Förklara jobbiga o känsliga saker!!
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Förklara jobbiga o känsliga saker!!

    Har fyra barn som är 6 år, 4 år, 2,5 år o 9 mån. Nu har min älskade syster fått bröstcancer o ska op bort bröstet snart. Vi har/är ledsna o jag har försökt förklara för barnen men jag tycker det är jättesvårt...vad hade ni sagt??
    Likså kom sonen 4 år och undrade vad runka betydde..hjälp vad ställd jag blev, lyckades trixa mig ur det men vill gärna förklara för honom men där är jag alldeles ställd!! Kommer ihåg när jag var liten o frågade mamma något känsligt o hon bad mig gå o slå upp det i en ordbok..vill inte göra så själv men på vilken nivå lägger man sig när det är en 4-åring??
    Hjälp/förslag önskas!!!!
  2. 1
    Förklara jobbiga o känsliga saker!! Har fyra barn som är 6 år, 4 år, 2,5 år o 9 mån. Nu har min älskade syster fått bröstcancer o ska op bort bröstet snart. Vi har/är ledsna o jag har försökt förklara för barnen men jag tycker det är jättesvårt...vad hade ni sagt??
    Likså kom sonen 4 år och undrade vad runka betydde..hjälp vad ställd jag blev, lyckades trixa mig ur det men vill gärna förklara för honom men där är jag alldeles ställd!! Kommer ihåg när jag var liten o frågade mamma något känsligt o hon bad mig gå o slå upp det i en ordbok..vill inte göra så själv men på vilken nivå lägger man sig när det är en 4-åring??
    Hjälp/förslag önskas!!!!
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Jag brukar numera försöka svara bara på vad barnen frågar om, inget mer.
    När dottern (då 5 år) pekade på en tampong och frågade vad det var började jag på en lång förklaring om månatliga blödnignar från snippan, men utan att ha för svåra ord och utan att riskera att skrämmas och trasslade in mig ordentligt. Dottern såg ut som ett frågetecken och jag slutade min utläggning och sa istället bara "det är en tampong"
    "jaha!" sa dottern och var nöjd.

    Så när grannens hundar blev överkörda och dog (med två veckors mellanrum) berättade jag bara att de var döda och inte fanns mer. Sedan svarade jag på de frågor som dök upp, men tvekade inte inför detaljer (som att NEJ, det går inte att begrava hunden, för den är utsmetad längs 100 m motorväg). Barnen var då 3 och 5 år.

    Så jag tror att jag i ditt ställe skulle tala om att din syster har fått en svår sjukdom, men att hon ska opereras/till sjukhuset för att bli frisk. Sedan får man ta följdfrågorna när de kommer.

    Vad gäller runka tror jag att jag skulle säga att det är att gnida sig på snoppen, och att det är något man bara får göra då man är för sig själv.

    Hoppas det går bra för din syster!
  4. 2
    Jag brukar numera försöka svara bara på vad barnen frågar om, inget mer.
    När dottern (då 5 år) pekade på en tampong och frågade vad det var började jag på en lång förklaring om månatliga blödnignar från snippan, men utan att ha för svåra ord och utan att riskera att skrämmas och trasslade in mig ordentligt. Dottern såg ut som ett frågetecken och jag slutade min utläggning och sa istället bara "det är en tampong"
    "jaha!" sa dottern och var nöjd.

    Så när grannens hundar blev överkörda och dog (med två veckors mellanrum) berättade jag bara att de var döda och inte fanns mer. Sedan svarade jag på de frågor som dök upp, men tvekade inte inför detaljer (som att NEJ, det går inte att begrava hunden, för den är utsmetad längs 100 m motorväg). Barnen var då 3 och 5 år.

    Så jag tror att jag i ditt ställe skulle tala om att din syster har fått en svår sjukdom, men att hon ska opereras/till sjukhuset för att bli frisk. Sedan får man ta följdfrågorna när de kommer.

    Vad gäller runka tror jag att jag skulle säga att det är att gnida sig på snoppen, och att det är något man bara får göra då man är för sig själv.

    Hoppas det går bra för din syster!
  5. Medlem sedan
    Apr 2009
    #3
    Tack för svaret. Ja det lät verkligen bra, att invänta deras frågor, då lägger de ju också ribban. Ska också försöka att ha i åtanke att inte krångla till det.
    Inte lätt alltid när man blir tagen på sängkanten.
    Tack för hjälpen!
  6. 3
    Tack för svaret. Ja det lät verkligen bra, att invänta deras frågor, då lägger de ju också ribban. Ska också försöka att ha i åtanke att inte krångla till det.
    Inte lätt alltid när man blir tagen på sängkanten.
    Tack för hjälpen!

Liknande trådar

  1. Tala om jobbiga saker?
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 18:38
  2. Lite jobbiga saker att berätta
    By lannagirl in forum _02 Vårbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 00:05
  3. Jobbiga saker + några bra...
    By Karamella in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 13:49
  4. Mer jobbiga saker
    By Lilla Jag in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 07:10
  5. endel saker är sâ jobbiga att man
    By parisullis in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 19:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar