Pratar era barn?
_0811 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Pratar era barn?

    Tyra säger mest ord som inte har nån mening.
    Typ..Boo, boo, gaga osv.
    Men inga riktiga ord.
    Pratar era barn?
  2. 1
    Pratar era barn? Tyra säger mest ord som inte har nån mening.
    Typ..Boo, boo, gaga osv.
    Men inga riktiga ord.
    Pratar era barn?
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Nej, inga förståbara ord men hon låter mest hela tiden. Det vi kunnat uttyda är mamma, pappa och kissen och när hon äter är det mmmmmm mest hela tiden.
  4. 2
    Nej, inga förståbara ord men hon låter mest hela tiden. Det vi kunnat uttyda är mamma, pappa och kissen och när hon äter är det mmmmmm mest hela tiden.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Fortfarande bara mammamamama och sen eget språk typ babba gogeli och sånt Nu den senaste veckan har hon börjat gå runt och peka upp i taket och säga "Dää". Jag tror att Sophia satsade på motoriken först eftersom hon kunde gå stadigt när hon var tio månader, så kommer talet sen.
  6. 3
    Fortfarande bara mammamamama och sen eget språk typ babba gogeli och sånt Nu den senaste veckan har hon börjat gå runt och peka upp i taket och säga "Dää". Jag tror att Sophia satsade på motoriken först eftersom hon kunde gå stadigt när hon var tio månader, så kommer talet sen.
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4
    Nej, inte några ord som vi förstår iaf. Nu är väl kanske inte Leopold jämförbar med era friska barn, men ändå. Han säger mammamamama och papapapa men jag är inte säker på att han vet vad det betyder.
  8. 4
    Nej, inte några ord som vi förstår iaf. Nu är väl kanske inte Leopold jämförbar med era friska barn, men ändå. Han säger mammamamama och papapapa men jag är inte säker på att han vet vad det betyder.
  9. Lincoln
    #5
    Samma här. Mest en massa tjatter hela tiden som man inte fattar =)
    Tror de kommer ta tid för Freyja eftersom hon blir tre-språkig.
    (Svenska, Isländska o Engelska)
    Men vi får se.
    Hon snackar KONSTANT från det att hon vaknar tills det att hon somnar men mest e det pappa, mamma, dadda, gagga, babba osv..och allt i en salig röra!
  10. 5
    Samma här. Mest en massa tjatter hela tiden som man inte fattar =)
    Tror de kommer ta tid för Freyja eftersom hon blir tre-språkig.
    (Svenska, Isländska o Engelska)
    Men vi får se.
    Hon snackar KONSTANT från det att hon vaknar tills det att hon somnar men mest e det pappa, mamma, dadda, gagga, babba osv..och allt i en salig röra!
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6
    Varje gång man lyfter upp honom så pekar han åt ingenting och säger -Titta, med väldigt dramatisk röst. Men jag vet inte om han verkligen menar det..
    Sen säger han Heeeej, precis som vi gör när vi säger hej till en bebis.
    Sen är det mest joller och sånt. mammmammmammmama och pappapappappappa, fast även där är man ju osäker på om han verkligen förstår vad han säger...?
  12. 6
    Varje gång man lyfter upp honom så pekar han åt ingenting och säger -Titta, med väldigt dramatisk röst. Men jag vet inte om han verkligen menar det..
    Sen säger han Heeeej, precis som vi gör när vi säger hej till en bebis.
    Sen är det mest joller och sånt. mammmammmammmama och pappapappappappa, fast även där är man ju osäker på om han verkligen förstår vad han säger...?
  13. Medlem sedan
    Sep 2008
    #7
    Haha, Stella verkar vara som Freyja, pratar HELA tiden. Mest DÄDÄ, TÄTÄ men oxå mer ordlika ord som mpa (lampa) äääääjjjjj (hej) isse (kisse) och givetvis ord som bara vi förstår typ nalle, stjärna, dansa och sånt.

    Hon säger Stella oxå, men det det låter mest som Tetta eller nåt sånt, det säger hon när hon vill ha något.

    Jag bara älskar den här perioden, hon är så otroligt uttrycksfull, med hela kroppen!!
  14. 7
    Haha, Stella verkar vara som Freyja, pratar HELA tiden. Mest DÄDÄ, TÄTÄ men oxå mer ordlika ord som mpa (lampa) äääääjjjjj (hej) isse (kisse) och givetvis ord som bara vi förstår typ nalle, stjärna, dansa och sånt.

    Hon säger Stella oxå, men det det låter mest som Tetta eller nåt sånt, det säger hon när hon vill ha något.

    Jag bara älskar den här perioden, hon är så otroligt uttrycksfull, med hela kroppen!!
  15. Medlem sedan
    Sep 2008
    #8
    Förresten, mamma och pappa säger hon väldigt tydligt, i bilen pekar hon på pappa och säger PAPPA och sen pekar hon på mig och säger MAMMA och sen pekar hon på lampan i taket och säger nåt som jag tolkar som TÄND.
  16. 8
    Förresten, mamma och pappa säger hon väldigt tydligt, i bilen pekar hon på pappa och säger PAPPA och sen pekar hon på mig och säger MAMMA och sen pekar hon på lampan i taket och säger nåt som jag tolkar som TÄND.
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9

    inte mycket, men vi tror att det har

    att göra med gomspalten som satt krokben för hela talutvecklingen också. Nu efter operationen har Folke helt exploderat med ljud och ord.
    Så, han säger inte så många ord kanske, men han har lärt sig säga några nya ord och han har bättrat på uttalet på "gamla" ord pappa har gått från "mhamha" till "bappa", Fredrika har gått från "Ninna" till "Dedika"..
    Och så säger han titta, den, va-det?, am-ma (=lampa), tack, hej, hallå och hejdå.
  18. 9
    inte mycket, men vi tror att det har att göra med gomspalten som satt krokben för hela talutvecklingen också. Nu efter operationen har Folke helt exploderat med ljud och ord.
    Så, han säger inte så många ord kanske, men han har lärt sig säga några nya ord och han har bättrat på uttalet på "gamla" ord pappa har gått från "mhamha" till "bappa", Fredrika har gått från "Ninna" till "Dedika"..
    Och så säger han titta, den, va-det?, am-ma (=lampa), tack, hej, hallå och hejdå.
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10
    Ja hon har börjat prata mycket mer över julledigheten! Hon säger
    -Heeeej
    -E de dää?
    Titta dää (och pekar)
    -Mamma
    -Pappa
    -Aj (och slår sig med flit i huvet eller på benet, eller slår nån annan i familjen samtidigt som hon säger AJ).
    -Hejjå

    Tror det var allt, men minst 56 gånger i timmen säger hon mamma e dee dääää??? så ska man svara vad det nu är hon pekar på, så man blir lite trött i öronen för hon ger sig ju inte direkt
  20. 10
    Ja hon har börjat prata mycket mer över julledigheten! Hon säger
    -Heeeej
    -E de dää?
    Titta dää (och pekar)
    -Mamma
    -Pappa
    -Aj (och slår sig med flit i huvet eller på benet, eller slår nån annan i familjen samtidigt som hon säger AJ).
    -Hejjå

    Tror det var allt, men minst 56 gånger i timmen säger hon mamma e dee dääää??? så ska man svara vad det nu är hon pekar på, så man blir lite trött i öronen för hon ger sig ju inte direkt
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Tilly säger mamma, pappa, voff voff, titta, där. Men mest av allt gör hon en massa ljud. Och hon sjunger massor, då går hon omkring och dansar och sjunger "na-na-na.."
    Men hon börjar bli väldigt duktig på att göra sig förstådd genom att visa och peka vad hon vill.
  22. 11
    Tilly säger mamma, pappa, voff voff, titta, där. Men mest av allt gör hon en massa ljud. Och hon sjunger massor, då går hon omkring och dansar och sjunger "na-na-na.."
    Men hon börjar bli väldigt duktig på att göra sig förstådd genom att visa och peka vad hon vill.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Ja just det, tack tack säger hon numera klockrent, och tycker att det är jättekul att ge saker till oss, och sen få dem tillbaka, och både när hon ger och får säger hon "tack tack"
  24. 12
    Ja just det, tack tack säger hon numera klockrent, och tycker att det är jättekul att ge saker till oss, och sen få dem tillbaka, och både när hon ger och får säger hon "tack tack"
  25. Medlem sedan
    Jan 2006
    #13
    Jadå, senaste veckorna har Ebba utökat repertoaren. Hon säger Mamma, pappa, Jane (kattens namn), tacktack, hej, hejdå, blomma, fisk, voff, lampa och stjärna. Vissa ord lite otydligt förstås men vi förstår i alla fall. Jättekul. Sonen sa vid denna ålder bara mamma, pappa och lampa.
  26. 13
    Jadå, senaste veckorna har Ebba utökat repertoaren. Hon säger Mamma, pappa, Jane (kattens namn), tacktack, hej, hejdå, blomma, fisk, voff, lampa och stjärna. Vissa ord lite otydligt förstås men vi förstår i alla fall. Jättekul. Sonen sa vid denna ålder bara mamma, pappa och lampa.
  27. Medlem sedan
    Oct 2007
    #14
    Mest sådant vi inte förstår, men vi tror hon säger titta.

    När vi äter så pekar hon på vad hon vill ha och säger DEN. DEN DEN.

    En mycket bestämd liten dam har vi.

    Vi hoppas hon blir tvåspråkig, så vi räknar med att hon kan vara sen.
  28. 14
    Mest sådant vi inte förstår, men vi tror hon säger titta.

    När vi äter så pekar hon på vad hon vill ha och säger DEN. DEN DEN.

    En mycket bestämd liten dam har vi.

    Vi hoppas hon blir tvåspråkig, så vi räknar med att hon kan vara sen.
  29. Medlem sedan
    Sep 2008
    #15
    Jag glömde de vanliga tatt tatt (tack tack) och natt natt, tror ibland att hon försöker säga klocka oxå.

    Hon härmar oxå ljud, typ tut-tut när hon kör in i nåt med bilen...
  30. 15
    Jag glömde de vanliga tatt tatt (tack tack) och natt natt, tror ibland att hon försöker säga klocka oxå.

    Hon härmar oxå ljud, typ tut-tut när hon kör in i nåt med bilen...

Liknande trådar

  1. Hur pratar ni med era (små) barn
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 19:46
  2. Hur pratar era barn?
    By suzx in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 18:09
  3. pratar era barn?
    By Helene Noella Moltas in forum _0505 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 09:41
  4. pratar era barn?
    By Millan med 4 in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 22:31
  5. Hur pratar era barn?
    By 1-barnsmamman in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar