Ni som är sambos...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Ni som är sambos...

    ...har ni koll på vad som skulle hända vid separation eller om den ena avlider? Då menar jag ekonomiskt.
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  2. 1
    Ni som är sambos... ...har ni koll på vad som skulle hända vid separation eller om den ena avlider? Då menar jag ekonomiskt.
  3. Medlem sedan
    Mar 2004
    #2
    Jag har inte riktigt koll, men räknar med att då får jag helt enkelt klara mig på min lön. Om han avlider så blir det möjligen lite extra pengar från någon försäkring via jobbet. Barnen ärver.
  4. 2
    Jag har inte riktigt koll, men räknar med att då får jag helt enkelt klara mig på min lön. Om han avlider så blir det möjligen lite extra pengar från någon försäkring via jobbet. Barnen ärver.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Om någon av oss avlider så ärver vi varandra enligt testamente, det är ingen skillnad från om vi vore gifta. Om vi separerar därmot...det kämpar vi emot till varje pris.
  6. 3
    Om någon av oss avlider så ärver vi varandra enligt testamente, det är ingen skillnad från om vi vore gifta. Om vi separerar därmot...det kämpar vi emot till varje pris.
  7. Medlem sedan
    Mar 1998
    #4
    Rätt bra, ja. Den andre sitter i skiten. Lite iaf.
  8. 4
    Rätt bra, ja. Den andre sitter i skiten. Lite iaf.
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5

    Japp

    och därför gifte vi oss
  10. 5
    Japp och därför gifte vi oss
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Ert testamente går inte före barnens arvsrätt så om en av er dör när barnen är vuxna så kan barnen sätta den andra föräldern på pottkanten. Då hjälper inget testamente tyvär.
  12. 6
    Ert testamente går inte före barnens arvsrätt så om en av er dör när barnen är vuxna så kan barnen sätta den andra föräldern på pottkanten. Då hjälper inget testamente tyvär.
  13. Medlem sedan
    Mar 1998
    #7
    Om han dör så har jag mitt företag. Fast nu har ju han skött det mesta i det de senaste åren och jag bara bokföringen så jag skulle väl få lov att lära mig resten illa jäkla kvickt där.
    Skulle jag dö skulle det nog bli värre eftersom företaget är mitt så skulle han ju kanske inte kunna fortsätta med det (jag vet inte reglerna för sånt). Jag har nån pensionsförsäkring som han står som förmånstagare på tror jag.
    Separera ska vi INTE. Punkt.
  14. 7
    Om han dör så har jag mitt företag. Fast nu har ju han skött det mesta i det de senaste åren och jag bara bokföringen så jag skulle väl få lov att lära mig resten illa jäkla kvickt där.
    Skulle jag dö skulle det nog bli värre eftersom företaget är mitt så skulle han ju kanske inte kunna fortsätta med det (jag vet inte reglerna för sånt). Jag har nån pensionsförsäkring som han står som förmånstagare på tror jag.
    Separera ska vi INTE. Punkt.
  15. Medlem sedan
    Mar 1998
    #8
    Undrar om det skulle göra någon skillnad för mitt företag...? Jag får säga det till honom - det är antingen giftemål eller AB. Fast det är ju billigare att gifta sig...
  16. 8
    Undrar om det skulle göra någon skillnad för mitt företag...? Jag får säga det till honom - det är antingen giftemål eller AB. Fast det är ju billigare att gifta sig...
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Nja, företaget ärver ju ditt/dina barn om det är ditt och då är det väl den tillsatta förmyndaren (som barnen får om man har gemensamma barn och ej är gifta) som är med och tar beslut om hur den situationen ska lösas.
  18. 9
    Nja, företaget ärver ju ditt/dina barn om det är ditt och då är det väl den tillsatta förmyndaren (som barnen får om man har gemensamma barn och ej är gifta) som är med och tar beslut om hur den situationen ska lösas.
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10

    Trevligare :)

    om man inte förväntar sig guld och gröna skogar
  20. 10
    Trevligare :) om man inte förväntar sig guld och gröna skogar
  21. Medlem sedan
    Mar 1998
    #11
    Ja, det var nåt sånt jag tänkte mig att det blev. Vi borde ha AB men än så länge är det för dyrt.
  22. 11
    Ja, det var nåt sånt jag tänkte mig att det blev. Vi borde ha AB men än så länge är det för dyrt.
  23. Medlem sedan
    Mar 1998
    #12
    Det har jag (vi) väntat på i 20 år nu så NÅN gång borde det väl komma, kan man tycka... hmmm...
  24. 12
    Det har jag (vi) väntat på i 20 år nu så NÅN gång borde det väl komma, kan man tycka... hmmm...
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Varför gifter ni er inte då?
  26. 13
    Varför gifter ni er inte då?
  27. Medlem sedan
    Mar 1998
    #14
    Tja, det har väl inte blivit av. Jag har inte ens haft nån lust. Jag får väl fråga nån dag. HAN lär knappast göra det eftersom jag tidigare sagt att jag inte vill gifta mig. Sen har det väl varit lite upp och ner också under åren...
  28. 14
    Tja, det har väl inte blivit av. Jag har inte ens haft nån lust. Jag får väl fråga nån dag. HAN lär knappast göra det eftersom jag tidigare sagt att jag inte vill gifta mig. Sen har det väl varit lite upp och ner också under åren...
  29. Medlem sedan
    Jun 2007
    #15

    Tja..

    jag tycker om att säga "min man" men fö-- det känns en smula annorlunda.. bättre... liksom
  30. 15
    Tja.. jag tycker om att säga "min man" men fö-- det känns en smula annorlunda.. bättre... liksom
  31. Medlem sedan
    Jan 2003
    #16
    Än är de inte vuxna, och skulle någon av oss falla ifrån nu så blir den respektive ansvarig. Och innan de blir vuxna ska vi väl hunnit sluta leva i synd
    Och dör jag så är det ingen som blir satt på pottkanten
  32. 16
    Än är de inte vuxna, och skulle någon av oss falla ifrån nu så blir den respektive ansvarig. Och innan de blir vuxna ska vi väl hunnit sluta leva i synd
    Och dör jag så är det ingen som blir satt på pottkanten
  33. Medlem sedan
    Mar 2009
    #17
    Inte helt rätt svar
    Det går att i tiden förskjuta arvet till barnen och detta gäller även par som är gifta och har särkullsbarn
  34. 17
    Inte helt rätt svar
    Det går att i tiden förskjuta arvet till barnen och detta gäller även par som är gifta och har särkullsbarn
  35. Medlem sedan
    Apr 2001
    #18
    Det har jag bittert fått erfara, det blir ta mig fan tjaffs om allting....

    Jag kommer aldrig mer flytta ihop med någon utan att först gå till jurist och sätta upp avtal för vartenda öre. Och jag kommer aldrig någonsin ha gemensam ekonomi med någon. Fy fan för karlar säger jag bara, 15 års respekt och tillit inte ett dugg värt, och då var det inte ens JAG som ville separera. Fan vad arg jag blir när jag tänker på det!!!
    I much prefer whining to counting my blessings!
  36. 18
    Det har jag bittert fått erfara, det blir ta mig fan tjaffs om allting....

    Jag kommer aldrig mer flytta ihop med någon utan att först gå till jurist och sätta upp avtal för vartenda öre. Och jag kommer aldrig någonsin ha gemensam ekonomi med någon. Fy fan för karlar säger jag bara, 15 års respekt och tillit inte ett dugg värt, och då var det inte ens JAG som ville separera. Fan vad arg jag blir när jag tänker på det!!!

Liknande trådar

  1. Sambos-hus-lån??
    By myskoxen in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 10:57
  2. Ni som är sambos
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 16:02
  3. Är era män/sambos
    By Jojjo v 35 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 05:55
  4. Ni som är sambos
    By b-boom in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 12:08
  5. Är min sambos sgi
    By Lisa in forum Föräldraledighet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 22:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar