Sobril?
Kropp & hälsa
  1. Anonym
    #1

    Sobril?

    hur fungerar den och hur effektivt? Behöver göra ett ntal obehagliga undersökningar och då tar reptilhjärnan över och jag flyr.
    Inte klokt. Jag vet. Men omöjligt att kontrollera . Min dr nämner sobril. Kan det fungera?
  2. 1
    Sobril? hur fungerar den och hur effektivt? Behöver göra ett ntal obehagliga undersökningar och då tar reptilhjärnan över och jag flyr.
    Inte klokt. Jag vet. Men omöjligt att kontrollera . Min dr nämner sobril. Kan det fungera?
  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2
    Jag tänker testa det nästa gång jag ska till tandläkare. Min man säger att jag borde testa det innan, så att jag vet hur jag reagerar på den, men det tycker jag är meningslöst, för då är jag ju inte rädd...
  4. 2
    Jag tänker testa det nästa gång jag ska till tandläkare. Min man säger att jag borde testa det innan, så att jag vet hur jag reagerar på den, men det tycker jag är meningslöst, för då är jag ju inte rädd...
  5. Anonym
    #3
    Är det inte bättre att du tar lugnande innan som tex Stesolid (som man brukar få hos tandläkaren)?
  6. 3
    Är det inte bättre att du tar lugnande innan som tex Stesolid (som man brukar få hos tandläkaren)?
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4
    Sobril och stesolid är mer eller mindre samma sak. Och jag ska alltså testa det nästan gång innan tandläkarbesöket!
  8. 4
    Sobril och stesolid är mer eller mindre samma sak. Och jag ska alltså testa det nästan gång innan tandläkarbesöket!
  9. Anonym
    #5

    Jag tänker också så

    men det verkar inte vara någon här som kan berätta hur de fungerar. Synd. Men det är ju bra om ingen behöver dem.
  10. 5
    Jag tänker också så men det verkar inte vara någon här som kan berätta hur de fungerar. Synd. Men det är ju bra om ingen behöver dem.
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6
    Det är definitivt inte "mer eller mindre samma sak". Om du inte är kunnig på läkemedel är det bättre att du inte uttalar dig om det.
    Det enda gemensamma dessa båda preparat har är att de är benzodiazepiner, beroendeframkallande samt hjälper mot ångest och verkar lugnande.
    Men det är två kemiskt olika substanser som ingår i resp preparat. De verkar olika snabbt, Stesolid är snabbast, Sobril tar lite längre tid på sig och har högsta effekt efter ca 2 timmar. Det innebär att man inte blir lika "utslagen" av Sobril som man kan bli av Stesolid.
    Utsöndringen skiljer sig också åt, Sobril utsöndras förhållandevis snabbt med en s k halveringstid på ca 10 timmar, medan Stesolid tar mycket längre tid och har en halveringstid på 20 - 70 timmar. Effekten sitter alltså i mycket längre.
    Stesolid anses också vara mer beroendeframkallande än Sobril, som ofta skrivs ut som ångestlindrande "dag"-preparat. Man blir alltså inte så slö av dem som av Stesolid, som används som lugnande/sövande vid operationer och i cancervården.
  12. 6
    Det är definitivt inte "mer eller mindre samma sak". Om du inte är kunnig på läkemedel är det bättre att du inte uttalar dig om det.
    Det enda gemensamma dessa båda preparat har är att de är benzodiazepiner, beroendeframkallande samt hjälper mot ångest och verkar lugnande.
    Men det är två kemiskt olika substanser som ingår i resp preparat. De verkar olika snabbt, Stesolid är snabbast, Sobril tar lite längre tid på sig och har högsta effekt efter ca 2 timmar. Det innebär att man inte blir lika "utslagen" av Sobril som man kan bli av Stesolid.
    Utsöndringen skiljer sig också åt, Sobril utsöndras förhållandevis snabbt med en s k halveringstid på ca 10 timmar, medan Stesolid tar mycket längre tid och har en halveringstid på 20 - 70 timmar. Effekten sitter alltså i mycket längre.
    Stesolid anses också vara mer beroendeframkallande än Sobril, som ofta skrivs ut som ångestlindrande "dag"-preparat. Man blir alltså inte så slö av dem som av Stesolid, som används som lugnande/sövande vid operationer och i cancervården.
  13. Anonym
    #7

    Tack

    och vad skulle du rekommendera i min ts?
  14. 7
    Tack och vad skulle du rekommendera i min ts?
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8
    Jag tycker att Sobril kan vara en bra "inledande" ångestdämpare.
    Om undersökningarna görs på sjukhuset och s a s under kontroll av medicinsk personal, så bör de ha möjlighet att där och då ge dig något mera/annat, som dämpar oron lite till.
    Jag tycker du ska diskutera det med din läkare och berätta om hur du reagerar och fråga om vad de kan hjälpa dig med på plats vid undersökningen. Det finns ju lätta narkosformer att ta till också, allt beror ju på vad för slags undersökning det handlar om. Men man jobar ju ibland såhär t ex vid tandvårdsrädsla.
  16. 8
    Jag tycker att Sobril kan vara en bra "inledande" ångestdämpare.
    Om undersökningarna görs på sjukhuset och s a s under kontroll av medicinsk personal, så bör de ha möjlighet att där och då ge dig något mera/annat, som dämpar oron lite till.
    Jag tycker du ska diskutera det med din läkare och berätta om hur du reagerar och fråga om vad de kan hjälpa dig med på plats vid undersökningen. Det finns ju lätta narkosformer att ta till också, allt beror ju på vad för slags undersökning det handlar om. Men man jobar ju ibland såhär t ex vid tandvårdsrädsla.
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9
    Det är det absolut inte! imt
  18. 9
    Det är det absolut inte! imt
  19. Medlem sedan
    Dec 2002
    #10
    Jag har ätit både Sobril och Stesolid. Vad är det du undrar över.
  20. 10
    Jag har ätit både Sobril och Stesolid. Vad är det du undrar över.
  21. Anonym
    #11

    Gastroskopi +

    en kameraundersökning av luftvägarna
  22. 11
    Gastroskopi + en kameraundersökning av luftvägarna
  23. Medlem sedan
    Aug 2004
    #12
    Ja, det är för många en jobig undersökning eftersom det retar slemhinna och nerver i området och gör att man upplever det riktigt obehagligt, t o m farligt fast det inte är det.
    Så självklart ska du ha något som gör att du inte är så orolig att det blir ett hinder. Jag tycker fortf du ska prata igenom det ordentligt med din doktor så att du väljer rätt sätt att dämpa din oro.
  24. 12
    Ja, det är för många en jobig undersökning eftersom det retar slemhinna och nerver i området och gör att man upplever det riktigt obehagligt, t o m farligt fast det inte är det.
    Så självklart ska du ha något som gör att du inte är så orolig att det blir ett hinder. Jag tycker fortf du ska prata igenom det ordentligt med din doktor så att du väljer rätt sätt att dämpa din oro.
  25. Medlem sedan
    Dec 2002
    #13
    Om du är rädd och orolig så får du ju hjälp med lugnande på sjukhuset, lugnande i kanyl, du får ju varken äta eller dricka innan.
  26. 13
    Om du är rädd och orolig så får du ju hjälp med lugnande på sjukhuset, lugnande i kanyl, du får ju varken äta eller dricka innan.
  27. Anonym
    #14

    Fick ju inte det

    inte på ÖNH mottaggningern "alla andra" fixade det ju med glans Men jag är inte alla landra. Jag är jag. och feg
  28. 14
    Fick ju inte det inte på ÖNH mottaggningern "alla andra" fixade det ju med glans Men jag är inte alla landra. Jag är jag. och feg

Liknande trådar

  1. Hur blir man av Sobril?
    By Linda & Filippa+Måns in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 16:57
  2. sobril
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 18:00
  3. sobril?
    By -jenna- in forum Känsliga snack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 12:46
  4. Sobril?
    By Venus in forum Känsliga snack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 08:18
  5. Sobril
    By Mamzing in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 14:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar