Asperger?
Bokstavsbarn
  1. Anonym
    #1

    Asperger?

    Har en dotter som skall utredas för misstänkt ADHD/Asperger... Eftersom jag inte kan vara anonym på autismforumet lägger jag in detta här och hoppas på att någon kan svara =) Anonymiteten är viktig för mig i detta ämne, och jag hoppas ni kan ha överseende med detta!

    Jag undrar lite över utredningen, hur testerna går till. Dottern är snart 12 år.
    När det gäller små barn vet jag att man har lektester, men hur gör man med barn i denna ålder?
    Berätta gärna så ingående och mycket som möjligt!

    /Anonym just nu och ber om ursäkt för det!
  2. 1
    Asperger? Har en dotter som skall utredas för misstänkt ADHD/Asperger... Eftersom jag inte kan vara anonym på autismforumet lägger jag in detta här och hoppas på att någon kan svara =) Anonymiteten är viktig för mig i detta ämne, och jag hoppas ni kan ha överseende med detta!

    Jag undrar lite över utredningen, hur testerna går till. Dottern är snart 12 år.
    När det gäller små barn vet jag att man har lektester, men hur gör man med barn i denna ålder?
    Berätta gärna så ingående och mycket som möjligt!

    /Anonym just nu och ber om ursäkt för det!
  3. Anonym
    #2
    Vill någon så är det fullt tillåtet att kopiera mina frågor och lägga in dem på autismsnacket, så kan det ligga på rätt ställe och jag får fortfarande ha min anonymitet
  4. 2
    Vill någon så är det fullt tillåtet att kopiera mina frågor och lägga in dem på autismsnacket, så kan det ligga på rätt ställe och jag får fortfarande ha min anonymitet
  5. Medlem sedan
    May 2008
    #3
    Min dotter var 10 år när hon utreddes för samma sak som din dotter. Hon fyller 13 om en månad.
    Dottern träffade en psykolog under en intensiv vecka, vi var i rummet bredvid o träffade en annan o svarade på frågor, formulär osv.
    Dottern fick göra en massa tester, leka i sandlåda, rita av olika saker osv.
    De var även på skolan under en dag o gjorde observationer på dottern.
  6. 3
    Min dotter var 10 år när hon utreddes för samma sak som din dotter. Hon fyller 13 om en månad.
    Dottern träffade en psykolog under en intensiv vecka, vi var i rummet bredvid o träffade en annan o svarade på frågor, formulär osv.
    Dottern fick göra en massa tester, leka i sandlåda, rita av olika saker osv.
    De var även på skolan under en dag o gjorde observationer på dottern.
  7. Anonym
    #4
    Ah, tack för ditt svar!

    Fick din dotter diagnos? Blev det som ni trodde från början?

    Vad är det för tester som görs? Alltså, vad testar de om barnet Kan/inte kan, gör/inte gör, förstår/inte förstår..
    Ja, du förstår hur jag menar

    Liite kontrollfreak kanske man kan kalla mig
  8. 4
    Ah, tack för ditt svar!

    Fick din dotter diagnos? Blev det som ni trodde från början?

    Vad är det för tester som görs? Alltså, vad testar de om barnet Kan/inte kan, gör/inte gör, förstår/inte förstår..
    Ja, du förstår hur jag menar

    Liite kontrollfreak kanske man kan kalla mig
  9. Medlem sedan
    May 2008
    #5
    Jag förstår dig Är likadan)

    Kommer inte riktigt ihåg, vi var ju inte med när hon testades men blev presenterade resultatet.
    Det var hennes tidsuppfattning, konkreta tänket, om hon kan "se" mellan raderna så att säga. Problemlösningsförmåga- byta stratgi. Empati. Förmåga att se helhet o detaljer mm.
    Hon fick diagnosen Kombinerad ADHD med autistiska drag.
  10. 5
    Jag förstår dig Är likadan)

    Kommer inte riktigt ihåg, vi var ju inte med när hon testades men blev presenterade resultatet.
    Det var hennes tidsuppfattning, konkreta tänket, om hon kan "se" mellan raderna så att säga. Problemlösningsförmåga- byta stratgi. Empati. Förmåga att se helhet o detaljer mm.
    Hon fick diagnosen Kombinerad ADHD med autistiska drag.
  11. Anonym
    #6
    Skönt att höra att jag inte är ensam

    Tidsuppfattningen vet ju vi att hon har toksvårt med, och att hon har svårt att se saker ur olika perspektiv är ju helt klart... Vi har ju själva misstänkt ADHD/AS länge, och när vi hade bedömningssamtal med Bup sa kvinnan att hon tyckte det lät som det.

    Dottern låser sig vid intressen, har svårt med det sociala och har vissa tvång. Vägrar in i det längsta att duscha, och klarar inte riktigt hygienen.
    När hon var mindre plockade hon bort HELA naglar, både på fingrarna och tårna! Nu har hon en annan grej hon hålls med; Hon rycker ut sina mjölktänder! Har för vissa tänder tagit ett år att ens komma upp, när hon ryckt ut den över...
    Lilla vännen!
  12. 6
    Skönt att höra att jag inte är ensam

    Tidsuppfattningen vet ju vi att hon har toksvårt med, och att hon har svårt att se saker ur olika perspektiv är ju helt klart... Vi har ju själva misstänkt ADHD/AS länge, och när vi hade bedömningssamtal med Bup sa kvinnan att hon tyckte det lät som det.

    Dottern låser sig vid intressen, har svårt med det sociala och har vissa tvång. Vägrar in i det längsta att duscha, och klarar inte riktigt hygienen.
    När hon var mindre plockade hon bort HELA naglar, både på fingrarna och tårna! Nu har hon en annan grej hon hålls med; Hon rycker ut sina mjölktänder! Har för vissa tänder tagit ett år att ens komma upp, när hon ryckt ut den över...
    Lilla vännen!
  13. Medlem sedan
    May 2008
    #7
    Jag mådde tokdåligt under utredningstiden o gör det nu med (lillasyster o lillebror är under utredn) så man vänjer sig nog aldrig..
    Natten innan återgivningen var vi mest rädda för att det inte skulle vara "något". Vad skulle vi då ta oss till ??
    Vi var övertygande om AS o allt jag läste (läste allt jag kom över om AS) stämde så in på pricken. Blev förvånad över diagnosen, men känner igen min flicka i det när de förklarade allt för mig/oss
    Tillåt dig att älta är mitt råd, för det har jag gjort (o gör)
    Kramar
  14. 7
    Jag mådde tokdåligt under utredningstiden o gör det nu med (lillasyster o lillebror är under utredn) så man vänjer sig nog aldrig..
    Natten innan återgivningen var vi mest rädda för att det inte skulle vara "något". Vad skulle vi då ta oss till ??
    Vi var övertygande om AS o allt jag läste (läste allt jag kom över om AS) stämde så in på pricken. Blev förvånad över diagnosen, men känner igen min flicka i det när de förklarade allt för mig/oss
    Tillåt dig att älta är mitt råd, för det har jag gjort (o gör)
    Kramar
  15. Anonym
    #8
    Usch, tråkigt att höra att du återigen mår måste gå igenom det!

    Ja, vi är är också rädda att det inte ska vara något... Eller ja, det är nog mest jag! Mannen ser det inte som någon tänkbar möjlighet, att det inte ska vara något. Och egentligen vet ju jag det med, men ändå finns skräcken där!
    Ältar gör jag, och tyvärr är det ju min stackars man som får höra mitt ältande. Han är tvärtom mot hur jag är, han blir tyst och liksom bara finner sig i situationen...

    Hoppas du snart mår bättre och att det löser sig för er!
    Antar att jag, tids nog, kommer hänga här eller på autismspektrum. Eller båda kanske... Så vi kanske kommer "pratas vid" mer framöver =)
  16. 8
    Usch, tråkigt att höra att du återigen mår måste gå igenom det!

    Ja, vi är är också rädda att det inte ska vara något... Eller ja, det är nog mest jag! Mannen ser det inte som någon tänkbar möjlighet, att det inte ska vara något. Och egentligen vet ju jag det med, men ändå finns skräcken där!
    Ältar gör jag, och tyvärr är det ju min stackars man som får höra mitt ältande. Han är tvärtom mot hur jag är, han blir tyst och liksom bara finner sig i situationen...

    Hoppas du snart mår bättre och att det löser sig för er!
    Antar att jag, tids nog, kommer hänga här eller på autismspektrum. Eller båda kanske... Så vi kanske kommer "pratas vid" mer framöver =)
  17. Medlem sedan
    May 2008
    #9
    Ja vi kommet säkert att ses mer
    Min man är som din. Nu maler jag inte med honom mer
    utan hänger här o på andra liknade sidor.
    Jag hänger på båda sidor här!
    Kramar till dig o hoppas att det inte dröjer så länge tills utredningen är klar!
  18. 9
    Ja vi kommet säkert att ses mer
    Min man är som din. Nu maler jag inte med honom mer
    utan hänger här o på andra liknade sidor.
    Jag hänger på båda sidor här!
    Kramar till dig o hoppas att det inte dröjer så länge tills utredningen är klar!
  19. Medlem sedan
    Nov 2008
    #10
    Jag har kopierat det o lagt in på Autismsnacket nu.
  20. 10
    Jag har kopierat det o lagt in på Autismsnacket nu.
  21. Anonym
    #11
    Åh, tack!
  22. 11
    Åh, tack!
  23. Anonym
    #12
    Undran samma sak som du vad gäller min son som vi kämpar för att folk ska fatta att han behöver utredas för as/adhd...Vi har bup soc och skolan emot oss...Väljer också vara anonym eftersom barnen är omhändertagna pga sonens historier om oss...och att vi använde metoder när han vart arg och skrek sparkade och kastade saker...som inte var godkända visade det sig efteråt vilket vi inte visste om men det var enda sättet vi kunde göra för att få honom lugn igen efter lång stunder...
  24. 12
    Undran samma sak som du vad gäller min son som vi kämpar för att folk ska fatta att han behöver utredas för as/adhd...Vi har bup soc och skolan emot oss...Väljer också vara anonym eftersom barnen är omhändertagna pga sonens historier om oss...och att vi använde metoder när han vart arg och skrek sparkade och kastade saker...som inte var godkända visade det sig efteråt vilket vi inte visste om men det var enda sättet vi kunde göra för att få honom lugn igen efter lång stunder...
  25. Anonym
    #13
    Ojoj, det låter tufft!

    Vi får se om vi får fler svar här eller på autismsnacket.
    Kan inte hjälpa att jag blir lite nyfiken på vad det var för metoder ni använt...

    Hoppas det löser sig för er!
  26. 13
    Ojoj, det låter tufft!

    Vi får se om vi får fler svar här eller på autismsnacket.
    Kan inte hjälpa att jag blir lite nyfiken på vad det var för metoder ni använt...

    Hoppas det löser sig för er!
  27. Oanonym
    #14
    Vill också vara anynom... Själv har ja utretts för AS gjorde det när jag var 12 tror jag, då (tre år sen) så ställde de frågor, jag fick lägga pussel, upprepa flera tal, upprepa en berättelse mm kommer inte riktigt ihåg men jag fick göra testerna en gång i månaden tror jag och varje gång var ca 1,5 timme, läste att flera gjorde allt på en vecka ...
    Jag fick diagnos Asperger med hög interligens (hur nu det gick till, stavar som en kratta )
  28. 14
    Vill också vara anynom... Själv har ja utretts för AS gjorde det när jag var 12 tror jag, då (tre år sen) så ställde de frågor, jag fick lägga pussel, upprepa flera tal, upprepa en berättelse mm kommer inte riktigt ihåg men jag fick göra testerna en gång i månaden tror jag och varje gång var ca 1,5 timme, läste att flera gjorde allt på en vecka ...
    Jag fick diagnos Asperger med hög interligens (hur nu det gick till, stavar som en kratta )
  29. Medlem sedan
    Oct 2009
    #15
    Har hört att stavning inte hänger ihop med intelligens...
    Kan du kanske ha ngt underligande typ dyslexi som gör att du stavar som en kratta
  30. 15
    Har hört att stavning inte hänger ihop med intelligens...
    Kan du kanske ha ngt underligande typ dyslexi som gör att du stavar som en kratta
  31. Oanonym
    #16
    Nja tror vell inte det, har för det mästa bråttom och orkar inte lära mig alla undantag som finns i svenskan :/ Har liksom inte orken att lära mig, mår ganska dåligt psykiskt så jag har igen energi kvar.
  32. 16
    Nja tror vell inte det, har för det mästa bråttom och orkar inte lära mig alla undantag som finns i svenskan :/ Har liksom inte orken att lära mig, mår ganska dåligt psykiskt så jag har igen energi kvar.

Liknande trådar

  1. asperger
    By Nyponrosen in forum Autismspektrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 17:07
  2. Vår son har Asperger?
    By lilltroll in forum Autismspektrum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 21:24
  3. Asperger
    By Alba in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 19:34
  4. Asperger
    By Alba in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 19:48
  5. Asperger?
    By Linda in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 16:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar