Talpedagog
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Talpedagog

    Oskar har ju alltid varit lite sen i sin språkutveckling, ända från joller-stadiet. Nu gör han förvisso inget annat än pratar och han har ett, vad vi tycker, rikt ordförråd. Men han har stora problem med uttalet, främst när det gäller ljud som ligger långt fram i munnen som F, V, L, R, T och N bl.a. Vi tror att det hänger ihop med att han har lite dålig munmotorik, för det hänger ofta en liten droppe dregel på underläppen.
    Fram till nu har vi inte oroat oss över hans språk. Vi har varit uppmärksamma, men inte kännt oss bekymrade....fram till nu under jullovet.
    Plötsligt tycks han ha gjort ett språng i sin utveckling och blivit mycket mer medveten om hur han uppfattas. Det har gjort att han flera gånger blivit förnärmad och nästan skämts när vi inte har förstått vad han sagt.

    Det var avgörande när vi bestämde oss för att prata med hans pedagoger på förskolan om att vi ville lägga i en högre växel nu när det gäller hans språk.

    Lyhörda och proffsiga som de är kontaktade de genast kommunens talpedagog, som idag varit och träffat Oskar på förskolan för en första bedömning och lära-känna-samtal.
    Om några veckor är det dags igen och då gör hon ett litet språk-test, samt samtalar med oss föräldrar.
    Jag har haft förmånen att jobba lite med denna underbara kvinna som är talpedagog och hon är fantastiskt duktig och jag känner mig nu sååå glad över att vi bestämde oss för att ta tag i detta.
    Oskar var lika glad han med och tycket det hade varit "jättejojit". Enligt hans pedagog hade det gått alldeles utmärkt bra och tvärtemot vad jag befarade så hade han pladdrat på som bara den .
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  2. 1
    Talpedagog Oskar har ju alltid varit lite sen i sin språkutveckling, ända från joller-stadiet. Nu gör han förvisso inget annat än pratar och han har ett, vad vi tycker, rikt ordförråd. Men han har stora problem med uttalet, främst när det gäller ljud som ligger långt fram i munnen som F, V, L, R, T och N bl.a. Vi tror att det hänger ihop med att han har lite dålig munmotorik, för det hänger ofta en liten droppe dregel på underläppen.
    Fram till nu har vi inte oroat oss över hans språk. Vi har varit uppmärksamma, men inte kännt oss bekymrade....fram till nu under jullovet.
    Plötsligt tycks han ha gjort ett språng i sin utveckling och blivit mycket mer medveten om hur han uppfattas. Det har gjort att han flera gånger blivit förnärmad och nästan skämts när vi inte har förstått vad han sagt.

    Det var avgörande när vi bestämde oss för att prata med hans pedagoger på förskolan om att vi ville lägga i en högre växel nu när det gäller hans språk.

    Lyhörda och proffsiga som de är kontaktade de genast kommunens talpedagog, som idag varit och träffat Oskar på förskolan för en första bedömning och lära-känna-samtal.
    Om några veckor är det dags igen och då gör hon ett litet språk-test, samt samtalar med oss föräldrar.
    Jag har haft förmånen att jobba lite med denna underbara kvinna som är talpedagog och hon är fantastiskt duktig och jag känner mig nu sååå glad över att vi bestämde oss för att ta tag i detta.
    Oskar var lika glad han med och tycket det hade varit "jättejojit". Enligt hans pedagog hade det gått alldeles utmärkt bra och tvärtemot vad jag befarade så hade han pladdrat på som bara den .
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Så härligt med en jojig talpedagog! Det måste ju vara helt rätt nu när O själv är motiverad

    Hugo kan fortfarande inte säga sj-ljuden så idag när vi inte hittade bärsjalen lät det så kul. "Var är falen mamma?" Sen sprang vi runt och letade efter falen och ropade på den. Han verkar dock inte höra att han säger fel, vi får väl se hur det går när han inser det.

    Storasyster kunde inte säga R så när hon fick en leksakshund var det lite obegripligt att hon kallade den för Frido. Hon sa givetvis Flido och när vi sa Flido blev hon stört-arg. "Den heter inte Flido, den heter Flllido!!" Hon hörde med andra ord att vi sa L men inte när hon själv sa det. *ler*
  4. 2
    Så härligt med en jojig talpedagog! Det måste ju vara helt rätt nu när O själv är motiverad

    Hugo kan fortfarande inte säga sj-ljuden så idag när vi inte hittade bärsjalen lät det så kul. "Var är falen mamma?" Sen sprang vi runt och letade efter falen och ropade på den. Han verkar dock inte höra att han säger fel, vi får väl se hur det går när han inser det.

    Storasyster kunde inte säga R så när hon fick en leksakshund var det lite obegripligt att hon kallade den för Frido. Hon sa givetvis Flido och när vi sa Flido blev hon stört-arg. "Den heter inte Flido, den heter Flllido!!" Hon hörde med andra ord att vi sa L men inte när hon själv sa det. *ler*
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    Precis, det är ju så det är. Barnen tycker sig uttala orden som vi och säger vi på deras sätt blir det ju helknasigt.
    Jag har en jättesöt historia som utspelade sig under lunchen på en förskola jag jobbade på för ett antal år sedan.
    Två 4-åriga pojkar var i färd med att lägga upp maten på tallriken. Ingen av pojkarna kunde uttala sje-ljuden korrekt, den ena lade till ett H istället och den andra uttalade med F.
    Pojke 1 säger till mig: "Gunilla kan du hära min hinka"? Varpå pojke 2 utbrister: "Det heter inte hära det heter FÄRA"!!
    Jag fick kämpa emot med allt jag hade för att inte skratta och det var naturligtvis konsten att _skära skinka_ dessa två intelligenta pojkar diskuterade .
  6. 3
    Precis, det är ju så det är. Barnen tycker sig uttala orden som vi och säger vi på deras sätt blir det ju helknasigt.
    Jag har en jättesöt historia som utspelade sig under lunchen på en förskola jag jobbade på för ett antal år sedan.
    Två 4-åriga pojkar var i färd med att lägga upp maten på tallriken. Ingen av pojkarna kunde uttala sje-ljuden korrekt, den ena lade till ett H istället och den andra uttalade med F.
    Pojke 1 säger till mig: "Gunilla kan du hära min hinka"? Varpå pojke 2 utbrister: "Det heter inte hära det heter FÄRA"!!
    Jag fick kämpa emot med allt jag hade för att inte skratta och det var naturligtvis konsten att _skära skinka_ dessa två intelligenta pojkar diskuterade .
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    *s* Ha, ha - ungar är för underbara!

    Maddis hade en kompis som inte kunde säga varken R eller S och när hon bad dagmamman om "hiven ot" gick inte budskapet fram. Min lilla dotter utbrast till slut: Hon säger "liven ost", fattal du väl!"

    Mumsungar!

    (Inatt såg samma dam "Saw 5" med sina kompisar och huset fylldes med hemska vrål, avgrundsskrik och ljudet från sågklingor som jag absolut inte vill gissa vad de skar i... Hu!)
  8. 4
    *s* Ha, ha - ungar är för underbara!

    Maddis hade en kompis som inte kunde säga varken R eller S och när hon bad dagmamman om "hiven ot" gick inte budskapet fram. Min lilla dotter utbrast till slut: Hon säger "liven ost", fattal du väl!"

    Mumsungar!

    (Inatt såg samma dam "Saw 5" med sina kompisar och huset fylldes med hemska vrål, avgrundsskrik och ljudet från sågklingor som jag absolut inte vill gissa vad de skar i... Hu!)
  9. Medlem sedan
    May 1999
    #5

    En till på samma tema:

    Uttalat av kusinen som fyller 18 om nån månad men som då var tre, nyss hämtad hos dagmamman av mig:
    - Vet du, Jickad, han kan inte säga jöd, han säger löd.

    Och det var alltså färgen röd det handlade om
    Jag syr kläder till egna och andras barn. Mina med- och motgångar beskriver jag i min syblogg. Välkommen in!
  10. 5
    En till på samma tema: Uttalat av kusinen som fyller 18 om nån månad men som då var tre, nyss hämtad hos dagmamman av mig:
    - Vet du, Jickad, han kan inte säga jöd, han säger löd.

    Och det var alltså färgen röd det handlade om
  11. Medlem sedan
    Mar 2006
    #6
    orkar ni en till?...
    När jag var liten kunde jag inte säga s, det blev t istället. Min pappa tyckte F lät mer lika S, så när han ville retas sa han: "Lägger du puffel?"
    jag svarar argt "NEJ, puTTel!!"

    Skruttan lärde sig tidigt att säga tydliga r. I somras var hon ute och åkte buss med mormor. Vid en hållplats satt en tjej med asiatiskt ursprung, hon hade massa kassar med sig.
    skruttan gick fram och frågade: "är det dina grejer?"
    "Ja, det är mina glejel" svarar tjejen.
    "gRRejeRR heter det!"
  12. 6
    orkar ni en till?...
    När jag var liten kunde jag inte säga s, det blev t istället. Min pappa tyckte F lät mer lika S, så när han ville retas sa han: "Lägger du puffel?"
    jag svarar argt "NEJ, puTTel!!"

    Skruttan lärde sig tidigt att säga tydliga r. I somras var hon ute och åkte buss med mormor. Vid en hållplats satt en tjej med asiatiskt ursprung, hon hade massa kassar med sig.
    skruttan gick fram och frågade: "är det dina grejer?"
    "Ja, det är mina glejel" svarar tjejen.
    "gRRejeRR heter det!"

Liknande trådar

  1. Talpedagog?
    By sis in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 18:26
  2. Talpedagog
    By lillkillensmamma in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 11:30
  3. talpedagog?
    By lillkillensmamma in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 20:29
  4. ang talpedagog
    By CHENOA in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 11:48
  5. Vår talpedagog......
    By nikki73 in forum Downs Syndrom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 23:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar