Ensam ute?
Föräldraskap
  1. Anonym
    #1

    Ensam ute?

    Är det OK att en 5-6-åring leker ensam ute, utan att föräldern kan se barnet inifrån huset?
  2. 1
    Ensam ute? Är det OK att en 5-6-åring leker ensam ute, utan att föräldern kan se barnet inifrån huset?
  3. Medlem sedan
    Jul 2009
    #2
    Är det OK att en 5-6-åring leker ensam ute, utan att föräldern kan se barnet inifrån huset?
    Jag har ingen personlig erfarenhet av barn i den åldern. Mitt enda barn är bara två år. Men rent spontant så tycker inte jag att det är ok om det är på "allmän plats", alltså inte i en privat inhägnad trädgård.

    Men det känns som man vet för lite för att kunna uttala sig.
  4. 2
    Är det OK att en 5-6-åring leker ensam ute, utan att föräldern kan se barnet inifrån huset?
    Jag har ingen personlig erfarenhet av barn i den åldern. Mitt enda barn är bara två år. Men rent spontant så tycker inte jag att det är ok om det är på "allmän plats", alltså inte i en privat inhägnad trädgård.

    Men det känns som man vet för lite för att kunna uttala sig.
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Jadå, men det beror helt på hela situationen. Vi låter vår 5 åring (snart 6) leka ute rätt fritt. Men, hon är väldigt förståndig och ansvarsfull och håller sig till de regler vi ger för hur långt hon får gå osv. Vi litar verkligen på henne.
    Sedan bor vi ute på landet också, och det känns som om det vore rätt idiotiskt att begränsa henne till synavstånd från huset.. Men även på andra ställen vi bott har vi litat mycket på henne.
    Den andra dottern är lite mer huvudlös, så hon har inte heller lika mycket frihet som den äldre.

    Fast överlag låter vi våra barn ta rätt mycket eget ansvar, ungefär som vi själva fick som barn. Det är lite otäckt tycker jag med den här utvecklingen då föräldrar inte längre låter sina barn göra någonting själva pga rädslor. Det känns viktigare för oss att lära dem hantera omvärlden så bra som går, så fort de verkar mogna för det, än att skydda dem så att de inte har chansen att bli självgående.
  6. 3
    Jadå, men det beror helt på hela situationen. Vi låter vår 5 åring (snart 6) leka ute rätt fritt. Men, hon är väldigt förståndig och ansvarsfull och håller sig till de regler vi ger för hur långt hon får gå osv. Vi litar verkligen på henne.
    Sedan bor vi ute på landet också, och det känns som om det vore rätt idiotiskt att begränsa henne till synavstånd från huset.. Men även på andra ställen vi bott har vi litat mycket på henne.
    Den andra dottern är lite mer huvudlös, så hon har inte heller lika mycket frihet som den äldre.

    Fast överlag låter vi våra barn ta rätt mycket eget ansvar, ungefär som vi själva fick som barn. Det är lite otäckt tycker jag med den här utvecklingen då föräldrar inte längre låter sina barn göra någonting själva pga rädslor. Det känns viktigare för oss att lära dem hantera omvärlden så bra som går, så fort de verkar mogna för det, än att skydda dem så att de inte har chansen att bli självgående.
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4

    Det tycker jag

    om barnet bara vet vad som gäller och vad som förväntas. Våra barn är ofta ute själva och jag ser inte ens hela tomten inifrån. Men visst håller man regelbunden kontakt och kollar ofta om man inte ser dom. Men det krävs att man litar på barnen och att det finns regler som att inte vara på gatan osv.
    Älskar mina troll ♥ Emil ♥ Oskar ♥ Viktor ♥ Vilma ♥ Nova ♥
  8. 4
    Det tycker jag om barnet bara vet vad som gäller och vad som förväntas. Våra barn är ofta ute själva och jag ser inte ens hela tomten inifrån. Men visst håller man regelbunden kontakt och kollar ofta om man inte ser dom. Men det krävs att man litar på barnen och att det finns regler som att inte vara på gatan osv.

Liknande trådar

  1. Leva ensam eller ensam
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 20:17
  2. Ensam gravid/ensam förälder som bloggar?
    By Apelito in forum Ensamförälder
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 12:54
  3. ensam
    By ungdomlig trebarnsm in forum Pappasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 18:12
  4. Ensam hemma, heeelt ensam!
    By Winnertaco in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 14:09
  5. ensam
    By marija in forum _0607 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 11:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar