Torr vid 3½ men inte vid 7 år
Föräldraskap
  1. Anonym
    #1

    Torr vid 3½ men inte vid 7 år

    Min son var i princip nattorr vid 3½ års ålder. Sedan har vi haft några oroliga perioder, med bl.a. ny bebis, men det har upphört efter ett tag. Så började han förskoleklass och det blev mer kissande direkt. Han säger varje dag att han inte vill gå till skolan och går nu i ettan och kissar varenda natt. Det känns inte bra. Fröken ignorerar det hela och säger att det är vanligt att de börjar kissa igen när de börjar skolan. Men jag känner att det är något som inte stämmer och jag är jätteorolig. KAN det vara "normalt" att det går så kraftigt åt "fel" håll, samtidigt som han säger att han inte vill gå till skolan och det är en elak pojke i klassen, som hånar och retas? Fritids tycker han oftast är bra, tack och lov, det verkar som om han kanske inte heller är rktigt skolmogen. Han är mycket intelligent och lär sig lätt, men vill inte sitta stilla så länge, utan vara ute och leka.
  2. 1
    Torr vid 3½ men inte vid 7 år Min son var i princip nattorr vid 3½ års ålder. Sedan har vi haft några oroliga perioder, med bl.a. ny bebis, men det har upphört efter ett tag. Så började han förskoleklass och det blev mer kissande direkt. Han säger varje dag att han inte vill gå till skolan och går nu i ettan och kissar varenda natt. Det känns inte bra. Fröken ignorerar det hela och säger att det är vanligt att de börjar kissa igen när de börjar skolan. Men jag känner att det är något som inte stämmer och jag är jätteorolig. KAN det vara "normalt" att det går så kraftigt åt "fel" håll, samtidigt som han säger att han inte vill gå till skolan och det är en elak pojke i klassen, som hånar och retas? Fritids tycker han oftast är bra, tack och lov, det verkar som om han kanske inte heller är rktigt skolmogen. Han är mycket intelligent och lär sig lätt, men vill inte sitta stilla så länge, utan vara ute och leka.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Jag vet inte hur man hanterar sånt nattkissande, men helt klart verkar det ju höra ihop med otrivsel i skolan.
    Ta din son på allvar när han säger att han inte trivs i skolan, följ med honom, var med någon dag och se hur han funkar ihop med klassen, om han har kompisar eller om han är utanför. Få en inblick i hur fröken jobbar med klassen o.s.v.
    Hjälp för själva kissandet kan du sedan söka via en barnmottagning, det behöver inte gå via skolhälsan eller så.
    Men såklart,,,,om du får rådet att sonen ska kissa regelbundet på dagen så kan du ju behöva skolans hjälp att påminna pojken + att han kan känna att han får vara i fred på toan.
  4. 2
    Jag vet inte hur man hanterar sånt nattkissande, men helt klart verkar det ju höra ihop med otrivsel i skolan.
    Ta din son på allvar när han säger att han inte trivs i skolan, följ med honom, var med någon dag och se hur han funkar ihop med klassen, om han har kompisar eller om han är utanför. Få en inblick i hur fröken jobbar med klassen o.s.v.
    Hjälp för själva kissandet kan du sedan söka via en barnmottagning, det behöver inte gå via skolhälsan eller så.
    Men såklart,,,,om du får rådet att sonen ska kissa regelbundet på dagen så kan du ju behöva skolans hjälp att påminna pojken + att han kan känna att han får vara i fred på toan.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Jag tycker absolut att ni ska söka hjälp, t.ex. på vårdcentralen, för detta. En utredning kan visa om det är fysiska eller psykiska orsaker till sängvätningen, och vad än orsaken är ska din son ha hjälp.

    Vad säger fröken om detta att han inte vill gå till skolan, och att han tycker att han blir elakt behandlad? Det ska skolan ta tag i oavsett sängvätningen. Får du ingen gensvar hos läraren ska du vända dig till rektorn och/eller skolpsykologen.
  6. 3
    Jag tycker absolut att ni ska söka hjälp, t.ex. på vårdcentralen, för detta. En utredning kan visa om det är fysiska eller psykiska orsaker till sängvätningen, och vad än orsaken är ska din son ha hjälp.

    Vad säger fröken om detta att han inte vill gå till skolan, och att han tycker att han blir elakt behandlad? Det ska skolan ta tag i oavsett sängvätningen. Får du ingen gensvar hos läraren ska du vända dig till rektorn och/eller skolpsykologen.
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    Förlåt, men jag var borta ett tag men måste svara på detta.

    Se till att omedelbart få tid att sitta ner och tala med skolfröken. Var själv mobbad mesta tiden i skolan och vet hur jobbigt det är. Natt kissandet är typiskt för detta. (vet själv)

    Någon som inte har varit utsatt för dessa trakaserirer vet inte hur förtvivlat det känns.

    Om inte fröken vill göra något, gå högre upp. Ni måste hjälpa honom på en gång! Om det finns en skolpsykolog, prata med honom/henne..

    Under tiden se till att han får sova ordentiligt på nätterna och han inte vaknar i våt och kall säng.

    Lycka till
  8. 4
    Förlåt, men jag var borta ett tag men måste svara på detta.

    Se till att omedelbart få tid att sitta ner och tala med skolfröken. Var själv mobbad mesta tiden i skolan och vet hur jobbigt det är. Natt kissandet är typiskt för detta. (vet själv)

    Någon som inte har varit utsatt för dessa trakaserirer vet inte hur förtvivlat det känns.

    Om inte fröken vill göra något, gå högre upp. Ni måste hjälpa honom på en gång! Om det finns en skolpsykolog, prata med honom/henne..

    Under tiden se till att han får sova ordentiligt på nätterna och han inte vaknar i våt och kall säng.

    Lycka till

Liknande trådar

  1. inte torr längre
    By camilla43 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 08:37
  2. Snart 4 och inte torr
    By mallemus in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 11:20
  3. 5-åring som inte är torr
    By Karin-O in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 21:10
  4. Om han nu inte är helt torr
    By Rabarber in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 07:27
  5. 14 årig son, inte torr :(
    By jeppejonas in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 09:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar