Pojkar i klänning?
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Pojkar i klänning?

    Jag tycker ju alltid att jag inte är sådär noga med att flickor ska ha flickkläder och pojkar ska ha pojkkläder. Jag klagar över att det är så ont om neutrala kläder på affärerna och att allt är uppdelat efter kön. Men så fick Idun en fin jeansklänning på rean. Jag köper aldrig klänningar för det är så opraktiskt när man ska knöla in dem i overallen sen och så. Men hon gillade den och den var på halva priset så jag köpte den. När vi kommer hem så blir Viggo sååååå avis och vill också ha en klänning. Då tänker rationella jag att visst ska ungen ha en klänning, pojkar måste ju också få känna sig fina och vem bryr sig? men inuti så känns det bara som ett motstånd som jag tror beror på att jag är rädd att han ska bli retad om han skulle vilja ha sin fina klänning på dagis. Där uppmuntrar de att man inte ska stoppa ungarna i fack och att pojkarna ska få ha rosa om de vill och det är ju bra. Men det är ju inte de jag oroar mig för. Tänk om någon skulle vara dum med min älskling... Det gör så ont i mig att tänka att det skulle kunna hända liksom... Men samtidigt är det ju så orättvist att lillasyrran ska få ha en sån fin klänning och inte han... Fasen vad svårt det är! Skulle varit mycket lättare att ha två av samma sort. Men samtidigt, varför göra en sån stor grej av det, det är ju bara en klänning...

    Hur tänker ni och hur gör ni? Det lär ju komma upp fler gånger om jag känner lilleman rätt så jag skulle gärna höra era tankar kring detta...
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  2. 1
    Pojkar i klänning? Jag tycker ju alltid att jag inte är sådär noga med att flickor ska ha flickkläder och pojkar ska ha pojkkläder. Jag klagar över att det är så ont om neutrala kläder på affärerna och att allt är uppdelat efter kön. Men så fick Idun en fin jeansklänning på rean. Jag köper aldrig klänningar för det är så opraktiskt när man ska knöla in dem i overallen sen och så. Men hon gillade den och den var på halva priset så jag köpte den. När vi kommer hem så blir Viggo sååååå avis och vill också ha en klänning. Då tänker rationella jag att visst ska ungen ha en klänning, pojkar måste ju också få känna sig fina och vem bryr sig? men inuti så känns det bara som ett motstånd som jag tror beror på att jag är rädd att han ska bli retad om han skulle vilja ha sin fina klänning på dagis. Där uppmuntrar de att man inte ska stoppa ungarna i fack och att pojkarna ska få ha rosa om de vill och det är ju bra. Men det är ju inte de jag oroar mig för. Tänk om någon skulle vara dum med min älskling... Det gör så ont i mig att tänka att det skulle kunna hända liksom... Men samtidigt är det ju så orättvist att lillasyrran ska få ha en sån fin klänning och inte han... Fasen vad svårt det är! Skulle varit mycket lättare att ha två av samma sort. Men samtidigt, varför göra en sån stor grej av det, det är ju bara en klänning...

    Hur tänker ni och hur gör ni? Det lär ju komma upp fler gånger om jag känner lilleman rätt så jag skulle gärna höra era tankar kring detta...
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    På våra barns dagis finns en kille som alltid går klädd i rosa och som har klänning när det är fest. Ingen retar honom för det, men det är också ett speciellt litet dagis där barnen inte är så himla medvetna om hur allt "ska vara" alltså det finns inte en massa tuffingar som retar och kontrollerar hur de andra barnen ska vara.
  4. 2
    På våra barns dagis finns en kille som alltid går klädd i rosa och som har klänning när det är fest. Ingen retar honom för det, men det är också ett speciellt litet dagis där barnen inte är så himla medvetna om hur allt "ska vara" alltså det finns inte en massa tuffingar som retar och kontrollerar hur de andra barnen ska vara.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    Vet du, jag tänker och känner precis som dig.
    Å ena sidan, varför inte, klart gossen kan ha en klänning! Å andra sidan, vad kan det ge för konsekvenser och är det värt det?

    Av erfarenhet vet jag dock att ett barn som utstrålar självkänsla sällan blir utpekad för sina klädval.
    Wilma gick till föskolan klädd i morgonrock en gång, som om det vore det mest naturliga klädvalet (hon var 5 år då) och ingen kommenterade det överhuvudtaget.
    Då ska sägas att 5 åringar kan vara rätt vassa mot varandra på ett sätt som 3 åringar inte greppat än.

    Jag skulle nog köpa en klänning åt Oskar om han jättegärna ville ha en. På förskolan jag jobbar så klär pojkarna ofta på sig utklädningsklänningarna, så en trolig efffekt blir väll att de andra pojkarna blir avundsjuka isf .
    Man kan ju prata med personalen om hur de skulle bemöta att en pojke kommer klädd i klänning. Just på förskolan kan just en sådan sak avdramatiseras rejält om bara pedagogerna är tillräckligt angelägna.

    Vill man ändå inte riskera något så kan man väll ha en finklänning hemma som är för fin att ha på förskolan.

    Lite tankar från mig som säkert inte gjorde dig klokare. En svår fråga helt klart....
  6. 3
    Vet du, jag tänker och känner precis som dig.
    Å ena sidan, varför inte, klart gossen kan ha en klänning! Å andra sidan, vad kan det ge för konsekvenser och är det värt det?

    Av erfarenhet vet jag dock att ett barn som utstrålar självkänsla sällan blir utpekad för sina klädval.
    Wilma gick till föskolan klädd i morgonrock en gång, som om det vore det mest naturliga klädvalet (hon var 5 år då) och ingen kommenterade det överhuvudtaget.
    Då ska sägas att 5 åringar kan vara rätt vassa mot varandra på ett sätt som 3 åringar inte greppat än.

    Jag skulle nog köpa en klänning åt Oskar om han jättegärna ville ha en. På förskolan jag jobbar så klär pojkarna ofta på sig utklädningsklänningarna, så en trolig efffekt blir väll att de andra pojkarna blir avundsjuka isf .
    Man kan ju prata med personalen om hur de skulle bemöta att en pojke kommer klädd i klänning. Just på förskolan kan just en sådan sak avdramatiseras rejält om bara pedagogerna är tillräckligt angelägna.

    Vill man ändå inte riskera något så kan man väll ha en finklänning hemma som är för fin att ha på förskolan.

    Lite tankar från mig som säkert inte gjorde dig klokare. En svår fråga helt klart....
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Hugo blev förtjust i en rosa klänning för ett tag sedan och jag ångrar att jag inte köpte den åt honom. Jag frågade på dagis hur de skulle reagera om han hade kommit i klänning och de sa att det var inga problem alls

    Om Hugo hittar en ny klänning som han vill ha så kommer han få den.

    Jag tror faktiskt att de flesta tycker att det är rätt Ok med en treårig kille i klänning - de är fortfarande så små att omgivningen mest ler.

    Vi har tänjt oerhört på gränserna här i USA för Hugo köpte en docka igår! alla tittade på de underliga svenskarna och log lite lagom tveksamt
  8. 4
    Hugo blev förtjust i en rosa klänning för ett tag sedan och jag ångrar att jag inte köpte den åt honom. Jag frågade på dagis hur de skulle reagera om han hade kommit i klänning och de sa att det var inga problem alls

    Om Hugo hittar en ny klänning som han vill ha så kommer han få den.

    Jag tror faktiskt att de flesta tycker att det är rätt Ok med en treårig kille i klänning - de är fortfarande så små att omgivningen mest ler.

    Vi har tänjt oerhört på gränserna här i USA för Hugo köpte en docka igår! alla tittade på de underliga svenskarna och log lite lagom tveksamt
  9. Medlem sedan
    Mar 2006
    #5
    Det är klart att V ska ha en klänning om han vill! Jag förstår dina tankar och oron för att han ska ses som anorlunda och konstig på dagis. Men isåfall kan han väl få ha en klänning hemma, och när han vill vara fin med familjen. Och du kan ju välja nåt som mer påminner om en lång utställd t-shirt istället för värsta saken med puffärm, paljetter och rysch-pysch (sånna känningar har har inte ens skruttan fått av oss fast hon är tjej )
  10. 5
    Det är klart att V ska ha en klänning om han vill! Jag förstår dina tankar och oron för att han ska ses som anorlunda och konstig på dagis. Men isåfall kan han väl få ha en klänning hemma, och när han vill vara fin med familjen. Och du kan ju välja nåt som mer påminner om en lång utställd t-shirt istället för värsta saken med puffärm, paljetter och rysch-pysch (sånna känningar har har inte ens skruttan fått av oss fast hon är tjej )
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    På vårt dagis har de jättefina utklädningskjolar som alla småkillarna använder friskt. De är paljettiga och glittriga utan att vara rosa-puttenuttiga, uppsydda med ett genustänk. Vincent har ofta en på sig när vi hämtar honom. Här hemma leker han ofta i storasysters klänningar, men han har aldrig bett att få ha klänning på dagis. Skulle han be om det så... varför inte? Jag kan liksom inte tänka mig att någon skulle reta honom för det. Men _om_ jag vore rädd att han skulle bli retad hade jag nog tvekat precis som du. Kan du inte köpa en utklädningsklänning åt honom? En prinsessklänning från en leksaksaffär, som tydligt är "klä ut"? Om han inte är intresserad lär ju Idun vara det om några år så det är ju ingen bortkastad investering
  12. 6
    På vårt dagis har de jättefina utklädningskjolar som alla småkillarna använder friskt. De är paljettiga och glittriga utan att vara rosa-puttenuttiga, uppsydda med ett genustänk. Vincent har ofta en på sig när vi hämtar honom. Här hemma leker han ofta i storasysters klänningar, men han har aldrig bett att få ha klänning på dagis. Skulle han be om det så... varför inte? Jag kan liksom inte tänka mig att någon skulle reta honom för det. Men _om_ jag vore rädd att han skulle bli retad hade jag nog tvekat precis som du. Kan du inte köpa en utklädningsklänning åt honom? En prinsessklänning från en leksaksaffär, som tydligt är "klä ut"? Om han inte är intresserad lär ju Idun vara det om några år så det är ju ingen bortkastad investering
  13. Medlem sedan
    Oct 1999
    #7
    Klart Viggo ska ha en klänning om han vill!! Om du tycker det känns allt för konstigt får han väl ha den hemma, det är inte ens säkert att han vill ha den på dagis.
    Men jag tycker inte du ska "bestämma" att bara tjejer ha klänningar...

    Jag har en pojke som alltid varit lite "annorlunda", jämfört med andra pojkar. Han har alltid gillar "tjejsaker", har alltid mest lekt med tjejer (tjejerna älskar honom) och är en mjukis.
    När han gick på sitt första dagis hade han på sig svarta klackiskor och en blå klänning VARJE dag när jag hämtade honom. Det var liksom hans outfit och ingen tyckte det var konstigt. Barnen sa t.o.m "var är Albins klänning?", trots att det var dagis klänning.
  14. 7
    Klart Viggo ska ha en klänning om han vill!! Om du tycker det känns allt för konstigt får han väl ha den hemma, det är inte ens säkert att han vill ha den på dagis.
    Men jag tycker inte du ska "bestämma" att bara tjejer ha klänningar...

    Jag har en pojke som alltid varit lite "annorlunda", jämfört med andra pojkar. Han har alltid gillar "tjejsaker", har alltid mest lekt med tjejer (tjejerna älskar honom) och är en mjukis.
    När han gick på sitt första dagis hade han på sig svarta klackiskor och en blå klänning VARJE dag när jag hämtade honom. Det var liksom hans outfit och ingen tyckte det var konstigt. Barnen sa t.o.m "var är Albins klänning?", trots att det var dagis klänning.
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8
    Fortsättning. Råkade skicka iväg svaret för fort.

    Detta höll i sig länge, tills han började skolan. Innan dess hade han gärna rosa kläder och lekte öppet med "tjejgrejer". Men i skolan började de andra killarnas kommentarer spela mer roll och han "vågade" liksom inte längre.
    Innan sa han "man får ha på sig vad man vill!!" när någon kommenterade hans rosa tröja, men i skolan blev det för känsligt.

    Jag har aldrig kommenterat att något är tjejigt eller killigt. Ville han ha en rosa tröja fick han det, ville han ha en docka fick han det. ( han har aldrig önskat sig en bil lr nåt sånt i hela sitt liv, tror inte det finns ett enda fordon i hela han rum än idag).
    Idag gillar han PetShops och sånt, och leker med det öppet när han har tjejkompisar här. Men om han har en killkompis här anpassar han sig och spelar tex Wii istället. Idag är det känsligt och jag får inte berätta för vem som helst att han leker med PetShops, gillar glittriga "tjejiga" saker osv.
    Kan tillägga att han idag är 9 år gammal och superhärlig.

    Så ja, klart grabben ska ha en klänning!
  16. 8
    Fortsättning. Råkade skicka iväg svaret för fort.

    Detta höll i sig länge, tills han började skolan. Innan dess hade han gärna rosa kläder och lekte öppet med "tjejgrejer". Men i skolan började de andra killarnas kommentarer spela mer roll och han "vågade" liksom inte längre.
    Innan sa han "man får ha på sig vad man vill!!" när någon kommenterade hans rosa tröja, men i skolan blev det för känsligt.

    Jag har aldrig kommenterat att något är tjejigt eller killigt. Ville han ha en rosa tröja fick han det, ville han ha en docka fick han det. ( han har aldrig önskat sig en bil lr nåt sånt i hela sitt liv, tror inte det finns ett enda fordon i hela han rum än idag).
    Idag gillar han PetShops och sånt, och leker med det öppet när han har tjejkompisar här. Men om han har en killkompis här anpassar han sig och spelar tex Wii istället. Idag är det känsligt och jag får inte berätta för vem som helst att han leker med PetShops, gillar glittriga "tjejiga" saker osv.
    Kan tillägga att han idag är 9 år gammal och superhärlig.

    Så ja, klart grabben ska ha en klänning!

Liknande trådar

  1. Pojkar i klänning är väl OK
    By Wallander in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 22:40
  2. Pojkar i klänning?
    By lördagsKAJO in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 21:07
  3. Om pojkar i klänning
    By Mica in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 20:18
  4. Pojkar med klänning i litteraturen?
    By Susanna med Albert in forum Föräldraskap
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 15:23
  5. Pojkar i klänning!
    By anonymt namn in forum Ordet är fritt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 14:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar