Nyfödd liten gosse..
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Nyfödd liten gosse..

    Hej på er!

    Linda heter jag och kikar in här hos er med anledning av att jag för ca en månad sedan fick två små tvillinggrabbar varav den ena föddes med en extra kromosom - Downs syndrom.
    Har två barn sen innan varav ett av dom har diagnos cerebral pares , så i diagnossvängen med allt vad det innebär är vi redan sen innan. Nu blir det bara till att läsa på och komma in i en ny diagnos här framöver.
    Känns som att det som vanligt finns mycket att hämta här på nätet och framförallt hos andra föräldrar där man erfarenhetsmässigt får den bästa informationen och stödet.
    Tänkte bla på detta med vårdbidrag , hur funkar det vid diagnosen DS?

    Hur har ni andra det?

    När sökte ni?

    Vilken nivå på vårdbidrag har ni kontra ålder på ert barn?

    Hur gammalt var barnet när ni fick vårdbidrag beviljat?

    Har ni fått motivera er blåa för att överhuvudtaget få ett vårdbidrag eller hur ställer sig FK till vårdbidrag för denna diagnosen?
    Självklart är ju barnen individuella men är ändå nyfiken på hur det funkat för er andra?

    Har ju tyvärr inte den bästa erfarenhet av Fk sen innan.

    Än så länge är ju våra små grabbar SMÅ , har nyligen blivit utskrivna från prematuren då de föddes 7 veckor för tidigt. Men nu är vi som sagt hemma och njuter av våra nya små liv i fulla drag.

    Har en blogg som jag försöker uppdatera när tid finns
    http://mortill4.bloggplatsen.se/

    Kommer säkert dyka in här med fler funderingar och frågor framöver..ska läsa lite i forumet för att kanske "lära känna" några av er skribenter här inne

    Kram på er alla!

    Förresten , några fler med bloggar/hemsidor?
  2. 1
    Nyfödd liten gosse.. Hej på er!

    Linda heter jag och kikar in här hos er med anledning av att jag för ca en månad sedan fick två små tvillinggrabbar varav den ena föddes med en extra kromosom - Downs syndrom.
    Har två barn sen innan varav ett av dom har diagnos cerebral pares , så i diagnossvängen med allt vad det innebär är vi redan sen innan. Nu blir det bara till att läsa på och komma in i en ny diagnos här framöver.
    Känns som att det som vanligt finns mycket att hämta här på nätet och framförallt hos andra föräldrar där man erfarenhetsmässigt får den bästa informationen och stödet.
    Tänkte bla på detta med vårdbidrag , hur funkar det vid diagnosen DS?

    Hur har ni andra det?

    När sökte ni?

    Vilken nivå på vårdbidrag har ni kontra ålder på ert barn?

    Hur gammalt var barnet när ni fick vårdbidrag beviljat?

    Har ni fått motivera er blåa för att överhuvudtaget få ett vårdbidrag eller hur ställer sig FK till vårdbidrag för denna diagnosen?
    Självklart är ju barnen individuella men är ändå nyfiken på hur det funkat för er andra?

    Har ju tyvärr inte den bästa erfarenhet av Fk sen innan.

    Än så länge är ju våra små grabbar SMÅ , har nyligen blivit utskrivna från prematuren då de föddes 7 veckor för tidigt. Men nu är vi som sagt hemma och njuter av våra nya små liv i fulla drag.

    Har en blogg som jag försöker uppdatera när tid finns
    http://mortill4.bloggplatsen.se/

    Kommer säkert dyka in här med fler funderingar och frågor framöver..ska läsa lite i forumet för att kanske "lära känna" några av er skribenter här inne

    Kram på er alla!

    Förresten , några fler med bloggar/hemsidor?
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2

    Grattis tll pojkarna!

    Härligt med tvillingar. Jag har bara fått enlingar, trots att släkten dräller av tvillingar.

    Min son med DS är redan stor, 10 år gammal. Yngst av fyra.

    VB: sökte och fick från han var nyfödd. (3/4 första året, därefter helt)
    Jag fick ingen hjälp med att skriva min ansökan, så den blev lite tunn.. gick iaf, tydligen.

    Detta forum är lite dött, det finns däremot många på Familjeliv, under forum-förälder-barn/funktionshinder, välkommen dit!
    anne.h med fyra absolut perfekta barn.

    Nätverk Dalarna för alla oss i Dalarna med stora som små barn med det lilla extra
  4. 2
    Grattis tll pojkarna! Härligt med tvillingar. Jag har bara fått enlingar, trots att släkten dräller av tvillingar.

    Min son med DS är redan stor, 10 år gammal. Yngst av fyra.

    VB: sökte och fick från han var nyfödd. (3/4 första året, därefter helt)
    Jag fick ingen hjälp med att skriva min ansökan, så den blev lite tunn.. gick iaf, tydligen.

    Detta forum är lite dött, det finns däremot många på Familjeliv, under forum-förälder-barn/funktionshinder, välkommen dit!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Tack för ditt svar - jag surfar in på FL och spanar lite där då
  6. 3
    Tack för ditt svar - jag surfar in på FL och spanar lite där då
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4
    Grattis till dina dina tvillingpojkar! Dig känner jag igen sen tiden då vi fick Emma. Jag har tyvärr inte tid att skriva så mycket just nu för vi ska äta. Men vi fick halvt VB från Emma var nyfödd och under första året sen fick vi helt VB tills hon var 6 år då fick vi söka om igen och förra året fick vi söka om igen........
  8. 4
    Grattis till dina dina tvillingpojkar! Dig känner jag igen sen tiden då vi fick Emma. Jag har tyvärr inte tid att skriva så mycket just nu för vi ska äta. Men vi fick halvt VB från Emma var nyfödd och under första året sen fick vi helt VB tills hon var 6 år då fick vi söka om igen och förra året fick vi söka om igen........
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    HEJ!!
    Ja , jag känner "ju igen" även dig. Och minns den första turbulenta tiden då ni fick Emma och vi fick vår Melina - särskilda små tjejer båda två
    Jag var igår in på Emmas sida (youtube?) och visade maken det fina bildspel ni gjort om henne , så fint alltså!
    KRAM
  10. 5
    HEJ!!
    Ja , jag känner "ju igen" även dig. Och minns den första turbulenta tiden då ni fick Emma och vi fick vår Melina - särskilda små tjejer båda två
    Jag var igår in på Emmas sida (youtube?) och visade maken det fina bildspel ni gjort om henne , så fint alltså!
    KRAM
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6
    Hej och stort grattis till era fantastiskt söta små prinsar :-) Jag var inne på bloggen och läste om er/ dom och såg det fina bildspelet om Texas. Jag måste säga att jag blir både glad och imponerad av er insikt och hur ni hanterade "beskedet" om den extra kromosomen.

    Jag är mamma till Elina som har DS och precis som era killar föddes hon för tidigt (v 23+6). Hon är 5 år nu men jag när jag ser era bilder från neo så känns det som igår. Vi tillbringade 15 veckor på neo...

    Vi fick halvt vb det första året och har sedan haft helt. Tror vi ska söka om då hon blir 6 år... Upplever inte att vi fick strida för det, verkar vara en ganska vanlig fördelning.

    Hoppas allt går bra med killarna framöver oxå!
    Ha det så bra!
    Hälsningar Marie och Elina
  12. 6
    Hej och stort grattis till era fantastiskt söta små prinsar :-) Jag var inne på bloggen och läste om er/ dom och såg det fina bildspelet om Texas. Jag måste säga att jag blir både glad och imponerad av er insikt och hur ni hanterade "beskedet" om den extra kromosomen.

    Jag är mamma till Elina som har DS och precis som era killar föddes hon för tidigt (v 23+6). Hon är 5 år nu men jag när jag ser era bilder från neo så känns det som igår. Vi tillbringade 15 veckor på neo...

    Vi fick halvt vb det första året och har sedan haft helt. Tror vi ska söka om då hon blir 6 år... Upplever inte att vi fick strida för det, verkar vara en ganska vanlig fördelning.

    Hoppas allt går bra med killarna framöver oxå!
    Ha det så bra!
    Hälsningar Marie och Elina
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7
    Grattis "granne"(umebo). Alla här inne tror jag bor nedanför gävle kul att någon lite längre upp dyker upp här.
    Jag tror vi fick 1/4 tills han var 1 år och sedan 3/4 ett tag och sedan helt (minns inte när).
    Stort grattis till era små underverk, jättesöta barn
  14. 7
    Grattis "granne"(umebo). Alla här inne tror jag bor nedanför gävle kul att någon lite längre upp dyker upp här.
    Jag tror vi fick 1/4 tills han var 1 år och sedan 3/4 ett tag och sedan helt (minns inte när).
    Stort grattis till era små underverk, jättesöta barn
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Grattis

    Längesen jag var här och vilken trevlig nyhet att mötas av.
    Ja det är mycket i början. Sök vårdbidrag så fort ni kan, är mitt råd i ämnet.

    Jag har en dotter som är 6 år och hon började i höstas i F-klass i vanlig skola.
    Något vi aldrig kunnat drömma om för 2 år sedan, men det går jättebra.

    Lycka till med småttingarna
  16. 8
    Grattis Längesen jag var här och vilken trevlig nyhet att mötas av.
    Ja det är mycket i början. Sök vårdbidrag så fort ni kan, är mitt råd i ämnet.

    Jag har en dotter som är 6 år och hon började i höstas i F-klass i vanlig skola.
    Något vi aldrig kunnat drömma om för 2 år sedan, men det går jättebra.

    Lycka till med småttingarna
  17. Medlem sedan
    Mar 2007
    #9
    Grattis till söta, och väldigt små pojkar!

    Har själv en liten ( nu stor) kille som nu är 3 år :-D

    bloggar lite, rent allmänt

    www.metrobloggen.se/inhaleramera

    / Lisa
  18. 9
    Grattis till söta, och väldigt små pojkar!

    Har själv en liten ( nu stor) kille som nu är 3 år :-D

    bloggar lite, rent allmänt

    www.metrobloggen.se/inhaleramera

    / Lisa

Liknande trådar

  1. En liten gosse här med :)
    By anonym25 in forum _1206 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 00:17
  2. Present till nyfödd gosse
    By e-l-m-l in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 20:50
  3. en liten gosse
    By uskan in forum Gravidsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 21:03
  4. Liten gosse...
    By Gossing in forum Vikt – barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 13:11
  5. Liten gosse
    By Tove m. pojkarna in forum _0605 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 11:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar