Slänger in en fråga
_0409 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Slänger in en fråga

    Min dotter är född i sep 04 och jag har märkt att 5-års tjejgänget gått från att utesluta någon till att istället retas och känna makt. Tjejerna är oroliga för att de ska bli omtyckta av de andra, att deras kläder skall gillas osv. Oftast så är det 1 eller 2 som är drivande i att retas eller hånas och så hänger de andra på i grupptrycket. Mer av en mobbningsgrej om ni förstår hur jag menar.
    Har ni märkt något på era 5 åringar och deras kompisar och på dagis?

    Det här är sånt som jag trodde skulle dyka upp när de började skolan, men kanske "mognar" barn fortare idagens sammhälle?
  2. 1
    Slänger in en fråga Min dotter är född i sep 04 och jag har märkt att 5-års tjejgänget gått från att utesluta någon till att istället retas och känna makt. Tjejerna är oroliga för att de ska bli omtyckta av de andra, att deras kläder skall gillas osv. Oftast så är det 1 eller 2 som är drivande i att retas eller hånas och så hänger de andra på i grupptrycket. Mer av en mobbningsgrej om ni förstår hur jag menar.
    Har ni märkt något på era 5 åringar och deras kompisar och på dagis?

    Det här är sånt som jag trodde skulle dyka upp när de började skolan, men kanske "mognar" barn fortare idagens sammhälle?
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2
    Förra året var det extremt mkt sånt, alltså när hon var 4år, nu när hon kom upp i 5årsgruppen o de är fler tjejer o fler barn så är det tvärtom, nu struntar de i varandras kläder, allt duger, me njag tror de tär fröknarna som påverkar för jag har tjatat så länge jag kan komma ihåg att de sak ta upp på samlingarna om vänskap o att man duger som man är oavsett hur man ser ut eller vad man har på sig för kläder så det har släppt faktikst, skönt. tidigare var kjol el klänning ett måste men så är det inte längre. kolla med fröknarna vad de har för syn om de märker av det lika mkt som du? vi var på utvsamtal igår o då sa fröken att tjejerna lekar ovanligt bra i grupp, inte 2 o 2 som det annars är vanligt att de gör i denna ålder. så det är nog normalt det du säger tyvärr. men som sagt, ta upp det med dem!
  4. 2
    Förra året var det extremt mkt sånt, alltså när hon var 4år, nu när hon kom upp i 5årsgruppen o de är fler tjejer o fler barn så är det tvärtom, nu struntar de i varandras kläder, allt duger, me njag tror de tär fröknarna som påverkar för jag har tjatat så länge jag kan komma ihåg att de sak ta upp på samlingarna om vänskap o att man duger som man är oavsett hur man ser ut eller vad man har på sig för kläder så det har släppt faktikst, skönt. tidigare var kjol el klänning ett måste men så är det inte längre. kolla med fröknarna vad de har för syn om de märker av det lika mkt som du? vi var på utvsamtal igår o då sa fröken att tjejerna lekar ovanligt bra i grupp, inte 2 o 2 som det annars är vanligt att de gör i denna ålder. så det är nog normalt det du säger tyvärr. men som sagt, ta upp det med dem!
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Nej, tack och lov inte! Jag skulle bli helt galen om det var så i Vendelas grupp. Däremot märker jag att hon inte är lika förtjust i att leka med killarna längre - det blir mest att tjejerna jagar killarna och skräms med att de skall pussas.

    Hoppas verkligen att ni kommer till rätta med det hela - det låter vedervärdigt att det har börjat redan nu.
  6. 3
    Nej, tack och lov inte! Jag skulle bli helt galen om det var så i Vendelas grupp. Däremot märker jag att hon inte är lika förtjust i att leka med killarna längre - det blir mest att tjejerna jagar killarna och skräms med att de skall pussas.

    Hoppas verkligen att ni kommer till rätta med det hela - det låter vedervärdigt att det har börjat redan nu.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Tack och lov inte! Det jag märkt är att båda mina barn har blivit känsligare i 5-års åldern. De har blivit mörkrädda, rädda för att bli lämnade, funderat kring döden osv, men jag har inte sett mobbingstendenser eller medvetna elakheter.

    Jag tycker det låter som läge för att allvarligt samtal på dagis om värdegrundsfrågor... Kanske inlett med ett föräldramöte?
  8. 4
    Tack och lov inte! Det jag märkt är att båda mina barn har blivit känsligare i 5-års åldern. De har blivit mörkrädda, rädda för att bli lämnade, funderat kring döden osv, men jag har inte sett mobbingstendenser eller medvetna elakheter.

    Jag tycker det låter som läge för att allvarligt samtal på dagis om värdegrundsfrågor... Kanske inlett med ett föräldramöte?

Liknande trådar

  1. slänger in en fråga
    By eva_n m linnea&elin in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 16:06
  2. Slänger ut en fråga
    By Busluren in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 10:25
  3. SLÄNGER UT EN FRÅGA
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 17:25
  4. Nu slänger jag in en fråga
    By evajess in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 10:30
  5. Slänger in en fråga...
    By johi in forum _0507 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 20:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar