Skillnad rågMJÖL och rågSIKT?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Skillnad rågMJÖL och rågSIKT?

    MIn surdeg har jag matat med rågmjöl, och så fick jag ju för mig att jag skulle baka i morgon. Nu inser jag att jag i morgon behöver rågsikt... Men har bara rågmjöl hemma. Vad är skillnaden? Går det att anv rågmjöl isf rågsikt? Proportioner? Någon nytta av att jag har dinkelmjöl hemma? Eller måste jag till affären??
  2. 1
    Skillnad rågMJÖL och rågSIKT? MIn surdeg har jag matat med rågmjöl, och så fick jag ju för mig att jag skulle baka i morgon. Nu inser jag att jag i morgon behöver rågsikt... Men har bara rågmjöl hemma. Vad är skillnaden? Går det att anv rågmjöl isf rågsikt? Proportioner? Någon nytta av att jag har dinkelmjöl hemma? Eller måste jag till affären??
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2
    Rågmjöl är ren råg finns som fin- eller grovmalet.

    Rågsikt är siktat finmalt rågmjöl blandat med vetemjöl, proportionerna i rågsikt brukar vara 60% vetemjöl & 40% rågmjöl. Så du borde själv kunna blanda till rågsikt genom att ta finmalet rågmjöl och vetemjöl.
  4. 2
    Rågmjöl är ren råg finns som fin- eller grovmalet.

    Rågsikt är siktat finmalt rågmjöl blandat med vetemjöl, proportionerna i rågsikt brukar vara 60% vetemjöl & 40% rågmjöl. Så du borde själv kunna blanda till rågsikt genom att ta finmalet rågmjöl och vetemjöl.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Åh, tack. Jag har finmalet rågmjöl som jag matat degen med, och då tar jag alltså det och vetemjöl. Kanon!!
  6. 3
    Åh, tack. Jag har finmalet rågmjöl som jag matat degen med, och då tar jag alltså det och vetemjöl. Kanon!!

Liknande trådar

  1. Går det att göra pannkakor på rågsikt?
    By Cherinne in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 16:15
  2. rågsikt vs rågmjöl
    By *Karro* in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 23:15
  3. Veteallergi.... äta rågmjöl??
    By kira_ in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 20:31
  4. Rågsikt eller rågmjöl ???
    By Knasen in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 18:25
  5. Rågsikt vs. Grahamsmjöl?
    By Geo75 in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 16:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar