Sömnbrist ger deppade unga
Stora barn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Sömnbrist ger deppade unga

    Intressant artikel på svd.se om hur viktigt det är att ungdomar får ordentligt med sömn:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/so...an_4025249.svd

    Kanske finns här en del av förklaringen till att allt fler ungdomar har problem med den psykiska hälsan?
    Man blir inte vuxen, man lär sig bara att uppföra sig.
  2. 1
    Sömnbrist ger deppade unga Intressant artikel på svd.se om hur viktigt det är att ungdomar får ordentligt med sömn:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/so...an_4025249.svd

    Kanske finns här en del av förklaringen till att allt fler ungdomar har problem med den psykiska hälsan?
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Tonåringar brukar ju vara dem som sover för mycket och man måste tvinga dem ur sängen
  4. 2
    Tonåringar brukar ju vara dem som sover för mycket och man måste tvinga dem ur sängen
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Fast nuför tiden finns ett fenomen som inte fanns på vår tid, nämligen att man spelar datorspel fram på småtimmarna. För föräldrarna ser det ut som att ungdomarna lägger sig ordentligt, men i själva verket sitter de uppe till 5-tiden. I nästan varje klass brukar jag ha någon som somnar under lektionstid...
  6. 3
    Fast nuför tiden finns ett fenomen som inte fanns på vår tid, nämligen att man spelar datorspel fram på småtimmarna. För föräldrarna ser det ut som att ungdomarna lägger sig ordentligt, men i själva verket sitter de uppe till 5-tiden. I nästan varje klass brukar jag ha någon som somnar under lektionstid...
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Det är alltså det vi ska se som det normala. Som Nissa skriver så finns det ju så mycket som ungdomar gör och de har på något sätt en större frihet. Som tjejen i artikeln som inte kom till sängs för hon måste sms:a med sina kompisar...
  8. 4
    Det är alltså det vi ska se som det normala. Som Nissa skriver så finns det ju så mycket som ungdomar gör och de har på något sätt en större frihet. Som tjejen i artikeln som inte kom till sängs för hon måste sms:a med sina kompisar...
  9. Medlem sedan
    Jan 1998
    #5

    Men...

    ...man kan ju vända på det. "Deppade unga får sömnbrist". Om man mår dåligt så sover man dåligt! Sen blir det en ond spiral.
    Såklart är det inte sunt att sitta uppe och chatta, spela etc istället för att sova men det är nog inte fallet hos alla som har sovit för lite. Stress, oro m m påverkar.
    Jag tycker att man tolkar orsak och verkan lite konstigt ibland. Som t ex att barn till högutbildade lyckas bättre i skolan för att de får mer hjälp hemma. Jo, det påverkar naturligtvis men man har väl med sig en hel del genetiskt också?
  10. 5
    Men... ...man kan ju vända på det. "Deppade unga får sömnbrist". Om man mår dåligt så sover man dåligt! Sen blir det en ond spiral.
    Såklart är det inte sunt att sitta uppe och chatta, spela etc istället för att sova men det är nog inte fallet hos alla som har sovit för lite. Stress, oro m m påverkar.
    Jag tycker att man tolkar orsak och verkan lite konstigt ibland. Som t ex att barn till högutbildade lyckas bättre i skolan för att de får mer hjälp hemma. Jo, det påverkar naturligtvis men man har väl med sig en hel del genetiskt också?
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Jo, det är klart, men vad blir de deppade av då för att sedan få sömnbrist?
  12. 6
    Jo, det är klart, men vad blir de deppade av då för att sedan få sömnbrist?
  13. Anonym
    #7
    Det är ju inga nyheter precis och det är allmängiltigt för alla människor. Att det omvända skulle gälla - att tonåringar _inte_ blir deppade av sömnbrist vore en bättre nyhet isf.
  14. 7
    Det är ju inga nyheter precis och det är allmängiltigt för alla människor. Att det omvända skulle gälla - att tonåringar _inte_ blir deppade av sömnbrist vore en bättre nyhet isf.
  15. Medlem sedan
    Jan 1998
    #8

    Ämne för forskning

    Ja, det kan de ju istället fokusera på. Jag nämnde stress och om man gräver vidare under den ytan hittar man säkert en hel mängd olika orsaker. Ungdomar idag har det rätt tufft, tycker jag, om man jämför hur det var när jag var tonåring. Visst kände man stress och krav då också men inte på samma nivå. Många platsar inte i dagens skolsystem och mår dåligt av det.
  16. 8
    Ämne för forskning Ja, det kan de ju istället fokusera på. Jag nämnde stress och om man gräver vidare under den ytan hittar man säkert en hel mängd olika orsaker. Ungdomar idag har det rätt tufft, tycker jag, om man jämför hur det var när jag var tonåring. Visst kände man stress och krav då också men inte på samma nivå. Många platsar inte i dagens skolsystem och mår dåligt av det.
  17. Anonym
    #9
    Får jag fråga:
    Är du medveten om att tonåringar,(de flesta iallafall) har en senareställd biologisk klocka? Är veteskapligt belagt att fenomenet morgontrötta/kvällspigga tonåringar inte alls behöver betyda att de sitter och spelar spel halva nätterna baföatt.
  18. 9
    Får jag fråga:
    Är du medveten om att tonåringar,(de flesta iallafall) har en senareställd biologisk klocka? Är veteskapligt belagt att fenomenet morgontrötta/kvällspigga tonåringar inte alls behöver betyda att de sitter och spelar spel halva nätterna baföatt.
  19. Anonym
    #10
    Haha.
    Ursäkta att jag skrattar men den forskningen kommer aldrig att få ett endaste lilla anslag.
    Tänk vilka politiska effekter det skulle få.
  20. 10
    Haha.
    Ursäkta att jag skrattar men den forskningen kommer aldrig att få ett endaste lilla anslag.
    Tänk vilka politiska effekter det skulle få.
  21. Medlem sedan
    Jan 1998
    #11

    Kanske det!

    Nej, det är nog för självklart för att få anslag och man kan heller inte skylla på föräldrarna vilket ju är enklare och billigare.

    På länken nedan tas skolans miljö upp:

    http://www.aftonbladet.se/debatt/deb...icle6382624.ab

    Heller inga märkligheter men som man ändå inte lägger resurser på.
  22. 11
    Kanske det! Nej, det är nog för självklart för att få anslag och man kan heller inte skylla på föräldrarna vilket ju är enklare och billigare.

    På länken nedan tas skolans miljö upp:

    http://www.aftonbladet.se/debatt/deb...icle6382624.ab

    Heller inga märkligheter men som man ändå inte lägger resurser på.
  23. Medlem sedan
    May 2009
    #12
    Föräldrar ska inte släppa kollen helt förstås
  24. 12
    Föräldrar ska inte släppa kollen helt förstås
  25. Medlem sedan
    May 2009
    #13
    Och jag låg och läste böcker och kunde inte sluta, kunde inte sluta och sen fick man panik för att klockan redan passerat tre och man inte skulle hinna sova...
  26. 13
    Och jag låg och läste böcker och kunde inte sluta, kunde inte sluta och sen fick man panik för att klockan redan passerat tre och man inte skulle hinna sova...
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Stressen finns där absolut. Den finns ju även för många vuxna på ett annat sätt än tidigare.

    Personligen tror jag att vi stressar våra barn som föräldrar. Vi ser dem numera som större mycket tidigare och har större förväntningar på att de ska klara saker. Alltså driver vi på dem. Vem har inte träffat en barnvagnsmaffia som tävlar om vems barn som gjort olika saker först? Det har blivit någon slags prestige i att ens barn ska vara tidig och snabb. Inte får man några beundrande blickar om man säger att "nej, min lille kan visserligen inte åka slalom ännu, men han är väldigt lugn och harmonisk..."

    Det här är för mig ett skräckexempel: http://www.aftonbladet.se/webbtv/spo...49.ab?start=40

    Men det finns oerhört mycket i vardagen. Folk sliter ut sina bebisar på massor av aktiviteter medan all kunskap säger att bebisar mest behöver lugn och ro. Och sedan fortsätter det. Det måste inte hända något hela tiden, men det verkar dagens föräldrar (och därmed barn) ha väldigt svårt att våga.
  28. 14
    Stressen finns där absolut. Den finns ju även för många vuxna på ett annat sätt än tidigare.

    Personligen tror jag att vi stressar våra barn som föräldrar. Vi ser dem numera som större mycket tidigare och har större förväntningar på att de ska klara saker. Alltså driver vi på dem. Vem har inte träffat en barnvagnsmaffia som tävlar om vems barn som gjort olika saker först? Det har blivit någon slags prestige i att ens barn ska vara tidig och snabb. Inte får man några beundrande blickar om man säger att "nej, min lille kan visserligen inte åka slalom ännu, men han är väldigt lugn och harmonisk..."

    Det här är för mig ett skräckexempel: http://www.aftonbladet.se/webbtv/spo...49.ab?start=40

    Men det finns oerhört mycket i vardagen. Folk sliter ut sina bebisar på massor av aktiviteter medan all kunskap säger att bebisar mest behöver lugn och ro. Och sedan fortsätter det. Det måste inte hända något hela tiden, men det verkar dagens föräldrar (och därmed barn) ha väldigt svårt att våga.
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15
    Ja, haha, det är sänt. Är det då inte märkligt att så många föräldrar (och unga) fortfarande inte fattat?
  30. 15
    Ja, haha, det är sänt. Är det då inte märkligt att så många föräldrar (och unga) fortfarande inte fattat?
  31. Medlem sedan
    May 2009
    #16
    Det kan finnas många orsaker till det...
  32. 16
    Det kan finnas många orsaker till det...
  33. Medlem sedan
    Nov 2002
    #17
    Visst har många tonåringar ett enormt sömnbehov och många människor (inte bara tonåringar) skulle må bättre av att ha ett senare dygn.
    Som mentor så tar man givetvis kontakt med föräldrarna om ungdomen regelmässigt somnar på lektionerna och då kan det komma fram att sonen/dottern sitter och spelar på nätterna.

    Att vara normalt "tonårstrött" gör inte att man faktistk _somnar_ på lektionerna.
  34. 17
    Visst har många tonåringar ett enormt sömnbehov och många människor (inte bara tonåringar) skulle må bättre av att ha ett senare dygn.
    Som mentor så tar man givetvis kontakt med föräldrarna om ungdomen regelmässigt somnar på lektionerna och då kan det komma fram att sonen/dottern sitter och spelar på nätterna.

    Att vara normalt "tonårstrött" gör inte att man faktistk _somnar_ på lektionerna.
  35. Medlem sedan
    Nov 2002
    #18
    Jag med! Men vi läste ju utan inblandning av andra, det var inga online-spel med deltagare på andra sidan jordklotet.
  36. 18
    Jag med! Men vi läste ju utan inblandning av andra, det var inga online-spel med deltagare på andra sidan jordklotet.
  37. Medlem sedan
    Mar 1998
    #19
    JAg tycker det finns många anledningar för dagens ungdomar. Tyvärr.
  38. 19
    JAg tycker det finns många anledningar för dagens ungdomar. Tyvärr.

Liknande trådar

  1. Sömnbrist
    By kotten0302 in forum Ensamförälder
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 11:16
  2. Många som kännt sig deppade i
    By vicketick, Stockholm in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 12:16
  3. sömnbrist
    By anonymt namn in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 03:11
  4. Sömnbrist - hur gör ni?
    By *Ade* in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 13:57
  5. Deppade alla ihop totalt?
    By -Catharina- in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 14:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar