Utvecklingsstörning och pubertet
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Utvecklingsstörning och pubertet

    Är det någon av er som läst omvårdnad el liknande som haft någon form av bok el annat i er utbildning som gått in på ämnet utvecklingsstörning/förståndshandikapp och pubertetsutveckling? Jag är inte intresserad av sexuell utveckling utan hur man kan bemöta och se ett sådant barns kommande hormonella stress och utveckling, jag vill vara påläst och ha lite på benen nu när Plorp blir större och utvecklas. Någon som har ett bra tips på vad jag skulle kunna läsa?
    Missunna aldrig en människa dess lycka, du vet ingenting om dess sorger.....

    http://gammelbyn.blogspot.com/
    http://porr-ullet.blogspot.com/

    Vill du läsa min mer personliga blogg? PM:a mig då för lösen och åtkomst, den innehåller så pass privata saker om livet att den vill jag veta vem som läser. Men fråga på, det är alltid kul med någon som vill läsa det man skriver!
  2. 1
    Utvecklingsstörning och pubertet Är det någon av er som läst omvårdnad el liknande som haft någon form av bok el annat i er utbildning som gått in på ämnet utvecklingsstörning/förståndshandikapp och pubertetsutveckling? Jag är inte intresserad av sexuell utveckling utan hur man kan bemöta och se ett sådant barns kommande hormonella stress och utveckling, jag vill vara påläst och ha lite på benen nu när Plorp blir större och utvecklas. Någon som har ett bra tips på vad jag skulle kunna läsa?
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Av vad jag minns från min utbildning så finns det väldigt lite om det. Vi läste om barn och om vuxna men inte nåt om puberteten.
  4. 2
    Av vad jag minns från min utbildning så finns det väldigt lite om det. Vi läste om barn och om vuxna men inte nåt om puberteten.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Ingen aning, men kan du kanske höra med habiliteringen?
  6. 3
    Ingen aning, men kan du kanske höra med habiliteringen?
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Nu har jag en habilitering som kanske inte är den mest välfungerande och mest lätta att få tag i men jag ska skicka i väg ett mail till psykologen och höra om de har ngt också, tänkte bara om någon hade ngt hum om det härinne..
  8. 4
    Nu har jag en habilitering som kanske inte är den mest välfungerande och mest lätta att få tag i men jag ska skicka i väg ett mail till psykologen och höra om de har ngt också, tänkte bara om någon hade ngt hum om det härinne..
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Jag tycker att det borde finnas eller? utvecklingsstörning o sexualitet finns ju men jag tänker på hur det kan se ut för dem när de kommer i puberteten, hur man ser det på dem, hur man kan stötta o hjälpa, göra frigörelse osv trots att de behöver en. Ja, du fattar?
  10. 5
    Jag tycker att det borde finnas eller? utvecklingsstörning o sexualitet finns ju men jag tänker på hur det kan se ut för dem när de kommer i puberteten, hur man ser det på dem, hur man kan stötta o hjälpa, göra frigörelse osv trots att de behöver en. Ja, du fattar?
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Jag fattar hur du menar. Det var ett klart försummat kapitel i min utbildning om man säger så.
  12. 6
    Jag fattar hur du menar. Det var ett klart försummat kapitel i min utbildning om man säger så.
  13. Medlem sedan
    Dec 2006
    #7
    Ingenting, det är jag helt säker på. Jag gick iofs "bara" omvårdnadsprogrammet, men det lite märkligt är det mtp att många vårdare är just usk. Inte svaret på din fråga, men nu när du nämner det så känns det som att det är en stor brist i utbildningen.
  14. 7
    Ingenting, det är jag helt säker på. Jag gick iofs "bara" omvårdnadsprogrammet, men det lite märkligt är det mtp att många vårdare är just usk. Inte svaret på din fråga, men nu när du nämner det så känns det som att det är en stor brist i utbildningen.
  15. Medlem sedan
    Dec 2006
    #8
    OT: Jag glömde spelen IGEN! Ställde fram dem igår kväll, men lyckades ändå missa dem - jag fattar inte hur jag lyckas. Jag försöker i morgon igen! *skäms*
  16. 8
    OT: Jag glömde spelen IGEN! Ställde fram dem igår kväll, men lyckades ändå missa dem - jag fattar inte hur jag lyckas. Jag försöker i morgon igen! *skäms*
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9
    Men ingen fara! Det ordnar sig. Du behöver inte känna dej dum, jag är hur glömsk som helst så jag blir inte särskilt upprörd, inte ens upprörd.
  18. 9
    Men ingen fara! Det ordnar sig. Du behöver inte känna dej dum, jag är hur glömsk som helst så jag blir inte särskilt upprörd, inte ens upprörd.
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Under min studietid mins jag att många arbeta extra på avlastningshem och olika typer av lägerverksamhet för personer med bland annat utvecklingsstörning.

    Jag har för mig att de fick någon form av utbildning i just det där med pubertetsrelaterade problem, eftersom det blev lite av en issue när ungdomarna träffades på lägren

    Hittar du inget kan jag kolla med någon av dem för att höra om de minns någon litteratur?
  20. 10
    Under min studietid mins jag att många arbeta extra på avlastningshem och olika typer av lägerverksamhet för personer med bland annat utvecklingsstörning.

    Jag har för mig att de fick någon form av utbildning i just det där med pubertetsrelaterade problem, eftersom det blev lite av en issue när ungdomarna träffades på lägren

    Hittar du inget kan jag kolla med någon av dem för att höra om de minns någon litteratur?
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11
    Mycket vänligt! Jag skulle verkligen uppskatta det. Jag är ju en sådan som vill veta så mkt som möjligt för att kunna hantera saker, så det är därför jag är ute i god tid.
  22. 11
    Mycket vänligt! Jag skulle verkligen uppskatta det. Jag är ju en sådan som vill veta så mkt som möjligt för att kunna hantera saker, så det är därför jag är ute i god tid.
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Smart! Att ligga lite före alltså.
    Jag ska höra efter!
  24. 12
    Smart! Att ligga lite före alltså.
    Jag ska höra efter!
  25. Medlem sedan
    Mar 2004
    #13
    Ett jättesvårt ämne, tror inte det finns mycket om det. Tyvärr är det inte alltid så lätt, har en bekant som snart fyller 18år, fysiskt är han som vilken vuxen man som helst och därtill nästan två meter lång. Men mentalt, är han som en treåring. Snack om att det är lätt att hitta en personlig assistent åt honom, hm.

    Läste någon gång en artikel som handlade om en bok som handlade om utvecklingstörda och deras rätt till sin sexualitet, som på inget sätt är något enkelt eller tyvärr självklart. Men det var ju om vuxna förståss, men det är nog det närmaste jag hört talas om något.
  26. 13
    Ett jättesvårt ämne, tror inte det finns mycket om det. Tyvärr är det inte alltid så lätt, har en bekant som snart fyller 18år, fysiskt är han som vilken vuxen man som helst och därtill nästan två meter lång. Men mentalt, är han som en treåring. Snack om att det är lätt att hitta en personlig assistent åt honom, hm.

    Läste någon gång en artikel som handlade om en bok som handlade om utvecklingstörda och deras rätt till sin sexualitet, som på inget sätt är något enkelt eller tyvärr självklart. Men det var ju om vuxna förståss, men det är nog det närmaste jag hört talas om något.
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14
    Jo jag vet att det finns om sexualitet, men jag tänker mer på den hormonella biten, frigörelsen, dualismen mellan att vara behövande och den vuxna väx-uppgrejen som sker i o m att du kommer in i puberteten. Alla känslor, alla stormar, hur kan de ta sig uttryck och hur lindrar man, hur hjälper man och finns till för ett barn som har så få uttrycksmöjligheter utan är instängd i sig själv medan det sker? Plorp är så pass utvecklingsstörd att penetrerande sex och förmodligen också sexuella relationer, kommer inte att vara fråga om enl läkare. Det är ett vanligare problem hos de som är lindrigare förståndshandikappade.
  28. 14
    Jo jag vet att det finns om sexualitet, men jag tänker mer på den hormonella biten, frigörelsen, dualismen mellan att vara behövande och den vuxna väx-uppgrejen som sker i o m att du kommer in i puberteten. Alla känslor, alla stormar, hur kan de ta sig uttryck och hur lindrar man, hur hjälper man och finns till för ett barn som har så få uttrycksmöjligheter utan är instängd i sig själv medan det sker? Plorp är så pass utvecklingsstörd att penetrerande sex och förmodligen också sexuella relationer, kommer inte att vara fråga om enl läkare. Det är ett vanligare problem hos de som är lindrigare förståndshandikappade.
  29. Medlem sedan
    Mar 2005
    #15
    Den här länken kanske kan hjälpa dig:
    http://www.ala.fub.se/
  30. 15
    Den här länken kanske kan hjälpa dig:
    http://www.ala.fub.se/

Liknande trådar

  1. utvecklingsstörning
    By snobbis in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 21:35
  2. Utvecklingsstörning??
    By dizzycat in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 08:25
  3. Utvecklingsstörning
    By anonymt namn in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 20:36
  4. Utvecklingsstörning
    By grodan72 in forum Utvecklingshämning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 14:25
  5. Vad menas med utvecklingsstörning ?
    By Intresserad mamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 14:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar