Lss-ansökan.
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Sep 2009
    #1

    Lss-ansökan.

    Nu har jag fått tummen ur och bokat tid hos en Lss-handläggare. Vi ska söka ledsagare ev annat till dottern , får se vad som finns/erbjuds.

    Men hur funkar det? Får man beviljat ett visst antal timmar per månad? Vilken ersättning får ledsagaren? Får man själv betala aktiviteter för både denne och sitt barn? Det kan ju bli dyrt........Hur är det med busskort osv....Ska man betala ledsagaren för detta också?
    Kan man spara timmar från en månad till en annan?

    Vår tanke är ju främst att dottern ska ha lite stöd under loven, någon som tar med henne ut lite, men under våren måste hon ju ha kanske en helg i månaden så dem lär känna varann. Och så mer under sommaren när vi jobbar.

    Men det kanske inte blir så många timmar.......

    Sedan måste jag ju anmäla detta till FK. Men detta är ju hjälp som dottern får när vi jobbar, tid som hon ändå skulle varit ensam, så det borde inte påverka VB. När vi är hemma ska hon inte ha nån ledsagare.

    Får man välja ledsagare själv? Måste man veta det från början då? Jag menar även om hon får ett beslut så står dem ju inte på kö precis...........

    Många frågor....Hoppas på snabba svar!!
  2. 1
    Lss-ansökan. Nu har jag fått tummen ur och bokat tid hos en Lss-handläggare. Vi ska söka ledsagare ev annat till dottern , får se vad som finns/erbjuds.

    Men hur funkar det? Får man beviljat ett visst antal timmar per månad? Vilken ersättning får ledsagaren? Får man själv betala aktiviteter för både denne och sitt barn? Det kan ju bli dyrt........Hur är det med busskort osv....Ska man betala ledsagaren för detta också?
    Kan man spara timmar från en månad till en annan?

    Vår tanke är ju främst att dottern ska ha lite stöd under loven, någon som tar med henne ut lite, men under våren måste hon ju ha kanske en helg i månaden så dem lär känna varann. Och så mer under sommaren när vi jobbar.

    Men det kanske inte blir så många timmar.......

    Sedan måste jag ju anmäla detta till FK. Men detta är ju hjälp som dottern får när vi jobbar, tid som hon ändå skulle varit ensam, så det borde inte påverka VB. När vi är hemma ska hon inte ha nån ledsagare.

    Får man välja ledsagare själv? Måste man veta det från början då? Jag menar även om hon får ett beslut så står dem ju inte på kö precis...........

    Många frågor....Hoppas på snabba svar!!
  3. Medlem sedan
    May 2008
    #2
    Har du en person i åtanke så föreslå o be om denna. Så gjorde vi med stödfamilj o det gick igenom på samma månad!
    Du får stå för kostnader för din dotter, men ledsagaren får själv lägga ut o sen lämna in sina kvitton så får hon det betalat till sig.
    Ert merarbete med dottern minskar inte iom detta så det borde inte påverka vb
  4. 2
    Har du en person i åtanke så föreslå o be om denna. Så gjorde vi med stödfamilj o det gick igenom på samma månad!
    Du får stå för kostnader för din dotter, men ledsagaren får själv lägga ut o sen lämna in sina kvitton så får hon det betalat till sig.
    Ert merarbete med dottern minskar inte iom detta så det borde inte påverka vb

Liknande trådar

  1. Ny ansökan
    By Blomma2 in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 21:44
  2. Ansökan
    By allimaca in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 11:11
  3. LSS-ansökan?
    By -sl- in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 20:20
  4. vb ansökan
    By lotten242 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 09:03
  5. Ansökan
    By Mammadoc in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 08:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar