Är det OK att lämna 6-åring själv hemma?
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Är det OK att lämna 6-åring själv hemma?

    Dottern på 6 år har varit själv hemma när en vuxen gjorde ett ärende. Satt o tittade på tv. Tycker ni att detta är OK?
  2. 1
    Är det OK att lämna 6-åring själv hemma? Dottern på 6 år har varit själv hemma när en vuxen gjorde ett ärende. Satt o tittade på tv. Tycker ni att detta är OK?
  3. Anonym
    #2
    Hej,
    nej, jag skulle aldrig våga lämna min sexåring hemma ensam, inte ens för 10 minuter! Så mycket kan hända. Tänk dig det värsta - typ lek med tändstickor, någon "farlig" ringer på dörren tränger sig in, barnet leker och skadar sig illa och kanske behöver sjukvård.
    Jag tycker inte ens att en 10-åring ska vara ensam.
    Har bekantas bekanta vars son i femårsåldern var ensam inne (de var ute på gården och höll på med växterna) och han lekte just med tändstickor. När det började brinna gömde han sig under sängen. Elden tog sig fort och tyvärr förlorade han livet.
    Varför inte ta med sig barnen när man gör saker? Det kallas föräldraansvar! Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dem, eller få hjälp (granne/vän) för en kort stund!
  4. 2
    Hej,
    nej, jag skulle aldrig våga lämna min sexåring hemma ensam, inte ens för 10 minuter! Så mycket kan hända. Tänk dig det värsta - typ lek med tändstickor, någon "farlig" ringer på dörren tränger sig in, barnet leker och skadar sig illa och kanske behöver sjukvård.
    Jag tycker inte ens att en 10-åring ska vara ensam.
    Har bekantas bekanta vars son i femårsåldern var ensam inne (de var ute på gården och höll på med växterna) och han lekte just med tändstickor. När det började brinna gömde han sig under sängen. Elden tog sig fort och tyvärr förlorade han livet.
    Varför inte ta med sig barnen när man gör saker? Det kallas föräldraansvar! Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dem, eller få hjälp (granne/vän) för en kort stund!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Nej, det är det inte. En sexåring klarar inte av att hantera det som kan hända. Finns mycket.
  6. 3
    Nej, det är det inte. En sexåring klarar inte av att hantera det som kan hända. Finns mycket.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #4
    Finns inget generellt svar, men sonen fixade att vara själv korta stunder när han var 6, som 9-åring så skippade han fritids och gick själv hem på eftermiddagarna, som 10-åring fixade han frukost och passa tider till skolan själv.
  8. 4
    Finns inget generellt svar, men sonen fixade att vara själv korta stunder när han var 6, som 9-åring så skippade han fritids och gick själv hem på eftermiddagarna, som 10-åring fixade han frukost och passa tider till skolan själv.
  9. Medlem sedan
    Jul 2007
    #5
    Tänk tvärtom! Den vuxne råkar ut för en bilolycka. Vem vet att barnet är ensamt hemma? Vad händer med en 6-åring när det börjar bli mörkt och ingen vuxen kommer?
  10. 5
    Tänk tvärtom! Den vuxne råkar ut för en bilolycka. Vem vet att barnet är ensamt hemma? Vad händer med en 6-åring när det börjar bli mörkt och ingen vuxen kommer?
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Ja, om det var ett kort ärende och barnet var väl införstått i vad som gällde.
    Sedan gäller det givetvis inte alla barn och i alla lägen, men många barn skulle klara det utan problem.
  12. 6
    Ja, om det var ett kort ärende och barnet var väl införstått i vad som gällde.
    Sedan gäller det givetvis inte alla barn och i alla lägen, men många barn skulle klara det utan problem.
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #7
    Det har alltid funnit andra vuxna, sonen har alltid haft någon att ringa eller gå till. Den biten har vi alltid pratat om. Sedan har jag och sambon alltid haft våra mobiler med oss. I början ringde han ofta för att ha kontakt.
    När han lämande fritids fanns det alltid ett kontaktnät, min mamma bodde då väldigt nära.
    En gång, när vi blev fast i en kö efter en olycka, så åkte min mamma och hämtade honom.
    Hade vi inte haft det kontaktnätet, så hade man kanske resonerat annorlunga.
  14. 7
    Det har alltid funnit andra vuxna, sonen har alltid haft någon att ringa eller gå till. Den biten har vi alltid pratat om. Sedan har jag och sambon alltid haft våra mobiler med oss. I början ringde han ofta för att ha kontakt.
    När han lämande fritids fanns det alltid ett kontaktnät, min mamma bodde då väldigt nära.
    En gång, när vi blev fast i en kö efter en olycka, så åkte min mamma och hämtade honom.
    Hade vi inte haft det kontaktnätet, så hade man kanske resonerat annorlunga.
  15. Medlem sedan
    Jul 2009
    #8
    Hej,
    nej, jag skulle aldrig våga lämna min sexåring hemma ensam, inte ens för 10 minuter! Så mycket kan hända. Tänk dig det värsta - typ lek med tändstickor, någon "farlig" ringer på dörren tränger sig in, barnet leker och skadar sig illa och kanske behöver sjukvård.
    Jag tycker inte ens att en 10-åring ska vara ensam.
    Har bekantas bekanta vars son i femårsåldern var ensam inne (de var ute på gården och höll på med växterna) och han lekte just med tändstickor. När det började brinna gömde han sig under sängen. Elden tog sig fort och tyvärr förlorade han livet.
    Varför inte ta med sig barnen när man gör saker? Det kallas föräldraansvar! Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dem, eller få hjälp (granne/vän) för en kort stund!
    Men det är ju fruktansvärt. Det måste kännas hemskt för föräldrarna. Bra exempel att ta fram kan jag tycka.

    Jag hade en granne som lämnade sin nyss fyllda treåring ensam i lägenheten medan hon själv gick till tvättsugan. Hon kunde vara borta en halvtimme. Barnet parkerades framför teven. En ganska ängslig flicka så jag undrar hur det kändes att sitta där helt själv.

    Jag håller med dig, jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att lämna barn helt ensamma hemma. Kräver en viss mognad (även om det säkert kan vara en viss skillnad i ålder mellan olika barn) att ha förstånd att akta sig för vissa saker.
  16. 8
    Hej,
    nej, jag skulle aldrig våga lämna min sexåring hemma ensam, inte ens för 10 minuter! Så mycket kan hända. Tänk dig det värsta - typ lek med tändstickor, någon "farlig" ringer på dörren tränger sig in, barnet leker och skadar sig illa och kanske behöver sjukvård.
    Jag tycker inte ens att en 10-åring ska vara ensam.
    Har bekantas bekanta vars son i femårsåldern var ensam inne (de var ute på gården och höll på med växterna) och han lekte just med tändstickor. När det började brinna gömde han sig under sängen. Elden tog sig fort och tyvärr förlorade han livet.
    Varför inte ta med sig barnen när man gör saker? Det kallas föräldraansvar! Skaffa inte barn om du inte kan ta hand om dem, eller få hjälp (granne/vän) för en kort stund!
    Men det är ju fruktansvärt. Det måste kännas hemskt för föräldrarna. Bra exempel att ta fram kan jag tycka.

    Jag hade en granne som lämnade sin nyss fyllda treåring ensam i lägenheten medan hon själv gick till tvättsugan. Hon kunde vara borta en halvtimme. Barnet parkerades framför teven. En ganska ängslig flicka så jag undrar hur det kändes att sitta där helt själv.

    Jag håller med dig, jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att lämna barn helt ensamma hemma. Kräver en viss mognad (även om det säkert kan vara en viss skillnad i ålder mellan olika barn) att ha förstånd att akta sig för vissa saker.
  17. Medlem sedan
    Apr 2009
    #9
    Tack för alla svar!
    Ja det var dottern som berättade att när hon var hos sin pappa så hade han lämnat henne själv en stund. För mig känns det inte OK men ville bara se hur ni här ute tänkte.
    Känner också att de börjar bli större nu..när ska man dra gränsen?
    Får prata med hennes pappa om det.
    Tack för era synpunkter!
  18. 9
    Tack för alla svar!
    Ja det var dottern som berättade att när hon var hos sin pappa så hade han lämnat henne själv en stund. För mig känns det inte OK men ville bara se hur ni här ute tänkte.
    Känner också att de börjar bli större nu..när ska man dra gränsen?
    Får prata med hennes pappa om det.
    Tack för era synpunkter!
  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10
    Jag har lämnat min 5åring hemma ibland, korta stunder, då han själv vill vara hemma. Han kan hantera telefonen, så det känns okej, han kan ringa mej eller någon annan om det skulle hända något.
  20. 10
    Jag har lämnat min 5åring hemma ibland, korta stunder, då han själv vill vara hemma. Han kan hantera telefonen, så det känns okej, han kan ringa mej eller någon annan om det skulle hända något.
  21. Medlem sedan
    Sep 2003
    #11
    Vi har gjort det - det är lite en sorts klara-sig-själv-träning. Då har vi gått en kortare promenad och haft mobilkontakt lite då och då under promenaden. Nu är flickan rätt förståndig och pålitlig för sin ålder och ville gärna prova på, och det fick hon. Vi var också så pass nära att vi hela tiden kunde komma hem igen på bara någon minut - det handlade mer om idén.
    FLickan växte ett par decimeter av erfarenheten och var jättelycklig över att ha fått förtroendet att stanna hemma. (Hon satt hemma och ritade, ringde till oss i telefonen och till sin älskade moster och började duka fram tallrikar och så till middagen..).
    Jag tror inte att det är absolut fel att lämna en 6 åring ensam hemma - men jag tror att det är helt beroende på situationen och på barnet och förhållandet till barnet.
  22. 11
    Vi har gjort det - det är lite en sorts klara-sig-själv-träning. Då har vi gått en kortare promenad och haft mobilkontakt lite då och då under promenaden. Nu är flickan rätt förståndig och pålitlig för sin ålder och ville gärna prova på, och det fick hon. Vi var också så pass nära att vi hela tiden kunde komma hem igen på bara någon minut - det handlade mer om idén.
    FLickan växte ett par decimeter av erfarenheten och var jättelycklig över att ha fått förtroendet att stanna hemma. (Hon satt hemma och ritade, ringde till oss i telefonen och till sin älskade moster och började duka fram tallrikar och så till middagen..).
    Jag tror inte att det är absolut fel att lämna en 6 åring ensam hemma - men jag tror att det är helt beroende på situationen och på barnet och förhållandet till barnet.
  23. Medlem sedan
    Sep 2003
    #12

    Beror på barnet

    tycker jag och JA vi har lämnat o lämnar ensamma korta ärenden. Hade inte gjort det så tidigt med vår äldsta tror jag (då allting skedde senare på gruna av att vi var lite oerfarna o rädda för det mesta) men det funkar. Alla vet hur man ringer. Det skulle bli fullständigt ohållbart om alla skulle följa med alltid och det tycker dom är såååå tråkigt. Men självklart måste man lita på barnen och veta att de vet hur man "beter" sig under tiden. M.in 4-åring har varit hemma när jag lämnat i skolan, hon kn klockan o vi har en ök om att om jag inte är hemma en viss tid ska hon ringa pappa el mormor. Den största risken ser jag är om det skulle hända mig eller mannen något så att vi kan komma hem
    Älskar mina troll ♥ Emil ♥ Oskar ♥ Viktor ♥ Vilma ♥ Nova ♥
  24. 12
    Beror på barnet tycker jag och JA vi har lämnat o lämnar ensamma korta ärenden. Hade inte gjort det så tidigt med vår äldsta tror jag (då allting skedde senare på gruna av att vi var lite oerfarna o rädda för det mesta) men det funkar. Alla vet hur man ringer. Det skulle bli fullständigt ohållbart om alla skulle följa med alltid och det tycker dom är såååå tråkigt. Men självklart måste man lita på barnen och veta att de vet hur man "beter" sig under tiden. M.in 4-åring har varit hemma när jag lämnat i skolan, hon kn klockan o vi har en ök om att om jag inte är hemma en viss tid ska hon ringa pappa el mormor. Den största risken ser jag är om det skulle hända mig eller mannen något så att vi kan komma hem
  25. Medlem sedan
    Apr 2009
    #13
    Beror på hur länge barnet var ensamt och hur barnet är tycker jag.
  26. 13
    Beror på hur länge barnet var ensamt och hur barnet är tycker jag.

Liknande trådar

  1. 9 åring själv hemma?
    By Piilla in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 06:50
  2. Lämna 15 åring hemma ensam en vecka
    By mamma24h in forum Tonåringar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 11:29
  3. Lämna 8-åring helt själv hemma???
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 19:29
  4. Lämna 7-åring ensam hemma?
    By Anonym mamma in forum Mammasnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 10:16
  5. Lämna en 4½ åring..??
    By -Helena m AoM- in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar