Magproblem
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Magproblem

    Igår sa en bekymrad dagisfröken åt mig att de faktiskt var oroliga för Viggos mage, han är alltid så lös och kan fytlla 3-4 blöjor på förmiddagen. Men bara när han är på dagis, inte hemme. Hemma är han inte lika dålig och gör två blöjor varje dag, men nåt konstigt är det ju. Vi har tagit prov mot laktosintolerans och det var negativt. Sen har vi testat pollenallergi för jag trodde han blev dålig av äpple och att det kunde vara nån sorts korsreaktion, men det var också negativt. På VC och BVC har de mest sagt att en del barn bara är dåliga i magen, att det kanvara att tarmarna är lite dåligt utvecklade eller att man kan bli dålig av mjölkprodukter utan att vara allergisk (vi har testat utesluta mjölkprodukter men det gjorde ingen skillnad). Nu fick vi en tid för mätning och vägning i mars för att se att han utvecklas som han ska men jag blir less på deras tjafs. Nåt är ju helt klart fel och jag kan ju inte hålla på att mixtra med maten på egen hand, jag har ju ingen aning om vad jag gör liksom.

    Så i morse ringde jag barnmottagningen där han går hos en jättebra läkare med sin astma. Där fick vi tid hos samma läkare på torsdag och så hoppas jag vi får ordning på detta en gång för alla. De har försökt kolla vad han äter till frukost på dagis och se om det finns något mönster för när han är dålig men de har inte heller sett nåt uppenbart mönster. Jag har provat byta till välling med mindre fullkorn för att se om han kanske får för mycket fibrer i maten, en del kan ju få lös mage av det, men jag vet inte om det märktes nån skillnad heller... Hoppas de kan lista ut vad det är, han verkar lite blek och mörk under ögonen och är rätt trött-gnällig emellanåt så han verkar inte må helt bra faktiskt... Alltid är det nåt man ska oroa sig för va?
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  2. 1
    Magproblem Igår sa en bekymrad dagisfröken åt mig att de faktiskt var oroliga för Viggos mage, han är alltid så lös och kan fytlla 3-4 blöjor på förmiddagen. Men bara när han är på dagis, inte hemme. Hemma är han inte lika dålig och gör två blöjor varje dag, men nåt konstigt är det ju. Vi har tagit prov mot laktosintolerans och det var negativt. Sen har vi testat pollenallergi för jag trodde han blev dålig av äpple och att det kunde vara nån sorts korsreaktion, men det var också negativt. På VC och BVC har de mest sagt att en del barn bara är dåliga i magen, att det kanvara att tarmarna är lite dåligt utvecklade eller att man kan bli dålig av mjölkprodukter utan att vara allergisk (vi har testat utesluta mjölkprodukter men det gjorde ingen skillnad). Nu fick vi en tid för mätning och vägning i mars för att se att han utvecklas som han ska men jag blir less på deras tjafs. Nåt är ju helt klart fel och jag kan ju inte hålla på att mixtra med maten på egen hand, jag har ju ingen aning om vad jag gör liksom.

    Så i morse ringde jag barnmottagningen där han går hos en jättebra läkare med sin astma. Där fick vi tid hos samma läkare på torsdag och så hoppas jag vi får ordning på detta en gång för alla. De har försökt kolla vad han äter till frukost på dagis och se om det finns något mönster för när han är dålig men de har inte heller sett nåt uppenbart mönster. Jag har provat byta till välling med mindre fullkorn för att se om han kanske får för mycket fibrer i maten, en del kan ju få lös mage av det, men jag vet inte om det märktes nån skillnad heller... Hoppas de kan lista ut vad det är, han verkar lite blek och mörk under ögonen och är rätt trött-gnällig emellanåt så han verkar inte må helt bra faktiskt... Alltid är det nåt man ska oroa sig för va?
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Bra att du tar tag i det! Jag tänker på Gunilla som klurade och undrade och till slut kom på att O inte tål ägg - tänk vad skönt för alla att de fick svar på sin gåta. Jag hoppas du hittar svaret på er.

    Min lilla stora tjej på 17 år har haft ont i magen i hela sitt liv och ingen kan komma på vad det är. När hon var bebis kaskadkräktes hon konstant, vid 17 mån låg hon med ropp i en vecka utan att vi någonsin fick förklaringen till att hennes mage inte fungerade alls. Intew ens vatten gick i!

    När hon började äta mat ratade hon köttprodukter tills hon var 4 år så jag tror att hon kände av dem på något sätt. Än idag är hon mycket petrig med maten.Pluttan kräktes så ofta att hon fixade att ta sig till toa själv när hon var i samma ålder som våra små 06r... Jag vaknade av hennes kräkningar inne i badrummet.

    Hon är undersökt på alla ledder och tyvärr hittar ingen någonting. Sedan hon var i skolåldern har det klassats som nervöst och därmed behöver man tydligen inte göra något åt det för det är hon som ska lära sig leva så att hon inte blir stressad. *ilsket ironisk*

    Ursäkta om jag låter bitter men jag blir tokarg när jag tänker på det. Skynda och leta nu när V är för liten för att läkarna ska kunna lägga ansvaret att hitta lösningen på honom och er!

    Kram!
  4. 2
    Bra att du tar tag i det! Jag tänker på Gunilla som klurade och undrade och till slut kom på att O inte tål ägg - tänk vad skönt för alla att de fick svar på sin gåta. Jag hoppas du hittar svaret på er.

    Min lilla stora tjej på 17 år har haft ont i magen i hela sitt liv och ingen kan komma på vad det är. När hon var bebis kaskadkräktes hon konstant, vid 17 mån låg hon med ropp i en vecka utan att vi någonsin fick förklaringen till att hennes mage inte fungerade alls. Intew ens vatten gick i!

    När hon började äta mat ratade hon köttprodukter tills hon var 4 år så jag tror att hon kände av dem på något sätt. Än idag är hon mycket petrig med maten.Pluttan kräktes så ofta att hon fixade att ta sig till toa själv när hon var i samma ålder som våra små 06r... Jag vaknade av hennes kräkningar inne i badrummet.

    Hon är undersökt på alla ledder och tyvärr hittar ingen någonting. Sedan hon var i skolåldern har det klassats som nervöst och därmed behöver man tydligen inte göra något åt det för det är hon som ska lära sig leva så att hon inte blir stressad. *ilsket ironisk*

    Ursäkta om jag låter bitter men jag blir tokarg när jag tänker på det. Skynda och leta nu när V är för liten för att läkarna ska kunna lägga ansvaret att hitta lösningen på honom och er!

    Kram!
  5. Medlem sedan
    May 1999
    #3

    Alltså - bvc-tanter...

    Jag VET att de är jätteduktiga, jag VET att många överreagerar och att deras uppgift är att "ta ner dem på jorden". Jag vet allt detta, men mellan varven blir jag såååååå trött på allt tjafs med "vänta och se". Standardsvar är säkert bra att ta till mellan varven - men de kan ju inte ersätta allt annat.

    Om förskolepersonalen har funderat och ni har funderat så har man ju liksom redan "väntat och sett" - då ska man väl inte behöva vänta ända till mars för att få komma och mäta och väga??

    Bra att du ringde barnmottagningen istället! Hoppas nu att ni kan få utrett vad detta är. Inte kan man säga att en tre-snart-fyraåring som bajsar löst 2-4 ggr per dag har underutvecklade tarmar? Det låter som ett sånt där "slå-upp-i-boken-för-att-bli-av-med-mammor-när-man-egentligen-inte-vet-vad-man-pratar-om"-svar.

    Har ni kollat gluten?

    Och ja - efter 11 år börjar jag bli mer än lovligt trött på bvc. Och ja, jag har haft mycken glädje av dem också. Och ja, jag är ändå glad att det bara är två gånger kvar...
    Jag syr kläder till egna och andras barn. Mina med- och motgångar beskriver jag i min syblogg. Välkommen in!
  6. 3
    Alltså - bvc-tanter... Jag VET att de är jätteduktiga, jag VET att många överreagerar och att deras uppgift är att "ta ner dem på jorden". Jag vet allt detta, men mellan varven blir jag såååååå trött på allt tjafs med "vänta och se". Standardsvar är säkert bra att ta till mellan varven - men de kan ju inte ersätta allt annat.

    Om förskolepersonalen har funderat och ni har funderat så har man ju liksom redan "väntat och sett" - då ska man väl inte behöva vänta ända till mars för att få komma och mäta och väga??

    Bra att du ringde barnmottagningen istället! Hoppas nu att ni kan få utrett vad detta är. Inte kan man säga att en tre-snart-fyraåring som bajsar löst 2-4 ggr per dag har underutvecklade tarmar? Det låter som ett sånt där "slå-upp-i-boken-för-att-bli-av-med-mammor-när-man-egentligen-inte-vet-vad-man-pratar-om"-svar.

    Har ni kollat gluten?

    Och ja - efter 11 år börjar jag bli mer än lovligt trött på bvc. Och ja, jag har haft mycken glädje av dem också. Och ja, jag är ändå glad att det bara är två gånger kvar...
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Bra att du har tagit saken i egna händer och ser till att han blir utredd!
    Som Lova skrev och som jag vet att jag skrivit om här tidigare så höll vi på med precis samma cirkus med Oskar. Han bajsade löst hela tiden och kunde fylla 6-7 blöjor på en dag om det var riktigt illa.
    Vi provade att utesluta mjölk, han tog glutenprover och pricktest mot de vanlgaste födoämnesallergierna, men ingenting gav något utslag.
    Av en slump kom jag på att det nog var ägg han reagerade mot och tog då kontakt med läkaren.
    Han förklarade att det på små barn ibland inte ger utslag på testerna och då måste man använda sig av uteslutningsmetoden.
    Som han så pedagogiskt uttryckte det - "stämmer inte kartan med terrängen så måste man gå efter terrängen".
    Enligt "kartan" är inte Oskar ägg-allergiker, men det faktum att hans mage mår bra mycket bättre utan ägg, gör att vi får fölita oss på "terrängen" och betrakta honom som allergisk mot ägg.

    Oskar är även känslig mot fullkorn och säkert något mer eftersom han inte blir helt bra i magen. Men nu är vi iaf nere på normala bajs-mängder de flesta dagar, så nämare svaret på gåtan kommer vi nog inte.

    Hoppas ni får bra hjälp och att ni kommer på vad Viggos mage inte tål.
  8. 4
    Bra att du har tagit saken i egna händer och ser till att han blir utredd!
    Som Lova skrev och som jag vet att jag skrivit om här tidigare så höll vi på med precis samma cirkus med Oskar. Han bajsade löst hela tiden och kunde fylla 6-7 blöjor på en dag om det var riktigt illa.
    Vi provade att utesluta mjölk, han tog glutenprover och pricktest mot de vanlgaste födoämnesallergierna, men ingenting gav något utslag.
    Av en slump kom jag på att det nog var ägg han reagerade mot och tog då kontakt med läkaren.
    Han förklarade att det på små barn ibland inte ger utslag på testerna och då måste man använda sig av uteslutningsmetoden.
    Som han så pedagogiskt uttryckte det - "stämmer inte kartan med terrängen så måste man gå efter terrängen".
    Enligt "kartan" är inte Oskar ägg-allergiker, men det faktum att hans mage mår bra mycket bättre utan ägg, gör att vi får fölita oss på "terrängen" och betrakta honom som allergisk mot ägg.

    Oskar är även känslig mot fullkorn och säkert något mer eftersom han inte blir helt bra i magen. Men nu är vi iaf nere på normala bajs-mängder de flesta dagar, så nämare svaret på gåtan kommer vi nog inte.

    Hoppas ni får bra hjälp och att ni kommer på vad Viggos mage inte tål.

Liknande trådar

  1. Magproblem, IBS..
    By Anonym mamma in forum Kropp & hälsa
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 18:57
  2. Magproblem?
    By Linda&Agnes in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 10:59
  3. magproblem...
    By garbo23 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 10:27
  4. Magproblem
    By Little_sister in forum _0706 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 17:43
  5. Mer magproblem
    By gallsten ? in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 10:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar