Barnets julklappsinköp
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Barnets julklappsinköp

    Vi är lite oense i familjen om hur det ska gå till ekonomiskt när barnen köper julklappar, så jag tänkte höra hur ni andra gör. Nu är ju våra 6+8½ och det spelar väl roll.

    Vi har pushat dem att göra egna grejor; ljuslyktor, örngott etc som faktiskt går att använda - till skillnad från äggkartongstomtar och såntdär. Men nu vill de shoppa lite.

    Vem öppnar plånboken?

    a) Vi föräldrar står för allt.
    b) Vi delar på det med barnen. (Vilken fördelning alternativt vilka beloppsgränser?)
    c) Barnet får betala själv.

    Och varför?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  2. 1
    Barnets julklappsinköp Vi är lite oense i familjen om hur det ska gå till ekonomiskt när barnen köper julklappar, så jag tänkte höra hur ni andra gör. Nu är ju våra 6+8½ och det spelar väl roll.

    Vi har pushat dem att göra egna grejor; ljuslyktor, örngott etc som faktiskt går att använda - till skillnad från äggkartongstomtar och såntdär. Men nu vill de shoppa lite.

    Vem öppnar plånboken?

    a) Vi föräldrar står för allt.
    b) Vi delar på det med barnen. (Vilken fördelning alternativt vilka beloppsgränser?)
    c) Barnet får betala själv.

    Och varför?
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2
    Karl köper inga julklappar alls ännu. Enligt mig är han för liten att göra det. Han ger bort ljuslyktor och annat han gjort själv. Han slår in och är väldigt stolt och nöjd över det. Vi tycker att det räcker.

    Mina stora barn har varit lite äldre också när de börjat handla själva. Kanske beror det på om de efterfrågar det själva, vilket Karl inte gjort.

    Mina tonåringar däremot handlar själva. Erik får en liten slant att handla för eftersom han inte lyckats skaffa sig något helg/lov arbete än. Däremot får han lov att vara barnvakt och annat gratis ett tag för att tjäna in de pengarna.
  4. 2
    Karl köper inga julklappar alls ännu. Enligt mig är han för liten att göra det. Han ger bort ljuslyktor och annat han gjort själv. Han slår in och är väldigt stolt och nöjd över det. Vi tycker att det räcker.

    Mina stora barn har varit lite äldre också när de börjat handla själva. Kanske beror det på om de efterfrågar det själva, vilket Karl inte gjort.

    Mina tonåringar däremot handlar själva. Erik får en liten slant att handla för eftersom han inte lyckats skaffa sig något helg/lov arbete än. Däremot får han lov att vara barnvakt och annat gratis ett tag för att tjäna in de pengarna.

Liknande trådar

  1. Julklappsinköp
    By fruwiklund in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 09:26
  2. Vet ni barnets kön?
    By Hanna panna in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 15:53
  3. Barnets kön
    By milu in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 18:27
  4. Imorgon blir det julklappsinköp!!!
    By Gloria m 3 in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 10:39
  5. Ang barnets kön
    By Hemlig in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 23:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar