Nu har vi lämnat 00-talet
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Nu har vi lämnat 00-talet

    ... och jag blev smått tårögd igår när jag tänkte på vad det senaste decenniet har betytt för mig. Tänk, under de här tio åren har mitt liv förändrats något alldeles otroligt! Jag har tagit examen (-00), börjat jobba (också -00), blivit sambo (-01), köpt vår nuvarande bostad (-03), fått vårt första barn (-04), gift mig (-05), fått mitt första chefsjobb (också -05) fått vårt andra barn (-06), fått ett ännu bättre jobb (-07) och fått vårt tredje barn (-08) och nu "byggt ut" vår lägenhet (-09). Fatta? Det är ju liksom hela mitt liv! Nu har ett nytt decennium inletts och jag ser fram emot vad det kommer att föra med sig.

    Hur var ert 00-tal? Har ni gjort någon tillbakablick eller sammanställning?
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Nu har vi lämnat 00-talet ... och jag blev smått tårögd igår när jag tänkte på vad det senaste decenniet har betytt för mig. Tänk, under de här tio åren har mitt liv förändrats något alldeles otroligt! Jag har tagit examen (-00), börjat jobba (också -00), blivit sambo (-01), köpt vår nuvarande bostad (-03), fått vårt första barn (-04), gift mig (-05), fått mitt första chefsjobb (också -05) fått vårt andra barn (-06), fått ett ännu bättre jobb (-07) och fått vårt tredje barn (-08) och nu "byggt ut" vår lägenhet (-09). Fatta? Det är ju liksom hela mitt liv! Nu har ett nytt decennium inletts och jag ser fram emot vad det kommer att föra med sig.

    Hur var ert 00-tal? Har ni gjort någon tillbakablick eller sammanställning?
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Jag gjorde en liten tillbakablick med maken igår och kunde konstatera att det mesta och största av betydelse också hänt under mitt 00-tal, bortsett från giftermålet som vi klarade av alldeles i slutet på förra seklet .

    00-talet inleddes med vår kamp att få barn. Utredningar och IVF behandlingar präglade hela vår tillvaro.
    Började på lärarhögskolan -01, blev gravid och födde första barnet -02, köpte hus, tog lärarexamen och fick mitt första lärarjobb -05, andra barnet -06, nytt jobb -07, tredje barnet -09.
    Tja....det är ju hela livet ungefär .
    Blir spännande att se vad 10-talet för med sig. Jag gissar att det kommer att präglas av livspussel, att få ihop en lyckad kombination av familjeliv, karriär och persolnlig utveckling.
  4. 2
    Jag gjorde en liten tillbakablick med maken igår och kunde konstatera att det mesta och största av betydelse också hänt under mitt 00-tal, bortsett från giftermålet som vi klarade av alldeles i slutet på förra seklet .

    00-talet inleddes med vår kamp att få barn. Utredningar och IVF behandlingar präglade hela vår tillvaro.
    Började på lärarhögskolan -01, blev gravid och födde första barnet -02, köpte hus, tog lärarexamen och fick mitt första lärarjobb -05, andra barnet -06, nytt jobb -07, tredje barnet -09.
    Tja....det är ju hela livet ungefär .
    Blir spännande att se vad 10-talet för med sig. Jag gissar att det kommer att präglas av livspussel, att få ihop en lyckad kombination av familjeliv, karriär och persolnlig utveckling.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Lika intensivt har mitt 00-tal varit.
    Tog också examen 00, började jobba 00, nytt jobb 01, gifte mig 02, fick barn 03, byggde hus 04-05, fick barn 06, köpte båt 07, nytt jobb 08. Inte undra på att vi börjat bli lite rastlösa under 09, för då hände faktiskt inga omvälvande saker.
    Jag tror att 10-talet kommer hålla ett lugnare tempo. Jag tror att efter ett utvecklande decennium efterföljs av ett förvaltande decennium. Det är nu vi ska fostra våra barn och skörda frukterna av det vi har byggt upp. Men vi får se. Allt jag egentligen hoppas på är att alla jag älskar får vara friska.
  6. 3
    Lika intensivt har mitt 00-tal varit.
    Tog också examen 00, började jobba 00, nytt jobb 01, gifte mig 02, fick barn 03, byggde hus 04-05, fick barn 06, köpte båt 07, nytt jobb 08. Inte undra på att vi börjat bli lite rastlösa under 09, för då hände faktiskt inga omvälvande saker.
    Jag tror att 10-talet kommer hålla ett lugnare tempo. Jag tror att efter ett utvecklande decennium efterföljs av ett förvaltande decennium. Det är nu vi ska fostra våra barn och skörda frukterna av det vi har byggt upp. Men vi får se. Allt jag egentligen hoppas på är att alla jag älskar får vara friska.
  7. Medlem sedan
    Mar 2006
    #4
    Det har varit ett tidvis ganska intensivt decenium även i mitt liv. Även om det inte känns så till vardags så ser det ju iallafall mycket ut när man sammanfattar de senaste 10 åren:
    00 - pluggat och spexat, blivit sambo.
    01 - fortsatt pluggat och spexat, ex-jobb i Canada
    02 - tagit examen. Första jobbet, flyttat från västkusten till Södermanland.
    03 - ny tjänst, köpt fritidshus
    04 - jobbat
    05 - nytt jobb, flytt till Gävle
    06 - året då vuxenpoängen trillade in - flyttade till hus, gifte oss, fick vårt första barn
    07 - ny tjänst
    08 - jobbat
    09 - fick vårt andra barn, flyttade tillbaka till västkusten

    Jag har inte så mycket förväntningar inför det kommande deceniet, men under 2010 hoppas jag iallafall på att hitta ett nytt jobb.
  8. 4
    Det har varit ett tidvis ganska intensivt decenium även i mitt liv. Även om det inte känns så till vardags så ser det ju iallafall mycket ut när man sammanfattar de senaste 10 åren:
    00 - pluggat och spexat, blivit sambo.
    01 - fortsatt pluggat och spexat, ex-jobb i Canada
    02 - tagit examen. Första jobbet, flyttat från västkusten till Södermanland.
    03 - ny tjänst, köpt fritidshus
    04 - jobbat
    05 - nytt jobb, flytt till Gävle
    06 - året då vuxenpoängen trillade in - flyttade till hus, gifte oss, fick vårt första barn
    07 - ny tjänst
    08 - jobbat
    09 - fick vårt andra barn, flyttade tillbaka till västkusten

    Jag har inte så mycket förväntningar inför det kommande deceniet, men under 2010 hoppas jag iallafall på att hitta ett nytt jobb.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Bra tankeställare! Jag är så uppe i vårt semestrande att jag knappt märkt att vi fått ett nytt decennium.

    Ja, vilket årtionde det varit... Vet inte om jag ens kan komma på allt viktigt som hänt.

    -00, fick vårdnaden om mina två äldsta, la firman på is och tog ett bra karriärkliv in i en anställning. Träffade nuvarande maken.
    -01, mitt hjärtfel debuterade, vi köpte hund
    -02, min mamma gick bort, vi köpte hus, jag återgick till egen firma och anställde en person.
    -04, vi gifte oss och förlorade ett barn i v 13.
    -05, två hjärtoperationer
    -06, fick tredje barnet
    -07, äldsta barnet drar iväg som utbytestudent, jag testar nytt jobb.
    -08, ger upp jobbandet och genomgår tredje hjärtoperationen
    -09, testar annat jobb som inte heller funkar och drar på mitt livs dyraste och finaste semester!

    Händelserikt har det verkligen varit - undrar vad nästa årtionde bär med sig. Jag tror att jag ska njuta frukterna av det slit som varitt under det årtionde som just tagit slut. Eftersom jag är lite äldre än de flesta här inne har jag ju hunnit komma till en punkt där slitet planar ut och man får skörda allt man sått - härligt!
  10. 5
    Bra tankeställare! Jag är så uppe i vårt semestrande att jag knappt märkt att vi fått ett nytt decennium.

    Ja, vilket årtionde det varit... Vet inte om jag ens kan komma på allt viktigt som hänt.

    -00, fick vårdnaden om mina två äldsta, la firman på is och tog ett bra karriärkliv in i en anställning. Träffade nuvarande maken.
    -01, mitt hjärtfel debuterade, vi köpte hund
    -02, min mamma gick bort, vi köpte hus, jag återgick till egen firma och anställde en person.
    -04, vi gifte oss och förlorade ett barn i v 13.
    -05, två hjärtoperationer
    -06, fick tredje barnet
    -07, äldsta barnet drar iväg som utbytestudent, jag testar nytt jobb.
    -08, ger upp jobbandet och genomgår tredje hjärtoperationen
    -09, testar annat jobb som inte heller funkar och drar på mitt livs dyraste och finaste semester!

    Händelserikt har det verkligen varit - undrar vad nästa årtionde bär med sig. Jag tror att jag ska njuta frukterna av det slit som varitt under det årtionde som just tagit slut. Eftersom jag är lite äldre än de flesta här inne har jag ju hunnit komma till en punkt där slitet planar ut och man får skörda allt man sått - härligt!
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6
    Jag ska också testa detta med att sammanfatta årtiondet. Tyvörr har jag tappat bort ett år nånstans, tar bara det viktigaste.

    00 avslutar jag ett längre förhållande och träffar efter bara 3 mån som singel mannen i mitt liv. Flyttar till Luleå och börjar plugga till civilingenjör. Ger bort mina två hundar till exet.
    03 opererar jag höften efter att ha gått och haft ont hela livet. Lång sjukskrivning och jobbig rehab.
    04 skaffar jag hund, hoppar av skolan. Flyttar till Göteborg utan mannen i mitt liv och börjar plugga till personalvetare.Mannen skaffar också hund för han saknar oss när vi flyttat (jag och hunden).
    05 tvingar jag mannen i mitt liv fatt flytta efter mig till Göteborg. Jag blir även gravid detta år, men det vet jag ju inte då ännu.
    06 är ett år fullt med överraskningar. Jag upptäcker att jag är gravid, trots spiral. Viggo tittar ut i v 27. Vi blir med hus och flyttar till Boråstrakten.
    07 bestämmer vi oss för att börja jobba på nästa barn och lyckas över förväntan.
    08 får vi busiga idun tre dagar efter min födelsedag. Jag börjar plugga halvtid på kvällanra efter min mammaledighet. Viggo börjar på dagis.
    09 förlovar vi oss. Jag börjar plugga heltid igen efter min ledighet. Läser nu psykologi med inriktning på arbets- och organisationsvetenskap istället. Ungarna börjar på nytt dagis.
    10 vet jag kommer att innebära en rolig sak iaf. Vi ska gifta oss i maj
  12. 6
    Jag ska också testa detta med att sammanfatta årtiondet. Tyvörr har jag tappat bort ett år nånstans, tar bara det viktigaste.

    00 avslutar jag ett längre förhållande och träffar efter bara 3 mån som singel mannen i mitt liv. Flyttar till Luleå och börjar plugga till civilingenjör. Ger bort mina två hundar till exet.
    03 opererar jag höften efter att ha gått och haft ont hela livet. Lång sjukskrivning och jobbig rehab.
    04 skaffar jag hund, hoppar av skolan. Flyttar till Göteborg utan mannen i mitt liv och börjar plugga till personalvetare.Mannen skaffar också hund för han saknar oss när vi flyttat (jag och hunden).
    05 tvingar jag mannen i mitt liv fatt flytta efter mig till Göteborg. Jag blir även gravid detta år, men det vet jag ju inte då ännu.
    06 är ett år fullt med överraskningar. Jag upptäcker att jag är gravid, trots spiral. Viggo tittar ut i v 27. Vi blir med hus och flyttar till Boråstrakten.
    07 bestämmer vi oss för att börja jobba på nästa barn och lyckas över förväntan.
    08 får vi busiga idun tre dagar efter min födelsedag. Jag börjar plugga halvtid på kvällanra efter min mammaledighet. Viggo börjar på dagis.
    09 förlovar vi oss. Jag börjar plugga heltid igen efter min ledighet. Läser nu psykologi med inriktning på arbets- och organisationsvetenskap istället. Ungarna börjar på nytt dagis.
    10 vet jag kommer att innebära en rolig sak iaf. Vi ska gifta oss i maj
  13. Medlem sedan
    Oct 1999
    #7
    Ja gud, det är inte klokt. Shit va gamla vi börjar bli.

    99- flyttade jag 100 mil hemifrån, precis fyllda 19 år. (oki, jag vet att 99 inte räknas, men tar med det ändå)
    00- får mitt första barn. Vilken lycka.
    01- flyttar igen, 30 mil norrut.
    03- separerar från sonens pappa. Blir ensamstående mamma i en stad jag inte känner till, 130 mil hemifrån.
    Får även ett heltidsjobb och min första egna lägenhet.
    04- träffar min stora kärlek.
    05- Mats flyttar in hos mig. Life is good.
    06- Vår första dotter föds, skaffar större lägenhet.
    07- flyttar till parhus.
    09- Vår andra dotter föds. Jag kommer in på utbildningen jag sökt.
    10- jag pluggar för fullt och är på god väg att bli vuxen på riktigt.
  14. 7
    Ja gud, det är inte klokt. Shit va gamla vi börjar bli.

    99- flyttade jag 100 mil hemifrån, precis fyllda 19 år. (oki, jag vet att 99 inte räknas, men tar med det ändå)
    00- får mitt första barn. Vilken lycka.
    01- flyttar igen, 30 mil norrut.
    03- separerar från sonens pappa. Blir ensamstående mamma i en stad jag inte känner till, 130 mil hemifrån.
    Får även ett heltidsjobb och min första egna lägenhet.
    04- träffar min stora kärlek.
    05- Mats flyttar in hos mig. Life is good.
    06- Vår första dotter föds, skaffar större lägenhet.
    07- flyttar till parhus.
    09- Vår andra dotter föds. Jag kommer in på utbildningen jag sökt.
    10- jag pluggar för fullt och är på god väg att bli vuxen på riktigt.
  15. Medlem sedan
    May 1999
    #8
    Det är verkligen en period i livet när det händer mycket! Jag börjar på -98:
    1998 slutar med att första dottern föds.
    2000 köper vi vårt första radhus
    2001 flyttar vi in och andra dottern föds. Makens arbetsgivare går i konkurs och han går arbetslös några månader.
    2002 är hemma med båda barnen. Detta år ligger extremt högt upp på min tio-i-topp.
    2003 Maken blir uppsagd, går arbetslös 10 månader och börjar sedan veckopendla till Gävle i slutet av året. Jag börjar ny "karriär".
    2004 Jag och barnen i Stockholm och maken i Gävle. Veckopendlande sliter. På alla sätt!
    2005 Mitt vick tog slut och jag får en ny tjänst i Gävle, dit vi flyttar i mars.
    2006 Signe föds. Nu ska vi ha tid att få till det sociala i vår nya stad!
    2007 Ett bottenår. Stora tjejen har det INTE bra i skolan. Socialt liv kan vi bara stava till. Men som tur är är jag hemma hela året (vi lever på sparpengarna till slut), annars hade jag nog tagit slut helt.
    2008 Makens jobb ska omorganiseras. IGEN. Femte gången på fyra år. Då tröttnar han och vi börjar se över alternativen. Efter många om och men och en extremt läskig höst när banker kraschar i världen och hus i Gävle blir svårsålda (!) landar vi i Stockholm igen i ett fint litet radhus och vi är sååå glada. Nya jobbet innebär återigen en ny "karriär".
    2009 Nya jobbet visade sig mer intetsägande än utlovat till att börja med, men nu har jag dragit i lite trådar, så nu har jag bara de kul grejerna kvar och har lagt till lite nya kuliga saker!

    Snacka om berg-och-dalbana! Jag skulle tycka att det vore väldigt skönt om 10-talet kunde sakta ner tempot lite så man hinner hämta andan
  16. 8
    Det är verkligen en period i livet när det händer mycket! Jag börjar på -98:
    1998 slutar med att första dottern föds.
    2000 köper vi vårt första radhus
    2001 flyttar vi in och andra dottern föds. Makens arbetsgivare går i konkurs och han går arbetslös några månader.
    2002 är hemma med båda barnen. Detta år ligger extremt högt upp på min tio-i-topp.
    2003 Maken blir uppsagd, går arbetslös 10 månader och börjar sedan veckopendla till Gävle i slutet av året. Jag börjar ny "karriär".
    2004 Jag och barnen i Stockholm och maken i Gävle. Veckopendlande sliter. På alla sätt!
    2005 Mitt vick tog slut och jag får en ny tjänst i Gävle, dit vi flyttar i mars.
    2006 Signe föds. Nu ska vi ha tid att få till det sociala i vår nya stad!
    2007 Ett bottenår. Stora tjejen har det INTE bra i skolan. Socialt liv kan vi bara stava till. Men som tur är är jag hemma hela året (vi lever på sparpengarna till slut), annars hade jag nog tagit slut helt.
    2008 Makens jobb ska omorganiseras. IGEN. Femte gången på fyra år. Då tröttnar han och vi börjar se över alternativen. Efter många om och men och en extremt läskig höst när banker kraschar i världen och hus i Gävle blir svårsålda (!) landar vi i Stockholm igen i ett fint litet radhus och vi är sååå glada. Nya jobbet innebär återigen en ny "karriär".
    2009 Nya jobbet visade sig mer intetsägande än utlovat till att börja med, men nu har jag dragit i lite trådar, så nu har jag bara de kul grejerna kvar och har lagt till lite nya kuliga saker!

    Snacka om berg-och-dalbana! Jag skulle tycka att det vore väldigt skönt om 10-talet kunde sakta ner tempot lite så man hinner hämta andan
  17. Medlem sedan
    Sep 1998
    #9

    försöker oxå sammanfatta

    00-talet är en av de jobbigaste och mest nyskapande perioderna i mitt liv..

    Börjar med brytpunkten,
    1999 min mamma dör i cancer.
    0001 inleds det nya milleniet med att min yngsta dotter föds
    02 skiljer jag o exmaken oss, en period med massor av konflikter inleds.
    Jag o barnen flyttar till vår första "egna" lägenhet och jag träffar min Jonas.
    Blir sjukskriven, men får komma tillbaks till jobbet på dagtid
    03 smäller jag in i den beryktade väggen med fart och blir långtidssjukskriven.
    04 kommer jag tillbaks till jobbet igen, nu på halvtid och natt igen...
    Min morfar dör, exet blir tillsammans med o gifter sig med min fd bästa väninna
    05 flyttar vi till en större lägenhet, Jonas flyttar in hos mig o barnen
    06 föds vårt kärleksbarn
    07 gifter vi oss, vi flyttar från förorten till Jonas barndomsby.
    Jag byter jobb till förlossningen o får uppleva mobbing på arbetsplatsen för första ggn i mitt liv, besviken över att drömjobbet inte blev som jag hoppats.
    08 flyttar vi till vårt parhus, säljer vår älskade sommarstuga i Skåne.
    Min kusin Jonas dör av en överdos,
    Jag får nytt jobb på ett äldreboende i stan, stannar inte länge utan hittar ett schysst nattjobb ute i hembyn istället...
    09 barnen börjar skolan ute i Bålsta, kusinen Christian dör, vi köper vårt hus..

    I år vill jag bara att allt ska va lugnt..
    älskar mina barn--alltid!
  18. 9
    försöker oxå sammanfatta 00-talet är en av de jobbigaste och mest nyskapande perioderna i mitt liv..

    Börjar med brytpunkten,
    1999 min mamma dör i cancer.
    0001 inleds det nya milleniet med att min yngsta dotter föds
    02 skiljer jag o exmaken oss, en period med massor av konflikter inleds.
    Jag o barnen flyttar till vår första "egna" lägenhet och jag träffar min Jonas.
    Blir sjukskriven, men får komma tillbaks till jobbet på dagtid
    03 smäller jag in i den beryktade väggen med fart och blir långtidssjukskriven.
    04 kommer jag tillbaks till jobbet igen, nu på halvtid och natt igen...
    Min morfar dör, exet blir tillsammans med o gifter sig med min fd bästa väninna
    05 flyttar vi till en större lägenhet, Jonas flyttar in hos mig o barnen
    06 föds vårt kärleksbarn
    07 gifter vi oss, vi flyttar från förorten till Jonas barndomsby.
    Jag byter jobb till förlossningen o får uppleva mobbing på arbetsplatsen för första ggn i mitt liv, besviken över att drömjobbet inte blev som jag hoppats.
    08 flyttar vi till vårt parhus, säljer vår älskade sommarstuga i Skåne.
    Min kusin Jonas dör av en överdos,
    Jag får nytt jobb på ett äldreboende i stan, stannar inte länge utan hittar ett schysst nattjobb ute i hembyn istället...
    09 barnen börjar skolan ute i Bålsta, kusinen Christian dör, vi köper vårt hus..

    I år vill jag bara att allt ska va lugnt..

Liknande trådar

  1. Talet
    By suss67 in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 21:26
  2. På tal om 80-talet:
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 20:53
  3. Pa tal om 80-talet...
    By mimiWNY m N&M in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 15:26
  4. Sen med talet
    By Lotta med Viktor03+L06 in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 19:16
  5. Det här med talet...
    By Eleonor m Cesar & Bianca in forum _05 Vårbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 22:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar