Dagens fundering - om mat
_0903 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Dagens fundering - om mat

    Ellen är världens krångligaste med mat - fortfarande... äter inte ens fruktpuré om man försöker mata henne. Plockmat går bättre men även där är hon petig.

    MEN, dammråttor, pappersbitar och jag vet inte allt möjligt hon lyckas hitta på golvet.. DET äter hon. Försöker man pilla ur det ur munnen på henne skrattar hon bara och sväljer fort som tusan. Har hittat konstigt ludd i blöjan på henne mer än en gång... Kryper gärna in under sin egen stol och letar efter små intorkade matbitar också (ja, jag är en hemsk mamma - det är inte alltid kliniskt städat här hemma) och de stoppar hon gladeligen i munnen.

    Kan man helt enkelt servera henne maten direkt på golvet tror ni?
  2. 1
    Dagens fundering - om mat Ellen är världens krångligaste med mat - fortfarande... äter inte ens fruktpuré om man försöker mata henne. Plockmat går bättre men även där är hon petig.

    MEN, dammråttor, pappersbitar och jag vet inte allt möjligt hon lyckas hitta på golvet.. DET äter hon. Försöker man pilla ur det ur munnen på henne skrattar hon bara och sväljer fort som tusan. Har hittat konstigt ludd i blöjan på henne mer än en gång... Kryper gärna in under sin egen stol och letar efter små intorkade matbitar också (ja, jag är en hemsk mamma - det är inte alltid kliniskt städat här hemma) och de stoppar hon gladeligen i munnen.

    Kan man helt enkelt servera henne maten direkt på golvet tror ni?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Det är klart du ska göra det. Allt som funkar är tillåtet.
  4. 2
    Det är klart du ska göra det. Allt som funkar är tillåtet.
  5. Medlem sedan
    Jul 2008
    #3
    haha, ja varför inte, lägga lite pastabitar under hennes matstol, brödbitar under soffbordet, korvbitar bland skorna i hallen
    Jag tror nog att tids nog så får hon nog kläm på att mat mättar magen det med, det finns väl de som helammar upp till året?

    När R är lite trillsk och inte vill äta brukar jag låta honom leka med något samtidigt, måste vara något han tycker är intressant, som en stor flaska med vatten, då brukar skedarna få komma in i munnen. Eller så får han sitta på hans lekmatta och äta. Fast det kanske du redan har testat.
  6. 3
    haha, ja varför inte, lägga lite pastabitar under hennes matstol, brödbitar under soffbordet, korvbitar bland skorna i hallen
    Jag tror nog att tids nog så får hon nog kläm på att mat mättar magen det med, det finns väl de som helammar upp till året?

    När R är lite trillsk och inte vill äta brukar jag låta honom leka med något samtidigt, måste vara något han tycker är intressant, som en stor flaska med vatten, då brukar skedarna få komma in i munnen. Eller så får han sitta på hans lekmatta och äta. Fast det kanske du redan har testat.
  7. Medlem sedan
    Jun 2006
    #4
    Det är ju såå jobbit när det krånglar med maten. Har en här hemma som det faktiskt äntligen börjat släppa lite för. Men jag körde på gröt alla mål men till middag och lunch ställde jag fram en tallrik med det vi åt framför henne som jag dels lät henne kladda bäst hon ville i, lite slank ju ner. Dels så försökte jag ge henne en sked av det emellan grötskedarna.

    För oss släppte det med makaronipudding och miljöombyte...

    Hoppas det vänder snart och hon börjat stoppa i sig lite... Men du kanske skulle flytta matstunden ner på golvet och torka makaronerna några dagar...
  8. 4
    Det är ju såå jobbit när det krånglar med maten. Har en här hemma som det faktiskt äntligen börjat släppa lite för. Men jag körde på gröt alla mål men till middag och lunch ställde jag fram en tallrik med det vi åt framför henne som jag dels lät henne kladda bäst hon ville i, lite slank ju ner. Dels så försökte jag ge henne en sked av det emellan grötskedarna.

    För oss släppte det med makaronipudding och miljöombyte...

    Hoppas det vänder snart och hon börjat stoppa i sig lite... Men du kanske skulle flytta matstunden ner på golvet och torka makaronerna några dagar...
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #5
    Prova
    Jobbigt när de håller på så där. Det enda tipset jag kan ge är uthållighet, men förstår att det är drygt!

    Vi har det verkligen inte kliniskt rent här hemma heller. Suck!
  10. 5
    Prova
    Jobbigt när de håller på så där. Det enda tipset jag kan ge är uthållighet, men förstår att det är drygt!

    Vi har det verkligen inte kliniskt rent här hemma heller. Suck!
  11. Medlem sedan
    Oct 2003
    #6
    Allvarligt talat, JA! Lisa äter ju också helst det som hamnar på golvet och jag ska faktiskt prova
  12. 6
    Allvarligt talat, JA! Lisa äter ju också helst det som hamnar på golvet och jag ska faktiskt prova
  13. Medlem sedan
    Nov 2008
    #7
    Hm...du kanske ska blanda in lite frukt i allt dammet. Vad sägs om lite äppel o bananbitar gömda under soffan?
  14. 7
    Hm...du kanske ska blanda in lite frukt i allt dammet. Vad sägs om lite äppel o bananbitar gömda under soffan?

Liknande trådar

  1. Dagens fundering
    By Nissa in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 15:59
  2. Dagens fundering
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 23:40
  3. Dagens fundering
    By Fideli_76 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 00:36
  4. Dagens fundering...
    By Quentin in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 09:50
  5. Dagens fundering :)
    By Fizzbun in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 18:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar