)
  38. 19
    Det måste kännas som en befrielse att få må bra igen! :-)
  39. Medlem sedan
    Oct 2008
    #20
    det är obeskrivligt skönt! o att äntligen få se kilona rasa efter att bara ha blivit fler o fler, det är oxå underbart. mådde ganska dåligt över mina totalt 29 kg..
  40. 20
    det är obeskrivligt skönt! o att äntligen få se kilona rasa efter att bara ha blivit fler o fler, det är oxå underbart. mådde ganska dåligt över mina totalt 29 kg..

Liknande trådar

  1. nu har jag hört mamma mamma mamma
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 20:43
  2. Alzheimers -mamma till mamma och mormor?
    By scamamma in forum Sorg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 17:47
  3. Vajföj mamma (= varför mamma)
    By marmelis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 15:14
  4. duktig mamma var dålig mamma
    By Lineaa in forum _0506 Junibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 22:18
  5. Mamma utan sin mamma
    By mamma m 2 mysiga små in forum Värme & medkänsla
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 15:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar