Hur lång tid för att tina kött?
_0807 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Hur lång tid för att tina kött?

    Har köpt fryst oxfilé, ca 1,2 kg. Hur lång tid behöver det för att tina upp helt, gör jag det bäst i kylskåp? Vår kyl håller +5 grader och jag har mer än en gång förvånats över hur ofattbart lång tid det tar att tina saker där. Jag vill inte riskera att köttet är fryst. Hur lång tid kan det ligga i kylen helt tinat? Hur lång tid behöver det ligga framme för att bli rumstempererat inför stekningen?
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~
    Min blogg: http://jessicasinspiration.blogg.se
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~
  2. 1
    Hur lång tid för att tina kött? Har köpt fryst oxfilé, ca 1,2 kg. Hur lång tid behöver det för att tina upp helt, gör jag det bäst i kylskåp? Vår kyl håller +5 grader och jag har mer än en gång förvånats över hur ofattbart lång tid det tar att tina saker där. Jag vill inte riskera att köttet är fryst. Hur lång tid kan det ligga i kylen helt tinat? Hur lång tid behöver det ligga framme för att bli rumstempererat inför stekningen?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Haha, detta hamnade ju helt uppenbart i fel forum...
  4. 2
    Haha, detta hamnade ju helt uppenbart i fel forum...
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    jag tinar upp kött genom att lägga det i varmt vatten i vasken. Tar inte lång tid då, beroende på hur tjockt köttet är. Kanske max 1 timme.
    Ska jag tina i kylskåp så lägger jag in det innan läggdax på kvällen så är det tinat på morgonen.
  6. 3
    jag tinar upp kött genom att lägga det i varmt vatten i vasken. Tar inte lång tid då, beroende på hur tjockt köttet är. Kanske max 1 timme.
    Ska jag tina i kylskåp så lägger jag in det innan läggdax på kvällen så är det tinat på morgonen.
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    bästa sättet att tina kött är i kylen, i varmvatten endast i nödfall eftersom bakterier trivs så bra i det varma vattnet, och så släpper köttet vätska också. Du kan nog räkna med 1½ dygn på en så pass stor köttbit, i kylen. Lägg fram i rumstemp några timmar innan så att det är rumstempererat när du ska steka.
  8. 4
    bästa sättet att tina kött är i kylen, i varmvatten endast i nödfall eftersom bakterier trivs så bra i det varma vattnet, och så släpper köttet vätska också. Du kan nog räkna med 1½ dygn på en så pass stor köttbit, i kylen. Lägg fram i rumstemp några timmar innan så att det är rumstempererat när du ska steka.

Liknande trådar

  1. Hur lång tid kan det tänkas ta att tina
    By Pyssling in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-20, 15:21
  2. hur lång tid tar det att tina
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-08, 21:12
  3. Tina en bulle i micron, Hur lång tid? *i
    By ejjvi in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 21:35
  4. rått kött/stekt kött
    By Valerina in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 12:28
  5. Hur lång tid tar det att tina en
    By -ME- in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 20:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar