Hur ser det ut i ert landsting?
_1006 Junibarn
  1. Ann K
    #1

    Hur ser det ut i ert landsting?

    Hej alla blivande juniföräldrar! Jag har läst lite här inne och ser att det verkar vara lite olika det här med ultraljud, att lyssna på barnets hjärta osv. Själv är jag gravid med tredje barnet i v. 16 och har egentligen inte förstått än att jag faktiskt väntar barn. I slutet av januari har jag tid för rutinultraljud, och det är nog först då jag liksom får något bevis på graviditeten. Ni som varit på ul innan detta rutinul, är detta något som alla i ert landsting erbjuds, eller beror det på att ni känt behov av ultraljud av annan anledning? Här lyssnar man inte heller på barnets hjärta före v 20. Förhoppningsvis börjar jag snart känna av bebisen i magen, det skulle vara så skönt att få bevis för att det faktiskt finns nåt där inne!
  2. 1
    Hur ser det ut i ert landsting? Hej alla blivande juniföräldrar! Jag har läst lite här inne och ser att det verkar vara lite olika det här med ultraljud, att lyssna på barnets hjärta osv. Själv är jag gravid med tredje barnet i v. 16 och har egentligen inte förstått än att jag faktiskt väntar barn. I slutet av januari har jag tid för rutinultraljud, och det är nog först då jag liksom får något bevis på graviditeten. Ni som varit på ul innan detta rutinul, är detta något som alla i ert landsting erbjuds, eller beror det på att ni känt behov av ultraljud av annan anledning? Här lyssnar man inte heller på barnets hjärta före v 20. Förhoppningsvis börjar jag snart känna av bebisen i magen, det skulle vara så skönt att få bevis för att det faktiskt finns nåt där inne!
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2
    Inget UL förutom rutin-UL erbjuds där jag bor och som omföderska får jag vänta till v. 24 med att lyssna på hjärtat - visst är det lång tid att vänta när graviditeten fortfarande är så pass abstrakt. Fick dock låna en s k Angel sounds-apparat av min svägerska så jag kunde lyssna på hjärtat själv, det var mysigt.
  4. 2
    Inget UL förutom rutin-UL erbjuds där jag bor och som omföderska får jag vänta till v. 24 med att lyssna på hjärtat - visst är det lång tid att vänta när graviditeten fortfarande är så pass abstrakt. Fick dock låna en s k Angel sounds-apparat av min svägerska så jag kunde lyssna på hjärtat själv, det var mysigt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Jag går på mamamia och där får man ett tidigt ultraljud om man vill.

    Jag har bokat 3 ul privat som jag betalat för och det sista jag gick på var på mamamia och det var gratis.

    Bilder på ultraljuden i bloggen för den som vill se
  6. 3
    Jag går på mamamia och där får man ett tidigt ultraljud om man vill.

    Jag har bokat 3 ul privat som jag betalat för och det sista jag gick på var på mamamia och det var gratis.

    Bilder på ultraljuden i bloggen för den som vill se
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Det är samma här som hos er

    Normalt förfarande är att man gör RUL och sen får man lyssna på hjärtat runt v 20. Med de två första barnen har det varit så för mig att jag inte haft något bevis på graviditeten förän vid RUL

    Med nr 3 och så nu med nr 4 så gör vi FVP och då får man ett dateringsUL kring v 13-14 och så blir det ju ett UL vid FVP kring 15 fulla veckor så då har man ju bevis innnan.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  8. 4
    Det är samma här som hos er Normalt förfarande är att man gör RUL och sen får man lyssna på hjärtat runt v 20. Med de två första barnen har det varit så för mig att jag inte haft något bevis på graviditeten förän vid RUL

    Med nr 3 och så nu med nr 4 så gör vi FVP och då får man ett dateringsUL kring v 13-14 och så blir det ju ett UL vid FVP kring 15 fulla veckor så då har man ju bevis innnan.
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Vi har första/enda UL vid vecka 17-19, och sedan lyssnar man inte på hjärtat tills vecka 20.
    Lite trist men det är bara drygt 2 veckor kvar till UL nu så snart får vi se bebisen
  10. 5
    Vi har första/enda UL vid vecka 17-19, och sedan lyssnar man inte på hjärtat tills vecka 20.
    Lite trist men det är bara drygt 2 veckor kvar till UL nu så snart får vi se bebisen
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Här har vi bara RUL.... jag får det dock 2 gg eftersom vi var fel ute i tiden
    läkaren har planerat in ett tillväxtul i v 28 pga lite för högt blodtryck... men vet inte om vi får det om trycket är ok.
    Lyssna på hjärtljud får vi denna andra bebis inte göra förrän v 24-25 då vårt första bm besök är sedan inskrivningen...
    Jag får väl jaga den lill* med stetoskop här hemma denna gången med
    Kram
  12. 6
    Här har vi bara RUL.... jag får det dock 2 gg eftersom vi var fel ute i tiden
    läkaren har planerat in ett tillväxtul i v 28 pga lite för högt blodtryck... men vet inte om vi får det om trycket är ok.
    Lyssna på hjärtljud får vi denna andra bebis inte göra förrän v 24-25 då vårt första bm besök är sedan inskrivningen...
    Jag får väl jaga den lill* med stetoskop här hemma denna gången med
    Kram
  13. Medlem sedan
    Aug 2007
    #7
    Här får man också bara ett UL i vecka 16-18. Med förra barnet gjorde vi ett privat i vecka 25 (tror jag) för att få reda på könet och det tänker vi nog göra även denna gången. Är alldeles för nyfiken för att vänta!
  14. 7
    Här får man också bara ett UL i vecka 16-18. Med förra barnet gjorde vi ett privat i vecka 25 (tror jag) för att få reda på könet och det tänker vi nog göra även denna gången. Är alldeles för nyfiken för att vänta!
  15. Medlem sedan
    Jan 2010
    #8
    Jag går också på Mama Mia i Stockholm och har fått göra ett tidigt UL i vecka 9 då jag väntar mitt första barn och skulle åka utomlands så de ville kolla att allt såg bra ut innan vi åkte iväg. Om två dagar ska jag iväg på RUL i vecka 19. Känns väldigt skönt att ha sett pyret innan men man är såklart ändå lite orolig och håller tummarna för att allt ska se bra ut på torsdag!
  16. 8
    Jag går också på Mama Mia i Stockholm och har fått göra ett tidigt UL i vecka 9 då jag väntar mitt första barn och skulle åka utomlands så de ville kolla att allt såg bra ut innan vi åkte iväg. Om två dagar ska jag iväg på RUL i vecka 19. Känns väldigt skönt att ha sett pyret innan men man är såklart ändå lite orolig och håller tummarna för att allt ska se bra ut på torsdag!
  17. Medlem sedan
    Mar 2006
    #9
    Här får vi RÙL i v.16-18 och sen så lyssna på hjärta när man ska till BM i v. 20 som först föderska. De som ska få andra barnet får inte komma till BM förränns i v.25 och då lyssna på hjärta för första gången.
  18. 9
    Här får vi RÙL i v.16-18 och sen så lyssna på hjärta när man ska till BM i v. 20 som först föderska. De som ska få andra barnet får inte komma till BM förränns i v.25 och då lyssna på hjärta för första gången.
  19. Medlem sedan
    May 2000
    #10
    I normalvården här får man ett dateringsUL i v 7, sedan KUB/Nupp i v 12-13. "Missbildnings-UL" i v.20-22 och sedan ett tillväxt UL i v 34.
    Hos min läkare får jag UL varje gång, eftersom han har en egen apparat.
  20. 10
    I normalvården här får man ett dateringsUL i v 7, sedan KUB/Nupp i v 12-13. "Missbildnings-UL" i v.20-22 och sedan ett tillväxt UL i v 34.
    Hos min läkare får jag UL varje gång, eftersom han har en egen apparat.

Liknande trådar

  1. Förbannade J*VLA LANDSTING!!!!
    By tingla_bu in forum Försöker bli med barn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 15:57
  2. Förbannade j*vla LANDSTING!!!!!!
    By tingla_bu in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 21:13
  3. Bor i fel landsting
    By Feliciaett in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 10:00
  4. NUPP o VUL i ert landsting?
    By Anonym än så länge in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 20:16
  5. J-vla Landsting (långt)
    By M och J + bf 29/5 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 16:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar