Läget är följande:
Jag har en tillsvidareanställning på 92% och har blivit uppsagd pga arbetsbrist. Sista arbetsdagen blir sista februari. Nu undrar en jobbakompis till mig om jag kan byta helg med henne. Det innebär att jag arbetar hennes helg nu i december och hon får min helg i januari.
1)Påverkar detta min kommande a-kassa? I januari kommer jag inte upp i mina timmar som motsvarar 92% men jag jobbar desto fler timmar i december.
2) När a-kassan sedan räknar ut min a-kasseersättning så påverkar det något att jag sommaren 2009 var föräldraledig?
3) Om jag råkar blir sjuk under uppsägningstiden t ex en vecka etc i svininfluensan så påverkar detta min a-kasseersättning eller föräldrapenning?
4)Arbetsgivaren har nu erbjudit mig ett vikariat istället med lägre procentsats och något annorlunda arbetsuppgifter. Om jag går med på vikariatet så påverkar det mig på något sätt, a-kasseersättning, föräldrapenning, sjukpenning?
5)Om jag inte godkänner utan tackar nej till vikariatet pga osäkrare anställningform, lägre procentsats och andra arbetsuppgifter straffas jag på något sätt?

Tusen tack på förhand!