18 år och utslängd från barnläkaren
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Dec 2000
    #1

    18 år och utslängd från barnläkaren

    Sonen är nu 18 och därför kan vi inte förnya receptet hos barnläkaren som vi gjort i flera år. De hänvisade oss till vårdcentralen. Sonen måste naturligtvis gå dit på egen hand, men han vill inte. Erbjöd mig att ringa min svägerska som är läkare och höra om hon kan skriva ut, men det ville inte sonen heller. Det är naturligtvis väldigt pinsamt att vara 18 år och fortfarande sängvätare. Tyvärr blir det fortfarande blött någon gång i veckan utan medicin.

    Han säger själv bara "det ordnar sig". Jag har sagt att han får ta hand om tvätten helt och hållet själv om han inte ordnar ny medicin. Borde han naturligtvis gjort sedan länge, men vi har inte egen tvättmaskin och han har fullt med kompisar i huset där vi bor. Inte så kul att träffa dem på väg till eller i tvättstugan med en kasse stinkande lakan.
  2. 1
    18 år och utslängd från barnläkaren Sonen är nu 18 och därför kan vi inte förnya receptet hos barnläkaren som vi gjort i flera år. De hänvisade oss till vårdcentralen. Sonen måste naturligtvis gå dit på egen hand, men han vill inte. Erbjöd mig att ringa min svägerska som är läkare och höra om hon kan skriva ut, men det ville inte sonen heller. Det är naturligtvis väldigt pinsamt att vara 18 år och fortfarande sängvätare. Tyvärr blir det fortfarande blött någon gång i veckan utan medicin.

    Han säger själv bara "det ordnar sig". Jag har sagt att han får ta hand om tvätten helt och hållet själv om han inte ordnar ny medicin. Borde han naturligtvis gjort sedan länge, men vi har inte egen tvättmaskin och han har fullt med kompisar i huset där vi bor. Inte så kul att träffa dem på väg till eller i tvättstugan med en kasse stinkande lakan.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Nej vad dåligt,,,,,i såna där fall borde man kunna få vara kvar inom barnvården tills man fyller 20 iallafall.
    Kan inte barnmottagningen skriva remiss till urologen? De borde ju ha lite bättre kunskap om vuxna sängvätare så han inte behöver skämmas så.
    Dessutom behöver han ju inte gå till läkaren själv,,,,du kan ju följa med även om han är över 18. Men ja han måste ju vara med på plats såklart. Men jag förstår att han inte vill gå till vårdcantralen med detta.
    Jag var med min 18-åring till käk-kirurgen för ett par månader sedan, hon ville inte gå dit själv och de verkade inte tycka det var nåt konstigt alls.
  4. 2
    Nej vad dåligt,,,,,i såna där fall borde man kunna få vara kvar inom barnvården tills man fyller 20 iallafall.
    Kan inte barnmottagningen skriva remiss till urologen? De borde ju ha lite bättre kunskap om vuxna sängvätare så han inte behöver skämmas så.
    Dessutom behöver han ju inte gå till läkaren själv,,,,du kan ju följa med även om han är över 18. Men ja han måste ju vara med på plats såklart. Men jag förstår att han inte vill gå till vårdcantralen med detta.
    Jag var med min 18-åring till käk-kirurgen för ett par månader sedan, hon ville inte gå dit själv och de verkade inte tycka det var nåt konstigt alls.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Bra tips om att se om vi kan få remiss till en urolog. Och visst kan jag fortfarande följa med, jag tror bara att det vore bra för sonens självförtroende om han fixar detta själv nu, och jag tror att han själv känner det så också.

    Jag var på en allmän information som uroterapeuterna på Karolinska här i Stockholm höll förra hösten och då frågade jag om hur det funkar när de fyllt 18. De sa då att det tyvärr är svårt att hitta vuxenläkare som är bra på sängvätning, men nämnde en privatklinik i sta'n som skulle vara bra. Tyvärr hittar jag inte den kliniken på nätet eller i telefonkatalogen. Jag kanske ska försöka kontakta de uroterapeuterna och be om namnet på kliniken igen, jag kanske missuppfattade namnet.
  6. 3
    Bra tips om att se om vi kan få remiss till en urolog. Och visst kan jag fortfarande följa med, jag tror bara att det vore bra för sonens självförtroende om han fixar detta själv nu, och jag tror att han själv känner det så också.

    Jag var på en allmän information som uroterapeuterna på Karolinska här i Stockholm höll förra hösten och då frågade jag om hur det funkar när de fyllt 18. De sa då att det tyvärr är svårt att hitta vuxenläkare som är bra på sängvätning, men nämnde en privatklinik i sta'n som skulle vara bra. Tyvärr hittar jag inte den kliniken på nätet eller i telefonkatalogen. Jag kanske ska försöka kontakta de uroterapeuterna och be om namnet på kliniken igen, jag kanske missuppfattade namnet.

Liknande trådar

  1. Tillbaka från barnläkaren
    By jagbarajag in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 19:10
  2. Hemma från barnläkaren
    By sterna in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 00:00
  3. Hemma från barnläkaren
    By sterna in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 08:48
  4. Rapport från barnläkaren
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 16:48
  5. Tillbaka från barnläkaren
    By -isa- in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 15:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar