Jämnställdhetsbidrag?
_0811 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2008
    #1

    Jämnställdhetsbidrag?

    Någon som har koll på hur det fungerar? Fick hem papper idag om att vi kunde ansöka om det. Trodde att det var svårt att få det.
    Någon som ansökt?
  2. 1
    Jämnställdhetsbidrag? Någon som har koll på hur det fungerar? Fick hem papper idag om att vi kunde ansöka om det. Trodde att det var svårt att få det.
    Någon som ansökt?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Har inte sökt, eftersom jag varit hemma hittills. Men svårt att få är det inte. Alla som delar upp ledigheten, så att båda tar ut mer än de bundna 60 dagarna, har rätt till det, om jag inte förstått helt tokigt. Finns ganska bra info på fk:s hemsida.
    http://www.forsakringskassan.se/priv...talldhetsbonus
  4. 2
    Har inte sökt, eftersom jag varit hemma hittills. Men svårt att få är det inte. Alla som delar upp ledigheten, så att båda tar ut mer än de bundna 60 dagarna, har rätt till det, om jag inte förstått helt tokigt. Finns ganska bra info på fk:s hemsida.
    http://www.forsakringskassan.se/priv...talldhetsbonus
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Ja, vi fick också hem papper om det men har ingen aning om hur mycket eller om vi ens har rätt till nåt alls. Men iallafall så fyllde vi i uppgifterna dom ville ha, det som var förfyllt liksom, skickade med kopia på sambons lönespec så väntar vi och ser vad som händer
  6. 3
    Ja, vi fick också hem papper om det men har ingen aning om hur mycket eller om vi ens har rätt till nåt alls. Men iallafall så fyllde vi i uppgifterna dom ville ha, det som var förfyllt liksom, skickade med kopia på sambons lönespec så väntar vi och ser vad som händer
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4

    koll och koll

    Jag tycker att det är MEGASVÅRT att fatta precis hur jämställdhetsbonusen funkar och blir inte det minsta klokare av försäkringskassans sidor med räkneexempel. Och herregud - jag och min man är ändå civilingenjörer och jag är själv kansliråtta, så jag BORDE ju kunna begripa det här!!

    Men, det ska inte vara svårt att få i allafall - det är bara att skicka in papprena så beräknar fk vad man ska få och så ska det vara klart. Det är inte direkt några ansökningar som avslagits - de har snarare haft problem med att för få har begärt sin jämställdhetsbonus, som jag har begripit det.

    Ärligt talat så ringde jag fk i somras också för att höra hur det funkade och hur mycket pengar vi kunde vänta oss - men handläggaren kunde faktiskt inte heller komma fram till hur det skulle bli, eftersom det var så nytt och ovant ännu..Det känns ju lovande för rättssäkerheten.

    Men söka, det ska vi iallafall!
  8. 4
    koll och koll Jag tycker att det är MEGASVÅRT att fatta precis hur jämställdhetsbonusen funkar och blir inte det minsta klokare av försäkringskassans sidor med räkneexempel. Och herregud - jag och min man är ändå civilingenjörer och jag är själv kansliråtta, så jag BORDE ju kunna begripa det här!!

    Men, det ska inte vara svårt att få i allafall - det är bara att skicka in papprena så beräknar fk vad man ska få och så ska det vara klart. Det är inte direkt några ansökningar som avslagits - de har snarare haft problem med att för få har begärt sin jämställdhetsbonus, som jag har begripit det.

    Ärligt talat så ringde jag fk i somras också för att höra hur det funkade och hur mycket pengar vi kunde vänta oss - men handläggaren kunde faktiskt inte heller komma fram till hur det skulle bli, eftersom det var så nytt och ovant ännu..Det känns ju lovande för rättssäkerheten.

    Men söka, det ska vi iallafall!
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Men det är ju det som är bra, det kommer ju hem papper att fylla i automatiskt för de personer det rör! Vi har inte ansökt utan fick hem att vi är bland dessa som kan ha rätt till det. Annars vette sjutton om jag hade listat ut hur man ens ansökte haha....

    Enda man skulle göra med blanketten dom skickade ut var att fylla i namn (klarade vi av) och fylla i lön månad för månad (enkelt, bara att kolla på gamla lönespec från respektive månad) samt bifoga kopior på dessa lönespec (eeeenkelt) hehe...
  10. 5
    Men det är ju det som är bra, det kommer ju hem papper att fylla i automatiskt för de personer det rör! Vi har inte ansökt utan fick hem att vi är bland dessa som kan ha rätt till det. Annars vette sjutton om jag hade listat ut hur man ens ansökte haha....

    Enda man skulle göra med blanketten dom skickade ut var att fylla i namn (klarade vi av) och fylla i lön månad för månad (enkelt, bara att kolla på gamla lönespec från respektive månad) samt bifoga kopior på dessa lönespec (eeeenkelt) hehe...
  11. Medlem sedan
    Jan 2006
    #6
    Inte en chans att vi får nåt. Olika omständigheter gjorde att jag är hemma med Ebba tills dagisdags. Hade det funnits när Love var bebis hade vi fått.
  12. 6
    Inte en chans att vi får nåt. Olika omständigheter gjorde att jag är hemma med Ebba tills dagisdags. Hade det funnits när Love var bebis hade vi fått.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar