Snälla hjälp mig att välja förskola
Barn som yrke
  1. Anonym
    #1

    Snälla hjälp mig att välja förskola

    Hej,
    Jag blir inte klok på vilken anställning jag ska välja:/
    Velar fram och tillbaka som en tok, vilken skulle du valt? Det gäller småbarnsavdelning.

    Förskola 1;
    35 timmar i barngrupp varav 1,5 planering i vecka tillsammans med övriga arbetslaget.
    Mycket dokumentation om de egna ansvarsbarnen som man varje vecka ska skriva om i deras egna böcker - tar en timma.
    Stora, fina inomhuslokaler - fruktansvärt tråkig utomhusgård.
    3o barn i barngruppen. 6 pedagoger.
    3 km från hemmet.

    Förskola 2;
    40 timmar i barngrupp - ingen planeringstid.
    Trist, liten inomhusmiljö (endast två små rum) men fantastisk utomhusmiljö.
    15 barn i gruppen. 3 pedagoger.
    1,5 km från hemmet.
  2. 1
    Snälla hjälp mig att välja förskola Hej,
    Jag blir inte klok på vilken anställning jag ska välja:/
    Velar fram och tillbaka som en tok, vilken skulle du valt? Det gäller småbarnsavdelning.

    Förskola 1;
    35 timmar i barngrupp varav 1,5 planering i vecka tillsammans med övriga arbetslaget.
    Mycket dokumentation om de egna ansvarsbarnen som man varje vecka ska skriva om i deras egna böcker - tar en timma.
    Stora, fina inomhuslokaler - fruktansvärt tråkig utomhusgård.
    3o barn i barngruppen. 6 pedagoger.
    3 km från hemmet.

    Förskola 2;
    40 timmar i barngrupp - ingen planeringstid.
    Trist, liten inomhusmiljö (endast två små rum) men fantastisk utomhusmiljö.
    15 barn i gruppen. 3 pedagoger.
    1,5 km från hemmet.
  3. Anonym
    #2
    Jag hade valt nr 1. Planering och utvärdering är väldigt värdefullt både för en själv, barnen och föräldrarna. Är du utbildad förskollärare? Isåfall tror jag att du måste ha dokumentationstid... Om inte ska du egentligen inte ha några ansvarsbarn, men jag vet att det kan se olika ut på olika förskolor. Jobbar själv på ett ställe som har tråkig gård, men barnen har kul där ändå och vi använder närmiljön mycket. Lycka till med nya jobbet!
  4. 2
    Jag hade valt nr 1. Planering och utvärdering är väldigt värdefullt både för en själv, barnen och föräldrarna. Är du utbildad förskollärare? Isåfall tror jag att du måste ha dokumentationstid... Om inte ska du egentligen inte ha några ansvarsbarn, men jag vet att det kan se olika ut på olika förskolor. Jobbar själv på ett ställe som har tråkig gård, men barnen har kul där ändå och vi använder närmiljön mycket. Lycka till med nya jobbet!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Nr 1

    hade jag valt utan att tveka!!
    Mamma till världens bästa Tindra & Hugo!!!!
  6. 3
    Nr 1 hade jag valt utan att tveka!!
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Jag hade valt nr 2 för att jag har större chans att lära känna varje enskilt barn i en liten grupp, och jag vet att man kan få till en väldigt bra verksamhet även med små resurer, dåliga lokaler osv.

    Jag vore mer intresserad av rätt pedagogik än bara fina nya lokaler.
  8. 4
    Jag hade valt nr 2 för att jag har större chans att lära känna varje enskilt barn i en liten grupp, och jag vet att man kan få till en väldigt bra verksamhet även med små resurer, dåliga lokaler osv.

    Jag vore mer intresserad av rätt pedagogik än bara fina nya lokaler.
  9. fskl o mamma
    #5
    Inte helt lätt val ändå. Tror du att det finns tid och tillfälle för planering i alt 2 trots att den inte är schemalagd? Finns det möjlighet till förändring i innemiljön med hjälp av färg, möbler, tyg, material osv?

    I alternativ 1, hur jobbar de nu, delar de gruppen mkt? 30 småbarn i samma grupp låter mycket.

    Har du egna barn? Nu var ju inget av alternativen speciellt långt bort, men jag har valt att jobba nära hemmet nu när jag själv har små barn.

    Använder sig alt 2 mkt av sin fina gård? Tycker du om att vara ute så att du tror att du skulle vilja använda dig mkt av gården i ditt arbete så skulle jag nog välja alt 2 faktiskt.

    Samtidigt så vet jag inte. Jag byter själv jobb nu efter nyår, och har nu under hösten jobbat på en avdelning där vi inte fått någon planeringstid alls och det är ju inte på något sätt bra. Men som sagt, om du tror att det kan gå att förändra på alt 2 så skulle jag välja det.

    Lycka till!
  10. 5
    Inte helt lätt val ändå. Tror du att det finns tid och tillfälle för planering i alt 2 trots att den inte är schemalagd? Finns det möjlighet till förändring i innemiljön med hjälp av färg, möbler, tyg, material osv?

    I alternativ 1, hur jobbar de nu, delar de gruppen mkt? 30 småbarn i samma grupp låter mycket.

    Har du egna barn? Nu var ju inget av alternativen speciellt långt bort, men jag har valt att jobba nära hemmet nu när jag själv har små barn.

    Använder sig alt 2 mkt av sin fina gård? Tycker du om att vara ute så att du tror att du skulle vilja använda dig mkt av gården i ditt arbete så skulle jag nog välja alt 2 faktiskt.

    Samtidigt så vet jag inte. Jag byter själv jobb nu efter nyår, och har nu under hösten jobbat på en avdelning där vi inte fått någon planeringstid alls och det är ju inte på något sätt bra. Men som sagt, om du tror att det kan gå att förändra på alt 2 så skulle jag välja det.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Snälla hjälp mig välja färg!!
    By Längtar efter en UJ! in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 08:55
  2. Hjälp mig välja overall,snälla
    By Jenny m.Tim_Max_Olle in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 19:28
  3. Hjälp mig välja är ni snälla
    By BrazilianLinda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 19:38
  4. Snälla, hjälp mig välja :-)
    By Nike1234 in forum Småbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 17:16
  5. Snälla, hjälp mig välja p-medel!
    By Nemo in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 10:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar