boktips
Stora barn
  1. Medlem sedan
    Sep 1999
    #1

    boktips

    till sjuåring önskas.
    Har svårt att hitta böcker som intresserar henne OCH tar lite tid att läsa. Lassemaja tar max 40 minuter så de kan vi låna på biblioteket känner jag...

    Några tips?
  2. 1
    boktips till sjuåring önskas.
    Har svårt att hitta böcker som intresserar henne OCH tar lite tid att läsa. Lassemaja tar max 40 minuter så de kan vi låna på biblioteket känner jag...

    Några tips?
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    vi fem böckerna

    började vi läsa för barnen då dom var 6-7år och det var en favorit som hängde med länge både då dom läste själv och vi läste, sedan läste vi Narnia och Harry Potter nånstans i den åldern
  4. 2
    vi fem böckerna började vi läsa för barnen då dom var 6-7år och det var en favorit som hängde med länge både då dom läste själv och vi läste, sedan läste vi Narnia och Harry Potter nånstans i den åldern
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3
    Böckerna om Mystiska Milla tar litet längre tid än Lasse-Maja och är enligt min 8-åring väldigt bra. Här har också böckerna om doktor Proktor varit väldigt poppis.
  6. 3
    Böckerna om Mystiska Milla tar litet längre tid än Lasse-Maja och är enligt min 8-åring väldigt bra. Här har också böckerna om doktor Proktor varit väldigt poppis.
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4
    tack fem böckerna ska jag testa.
    Narnia vägrar hon och harry potter också, men hennes lärare och jag har en plan att hon ska ha harrypotter som läsläxa i vår...
  8. 4
    tack fem böckerna ska jag testa.
    Narnia vägrar hon och harry potter också, men hennes lärare och jag har en plan att hon ska ha harrypotter som läsläxa i vår...
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5
    mystiska milla har jag inte sett det ska jag kolla upp.
    Dr Proktor och pruttpulvret var jätterolig och den andra är beställd

    Villa Ulla gillar hon med men de har vi mest lånat på biblo.
  10. 5
    mystiska milla har jag inte sett det ska jag kolla upp.
    Dr Proktor och pruttpulvret var jätterolig och den andra är beställd

    Villa Ulla gillar hon med men de har vi mest lånat på biblo.
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6
    Tack glömde jag
    Och laura trenter har ni testat dem?
  12. 6
    Tack glömde jag
    Och laura trenter har ni testat dem?
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7
    Min dotter tycker de är för läskiga, jag begriper inte så mycket av det för Harry Potter är tydligen inte det minsta otäck (hon håller på med nr 4 nu och sedan blir det stopp ett tag för då tycker JAG de blir för läskiga). Man ser saker olika helt enkelt
  14. 7
    Min dotter tycker de är för läskiga, jag begriper inte så mycket av det för Harry Potter är tydligen inte det minsta otäck (hon håller på med nr 4 nu och sedan blir det stopp ett tag för då tycker JAG de blir för läskiga). Man ser saker olika helt enkelt
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8
    Alamandrarnas återkomst ... tror jag en serie heter... det är Jo Samson (tror det stavas så).,.. dom böckerna slukade min 8 åring....
    Min tjej, läste mycket om älvorna... då fanns det en serie som hette regnbågsälvorna....
  16. 8
    Alamandrarnas återkomst ... tror jag en serie heter... det är Jo Samson (tror det stavas så).,.. dom böckerna slukade min 8 åring....
    Min tjej, läste mycket om älvorna... då fanns det en serie som hette regnbågsälvorna....
  17. Medlem sedan
    Sep 1999
    #9
    de lät spännade!
    De där förbannade älvorna blir jag galen på, hon har fått dem i present (för de finns på ica maxi för 50kr och de tar om möligt ännu kortare tid att läsa och ärligt de ger ingen vidare läsupplevelse
    men tack för alamandra tipset.
  18. 9
    de lät spännade!
    De där förbannade älvorna blir jag galen på, hon har fått dem i present (för de finns på ica maxi för 50kr och de tar om möligt ännu kortare tid att läsa och ärligt de ger ingen vidare läsupplevelse
    men tack för alamandra tipset.
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10
    Några förslag i skrivandets stund:
    Astrid Lindgrens kapitelböcker - Ronja, Mio min mio, Bröderna lejonhjärta tex?
    Eller Barbro Lindgren tex "Vems lilla mössa flyger?" och Loranga, Masarin & Dartanjang".
    "Häxorna" av Roald Dahl.
    "Risto Rappare och frysare-fanny" av Sinikka & Tiina Nopola
    "Våffelhjärtat" av Maria Parr.
    Cornelia Funkes lättare böcker, tex de om Spökjägarna
    Frida Nilsson tex "Kråkans otorliga liftarsemester"
  20. 10
    Några förslag i skrivandets stund:
    Astrid Lindgrens kapitelböcker - Ronja, Mio min mio, Bröderna lejonhjärta tex?
    Eller Barbro Lindgren tex "Vems lilla mössa flyger?" och Loranga, Masarin & Dartanjang".
    "Häxorna" av Roald Dahl.
    "Risto Rappare och frysare-fanny" av Sinikka & Tiina Nopola
    "Våffelhjärtat" av Maria Parr.
    Cornelia Funkes lättare böcker, tex de om Spökjägarna
    Frida Nilsson tex "Kråkans otorliga liftarsemester"
  21. Medlem sedan
    Sep 2003
    #11
    Ja, den serien fick sonen i somras...nu har jag köpt i julklapp hans andra serie om Tam, tiggarpojken! Drakar och grejer.
  22. 11
    Ja, den serien fick sonen i somras...nu har jag köpt i julklapp hans andra serie om Tam, tiggarpojken! Drakar och grejer.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    #12
    Fast det undrar jag - sonen tyckte att de var för korta och snabblästa, och jag tycker nog att de motsvarar Lassemaja, så köp dem inte utan att ha bläddrat i dem först.
  24. 12
    Fast det undrar jag - sonen tyckte att de var för korta och snabblästa, och jag tycker nog att de motsvarar Lassemaja, så köp dem inte utan att ha bläddrat i dem först.
  25. Medlem sedan
    Dec 2001
    #13
    Min dotter har just läst en serie böcker av Maj Bylock som börjar med boken "Fågelprinsen". Jättespännande tyckte tom jag som var tvungen att läsa också eftersom dottern var så entusiastisk.
  26. 13
    Min dotter har just läst en serie böcker av Maj Bylock som börjar med boken "Fågelprinsen". Jättespännande tyckte tom jag som var tvungen att läsa också eftersom dottern var så entusiastisk.
  27. Medlem sedan
    Sep 2003
    #14
    Kan hålla med om att de motsvarar ung. LasseMaja...kanske aningens tjockare. Men det var kul att de var fanatsy.
  28. 14
    Kan hålla med om att de motsvarar ung. LasseMaja...kanske aningens tjockare. Men det var kul att de var fanatsy.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Monsterflickan är en serie böcker som min äldsta tyckte var väldigt spännande och bra. De är svårare än Lassemaja så de kan vara ett bra nästa steg.
  30. 15
    Monsterflickan är en serie böcker som min äldsta tyckte var väldigt spännande och bra. De är svårare än Lassemaja så de kan vara ett bra nästa steg.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16
    Författaren är Stefan Ljungqvist
  32. 16
    Författaren är Stefan Ljungqvist
  33. mammanym
    #17
    Antikvariatet blå spegeln är en ganska ny bokserie som har kommit ut med flera böcker och de är både lite spännande och lärorika (kanske för 10-11-åringar mer men är din dotter duktig så tror jag säkert det funkar) Sedan så finns ju Dalslandsdeckarna. De är i och för sig väldigt snabblästa också, men riktigt bra och spännande. Ronja rövardotter är ju jättebra att läsa. Men har hon sett filmen flera gånger kanske den blir tråkig när hon känner till allt redan. Molly Moon läste jAG HÖGT FÖR MIN DOTTER NÄr hon var i 8-9-årsåldern och sedan läste hon de andra böckerna själv sedan när hon kom upp i bokslukaråldern. Själv älskade jag Stig Erikssons böcker om Lilla Vargen när jag var liten, men det har inte mina barn fastnat för. Jag gillade också Katizi-böckerna och Lilla Huset på prärien-böckerna som jag köpte och läste för min dotter i lågstadiet. Hade tänkt köpa alla i serien, men hon tröttnade efter 2-3 böcker. Smaken är ju så olika. Lycka till!
  34. 17
    Antikvariatet blå spegeln är en ganska ny bokserie som har kommit ut med flera böcker och de är både lite spännande och lärorika (kanske för 10-11-åringar mer men är din dotter duktig så tror jag säkert det funkar) Sedan så finns ju Dalslandsdeckarna. De är i och för sig väldigt snabblästa också, men riktigt bra och spännande. Ronja rövardotter är ju jättebra att läsa. Men har hon sett filmen flera gånger kanske den blir tråkig när hon känner till allt redan. Molly Moon läste jAG HÖGT FÖR MIN DOTTER NÄr hon var i 8-9-årsåldern och sedan läste hon de andra böckerna själv sedan när hon kom upp i bokslukaråldern. Själv älskade jag Stig Erikssons böcker om Lilla Vargen när jag var liten, men det har inte mina barn fastnat för. Jag gillade också Katizi-böckerna och Lilla Huset på prärien-böckerna som jag köpte och läste för min dotter i lågstadiet. Hade tänkt köpa alla i serien, men hon tröttnade efter 2-3 böcker. Smaken är ju så olika. Lycka till!
  35. Medlem sedan
    Dec 1999
    #18
    Har haft samma angenäma "problem med vår dotter, några tips kan vara:
    Vargbröder (en spännande serie)
    Spiderwick (serie också) dessa är visserligen lättlästa med gav dottern mer än Lasse Maja.
    Narnia
    Tassar och Morrhår serien.

    Mer vild än tam
    Djurakuten nästa
    Extramatte finnes
    Alla tre av Charlotte Hage

    Böckerna om Fredda

    Lycka till!
  36. 18
    Har haft samma angenäma "problem med vår dotter, några tips kan vara:
    Vargbröder (en spännande serie)
    Spiderwick (serie också) dessa är visserligen lättlästa med gav dottern mer än Lasse Maja.
    Narnia
    Tassar och Morrhår serien.

    Mer vild än tam
    Djurakuten nästa
    Extramatte finnes
    Alla tre av Charlotte Hage

    Böckerna om Fredda

    Lycka till!
  37. Annan
    #19
    En liten undran bara. Om hon absolut inte vill läsa Harry Potter varför ska ni då se till att hon får den i läsläxa? Bättre om hon får något hon själv tycker om eftersom det borde ger mer om läsningen är lustfylld - tycker jag då.
  38. 19
    En liten undran bara. Om hon absolut inte vill läsa Harry Potter varför ska ni då se till att hon får den i läsläxa? Bättre om hon får något hon själv tycker om eftersom det borde ger mer om läsningen är lustfylld - tycker jag då.
  39. Medlem sedan
    Aug 2009
    #20
    Doktor Proktors pruttpulver och den nya, Doktor Proktors tidsbadkar, av Jo Nesbö.

    Men läs dem inte om ni inte vill skratta!
  40. 20
    Doktor Proktors pruttpulver och den nya, Doktor Proktors tidsbadkar, av Jo Nesbö.

    Men läs dem inte om ni inte vill skratta!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Boktips!!!
    By mucksan in forum _0805 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 19:47
  2. Boktips!
    By M:s mamma in forum Vikt – barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 20:28
  3. Boktips
    By MonicaG in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 15:41
  4. Boktips
    By nallemamma in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 08:30
  5. Boktips
    By Fritz in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 20:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar