Om att hjälpa sina föräldrar
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Om att hjälpa sina föräldrar

    Jag har nu en timmes bilresa till mina föräldrar. De är inte 60 fyllda än och klarar sig utmärkt bra utan oss, men i förlängningen... De kommer bo kvar där de bor. Brorsan bor nära. Han är hos dem på tio minuter. Åker förbi (på vägen alltså, utan att gå in *s*) varje dag. Han kan sticka in näsan och kolla att allt är okej. Handla lite på vägen hem och så. Det är ju inte riktigt den grejen jag kommer kunna göra för mina föräldrar.

    Ännu yngre brorsan bor utomlands nu. Jag gissar att han kommer fortsätta med det ett bra tag. Så säg att våra föräldrar skulle bli så dåliga att de behöver hjälp med städning och tvätt och matlaning och så´nt där. Och skjuts till sjukhuset och stöd på läkarbesök och det ena med det tredje. Vem blir det då som får dra det tyngsta lasset? Det blir ju Brorsan, förstås. Och hans fru. Och de riskerar att ha två likadana hushåll att "se efter" då, för hennes föräldrar är ungefär lika gamla och bor på ungefär samma avstånd... Jag kommer kunna åka dit ibland och fixa vissa saker, men Lillebror är det ju bara att glömma, liksom. Det skulle ju vara fullständigt lönlöst att försöka mata på honom något dåligt samvete för att han inte städar toaletterna.

    Å andra sidan kan jag göra en insats för Mannens föräldrar. För dit cyklar jag på fem minuter... Och till Mannens farmor går jag på tre minuter. Men henne får ingen människa hjälpa med något *s*

    Men vi bor där vi bor. Inte för att kunna hjälpa till eller ducka för ansvar. Det bara är ju så. Att då kräva av andra att de ska ställa upp med tid och energi och pengar låter så gnidet och småsint. Men det blir väl så när an kör slut på en resurs i taget
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  2. 1
    Om att hjälpa sina föräldrar Jag har nu en timmes bilresa till mina föräldrar. De är inte 60 fyllda än och klarar sig utmärkt bra utan oss, men i förlängningen... De kommer bo kvar där de bor. Brorsan bor nära. Han är hos dem på tio minuter. Åker förbi (på vägen alltså, utan att gå in *s*) varje dag. Han kan sticka in näsan och kolla att allt är okej. Handla lite på vägen hem och så. Det är ju inte riktigt den grejen jag kommer kunna göra för mina föräldrar.

    Ännu yngre brorsan bor utomlands nu. Jag gissar att han kommer fortsätta med det ett bra tag. Så säg att våra föräldrar skulle bli så dåliga att de behöver hjälp med städning och tvätt och matlaning och så´nt där. Och skjuts till sjukhuset och stöd på läkarbesök och det ena med det tredje. Vem blir det då som får dra det tyngsta lasset? Det blir ju Brorsan, förstås. Och hans fru. Och de riskerar att ha två likadana hushåll att "se efter" då, för hennes föräldrar är ungefär lika gamla och bor på ungefär samma avstånd... Jag kommer kunna åka dit ibland och fixa vissa saker, men Lillebror är det ju bara att glömma, liksom. Det skulle ju vara fullständigt lönlöst att försöka mata på honom något dåligt samvete för att han inte städar toaletterna.

    Å andra sidan kan jag göra en insats för Mannens föräldrar. För dit cyklar jag på fem minuter... Och till Mannens farmor går jag på tre minuter. Men henne får ingen människa hjälpa med något *s*

    Men vi bor där vi bor. Inte för att kunna hjälpa till eller ducka för ansvar. Det bara är ju så. Att då kräva av andra att de ska ställa upp med tid och energi och pengar låter så gnidet och småsint. Men det blir väl så när an kör slut på en resurs i taget
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2
    Ja alternativet är väl att ni flyttar så ni bor halvdant till åt alla håll... men visst är det slitsamt att känna att man inte räcker till.

    Mamma bor 20 min. bilresa bort, spårvagnen tar nästan en timme *blähk*
    Så här ligger ansvaret på mig, mina systrar bor åt tjotahejti åt var sitt håll. =)
  4. 2
    Ja alternativet är väl att ni flyttar så ni bor halvdant till åt alla håll... men visst är det slitsamt att känna att man inte räcker till.

    Mamma bor 20 min. bilresa bort, spårvagnen tar nästan en timme *blähk*
    Så här ligger ansvaret på mig, mina systrar bor åt tjotahejti åt var sitt håll. =)
  5. Salander
    #3
    Min mamma släpper allt och kommer om jag ber om det. Pappa är sjuklig och kan inte hjälpa oss men skulle om han kunde.
    Jag kommer att "betala tillbaka" med all hjälp jag orkar. jag bor 40 minuter bort.
    Min syster bor 2 minuter bort. Hon har sagt att våra föräldrar får flytta hem till henne om det krånglar. Vi får se hur det blir i skarpt läge.
    Min bror, jag vet inte, han är rätt ego...
  6. 3
    Min mamma släpper allt och kommer om jag ber om det. Pappa är sjuklig och kan inte hjälpa oss men skulle om han kunde.
    Jag kommer att "betala tillbaka" med all hjälp jag orkar. jag bor 40 minuter bort.
    Min syster bor 2 minuter bort. Hon har sagt att våra föräldrar får flytta hem till henne om det krånglar. Vi får se hur det blir i skarpt läge.
    Min bror, jag vet inte, han är rätt ego...
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Det där är inte lätt. Min svärmor behöver ju hjälp ganska mycket numera. Och vi har ju sån tur att min man har en kusin som är ålderspensionär sedan flera år som orkar följa med till naprapat, ögonläkare och liknande besök. För svärmor ser inget längre och är orolig när hon ska lämna bostaden så hon vill inte heller förlita sig till hemtjänsten (som hon annars är nöjd med).

    Och vad gäller mina föräldrar så har min syster deklarerat att hon inte kommer att finnas till hands. Så det har vi redan diskuterat. Men hon är ju den som har långt avstånd, småbarn osv. Jag har i princip gångavstånd... Så jag kommer ju att få ta det tyngsta lasset när den dagen kommer. Och den dagen är inte långt borta, har lite äldre föräldrar än vad du har, om man säger så.
  8. 4
    Det där är inte lätt. Min svärmor behöver ju hjälp ganska mycket numera. Och vi har ju sån tur att min man har en kusin som är ålderspensionär sedan flera år som orkar följa med till naprapat, ögonläkare och liknande besök. För svärmor ser inget längre och är orolig när hon ska lämna bostaden så hon vill inte heller förlita sig till hemtjänsten (som hon annars är nöjd med).

    Och vad gäller mina föräldrar så har min syster deklarerat att hon inte kommer att finnas till hands. Så det har vi redan diskuterat. Men hon är ju den som har långt avstånd, småbarn osv. Jag har i princip gångavstånd... Så jag kommer ju att få ta det tyngsta lasset när den dagen kommer. Och den dagen är inte långt borta, har lite äldre föräldrar än vad du har, om man säger så.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Det är säkert jättejobbigt för dig

    Men syrran har väl inte flyttat för att slippa, menar jag?

    Att bo halvdant åt alla håll måste ju ändå vara den minst lämpliga lösningen av alla.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  10. 5
    Det är säkert jättejobbigt för dig Men syrran har väl inte flyttat för att slippa, menar jag?

    Att bo halvdant åt alla håll måste ju ändå vara den minst lämpliga lösningen av alla.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    Samma här

    Mamma ställer upp som bara den. Hon är toppen! Och jag kommer hjälpa till så mycket jag kan när den dagen kommer. Men det är det där med vad jag kommer kunna göra, ju. Det blir ju inte samma saker som Brorsan (i teorin åtminstone) kan göra. Som det ser ut nu jobbar jag dessutom en timmes bilresa åt direkt motsatt håll. DET vill jag ändra på av andra skäl, men avståndet finns ju där hur som helst.

    Men hade Brorsan bott två timmar bort hade ju jag varit den som bodde nära. Eller hur?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  12. 6
    Samma här Mamma ställer upp som bara den. Hon är toppen! Och jag kommer hjälpa till så mycket jag kan när den dagen kommer. Men det är det där med vad jag kommer kunna göra, ju. Det blir ju inte samma saker som Brorsan (i teorin åtminstone) kan göra. Som det ser ut nu jobbar jag dessutom en timmes bilresa åt direkt motsatt håll. DET vill jag ändra på av andra skäl, men avståndet finns ju där hur som helst.

    Men hade Brorsan bott två timmar bort hade ju jag varit den som bodde nära. Eller hur?
  13. Medlem sedan
    Sep 2006
    #7
    Nej, de flyttade båda två för kärleken... själv bodde jag närmare förr, men flyttade för husfridens skull, mamma och jag behöver en stad emellan oss för att inte pinka på varandras revir
    Ibland blir ansvaret betyngande, men än så länge är det inte så illa ändå.

    Tja, när jag skrev halvdant, så menade jag typ en timme åt alla håll, det kanske inte är jätteenkelt, men vad ska du göra om du vill ha tillgången till mannens föräldrar och samtidigt dina egna.

    Ja det är verkligen ingen lätt situation.
  14. 7
    Nej, de flyttade båda två för kärleken... själv bodde jag närmare förr, men flyttade för husfridens skull, mamma och jag behöver en stad emellan oss för att inte pinka på varandras revir
    Ibland blir ansvaret betyngande, men än så länge är det inte så illa ändå.

    Tja, när jag skrev halvdant, så menade jag typ en timme åt alla håll, det kanske inte är jätteenkelt, men vad ska du göra om du vill ha tillgången till mannens föräldrar och samtidigt dina egna.

    Ja det är verkligen ingen lätt situation.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Jamen så måste det ju bli

    Av var och en det den förmår, eller nå´t i den stilen. Nu hoppas jag ju att det dröjer länge än innan mamma och pappa behöver den typen av hjälp från oss. Och förhoppningsvis är våra egna barn vuxna då och klarar sig själva.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  16. 8
    Jamen så måste det ju bli Av var och en det den förmår, eller nå´t i den stilen. Nu hoppas jag ju att det dröjer länge än innan mamma och pappa behöver den typen av hjälp från oss. Och förhoppningsvis är våra egna barn vuxna då och klarar sig själva.
  17. Medlem sedan
    May 2009
    #9
    En timme är väl inte så farligt i och för sig? Eftersom dina föräldrar inte är särskilt gamla än kommer dina barn vara utflugna den dag de behöver hjälp och då är det väl görligt att åka dit ganska ofta.
  18. 9
    En timme är väl inte så farligt i och för sig? Eftersom dina föräldrar inte är särskilt gamla än kommer dina barn vara utflugna den dag de behöver hjälp och då är det väl görligt att åka dit ganska ofta.
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Nejnej

    Det handlar inte om tillgången till Mannens föräldrar. Men vi bor ju här nu. Vi har valt det och vi trivs här. Och ren fakta är att vi har betydligt närmare till den ena paret än till det andra. Det ligger ju ingen värdering i det. Som att vi skulle tycka bättre om Mannes föräldrar än mina. Men det har blivit så här. Att man ska bo så att man kan hjälpa sina föräldrar med vardagen när de blir gamla... Tänker folk så? Jag gör det inte.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  20. 10
    Nejnej Det handlar inte om tillgången till Mannens föräldrar. Men vi bor ju här nu. Vi har valt det och vi trivs här. Och ren fakta är att vi har betydligt närmare till den ena paret än till det andra. Det ligger ju ingen värdering i det. Som att vi skulle tycka bättre om Mannes föräldrar än mina. Men det har blivit så här. Att man ska bo så att man kan hjälpa sina föräldrar med vardagen när de blir gamla... Tänker folk så? Jag gör det inte.
  21. Medlem sedan
    Feb 2005
    #11
    Det där är något jag oroar mig för på riktigt - mina föräldrar ärl 61 och 63, makens 67. Så förhoppningsvis dröjer det ett bra tag. Mina föräldrar bor 150 mil bort makens 50 mil. Syrran säger att hon kommer flytta hem inom något år, vi får väl se, men jag kommer ändå ha konstant dåligt samvete. Jag känner mig själv.
    Men än så länge är alla pigga och snabba, skönt.
    Man får ju hjälpa till på det sätt man kan - men det är lätt att ge goda råd till andra när man står brevid. Det är något helt annat att själv stå mitt uppe i problematiken.
  22. 11
    Det där är något jag oroar mig för på riktigt - mina föräldrar ärl 61 och 63, makens 67. Så förhoppningsvis dröjer det ett bra tag. Mina föräldrar bor 150 mil bort makens 50 mil. Syrran säger att hon kommer flytta hem inom något år, vi får väl se, men jag kommer ändå ha konstant dåligt samvete. Jag känner mig själv.
    Men än så länge är alla pigga och snabba, skönt.
    Man får ju hjälpa till på det sätt man kan - men det är lätt att ge goda råd till andra när man står brevid. Det är något helt annat att själv stå mitt uppe i problematiken.
  23. Medlem sedan
    Jun 2007
    #12
    mina bor 70 mil bort så de får lita på hemtjänsten! mina svärisar bor nära...så jag får dutta lite med dom.
  24. 12
    mina bor 70 mil bort så de får lita på hemtjänsten! mina svärisar bor nära...så jag får dutta lite med dom.
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13

    Absolut!

    Det är ingen omöjlighet alls. Det var inte det jag menade heller. Men jämfört med Brorsan som har tio minuter... Det är själva skillnaden jag är ute efter. Det blir ju så mycket enklare att hjälpa någon, stanna till och kolla att allt är okej, dricka en koppa kaffe... när det inte tar minst tre timmar i anspråk. Eller hur?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  26. 13
    Absolut! Det är ingen omöjlighet alls. Det var inte det jag menade heller. Men jämfört med Brorsan som har tio minuter... Det är själva skillnaden jag är ute efter. Det blir ju så mycket enklare att hjälpa någon, stanna till och kolla att allt är okej, dricka en koppa kaffe... när det inte tar minst tre timmar i anspråk. Eller hur?
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Säkert

    Och när man väl står där med ett infekterat förhållande till sina syskon och har slitit ut en för att börja på en annan... Urk!
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  28. 14
    Säkert Och när man väl står där med ett infekterat förhållande till sina syskon och har slitit ut en för att börja på en annan... Urk!
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15

    Men lite så

    Man får "dutta" med dem man har liksom
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  30. 15
    Men lite så Man får "dutta" med dem man har liksom
  31. Medlem sedan
    May 2009
    #16
    Tja... jag är väl kanske van, har en timme till svärmor och fem minuter till min pappa och det känns inte så himla krångligt att ta sig till svärmor egentligen. Bökigt nu när vi har ett litet barn, men innan dess när inte hon tog mycket tid var det liksom ingen grej. Då var maken där nästan mer än sin bror, nu är det mest brorsan (med utflugna ungar).
  32. 16
    Tja... jag är väl kanske van, har en timme till svärmor och fem minuter till min pappa och det känns inte så himla krångligt att ta sig till svärmor egentligen. Bökigt nu när vi har ett litet barn, men innan dess när inte hon tog mycket tid var det liksom ingen grej. Då var maken där nästan mer än sin bror, nu är det mest brorsan (med utflugna ungar).
  33. Medlem sedan
    Sep 2006
    #17
    Nej det var inte så jag menade, inte känslomässigt närmare utan rent geografiskt... ni kan inte bygga till lite hus på tomten och övertala föräldrarna att flytta in där??? =)
  34. 17
    Nej det var inte så jag menade, inte känslomässigt närmare utan rent geografiskt... ni kan inte bygga till lite hus på tomten och övertala föräldrarna att flytta in där??? =)
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Jag spånar ju bara

    Vi är inte där än. Vem vet hur livet ser ut då?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  36. 18
    Jag spånar ju bara Vi är inte där än. Vem vet hur livet ser ut då?
  37. Medlem sedan
    Apr 2002
    #19
    man undrar ju hur det blir... mor tar hand om sin far mer nu när hon är pensionär, morfar är 102 i år.. mor är 68.... pappa jobbar lite fast han är pensionär. skönt att mamma är ledig så hon kan ta igen sig känner jag. Man vill ju hjälpa sina föräldrar... DOm bor ju lite ifrån er, så vi har ganska nära 45 min fast taskig väg dit.. ja du vet... å så har vi ingen bil hehe... men dom är igång typ 110% iaf.... bromsa... Men man tänker ju på framtiden å så där.. kram.
  38. 19
    man undrar ju hur det blir... mor tar hand om sin far mer nu när hon är pensionär, morfar är 102 i år.. mor är 68.... pappa jobbar lite fast han är pensionär. skönt att mamma är ledig så hon kan ta igen sig känner jag. Man vill ju hjälpa sina föräldrar... DOm bor ju lite ifrån er, så vi har ganska nära 45 min fast taskig väg dit.. ja du vet... å så har vi ingen bil hehe... men dom är igång typ 110% iaf.... bromsa... Men man tänker ju på framtiden å så där.. kram.
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20

    Allvarligt?

    Och ha Brorsan till att åka istället? Why?

    Förutom att tanken på att ha mamma boende på tomten känns som ett BIG NONO!
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  40. 20
    Allvarligt? Och ha Brorsan till att åka istället? Why?

    Förutom att tanken på att ha mamma boende på tomten känns som ett BIG NONO!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Besviken på sina föräldrar..
    By Blanca in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 19:07
  2. Skämmas för sina föräldrar?
    By kerstimärta in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 14:58
  3. Att bli bortvald av sina föräldrar
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 19:27
  4. Granne med sina föräldrar
    By rubyblue in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 22:59
  5. Skämmas för sina föräldrar
    By Pojkmorsan_ in forum Tonåringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 11:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar