Blodpudding?
_0904 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Blodpudding?

    Harry fick smaka blodpudding häromdagen, och gillade det jättemycket. Han har haft magsjuka i omgångar i en vecka ungefär, och spydde samma kväll som han åt blodpuddingen - så vi trodde att det var magsjukan. Nu har jag fått höra från en annan mamma att hennes son också kräktes efter att ha ätit blodpudding... Får de inte äta det nu? Vad är det i det som kan reta magen isåfall?
  2. 1
    Blodpudding? Harry fick smaka blodpudding häromdagen, och gillade det jättemycket. Han har haft magsjuka i omgångar i en vecka ungefär, och spydde samma kväll som han åt blodpuddingen - så vi trodde att det var magsjukan. Nu har jag fått höra från en annan mamma att hennes son också kräktes efter att ha ätit blodpudding... Får de inte äta det nu? Vad är det i det som kan reta magen isåfall?
  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2
    Har inte provat blodpudding ännu men jag har för mig att det ska vara ok.... eller kan det vara för mycket järn i det? Vet att jag fick kräkningar ibland när jag åt mycket järntabletter under graviditeten. Kolla med BVC och återkom gärna om du får något bra svar för jag hade tänkt prova men vågar inte nu.
  4. 2
    Har inte provat blodpudding ännu men jag har för mig att det ska vara ok.... eller kan det vara för mycket järn i det? Vet att jag fick kräkningar ibland när jag åt mycket järntabletter under graviditeten. Kolla med BVC och återkom gärna om du får något bra svar för jag hade tänkt prova men vågar inte nu.
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3
    På Livsmedelsverkets hemsida läste jag bland kostråden för barn under 1 år.


    "Järn är det näringsämne som det är svårast att få tillräckligt av. Lever, blodpudding och kött innehåller mycket järn. Dessutom innehåller kött, fisk och fågel en så kallad "köttfaktor" som gör att järnet i maten tas upp lättare i kroppen. C-vitamin har samma positiva effekt. Vegetabiliska livsmedel innehåller i allmänhet mindre mängder järn."
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...Spadbarn/#Järn

    Så det verkar ju vara okej...
  6. 3
    På Livsmedelsverkets hemsida läste jag bland kostråden för barn under 1 år.


    "Järn är det näringsämne som det är svårast att få tillräckligt av. Lever, blodpudding och kött innehåller mycket järn. Dessutom innehåller kött, fisk och fågel en så kallad "köttfaktor" som gör att järnet i maten tas upp lättare i kroppen. C-vitamin har samma positiva effekt. Vegetabiliska livsmedel innehåller i allmänhet mindre mängder järn."
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...Spadbarn/#Järn

    Så det verkar ju vara okej...
  7. Medlem sedan
    Sep 2007
    #4
    Blodpuddning är en av ytterst få saker Nova äter och jag har hört att det är OK. Dessutom älskar hon clementiner så det får hon alltid efter så att järnet tas upp bättre. Hon har inte kräkts efteråt, så jag tror att det var en tillfällighet.
  8. 4
    Blodpuddning är en av ytterst få saker Nova äter och jag har hört att det är OK. Dessutom älskar hon clementiner så det får hon alltid efter så att järnet tas upp bättre. Hon har inte kräkts efteråt, så jag tror att det var en tillfällighet.
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #5
    Ja vi har insett det också, men man blir ju lite nojjig Han gillade ju dessutom blodpuddingen jättemycket, så det får det bli igen!
  10. 5
    Ja vi har insett det också, men man blir ju lite nojjig Han gillade ju dessutom blodpuddingen jättemycket, så det får det bli igen!
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6
    Så nu ska jag testa blodpudding. Synd att äldsta tjejen inte äter det.
  12. 6
    Så nu ska jag testa blodpudding. Synd att äldsta tjejen inte äter det.
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7
    En fråga. Steker ni den eller ger ni den ostekt och kall? Visst kan man äta den ostekt?
  14. 7
    En fråga. Steker ni den eller ger ni den ostekt och kall? Visst kan man äta den ostekt?

Liknande trådar

  1. Blodpudding
    By chimp in forum _0906 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 19:18
  2. Blodpudding
    By gulledosen in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 16:14
  3. Blodpudding?
    By ullen in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 20:02
  4. Blodpudding
    By An&Am in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 20:25
  5. Blodpudding-kan de äta det?
    By Anna m Isak & Adam in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 20:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar